از رد طرح حماس تا آغاز گام اول برای حمله به رفح

چراغ سبز واشنگتن برای حمله به رفح

۲۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۵۰۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
علیرغم ادعاهای واشنگتن و به دنبال جدیت بی بی برای حمله به رفح، نشریه پالتیکو در گزارشی می‌نویسد، مقامات ارشد آمریکایی، خصوصی به همتایان صهیونیستی خود گفته‌اند که دولت «جو بایدن» به‌ جای جنگی همه‌جانبه، می‌تواند از طرحی که «بیشتر شبیه به عملیات ضدتروریسم» است و مقامات ارشد جنبش حماس را در رفح هدف قرار می‌دهد، حمایت کند. دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا همچنان درگیر این است که چه نوع تجاوزی از رژیم اشغالگر را می‌تواند در شهر رفح بپذیرد، در حالی‌ که مقامات آمریکایی خوب می‌دانند، رژیم صهیونیستی دنبال «نابودی چهار گردان حماس در شهر رفح» است.
چراغ سبز واشنگتن برای حمله به رفح

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در شرایزی که به نظر می رسد بن بست جدی در مذاکرات برای دستیابی به آتش بس غزه شکل گرفته حماس شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد که چشم انداز جامعی از توافق آتش‌بس در نوار غزه به میانجیگران مصر و قطر ارائه کرده‌اند. به گزارش ایسنا، حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در چارچوب پیگیری روند مذاکرات از طریق برادران میانجی مصر و قطر، برای توقف تجاوز به مردم ما در غزه، امداد رسانی و کمک به آنها، بازگشت آوارگان به محل سکونت خود و خروج نیروهای اشغالگر از نوار غزه، جنبش حماس با تمرکز بر این اصول و مبادی که برای توافق ضروری هستند، دیدگاه کاملی به برادران ارائه کرده است. به گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، این جنبش مقاومت افزود: چشم‌اندازی که جنبش ارائه کرده دیدگاه آن را در خصوص تبادل اسیران نیز شامل می‌شود و جنبش حماس نسبت به حقوق و دغدغه‌های ملت جانبدارانه عمل خواهد کرد. 

این جنبش گفت که دستیابی به توافق اکنون به موضع اشغالگران و میزان فشار آمریکا بر نتانیاهو بستگی دارد. پاسخ جنبش حماس با اشاره به اصرار آن بر اجازه بازگشت آوارگان به مناطق خود در شمال نوار غزه شامل «خواسته‌های مربوط به بازگشت ساکنان به شمال نوار غزه» است. یک منبع به کانال ۱۱ عبری گفت: «ما می‌توانیم روی این خواسته‌ها کار کنیم.» رسانه‌های رژیم صهیونیستی پیشتر پنجشنبه اشاره کرده بودند که در چند روز گذشته شاهد «پیشرفت‌هایی بوده‌اند که ممکن است منجر به تحول» در مذاکرات شود. این رسانه‌ها افزودند این تحول در نتیجه تلاش‌های دور از کانون توجهات بوده‌ است.

در حالی حماس در بیانیه روز پنج شنبه خود از ارائه جزئیات در خصوص طرح پیشنهادی خود خودداری کرده بود که رویترز صبح دیروز جمعه مهمترین مفاد پیشنهاد حماس برای آتش‌بس در غزه را در ۲ مرحله فاش کرد. به گزارش این خبر گزاری، مرحله اول پیشنهاد حماس شامل آزادی زنان، کودکان، سالمندان و اسرائیلی‌های بیمار در ازای آزادی تعدادی از ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی است. این پیشنهاد شامل سربازان زن اسرائیلی نیز می‌شود. در این پیشنهاد همچنین تصریح شده است که تاریخ نهایی آتش‌بس دائمی و خروج اشغالگران از نوار غزه پس از پایان مرحله اول توافق خواهد شد، مشروط بر اینکه در مرحله دوم تمامی اسرا از ۲ طرف آزاد شوند.

-    از رد طرح حماس تا آغاز گام اول برای حمله به رفح

با وجود رائه طرح جدید حماس برای پایان جنایت در غزه، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «پیشنهاد آتش‌بس جدید در این باریکه که روز پنجشنبه توسط حماس به میانجی‌ها ارائه شد، همچنان بر اساس خواسته‌های غیرواقعی است.» در این بیانیه آمده است که «بیانیه‌ای در این باره روز جمعه به کابینه جنگ و هیات وزیران گسترده ارائه خواهد شد.» بنیامین نتانیاهو نیز ادعا کرد که اسرائیل «برای اولین بار» شاهد فشار قطر بر جنبش حماس در مورد معامله تبادل اسیران با اسرائیل است. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس پیشتر تاکید کرده بود که اگر اشغالگران از ناسازگاری خود دست بردارند، فرصتی برای دستیابی به توافقی چند مرحله‌ای در مورد تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه وجود دارد. در این بین یک منبع مصری در مصاحبه‌ای با العربی الجدید خاطرنشان کرد: «راه حلی در افق تحقق اتش بس وجود دارد، اگر چه برای فعال کردن توافق توقف حملات و تلاش برای تبادل اسیران به سطح لازم نرسیده‌ است.» این منبع اظهار داشت که «در ساعات آینده تحت فشار دولت ایالات متحده درباره آتش‌بس تغییر نسبی در موقعیت اسرائیل ایجاد خواهد شد.»

با این وجود همزمان ارتش اسرائیل می‌گوید که پیش از حمله زمینی برنامه‌ریزی شده به رفح، مصمم است که آوارگان فلسطینی را از این شهر در جنوب غزه به مناطق دیگری منتقل کند که آن را «جزایر بشردوستانه» توصیف کرد. این در حالی است که بر اثر حملات زمینی و هوایی مکرر، این مناطق به طور جدی آسیب دیده‌اند اما ارتش اسرائیل تاکید می‌کند که به مردم کمک و اسکان موقت داده خواهد شد. رفح مملو از بیش از یک میلیون فلسطینی است که قبلاً به دلیل حمله اسرائیل به نقاط دیگر غزه مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. با وجود هشدارهای جهانی، اسرائیل اصرار می‌کند که حمله زمینی به رفح، تنها راه حذف کامل حماس است.آمریکا گفته بود که اسرائیل باید قبل از انجام چنین عملیاتی در رفح نشان دهد که برنامه‌ای برای محافظت از غیرنظامیان دارد.

-    چراغ سبز واشنگتن برای حمله به رفح

علیرغم ادعاهای واشنگتن و به دنبال جدیت بی بی برای حمله به رفح، نشریه پالتیکو در گزارشی می‌نویسد، مقامات ارشد آمریکایی، خصوصی به همتایان صهیونیستی خود گفته‌اند که دولت «جو بایدن» به‌ جای جنگی همه‌جانبه، می‌تواند از طرحی که «بیشتر شبیه به عملیات ضدتروریسم» است و مقامات ارشد جنبش حماس را در رفح هدف قرار می‌دهد، حمایت کند. دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا همچنان درگیر این است که چه نوع تجاوزی از رژیم اشغالگر را می‌تواند در شهر رفح بپذیرد، در حالی‌ که مقامات آمریکایی خوب می‌دانند، رژیم صهیونیستی دنبال «نابودی چهار گردان حماس در شهر رفح» است.

نشریه پالتیکو به نقل از چهار مقام آمریکایی در گزارشی می‌نویسد: «مقامات ارشد آمریکایی در جریان یک مکالمه خصوصی به اسرائیل پیام داده‌اند که می‌توانند از طرحی که بیشتر شبیه به عملیات ضدتروریسم است تا جنگی همه‌جانبه حمایت کنند. مقامات آمریکایی استدلال می‌کنند که این امر تلفات غیرنظامیان را به حداقل می‌رساند، حماس را تضعیف کرده و از صحنه‌هایی که منجر به تحریک افکار عمومی در مورد کمپین اسرائیل و نحوه مدیریت جنگ توسط بایدن شده است، اجتناب می‌کند.

دولت بایدن با موضع ریاکارانه‌اش ادعا می‌کند که می‌خواهد رژیم صهیونیستی را از حمله زمینی به شهر رفح و کشتار غیرنظامیان منصرف کند و بیشتر روی رهبران جنبش حماس متمرکز شود. نشریه پالتیکو ابتدا گزارش داد که بایدن در صورت وقوع حمله‌ای بزرگ به رفح، برخی از کمک‌های نظامی آینده به رژیم صهیونیستی را مشروط می‌کند، هرچند «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که این و سایر داستان‌های مشابه «گمانه‌زنی ناآگاهانه» هستند.

یک مقام صهیونیستی هم به شرط آنکه نامش فاش نشود درباره این مساله حساس صحبت کرد و مدعی شد: «جای شکی نیست که نیروهای اسرائیلی نوعی عملیات را آغاز خواهند کرد. ما در این جنگ بدون شکست گردان‌های حماس در رفح نمی‌توانیم پیروز شویم.» در این بین ناتان ساکس، مدیر مرکز سیاست خاورمیانه در موسسه بروکینگز می‌گوید: «تجزیه و تحلیل اینکه یک حمله بزرگ چه چیزی را به دنبال خواهد داشت، مهم است. فکر نمی‌کنم با گذشت زمان اسرائیل از تعقیب رهبران حماس در رفح چشم‌پوشی کند، اما ممکن است منتظر بماند و با توجه به مخالفت‌های آمریکا، عملیات هدفمندتر و شاید کمتر آسیب‌رسان‌تر یا مجموعه‌ای از عملیات‌ کوچک‌تر را انجام دهند.»

-    واقعیت هایی که با خواست اشغالگران در تضاد است

اگر چه رژیم صهیونیستی در یک خطای محاسباتی این تصور را دارد که می تواند از موضع برتر برای حماس تعیین تکلیف کند و با اشغال رفح تنها یک گام تا پیرزوی فاصله دارد که واقعیت های میدانی درست خلاف این را نشان می دهد. در همین باره روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از برآوردهای امنیتی رژیم صهیونیستی نوشت هنوز بین ۴ تا ۶ هزار مبارز حماس در مرکز و شمال نوار غزه حضور دارند. برآوردهای صهیونیست ها حکایت از آن دارد که کاهش نیروهای اشغالگر در غزه و نبود نیرویی برای پر کردن این خلأ منجر به کنترل مجدد نظامی و اداری حماس بر نوار غزه خواهد شد. در فوریه گذشته، روزنامه هاآرتص از منابع نظامی، رسانه‌ای و سیاسی رژیم صهیونیستی نوشت که گزارش‌ها در روزهای اخیر در مورد از سرگیری درگیری‌ها در شهر غزه و مناطق شمالی نوار غزه افزایش یافته‌است که اشاره دارد به اینکه حماس و بقیه گروه‌های فلسطینی توانایی خود را در آن مناطق تجدید کرده‌اند.

به دبنال این نکته و با عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از محله «حمد» در خان‌یونس، فرمانده تیپ کماندو این ارتش جزئیات تازه‌ای از وضعیت سربازانش در خان‌یونس زبان ارائه و اذعان کرد که نیروهایش در آنجا با تقابلی بی‌سابقه مواجه شدند. «عومر کوهن» فرمانده تیپ نیروهای کماندوی ارتش رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه در گفت‌گویی با روزنامه «هاآرتص» اعتراف کرد که نیروهایش در محله «حمد» خان‌یونس شاهد جنگی بودند که در هیچ جای دیگری از نوار غزه آن را مشاهده نکرده بودند. این فرمانده ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی اذعان کرد: «محله حمد مملو از نیروهای فلسطینی و تجهیزات جنگی بسیار پیشرفته از جمله بمب‌های انفجاری سطح بالایی بود که علیه نیروهای ما استفاده می‌شدند».

علاوه بر آنچه ذکر شد، گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، در ویدئویی به تاریخ هفت مارس پرتابگر جدیدی را با نام شهیدان خیری علقم و عدی التمیمی رونمایی کرد. سرلشکر فایز الدویری، کارشناس نظامی به الجزیره تاکید کرد که آنچه در این ویدئو نشان داده می‌شود این است که ممکن است شبیه سازی موشک کاتیوشا ۱۲۲ میلی متری باشد، به این معنی که برد آن به ۱۴ کیلومتر می‌رسد و آن به این معنی است که تمام شهرک‌های غلاف غزه در تیررس آن خواهند بود. در اوایل ماه فوریه، رادیو ارتش اشغالگر گزارش داد که نیروهای اسرائیلی هنوز تا رسیدن به هدف خود برای از بین بردن توانایی‌های موشکی جنبش حماس فاصله دارند و تاکید کرد که این مأموریت طبق برآوردها بین یک تا ۲ سال زمان نیاز دارد. این رادیو گزارش داد که بسیاری از سکوهای پرتاب موشک در نوار غزه در زیر زمین مدفون هستند که یافتن آنها را برای نیروهای اسرائیلی دشوار می‌کند.این رادیو افزود که برآوردها نشان می‌دهد که حماس هنوز حدود ۱۰۰۰ موشک در اختیار دارد که بیشتر آنها در سکوهای مدفون در زیر زمین قرار دارند

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا حماس نوار غزه جنگ آتش بس مصر قطر بنیامین نتانیاهو


( ۱ )

نظر شما :

ناشناس ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۱
بمب و موشک مجانی برای کشتار عده ای بی دفاع در محیطی محصور . عجب هدیه ای !!!