بعد از فروپاشی اقتصادی و مالی چه می‌شود؟

خلاء در لبنان

۳۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۱۰۹ اخبار اصلی خاورمیانه
سردرگمی داخلی در لبنان در حال گسترش است و اعتصاب بخش بانکی در مخالفت با اقدامات قضایی علیه برخی بانک ها در همین چارچوب قرار می‌گیرد. گروه های سیاسی در انتخاب رئیس جمهوری جدید همچنان ناکام مانده اند و این ناکامی ادامه دارد.
خلاء در لبنان

دیپلماسی ایرانی: بن بست اوضاع در لبنان بیشتر و بیشتر می‌شود و دیدار پنج جانبه‌ای که به تازگی در پاریس میان نمایندگان کشورهای آمریکا، فرانسه، مصر، عربستان و قطر برگزار شد نشانه و شاخص مهمی در این راستاست، هم از این نظر که زنگ خطر را به صدا درآورد و هم از این نظر که  تلاشی بود برای رسیدن به نقطه اشتراکی بین المللی و منطقه‌ای که به نوبه خود نتایج فروپاشی اوضاع لبنان را مهار کند. به این ترتیب که به خالی بودن صندلی ریاست جمهوری و پیامدهای آن و نیز بحران مالی ادامه دار پایان می‌دهد.

اما این شتاب از سوی پایتخت‌های منطقه‌ای و بین المللی در راستای  تلاش برای ایجاد شکافی در بن بست لبنان به هیچ عنوان به معنای این نیست که از میان بردن موانع انباشته شده روی هم  کاری آسان است. این مسئله در صورتی است که اصلا اقدامی در دسترس باشد.

در این میان سردرگمی داخلی در لبنان در حال گسترش است و اعتصاب بخش بانکی در مخالفت با اقدامات قضایی علیه برخی بانک ها در همین چارچوب قرار می‌گیرد.

گروه های سیاسی در انتخاب رئیس جمهوری جدید همچنان ناکام مانده اند و این ناکامی ادامه دارد.

طی ماه های گذشته برابری نرخ دلار آمریکا با لیره، واحد پولی لبنان به شدت بالا رفته و به نظر نمی‌رسد تورم شدیدی که لبنان به آن دچار است محدودیتی داشته باشد. با این وجود تعطیل بودن نهادهای دولتی و نیز ناامیدی و رکود جامعه مدنی لبنان باعث می شود اینگونه به نظر برسد که کشور گویی تسلیم آن چیزی است که در انتظارش است و نمی‌تواند روند این وخامت سریع را متوقف کند. با وجود تمام این فروپاشی اقتصادی و مالی اما سیاستمداران در لبنان هیچ تلاشی برای خروج از شعارهای تکراری نمی‌کنند.

همچنین اگرچه روشن است که نام فرمانده کنونی ارتش در پایتخت‌های ذیربط برای انتخابات ریاست جمهوری روایج بیشتری دارد؛ اما تاکنون به نظر نمی‌رسد چیزی وجود داشته باشد که نمایندگان را به سمت تامین حداکثر نصاب لازم برای انتخاب رئیس جمهور سوق دهد.

اما آیا لبنان در شرایط مالی و اقتصادی دشوار خود و در سایه دو دستگی‌های شدید روز افزون می‌تواند به عنوان مثال دو سال یا دو سال و نیم بدون رئیس جمهور باقی بماند؟ قطعا خیر. به نوبه خود تمام کادر سیاسی لبنان احساس مسئولیت از خود نشان نمی‌دهند. همچنین به نظر نمی‌رسد جنبش مردمی فشار آورنده آینده‌ای داشته باشد.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لبنان انتخابات لبنان اقتصاد لبنان فشار اقتصادی بحران اقتصادی لبنان بحران سیاسی لبنان فروپاشی اقتصاد لبنان بن بست سیاسی


نظر شما :