آمریکا: مساله ترکیه با سوئد و فنلاند، موضوع دوجانبه آنکارا با ما نیست

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۵ کد : ۲۰۱۲۰۵۸ سرخط اخبار

وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه رویکرد ترکیه در قبال درخواست عضویت سوئد و فنلاند در ناتو یک مساله دوجانبه میان واشنگتن و آنکارا نیست، تاکید کرد که واشنگتن در حال گفت‌وگو با آنکاراست و اطمینان دارد که این مساله حل و فصل می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، فنلاند و سوئد می‌گویند که با حمله ۲۴ فوریه روسیه به اوکراین، به سمت پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سوق داده شده‌اند و می‌خواهند به چندین نسل بی‌طرفی نظامی خاتمه داده و بزرگترین تغییر در امنیت اروپا طی چندین دهه را رقم بزنند.

ترکیه با مخالفت با این خواسته، موجب شگفتی متحدانش در ناتو شده است. آنکارا از سوئد می‌خواهد تا به آنچه که حمایت از شبه‌نظامیان کرد که آنها را بخشی از یک گروه "تروریستی" می‌داند، پایان دهد.

در حالی که این مساله رسما میان سوئد، فنلاند و ترکیه است، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می‌خواهد از این موقعیت برای وادار کردن واشنگتن برای حل و فصل برخی از موضوعات قدیمی که بر روابط دوجانبه این دو متحد عضو ناتو سنگینی می‌کند، استفاده کند.

این مسائل شامل خاتمه یافتن حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کرد در سوریه است که آنکارا آنها را "تروریست" می‌داند، لغو تحریم‌های آمریکا که بعد از خرید سامانه دفاعی اس‌-۴۰۰ از روسیه اعمال شد و احتمالا تسریع رسیدگی به درخواست ترکیه برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا جمعه در سخنانی گفت: مسئله رویکرد ترکیه در قبال پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، این یک مساله دوجانبه بین ایالات متحده و ترکیه نیست.

اظهارات او مشابه سخنان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده است که پنجشنبه به خبرنگاران گفت «این موضوع مربوط به ایالات متحده نیست» اما افزود که «واشنگتن می‌خواهد این موضوع حل و فصل شود و آماده است برای حمایت از آن اقدام کند.»

رهبران غربی ابراز اطمینان کرده‌اند که مخالفت‌های آنکارا مانعی برای روند الحاق کشورهای منطقه نوردیک به ناتو نخواهد بود؛ بدون اینکه توضیح دهند که چگونه موضع ترکیه ممکن است تغییر کند.

ند پرایس بدون ذکر جزئیات چندان درباره این مذاکرات گفت: فنلاند و سوئد خودشان مستقیما با ترکیه در تماس هستند اما ما هم درباره این موضوع با ترکیه رایزنی می‌کنیم.

پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از گفت‌وگو با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود خبر داده و گفت که رایزنی‌های روز چهارشنبه در نیویورک "خوب و سازنده" بوده است.  

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: ما اطمینان خاطر داریم که نگرانی‌های ترکیه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و ما قادر خواهیم بود تا به عنوان یک ائتلاف درباره فرایند عضویت فنلاند و سوئد به اتفاق‌نظر برسیم.

انتهای پیام


( ۳ )

نظر شما :