اتحادیه اروپا بر تحریم انرژی روسیه اصرار دارد

تلاش آذربایجان برای گرفتن سهم گاز روسیه در اروپا

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۱۹۳۶ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
پرویز شهبازف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در کنفرانس صنایع جهان در ابوظبی، کشورش در حال تمرکز روی توسعه ساختارهای صادرات انرژی خود برای صادرات گاز طبیعی بیشتر به اروپاست.
تلاش آذربایجان برای گرفتن سهم گاز روسیه در اروپا

نویسنده: فرید رحمان 

دیپلماسی ایرانی: همزمان با برنامه اتحادیه اروپا برای حذف واردات انرژی خود از روسیه تا پایان سال میلادی جاری و یافتن منابع جایگزین برای تامین نیازهای خود و ادامه جنگ روسیه و اکراین، جمهوری آذربایجان صدور گاز طبیعی بیشتری را به کشورهای اروپایی خواستار شده است.

به گفته پرویز شهبازف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در کنفرانس صنایع جهان در ابوظبی، کشورش در حال تمرکز روی توسعه ساختارهای صادرات انرژی خود برای صادرات گاز طبیعی بیشتر به اروپاست. وی در ادامه گفت: اکنون درحال همکاری بسیار پیچیده با کمیسیون اروپا هستیم، هیئت های نمایندگی دو طرف سرگرم برسی راهکارهای ممکن برای توسعه ساختارهای صادرات انرژی جمهوری آذربایجان در سریعترین زمان ممکن هستند تا صادرات انرژی و گاز طبیعی این کشور به کشورهای اروپایی افزایش یابد.

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان زمانبندی دقیقی از برنامه کشور خود برای گسترش صادرات خود به اروپا ارائه نکرد، اما گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی در حال استفاده از نفت خام آذربایجان هستند.

اتحادیه اروپا خواستار تقسیم و گسترش منابع تامین انرژی خود و کاهش وابستگی خود به گاز و نفت روسیه است. به گزارش آژانس بین المللی انرژی، در سال 2021، اعضای اتحادیه اروپا از روسیه در حدود 155 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی وارد کردند، این رقم 45 درصد کل واردات گاز اتحادیه اروپا و حدود 40 درصد انرژی مصرفی این کشورهاست. مسکو یکی از بزرگترین تامین کنندگان انرژی اروپا است که باعث شده تا اندازه بسیاری کارخانه ها و اقتصاد کشورهای اروپایی به آن وابسته شود. برای همین قطع این همکاری ها برای اروپایی ها سخت است تا آنجا که آلمان و مجارستان رسما اعلام کرده اند نمی توانند به سادگی واردات گاز روسیه را متوقف کنند.

با این حال اروپا در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، علی رغم مخالفت ها و موانع موجود، خواستار تحریم و حذف نفت روسیه در 6 ماه پیش رو است. به همین علت، همه کشورهای اروپایی به دنبال تامین کنندگان جایگزین انرژی هستند.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی اوایل امسال گفت: اتحادیه اروپا باید برای تامین منابع انرژی خود به کشورهای جایگزینی همچون ایالات متحده امریکا، آذربایجان، قطر و الجزیره روی آورد.

منبع: نشنال نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: گاز روسیه تحریم گاز روسیه اروپا اتحادیه اروپا جمهوری آذربایجان آذربایجان گاز آذربایجان گاز اروپا جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین روسیه و اروپا روسیه و آذربایجان


( ۳۴ )

نظر شما :

ناشناس ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۰
اینکه طرف آذربایجان را در کنار آمریکا ، قطر و الجزایر در بازار انرژی قرارداده نشان از اعتماد به نفس بالای ایشان است .
آراز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰
وقتی مستقل باشی می تونی اینطوری به غرب انرژی صادر کنی ولی وقتی زیر دست و نوکر باشی ارباب بهت اجازه نمی ده بتونی از منافع برجام و صادرات نفت و انرژی بهره ببری
ناشناس ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۳
به ۲۲:۳۰ . الان خواستی بگی آذربایجان مستقله و ایران زیر دست روسیه است و روسیه نمی گذارد از منافع برجام برخوردار شویم .‌ الان چه کنیم ؟ گریه کنیم یا بخندیم ؟ برای این که نه سیخ بسوزه و نه کباب ، هر دوتاش . ( زمانی فرانسه و انگلیس و روس برایمان کوری می خواندند . بعد سر و کله ی ژاپن پیدا شد . بعد رسید به کره ، بعد مدتی عربستان و ترکیه . حالا نوبت رسیده به ... وقتی دغدغه ی کشور شد ماکارونی و سایت نوبت دهی خرید خودرو ، بایدم هر کی که تازه از شیر گرفتنش بیاد برامون هفت تیر بکشه )
به آراز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰
استقلال شما را دیدیم ،شدیذ نوکر و مستعمره ترکیه و اسراییل ،الانم باید برای حمایت غرب از باکو شیر گاز باز کنی
خسرو ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۱
ایران با داشتن عظیم ترین منابع گازی دنیا -- میتواند با ایجاد شرایط سهل برای صدور گاز به اورپا ، مشکلات اقتصادی و هسته ای خود را حل کند پیش بینی ها نشان میدهد که تحریم های بزرگ و طویل المدتی در انتظار روسیه است و همه سعی میکنند از این فرصت استفاده کنند و حیاتی است که ایران هم قدر این فرصت را بداند