امید به موفقیت می رود

روسیه چشم انتظار خودروهای ایرانی

۰۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۴۱۴۳ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
مهدی خطیبی، مدیر عامل ایران خودرو، گفت: «بازار روسیه با امکاناتی که دارد به یکی از بازارهای کلیدی ما تبدیل خواهد شد. در سال جاری، صادرات نخستین خودروها آغاز خواهد شد. «تارا» به زودی، به روسیه صادر خواهد شد و بر اساس تحقیقات ما، با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. در زمینه صادرات خودروهای تجاری و سنگین نیز قراردادهای خوبی با این کشور منعقد شده است».
روسیه چشم انتظار خودروهای ایرانی

نویسنده ها: یوگنی باغداساروف و کریل سازونوف

دیپلماسی ایرانی: احتمال دارد، در سال جاری، خودروهای ایرانی وارد روسیه شوند. ایران خودرو قصد دارد با مدرنترین خودروی سواری مدل «تارا» کار خود را آغاز کند و پس از آن، قصد دارد خودروهای کراس اوور و حتی تجاری را به روسیه عرضه کند.

مهدی خطیبی، مدیر عامل ایران خودرو، گفت: «بازار روسیه با امکاناتی که دارد به یکی از بازارهای کلیدی ما تبدیل خواهد شد. در سال جاری، صادرات نخستین خودروها آغاز خواهد شد. «تارا» به زودی، به روسیه صادر خواهد شد و بر اساس تحقیقات ما، با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. در زمینه صادرات خودروهای تجاری و سنگین نیز قراردادهای خوبی با این کشور منعقد شده است».

ایران خودرو نه بر مدلی اصلی خود «دنا»، بلکه بر مدل «تارا» شرط بندی کرده است. این خودرو، مدرنترین، لوکس ترین و ایمن ترین خودروی ساخت ایران است. 

«تارا» مدل توسعه داده شده پژو 301 است. «تارا» با طول 4519 میلی متر از لاداوستا، کیا ریو و اسکودا رپید پیشی می گیرد. این خودرو قادر است تا 190 کیلومتر در ساعت شتاب بگیرد و به طور متوسط، کمی بیش از 7 لیتر بنزین مصرف می کند. «تارا» به خوبی مجهز شده است؛ ترمزهای دیسکی کامل، کروز کنترل، چهار کیسه هوا، سیستم چند رسانه ای. در ماه نوامبر، وعده اضافه کردن گزینه هایی مانند سنسور برای باز کردن صندوق عقب با ضربه زدن زیر سپر، گرمکن صندلی جلو و دسته پشتی در ردیف عقب داده شده است. حجم تولید «تارا» اندک است.

ارائه مدل «سمند» منسوخ شده و ارائه آن برای مصرف کنندگان روسی که به خودروهای مدرن عادت کرده اند، منطقی نیست. سرگی بورگازلیف، مشاور ایران خودرو، می گوید که حتی با در نظر گرفتن هزینه کمتر آن بعید است، در بازار روسیه متقاضی داشته باشد.

در حال حاضر، به غیر از ایران خودرو، سایپا، دومین خودرو ساز بزرگ ایران، دستخوش تحول بزرگی است که می تواند تصورات از صنعت خودروی داخلی را تغییر دهد. پس از خروج امریکا از برجام و از سر گرفته شدن اعمال تحریم ها، واردات خودرو به ایران متوقف شد.

حمایت دولت که در ایران خودرو و سایپا سهام داشت، منجر به انحصار مجازی بازار شد. در این میان، تولید پژو 405 و سمند کاهش یافته و حتی، ظاهرا، تولید پراید متوقف شده است. کیفیت خودروهای ایرانی کاهش یافته و به طور همزمان نیز نرخ آنها چند برابر شده است.

در ماه ژانویه سال جاری، در تصادف زنجیره ای 60 خودرو در محور بهبان و رامهرمز، 5 نفر  جان باختند و بیش از 40 نفر زخمی شدند. این حادثه، انتقادات آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب را به صنعت خودروی ایران به همراه داشت.

در ماه مارس سال جاری، ابراهیم رئیسی در هنگام بازدید از ایران خودرو به این انتقادات پیوست. او تعداد زیاد خودروهای ناقص موجود در انبار را غیر قابل قبول خواند و تصریح کرد که با وجود حمایت و سرمایه گذاری های گسترده دولت، صنعت خودروسازی داخلی خودروهایی را تولید می کند که انتظارات عمومی را برآورده نمی کند.

رئیسی در نتیجه این بازدید، 8 بخشنامه را با هدف اصلاح صنعت خودرو سازی ایران صادر کرد. به ویژه، او خواستار افزایش 50 درصدی تولید و جایگزینی مدل های جدید با سه مدل قدیمی شد. او برای ارتقای کیفیت ماشین آلات دستور انتقال فناوری از صنایع دفاعی و فضایی ایران به ایران خودرو را داد. رئیسی همچنین، دستور اجرای رفع موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو را صادر کرد. همچنین رئیسی به خودروسازان ایرانی اولتیماتوم داد. برای نمونه، سایپا و ایران خودرو 72 ساعت صرف کردند تا طرحی را برای ارتقای کیفیت، ایمنی خودروها و افزایش رضایت مشتریان به مجلس شورای اسلامی ارائه کنند. در نتیجه، دو خودروساز بزرگ با یکدیگر متحد شدند. 

افزون بر همه اینها، همکاری ایران و روسیه در صنعت خودروسازی می تواند همکاری های دو کشور را گسترش دهد و به طور مشترک دو کشور از وسایل نقلیه الکتریکی و از سایت های تولید خارجی خود استفاده کنند.

انتقادات شدید نتایج خود را نشان داد: تعداد ماشین آلات ناقص به شدت کاهش یافته و ادعاها در مورد پایین بودن کیفیت محصولات اندک شد. در نهایت، وزارت صنایع ایران اعلام کرد که تولید سمند ایران خودرو و تیبا بیسیک و ساینای سایپا در ماه اوت متوقف می شود. همزمان، دو شرکت خودروسازی پنج مدل جدید را ارائه خواهند کرد که جایگزین مدل های متوقف شده خواهند شد.

یکی از محصولات جدید ارائه شده در ماه ژوئن؛ نخستین کراس اوور ایرانی ریرا است. این خودرو ظاهری کاملا مدرن با اپتیک دو طبقه به سبک هیوندای سانتافه دارد. در داخل، دو صفحه نمایش مرتب و چند رسانه ای و جوی استیک اتوماتیک غیرثابت دارد. خودروی «ریرا» به عنوان نمونه اولیه ارائه شده که شبیه کراس اوور چینی Haima 8S است. تمامی خودورها دارای یک موتور EF7 توربوی ارتقا یافته (190 اسب بخار) همراه با یک موتور 6 سرعته مکانیک یا اتوماتیک با همان تعداد هستند. تجهیزات این خودروها بسیار بالاست – مجموعه کاملی از کیسه های هوا، چرخ های 17 اینچی، صندلی های جلوی گرم شونده، تهویه شونده و روکش چرمی.

در این میان، این شرکت این واقعیت را کتمان نمی کند که محصول جدیدی که قصد دارد از سال آینده تولید آن را آغاز کنند، پتانسیل صادراتی جدی دارد. برنامه های صادراتی ایران خودرو بلند پروازانه است. به گفته سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، در سال 1404 هجری شمسی، قرار است یک میلیون دستگاه خودرو صادر شود که 30 درصد کل تولید برنامه ریزی شده است.

سرگی بورگازلیف می گوید که مدل های جدید ایرانی در روسیه نیز از شانس بالایی برخوردارند، اگرچه، به نرخ بالایی به فروش نخواهند رفت. به اعتقاد وی، برای موفقیت، ایرانی ها باید تلاش کنند، هزینه خود را برای خودروها از 1 – 1.2 میلیون روبل و برای کراس اوور، بالای 1.5 – 1.7 میلیون روبل بالا نبرند. او معتقد است در چنین شرایطی، حتی با وجود تازگی این برند برای خریداران، احتمال موفقیت ایران خودرو در روسیه چندین برابر می شود. این کارشناس معتقد است که هزینه بالاتر خودروها ممکن است، مصرف کنندگان بالقوه را بترساند.

سرگی تسلیکوف، مدیر کل آژانس تحلیلی « آوتوستات»، می گوید: «با توجه به کمبود محسوس خودرو و مشکلات عرضه آنها به کشورمان به دلیل تحریم ها، هر بازیگر جدیدی با استقبال مثبت بازار خودروی روسیه روبه رو خواهد شد. ایران برای مدت طولانی، تحت اعمال تحریم ها بوده و به بازارهای جدید خودرو علاقه مند است».

بورگازلیف معتقد است که در شرایط کنونی، صحیح ترین گام، سازمان دهی تولید خودروهای ایرانی در یکی از شرکت های روسیه است. یک کارخانه خودروسازی در ایژفسک با تجهیزات مدرن که امکان ایجاد سریع یک تولید کامل خودرو را فراهم کند، بهترین گزینه برای یک خودروساز ایرانی خواهد بود. این کارشناس اعتقاد دارد که با این وجود، بعید است که «آوتو واز» که مالک این کارخانه است با یک رقیب بلقوه همکاری کند.

سرگی بورگازلیف می گوید: «ایران خودرو می تواند، پس از توقف تولید اسکودا و فولکس واگن، تولید را در کارخانه GAZ ساماندهی کند. «کالینینگراد اتوتور» که دارای امکانات تولید است نیز با کمال میل، یک خودرو ساز ایرانی را می پذیرد.»

با توجه به سخنان مدیریت ایران خودرو در خصوص احتمال معرفی نه فقط خودروهای سواری، بلکه مدل های تجاری سبک به بازار روسیه، کارخانه سولرز در یلابوگا که تا همین اواخر، وانت های فورد ترانزیت را مونتاژ می کرد، بسیار مناسب است.

به گزارش رسانه های گروهی ایران، پیش از این، سایپا در خصوص تولید خودرو در کارخانه سولرز در تاتارستان ابراز علاقه کرده بود. ترکیه نیز می خواهد به پروژه مشترک روسیه و ایران بپیوندد.

منبع: ایزوستیا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و روسیه ایران خودرو سایپا صادرات خودرو تحریم خودرو صادرات خودروی ایران رانا دنا تارا ریرا همکاری اقتصادی ایران و روسیه همکاری ایران و روسیه در صنعت خودرو


( ۱۰ )

نظر شما :