فرصت برای دستیابی به توافق تا قبل از ماه رمضان وجود دارد؟

ماه رمضان و تشدید نگرانی اسرائیل

۱۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۴۸۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
با نزدیک ت شدن به ماه رمضان تحرکات و نیز اختلافات میان مقامات صهیونیست افزایش پیدا کرده است. در این باره نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه اعلام کرد که ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی در هفته اول ماه مبارک رمضان با همان تعداد سال‌های گذشته امکان پذیر است.
ماه رمضان و تشدید نگرانی اسرائیل

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با نزدیک ت شدن به ماه رمضان تحرکات و نیز اختلافات میان مقامات صهیونیست افزایش پیدا کرده است. در این باره نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه اعلام کرد که ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی در هفته اول ماه مبارک رمضان با همان تعداد سال‌های گذشته امکان پذیر است. به گزارش ایسنا، در بیانیه‌ای که دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی منتشر کرد، آمده‌است پس از جلسه تمام نیروهای امنیتی با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر تصمیم گرفته شد که نمازگزاران در هفته اول ماه رمضان اجازه ورود به مسجد الاقصی را با همان تعداد سال‌های گذشته داشته باشند. در این بیانیه آمده‌است: «وضعیت هر هفته از لحاظ امنیتی و ایمنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بر این اساس تصمیم گیری می‌شود.» در این بیانیه فرافکنانه و به رغم محدودیت‌های نظامیان رژیم صهیونیست علیه فلسطینی‌ها و یورش‌های مکرر و هتک حرمت مسجد الاقصی توسط شهرک‌نشینان صهیونیست ادعا شده‌است: «رمضان برای مسلمانان مقدس است و حرمت این مناسبت مثل هر سال حفظ خواهد شد!»

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی تندرو رژیم صهیونیستی بار دیگر در مواضعی خصمانه اظهارات نتانیاهو در مورد مسجد الاقصی را «به خطر انداختن جان شهروندان اسرائیل و تصویری از پیروزی برای حماس» خواند. بن گویر در بیانیه خود گفت: «تصمیم به اجازه دسترسی به کوه معبد (مسجد الاقصی) در ماه رمضان، مانند سال‌های گذشته، برخلاف موضع پلیس و موضع من است و نخست وزیر نتانیاهو و کابینه کوچک امور سیاسی و امنیتی طوری عمل می‌کنند که گویی اتفاقی در هفتم اکتبر نیفتاده‌است.» این در حالی است که کمیته پیگیری اعراب اراضی اشغالی پیشتر نسبت به قصد دولت اشغالگر در «قبول درخواست‌های بن گویر برای اعمال محدودیت در ورود مسلمانان و فلسطینی‌ها از داخل اراضی اشغالی و بیت‌المقدس به مسجد الاقصی در ماه رمضان» هشدار داده بود.

به موازات دستور نتانیاهو برای ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی در هفته اول ماه مبارک رمضان، شبکه العربیه به نقل از منابع گزارش داد که شرکت کنندگان در مذاکرات قاهره در حال مذاکره برای آتش‌بس احتمالی حداقل در هفته اول ماه مبارک رمضان هستند که از ۱۱ مارس آغاز می‌شود. این در حالی است که یک هیئت صهیونیستی قرار بود دیروز چهارشنبه عازم قاهره ‌شوند که البته تا زمان تنظیم این گزارش خبری دال بر ورود این هیات به مصر مخابره نشد. به گفته این منابع، انتظار می‌رود رژیم صهیونیستی ظرف چند ساعت به پیشنهادات حماس پاسخ دهد. منابع به وبگاه العربیه می‌گویند که حماس بر تعیین یک چارچوب زمانی برای اشغالگران برای ارائه دیدگاه خود از وضعیت برای پایان دادن به مذاکرات اصرار دارد.

-    ماه رمضان و تشدید نگرانی صهیونیست ها 

با در نظر گرفتن این اخبار و گزارش ها، مقامات صهیونیست بیم جدی از آغاز ماه رمضان و تشدید ناامنی دارند تا جایی که در سند محرمانه‌ای که از وزیر جنگ رژیم‌ صهیونیستی منتشر شده، او نسبت به التهاب اوضاع و تشدید احتمالی درگیری‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی با فرا رسیدن ماه رمضان هشدار داد. روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» فاش کرد که «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این سند محرمانه تاکید کرده که «هراس از تشدید تنش در کرانه باختری و قدس در ماه رمضان، اهداف جنگ علیه نوار غزه را نابود خواهد کرد.» طبق سند مذکور، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: «تشدید شرایط امنیتی آتی در ماه رمضان مستلزم انتقال نیروها از غزه و مرزهای شمالی به کرانه باختری است.» در سند یاد شده به نقل از گالانت آمده است دلایل انفجار احتمالی اوضاع، در واقع تحریک روبه‌فزون، شرایط اقتصادی کرانه باختری و قدس و نیز اظهارات تحریک‌آمیز مسؤولان سیاسی رژیم صهیونیستی است.

همچنین در این سند، توصیه شده در راستای کاهش شدت تنش، محدودیت‌های اعمال شده بر ورود فلسطینی‌ها به مسجد الاقصی کاهش یابند. در سند مذکور بر لزوم اتخاذ اقداماتی در چارچوب آمادگی‌های ارتش رژیم صهیونیستی برای مقابله با تنش احتمالی در کرانه باختری تاکید و اینگونه ادعا شده که «تنش امنیتی در کرانه باختری به نفع حماس و ایران است.» گالانت همچنین گفت که مسؤولان امنیتی بارها و بارها واقعیت دردسرسازی در کرانه باختری را که می‌تواند از کنترل خارج شود، به او گزارش کردند تا جایی که اطلاعات نظامی و شین‌بت آن را هشداری استراتژیک درباره آغاز تنش در منطقه دانستند.  
او اظهار کرد: عوامل متعددی ماه رمضان امسال را حساس‌تر کرده که از جمله آنها گسترش دامنه عملیات‌های مقاومت و اظهارات تحریک‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی وخامت شرایط اقتصادی کرانه باختری و نیز تضعیف دستگاه‌های امنیتی فلسطین هستند. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه نیز به اظهارات غیرمسؤولانه مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی درباره قدس و مسجد الاقصی پیش از ماه رمضان از جمله ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم اشاره کرد. طبق این سند، گالانت تاکید کرد: فرصتی واقعی برای وخامت اوضاع و تبدیل آن به تنشی غیرضروری در کرانه باختری و اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ وجود دارد که به انتقال منابع و سیستم نبرد از غزه و کاهش توان ما در تحقق اهداف جنگ منجر خواهد شد.

آحارونوت در ادامه نوشت دفتر گالانت ضمن ابراز تاسف نسبت به افشای غیرمسؤولانه داده‌های مهم، از اظهارنظر درباره این سند مخالفت کرد. به نوشته این روزنامه عبری زبان، گالانت این سند هشدارآمیز را برای هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش، رونن بار، رئیس شین‌بت، دیوید بارنیا، رئیس موساد، تزاخی هانگبی، رئیس شورای امنیت داخلی این رژیم، کمیته امور خارجه کنست، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم و بنی گانتس و گادی آیزنکوت، وزرای کابینه جنگ ارسال کرد.

علاوه بر هشدار گالانت، مقامات سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی هم طی مذاکراتی که در روزهای اخیر انجام شد، تاکید کردند که «اگر عرب‌های اسرائیلی که دارای کارت‌های شناسایی آبی هستند از ورود به مسجد الاقصی در ماه رمضان بازداشته شوند، این امر ممکن است منجر به ناآرامی گسترده شود.» به گزارش کانال ۱۳ عبری، این مقامات افزودند که «پتانسیل التهاب در میان فلسطینی‌های قدس شرقی و شهروندان فلسطینی اسرائیل در پی چنین اقدامی می‌تواند بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که ممکن است در کرانه باختری اتفاق بیفتد.

-    فرصت برای دستیابی به توافق تا قبل از ماه رمضان وجود دارد؟

مذاکرات قاهره با هدف دستیابی به آتش بس در غزه هم چنان ادامه دارد و بنا به اخبار واصله قرار بوده که دیروز چهارشنبه هیات مذاکره کننده رژیم صهیونیستی هم راهی مصر شوند. اگر تل آویو مانند دور قبل در آخرین دقایق بدعهدی نکند و تصمیم خود را برای اعزام این هیات تغییر ندهد، به نظر می رسد که گفت وگوها شکل جدی تری به خود خواهد گرفت. در این راستا اعضای تیم مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی در خصوص بحث‌هایی که با هدف رسیدن به آتش‌بس در نوار غزه و توافق تبادل اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی انجام می‌شود، از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کابینه اشغالگر و «کابینه جنگ» می‌خواهند تا اختیارات‌ آنها را گسترش دهند.

براساس آنچه وبگاه خبری «واللا» به نقل از ۲ مقام صهیونیست گزارش کرده، درخواست تیم مذاکره کننده روز پنجشنبه در جلسه کابینه مطرح خواهد شد. بر اساس این گزارش، تیم مذاکره کننده اشغالگران این درخواست را «در تلاش برای شکستن بن بست در مذاکرات» طرح خواهد کرد. واللا به نقل از یک مقام بلندپایه اسرائیلی ادعا کرد که حماس در هفته‌های اخیر چندین امتیاز داده‌است، از جمله کاهش تعداد اسیرانی که خواستار آزادی آن‌ها است، حذف پیش‌شرط‌های مربوط به پایان جنگ و خروج نیروهای ارتش اشغالگر از نوار غزه. در این گزارش به نقل از یکی دیگر از مقامات اسرائیلی آمده‌است: «اعضای تیم مذاکره کننده مدعی هستند که باید مواضع فعلی اسرائیل را کنار گذاشت و با مواضع به روز شده به مذاکره رفت که امکان دستیابی به توافق را فراهم کند.»

این مقام خاطرنشان کرد که «سطح سیاسی نتانیاهو، یوآو گالانت(وزیر جنگ) بنی گانتس (وزیر کابینه جنگ) با آنها (با تیم مذاکره‌کننده) موافق نیستند.» این در حالی است که مذاکرات به میزبانی قاهره که حماس و میانجی‌گران را گرد هم می‌آورد، با هدف دستیابی به توافق بر سر آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه، چند روز قبل از ماه رمضان به پیشرفت چشمگیری منجر نشد. در طرف مقابل پیشتر اسامه حمدان، از رهبران حماس گفته بود که، حماس در دستیابی به توافقی که تجاوز اسرائیل به نوار غزه را متوقف کند و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را بدهد، بسیار جدی کار کرد. منابع مصری مطلع از تلاش‌های قاهره در خصوص مذاکرات آتش‌بس با اشاره به اینکه قاهره هنوز پایان نهایی دور مذاکرات جاری را اعلام نکرده‌است، تاکید کردند که هنوز فرصتی برای دستیابی به توافق تا قبل از ماه رمضان وجود دارد.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو بن گویر فلسطین حماس مصر قطر آمریکا مذاکره جنگ آتش بس


نظر شما :