آتش اعتراضات پشت درهای اقامتگاه نتانیاهو

۲۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۷۶۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه
پس از برگزاری چندین شنبه اعتراضی در سرزمین های اشغالی اکنون صدای معترضین ضددولتی به پشت درهای اقامتگاه بنیامین نتانیاهو رسیده است. آنگونه که رسنه های صهیونیست گزارش داده اند هزاران صهیونیست ها در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو در مقابل خانه وی در قدس تجمع کرده و علیه برنامه های او بر تغییر ساختار قضایی شعارهایی سر دادند.
آتش اعتراضات پشت درهای اقامتگاه نتانیاهو

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: پس از برگزاری چندین شنبه اعتراضی در سرزمین های اشغالی اکنون صدای معترضین ضددولتی به پشت درهای اقامتگاه بنیامین نتانیاهو رسیده است. آنگونه که رسنه های صهیونیست گزارش داده اند هزاران صهیونیست ها در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو در مقابل خانه وی در قدس تجمع کرده و علیه برنامه های او بر تغییر ساختار قضایی شعارهایی سر دادند.

در همین راستا روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی درباره تظاهرات اعتراضی هفته های اخیر علیه کابینه «بنیامین نتانیاهو» نوشت: «بحث های سیاسی در هیچ دوره ای تا این حد "اسرائیلی ها" را دوقطبی نکرده بود، امروز این دو قطبی به قدری تشدید شده که هیچ طرفی حاضر نیست تا نظرات طرف مقابل را بشنود.» این رسانه صهیونیست، پیروزی هریک از دو طرف بحران سیاسی رژیم صهیونیستی را مساوی شکست ارزیابی کرد و افزود: «نتیجه هر چه باشد، اسرائیل از ادامه این وضعیت آسیب می بیند.»

برگزارکنندگان تظاهرات‌ علیه کابینه تندرو و افراطی نتانیاهو طی فراخوان‌هایی خواستار اعتصاب سراسری و تظاهرات دوباره در دوشنبه آینده در اعتراض به اصلاحات قضایی شدند که این کابینه بر اجرای آن پافشاری می کند. این تظاهرات‌ در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار خواهد شد.

- دور اعتصابات تندتر می شود

 به موازات پررنگ تر شدن اعتراضات علیه نتانیاهو، دور اعتصابات هم تندتر می شود. در این خصوص بیش از ۵۰ شرکت صنعتی فناوری پیشرفته رژیم صهیونیستی در اعتراض به اصلاحات قضایی که دولت بنیامین نتانیاهو قصد اجرای آن را دارد، مشارکت کارکنان خود را در اعتصابی که قرار است دوشنبه آینده برگزار شود، اعلام کردند.

اعتصاب و تظاهرات اعتراضی کارکنان این شرکت های هایتک در خارج از ساختمان کنست در قدس اشغالی سازماندهی خواهد شد، در زمانی که قرار است کمیته وزارتی قانونگذاری رژیم صهیونیستی برای بررسی پیش‌نویس اصلاحات پیشنهادی تشکیل جلسه دهد. در میان شرکت‌هایی که اعلام کرده‌اند قصد پیوستن به اعتصاب را دارند، صندوق شرکای TLV است که اتوبوس رایگان برای کارگران شرکت کننده در اعتصاب در نظر گرفته است.

شرکت لیموناد نیز به کارمندان خود اجازه اعتصاب می دهد و وسایل حمل و نقل را برای آنها به محل تظاهرات فراهم می کند. سایر شرکت‌های شرکت کننده در این اعتصاب عبارت از Natural Intelligence، Apsplayer، شرکت‌های سایبری CheQ، Iron Sars، Hello Heart، Trigo، SKAI، AirViz Drones، INX، Algosk، Sorbet و ده‌ها شرکت نرم افزاری و بیوتکنولوژیکی دیگراست. هشدارها در داخل رژیم صهیونیستی نسبت به تبعات اصلاحات قضایی رژیم صهیونیستی بر اقتصاد این رژیم بالا گرفته است، به ویژه درباره تاثیر آن بر صنعت فناوری پیشرفته که تل‌آویو به آن مفتخر است. به گفته کارشناسان، بی‌اعتمادی به سیستم قضایی رژیم صهیونیستی، سرمایه‌گذاران خارجی را از ادامه سرمایه‌گذاری خود در سرزمین‌های اشغالی منصرف می‌کند و این امر رشد و شکوفایی صنعت فناوری پیشرفته این رژیم را متوقف خواهد کرد.

- تداوم سلسله عملیات های استشهادی

با بحرانی تر شدن شرایط در سرزمین های اشغالی در سایه اوج گیری اعتراضات و اعتصابات، فضای مناسبی برای اناجم عملیات های استشهادی شکل گرفته است. در تازه ترین مورد  در یک عملیات زیرگیری در ایستگاه اتوبوس در قدس دو شهرک نشین کشته و شش تن زخمی شدند.

منابع عبری اعلام کردند، پس از تیراندازی به صاحب خودرو که تعدادی شهرک نشین را زیر گرفت، سرنشین خودرو نیز کشته شد. او جوانی فلسطینی از شهرک العیسویه به نام حسین قراقع ۳۱ ساله است.منابع افزودند، در پی این عملیات یک شهرک نشین در دم کشته شد نفر دوم نیز به علت شدت جراحت به هلاکت رسید و شش تن دیگر جراحاتی برداشته‌اند که دو تن وضعیت خطرناکی دارند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، در حالی که قبلا گفته شده بود در عملیات زیر گیری در شهر قدس اشغالی یک شهرک نشین کشته و هفت تن دیگر مجروح شده‌اند، مقامات اورژانس و پلیس اسرائیل گفتند تعداد کشته‌ها به دو تن افزایش یافت. این درحالی است که مجری عملیات نیز به شهادت رسیده است. پلیس اسرائیل خیابان النبی ساموئل را بسته و عملیات جستجو و پاکسازی منطقه آغاز شده است.بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز دستور داده منزل مجری عملیات در قدس اشغالی تخریب شود.

- دستور بن گویر برای انجام عملیات امنیتی گسترده در قدس شرقی از امروز

در پی عملیات زیرگیری در قدس که منجر به کشته شدن دو شهرک نشین صهیونیستی شد، وزیر امنیت "ملی" رژیم صهیونیستی به پلیس دستور داد برای انجام عملیات امنیتی گسترده از فردا، یکشنبه در قدس شرقی آماده شود. دفتر ایتامار بن گویر در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی در پایان ارزیابی وضعیت در مقر فرماندهی پلیس قدس که به همراه یعقوب شبتای، بازرس کل پلیس این رژیم و فرمانده منطقه قدس انجام داد، به پلیس دستور داد برای انجام عملیات "نگهبان دیوارهای ۲"  از امروز یکشنبه در قدس شرقی آماده شوند.

در بخشی از این عملیات، نیروهای امنیتی با مقرهای شبه نظامیان در شرق قدس مقابله خواهند کرد. بر اساس این بیانیه، هدف از این عملیات «مبارزه با تروریسم، ریشه‌کن کردن آن، ورود به خانه‌های تروریست‌ها و توقف تروریسم قبل از رسیدن آن به مرحله انجام عملیات» است.

اما اظهارات بن گویر درخصوص آمادگی برای انجام این عملیات با انتقاد گسترده مقامات اسرائیلی مواجه شد. تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی به نقل از یک مقام سیاسی ارشد صهیونیستی اعلام کرد: تصمیم‌گیری درباره عملیات نگهبان دیوارهای ۱، ۲، ۳ یا ۴ در پیاده رو محل حمله گرفته نمی‌شود. بن گویر قبل از این بیانیه با مقامات امنیتی در مورد این موضوع مشورت نکرده است. حتی از بن گویر خواسته شد تا پس از انتشار بیانیه توضیحاتی در این باره ارائه دهد.

این مقام اسرائیلی افزود: تصمیم در مورد چنین عملیاتی حداقل پس از مشورت با کل نهادهای امنیتی و البته ارائه آن به کابینه در صورت لزوم اتخاذ خواهد شد و پس از آن نخست‌وزیر می‌تواند با گرفتن مشورت هر تصمیمی که بخواهد اتخاذ کند.یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هم با انتقاد از این تصمیم بن گویر در توییتی نوشت: «وزیر "تیک تاک" بدون مشورت با کابینه، ارزیابی وضعیت و هماهنگی میان نیروهای امنیتی دستور انجام این عملیات را داده است.»

۲۹ مارس ۲۰۰۲ یک روز پس از اینکه یک فلسطینی خود را در رستورانی در شمال اراضی اشغالی منفجر کرد و در اثر آن ۳۰ اسرائیلی کشته و ۱۴۰ تن دیگر زخمی شدند، رژیم صهیونیستی عملیات نظامی گسترده "نگهبان دیوارها" را آغاز کرد. در این عملیات که در اوج انتفاضه دوم فلسطین آغاز شد، اسرائیل به شهرهای کرانه باختری حمله کرد و ۵۰۰ فلسطینی را به شهادت رساند، ۱۴۷۷ فلسطینی را مجروح کرد و ۷۰۰۰ فلسطینی را دستگیر کرد. این عملیات ۱۰ مه ۲۰۰۲ به پایان رسید.

همچنین شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، وزیر امنیت "ملی" این رژیم که برای بازدید از محل عملیات مذکور در شهرک راموت در شمال قدس رفته بود با اعتراضات شهرک نشینان که به محل این عملیات آمده بودند، مواجه شد.آنها با توهین به بن گویر فریاد زدند که بزرگترین حملات در دوره وزارت وی اتفاق افتاده است.

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو اسرائیل فلسطین بن گویر عملیات استشهادی


( ۲ )

نظر شما :