سال ۲۰۲۲ گرم بود ۲۰۲۳ گرمتر خواهد شد

اروپا در انتظار رکورد گرما

۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۲۷۲ اخبار اصلی اروپا
پیش بینی می شود میانگین دمای جهانی برای سال ۲۰۲۳ بین ۱.۰۸ درجه سانتیگراد تا ۱.۳۲ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین برای دوره ماقبل صنعتی باشد.
اروپا در انتظار رکورد گرما

دیپلماسی ایرانی: در سال 2022 انگلیس، اسپانیا و فرانسه گرم ترین سال تاریخ خود را تجربه کردند. و به نظر نمی رسد این روند معکوس شود: هفت کشور (بلاروس، دانمارک، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لهستان و جمهوری چک) رکوردهای ملایم بودن خود را در اول ژانویه شکستند. اتفاقی کم سابقه که هیچ کس انتظار آن را نداشت.

پس از چندین موج گرمای شدید، از جمله سه موج در طول تابستان  و دو فصل خارج از فصل، دمای ثبت شده در دسامبر گذشته هر چه باشد، دماسنج به طور متوسط در طول سال به حداقل 14.2 درجه سانتیگراد خواهد رسید. اما فرانسه تنها کشور اروپا نیست که رکورد دما را ثبت کرده است. سال 2022 گرم ترین سال ثبت شده در انگلیس بود.

میانگین دمای سال در ژانویه مشخص خواهد شد، اما بر اساس داده های موقت موجود، بالاتر از رکورد قبلی سال 2014 خواهد بود. هر یک از چهار فصل امسال یکی از ده داغترین فصلی است که از زمان ایجاد رکوردهای ملی در سال 1884 تاکنون ثبت شده است.

اسپانیا نیز شاهد افزایش دمای بیش از حد بود. به گزارش آژانس ملی هواشناسی AEMET «حداقل از سال 1916 تا کنون سال 2022 گرمترین سال در اسپانیا بوده است.»

سرویس تغییرات آب و هوایی اروپا، کوپرنیک، در اوایل سپتامبر اعلام کرد که در اروپا، تابستان 2022 گرمترین تابستان ثبت شده بود. امواج گرما، خشکسالی، آتش سوزی... فصل تابستان در این قاره بسیار شدید بود.

به گزارش اداره هواشناسی، هوا حتی از این هم گرمتر خواهد شد. پیش بینی می شود میانگین دمای جهانی برای سال 2023 بین 1.08 درجه سانتیگراد تا 1.32 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین برای دوره ماقبل صنعتی باشد. چیزی که در تاریخ دست کم یک صد ساله اروپا بی سابقه خواهد بود.

منبع: نوول ابزرواتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: گرما موج گرما گرمای اروپا گرما در اروپا اروپا تابستان اروپا زمستان اروپا تغییرات آب وهوایی


( ۷ )

نظر شما :

شهروند ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۵
جالب است که "زمستان سرد" اروپا که آنقدر منتظرش بودید که اروپا برای برگشتن ایران به برجام التماس کند، داستان‌سرایی بود، اروپا هم براحتی وضعیت را مدیریت کرد.