افزایش فشارها جدی تر شد

همه علیه یکی!

۲۵ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۰۴۲ اخبار اصلی خاورمیانه
هنوز یک ماه از عمر دولت جدید بنیامین نتانیاهو نگذشه است که نخست وزیر با فشارهای از سوی فلسطینیان و همچنین جریان اپوزوسیون صهیونیستی دست به گریبان است. در همین راستا شمار زیادی از ساکنان قدس شرقی به همراه شماری از یهودیان چپ‌گرا در اعتراض به دستور برچیدن پرچم فلسطینی‌ها در اماکن عمومی از سوی وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، تظاهرات کردند.
همه علیه یکی!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: هنوز یک ماه از عمر دولت جدید بنیامین نتانیاهو نگذشه است که نخست وزیر با فشارهای از سوی فلسطینیان و همچنین جریان اپوزوسیون صهیونیستی دست به گریبان است. در همین راستا شمار زیادی از ساکنان قدس شرقی به همراه شماری از یهودیان چپ‌گرا در اعتراض به دستور برچیدن پرچم فلسطینی‌ها در اماکن عمومی از سوی وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، تظاهرات کردند.

در واکنش به اقدامات تنش‌زای کابینه جدید رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها که آخرین آن، دستور ایتمار بن گویر مبنی بر برچیدن پرچم فلسطین از اماکن عمومی بود، روز جمعه (۱۳ ژانویه) شمار زیادی از مردم فلسطین با برگزاری تظاهرات در شهر قدس، پرچم فلسطین را برافراشتند.

وبگاه روزنامه «القدس العربی» با انتشار تصاویر این تظاهرات، نوشت که نکته قابل توجه در این اعتراض مردم فلسطین، همراه بودن شماری از یهودیان چپ‌گرا با فلسطینی‌ها بود. شماری از فعالان یهودی چپ‌گرای، در این تظاهرات حاضر شدند و به این تصمیم بن‌گویر اعتراض کردند.

بنا بر این گزارش، محله الشیخ جراح در شهر قدس شرقی، روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده فلسطینی‌ها و شماری از فعالان یهود بود. این محله در قدس شرقی سالهاست که جمعه هر هفته با فراخوان فعالان فلسطینی و یهودی در اعتراض به صدور حکم‌های تخلیه منازل فلسطینی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی، شاهد تظاهرات‌های مردمی است. 

گروه یهودی چپ‌گرای موسوم به «الحریه للقدس» (آزادی برای قدس)، طی پستی در توئیتر در خصوص تظاهرات روز گذشته نوشت: «آمدیم..و همچنان دستهایمان را تکان می‌دهیم» در اشاره به برافراشتن پرچم فلسطین در تظاهرات روز گذشته در الشیخ جراح.

افزون بر آن نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی هم خواهان تظاهرات و نبرد در سراسر اراضی اشغالی برای سرنگونی دولت نتانیاهو شد. به گزارش خبرگزاری سما، فراخوان‌ها در اراضی اشغالی برای راه اندازی تظاهرات با هدف سرنگونی دولت کنونی نتانیاهو به دلیل غیرقانونی بودن اقدامات آن رو به افزایش است و موضوع جدید این است که این فراخوان‌ها خواستار مقابله با این دولت از طریق خیابان‌ها، میادین و جاده‌های عمومی تا محل کار هستند.

از آخرین افرادی که برای انجام تظاهرات فراخوان داده، ایهود باراک، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی است‌. وی معتقد است، اختلاف موجود با دولت بنیامین نتانیاهو به مرحله جنگ می‌رسد و این یک هشدار واقعی است زیرا خطر در کمین است و در صورت سکوت اسرائیلی‌ها وقوع اتفاقات بد ادامه خواهد یافت، بنابراین شرایط ایجاب می‌کند که اسرائیلی‌ها با چشم باز عمل کنند و ببینند که کجای این نبرد ایستاده‌اند.

باراک در یادداشتی که در روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر شد، نوشت: آنچه امروز علیه حکومت کنونی انجام می‌دهیم مهمترین نبرد زندگی ماست و مقابله از طریق تظاهرات خیابانی، میادین، جاده‌ها، محل کار و دانشگاه خواهد بود.

باراک و کسانی که برای انجام تظاهرات فراخوان داده‌اند، بر این باورند که دولت نتانیاهو در راستای تحقق اراده اسرائیلی‌ها گام برنمی دارد بلکه ائتلافی میان افراد فاسد و نژادپرست است‌ و از این رو تا زمان سرنگونی آن باید به مقابله پرداخت‌. قرار است صهیونیست‌ها عصر امروز شنبه علیه دولت جدید نتانیاهو و اقدامات آن در تل‌آویو تظاهرات کنند.

اوج گیری جنایت

سه جوان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری به شهادت رسیدند و مجموع شهدا در سال جدید میلادی به 12 نفر افزایش پیدا کرد. سه جوان فلسطینی، سحرگاه دیروز (شنبه)، به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در جنین (شمال کرانه باختری) به شهادت رسیدند.

بنابر گزارش پایگاه خبری  عرب 48 ، دو نفر از این جوانان به نام‌های «عزالدین حمامره» و «امجد خلیلیه» در ورودی منطقه «جبع» از توابع جنین و نفر سوم «یزن سامر الجعبری» که او نیز اهالی جنین بوده، سحرگاه امروز به شهادت رسیده‌اند.

منابع امنیتی به خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) خبر دادند که نیروهای رژیم صهیونیستی با ورود به شهرک «ترسله» اقدام به ایجاد یک ایست‌بازرسی در چهارراه منطقه جبع کردند. در پی این اقدام، جوانان فلسطینی با نظامیان صهیونیست درگیر شدند و نیروهای تل‌آویو اقدام با تیراندازی، پرتاب گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی، فلسطینیان را هدف قرار دادند.

به گفته این منابع، نیروهای رژیم صهیونیستی با تیراندازی به سمت یک خودرو در نزدیکی چهارراه جبع دو جوان فلسطینی مذکور را به شهادت رسانده‌اند. به دنبال این تیراندازی همچنین یک جوان فلسطینی از ناحیه پا زخمی شده است.
همزمان با انتشار این گزارش، کادر درمان در بیمارستان «ابن سینا» شهر جنین خبر دادند که یزن سامر الجعبری جوان نوزده‌ساله 
فلسطینی از اهالی منطقه «الیامون» در غرب جنین که در ابتدای سال جاری میلادی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست مجروح شده بود، به شهادت رسیده است./ایران

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو ایهود باراک فلسطینیان جنین کرانه باختری


( ۴ )

نظر شما :