بعد از ۱۱ بار عدم موفقیت در انتخاب رئیس جمهوری جدید

تحصن نمایندگان لبنان در اعتراض به ناکارامدی

۰۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۲۴۱ اخبار اصلی خاورمیانه
۱۱۰ نماینده از مجموع ۱۲۸ نماینده در جلسه روز پنجشنبه پارلمان که اولین جلسه سال بود، شرکت کردند و باز هم نتوانستند جانشین رئیس جمهور را انتخاب کنند. 
تحصن نمایندگان لبنان در اعتراض به ناکارامدی

نویسنده: ناجیه حوساری

دیپلماسی ایرانی: نمایندگان اصلاح طلب پارلمان لبنان در اعتراض به بن بست در انتخاب رئیس جمهوری جدید، برای یازدهمین بار تحصن خواهند کرد. این یک حرکت نمادین نیست. 

ملحم خلف، نماینده مجلس، هدف این تحصن را مسئولیت ملی و راهکاری برای اعمال فشار برای انتخاب رئیس جمهوری و رسیدن به راهی برای اجرای قانون اساسی خواند. وی با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم، گفت من از نماینده بودن خجالت می کشم. خلف حل این مشکل را مسئولیت نمایندگان مجلس و وظیفه آنها خواند. 

نمایندگان گفتند حتی با قطع برق مجلس نیز به تحصن پایان نخواهند داد. 

110 نماینده از مجموع 128 نماینده در جلسه روز پنجشنبه پارلمان که اولین جلسه سال بود، شرکت کردند و باز هم نتوانستند جانشین رئیس جمهور را انتخاب کنند. 

میشل موعود، نماینده مجلس، با 34 رأی بیشترین رأی را کسب کرد. عصام خلیفه هفت رأی، زیاد بارود دو رأی و ادوارد هنین و میلد بوملحب هر یک یک رأی کسب کردند. پانزده رأی هم باطله اعلام شد. روی این آراء شعارهایی در حمایت از خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت و عباراتی مانند «توافق»، «گفتگو برای لبنان» و «اولویت‌های ریاست‌جمهوری» نوشته شده بود. 

در ابتدای جلسه، هادی ابوالحسن، با در خواست از همه گروه ها برای مشورت برای یافتن راه حل، گفت در صورت ادامه بن بست سیاسی، گروه او ممکن است جلسات آینده را تحریم کند.

در همین حال خانواده قربانیان انفجار بیروت تجمعی در نزدیکی پارلمان برگزار کردند و خواستار ازسرگیری تحقیقات درباره این انفجار شدند. نمایندگان دموکرات مجلس و نیروهای لبنانی نیز به معترضان پیوستند.

موعود، نامزد ریاست جمهوری پس از پایان جلسه گفت ما به توافق نخواهیم رسید و تسلیم نخواهیم شد و سازش نخواهیم کرد.

جورج عدوان، نماینده نیروهای لبنانی، نیز گفت که رئیس جمهوری جدید باید کشور لبنان را بازسازی کند و نماینده دیدگاه های همه مردم لبنان باشد. 

از زمان پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون، دولتی موقت روی کار آمده و بسیاری از اصلاحات اقتصادی را که برای جلوگیری از هزینه های بیهوده و مبارزه با فساد گسترده طراحی شده بودند، متوقف کرده است چرا که می گوید دولت موقت یا به عبارتی پیشبرد امور است و اختیارات لازم برای اعمال اصلاحات را ندارد.

لبنان مدتی است درگیر بحران شدید اقتصادی است که انفجار بزرگ بندر بیروت وضعیت اقتصادی آن را بدتر کرد. به نوعی بسیاری معتقدند حادثه انفجار بندر بیروت بازتاب دهنده ناکارامدی حاکمیت فعلی لبنان است که غرق فساد شده و منابع کشور را از بین برده است.

منبع: عرب نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لبنان انتخابات لبنان انتخاب رئیس جمهوری لبنان میشل عون نمایندگان مجلس نمایندگان مجلس لبنان تحصن نمایندگان اصلاحات در لبنان بحران اقتصادی لبنان


( ۱ )

نظر شما :