«طوفان رمضان» در راه است؟!

کارشکنی تل آویو

۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۸۴۶ اخبار اصلی خاورمیانه
به دنبال مذاکرات پاریس و در حالی که قاهره دیروز در تدارک میزبانی از هیأت های اسرائیل و حماس برای مذاکرات بود، طرف صهیونیستی دست به کار شکنی زد و مذاکرات بر هم خورد. به گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه های اسرائیلی اعلام کردند، هیاتی که قرار بود از سرزمین های اشغالی راهی قاهره شود، اعلام کرده است: «تا زمانی که اسامی اسرای اسرائیلی که هنوز زنده هستند را دریافت نکند، حاضر به ورود به قاهره نخواهد بود. این در حالی است که  روی دو محور اصلی گفت‌و‌گوها دست برتر را گرفته بود که نخستین آن، به تعیین سقف زمانی و دومین مورد به ارائه اطلاعات اسرای صهیونیست باز می گشت.
کارشکنی تل آویو

حسین فاطمی، روزنامه نگار

 دیپلماسی ایرانی:  به دنبال مذاکرات پاریس و در حالی که قاهره دیروز در تدارک میزبانی از هیأت های اسرائیل و حماس برای مذاکرات بود، طرف صهیونیستی دست به کار شکنی زد و مذاکرات بر هم خورد. به گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه های اسرائیلی اعلام کردند، هیاتی که قرار بود از سرزمین های اشغالی راهی قاهره شود، اعلام کرده است: «تا زمانی که اسامی اسرای اسرائیلی که هنوز زنده هستند را دریافت نکند، حاضر به ورود به قاهره نخواهد بود. این در حالی است که  روی دو محور اصلی گفت‌و‌گوها دست برتر را گرفته بود که نخستین آن، به تعیین سقف زمانی و دومین مورد به ارائه اطلاعات اسرای صهیونیست باز می گشت.

در خصوص تعیین بازه زمانی، منابع رهبری در حماس تأکید کردند که این جنبش «امیتازدهی»‌ای که دولت امریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال تحمیل آن بر مقاومت در جریان مذاکرات غیرمستقیم هستند، نخواهد داشت. همچنین تأکید شده که «آغاز ماه رمضان که از حدود ۱۱ مارس آغاز می‌شود، سقف مورد توافق جناح‌های مقاومت برای ادامه مذاکرات است.»به گفته این منابع، مسیر مذاکراتی که توسط نتانیاهو برای کاهش فشار بر ائتلاف خود و روحیه دادن به کابینه‌اش به‌واسطه سوء‌استفاده از جان فلسطینیان مهندسی شده، توسط حماس ادامه پیدا نمی‌کند. این منبع افزود، «این مقاومت است که اعلام می‌کند ادامه حضورش در روند مذاکرات غیرمستقیم منوط به احساس جدیت و آمادگی برای رسیدن به خواسته‌هایش است.» این منبع ادامه داد: به میانجی‌ها اطلاع داده می‌شود که این دور مذاکره‌ای که در قاهره برگزار می‌شود، آخرین فرصت قبل از ماه رمضان است، یا توافقی حاصل می‌شود یا این در بسته شده و همه بویژه با تشدید وضعیت در قدس و کرانه باختری با سرنوشت خود روبه‌رو می‌شوند.

این در حالی است که به گفته «هانی الدالی» کارشناس مسائل مقاومت فلسطین نشانه‌های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد ماه رمضان تهدید و خطری جدی از سوی کرانه باختری و اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ اولاً و بویژه برای رژیم صهیونیستی و ثانیاً برای امریکا و منافعش در منطقه ایجاد خواهد کرد، همچنین نشانه‌هایی دال بر تحرک ملت‌های غربی علیه آن و علیه کشورهایی که در این جنگ شرکت دارند، وجود دارد. در همین ارتباط دیروز نیز گروه‌های فلسطینی به‌صورت منسجم خواستار بسیج ضدصهیونیستی جهانی در ماه مبارک رمضان برای تحریم این رژیم و افزایش فشار بر آن جهت توقف نسل‌کشی در غزه تحت عنوان «طوفان رمضان» شدند.

جدیت حماس در مذاکرات

پیرامون ارائه اطلاعات اسرای صهیونیست هم یکی از رهبران حماس به العربی الجدید گفت: «حماس و مقاومت هیچ جزئیات یا اطلاعاتی در مورد اسیران خود بدون اینکه هزینه زیادی برای کاهش درد و رنج مردم غزه پرداخته شده و آتش‌بس جامع و فراگیر برقرار شود، ارائه نمی‌کنند.» این منبع توضیح داد: «آنچه در مورد شرط تل‌آویو برای دریافت لیست اسامی اسیران زنده به‌منظور از سرگیری مذاکرات آتش‌بس مطرح می‌شود، نمی‌تواند نشان‌دهنده فشار بر مقاومت باشد.» وی گفت: «هر چیزی در روند مذاکرات باید بهایی داشته باشد و مطالبات روشنی از سوی جنبش وجود دارد که اشغالگران باید برای آزادی اسیران خود و نجات آنهایی که در قید حیات هستند، آن را اجرا کنند.»

روز گذشته گزارش‌های عبری نیز حاکی از آن بودند که دولت (بنیامین) نتانیاهو به مصر و قطر اطلاع داد، دور جدیدی از مذاکرات درباره توافق آزادی اسیران را تا زمانی که حماس لیست اسرای نزد خود را که هنوز زنده هستند، ارائه ندهد، برگزار نخواهد کرد. این در حالی است که یک منبع مصری گفت: «هیأتی از جنبش حماس، از جمله خلیل الحیه، معاون رئیس جنبش حماس در غزه و زاهر جبارین، برای ارائه پاسخ نهایی جنبش مذکور به چهارچوب پاریس ۲ وارد قاهره خواهند شد. همزمان یک هیأت امنیتی اسرائیل در قاهره خواهد بود که نیتزان آلون مسئول پرونده اسیران در ارتش اشغالگر برای بررسی محتوای پاسخ فلسطین در مذاکرات شرکت خواهد کرد.» این منبع مصری توضیح داد: «هیأت اسرائیلی که به قاهره می‌آید، پس از اطمینان از اینکه پاسخ مقاومت حداقل‌های تعیین‌شده توسط دولت اسرائیل را برآورده می‌کند، صلاحیت مذاکره را خواهد داشت.»با وجود آنکه حماس جدیت خود را درباره دو موضوع مطرح شده (تعیین سقف زمانی و ارائه اطلاعات اسرای صهیونیست) نشان داده اما در عین حال یکی از مقامات ارشد حماس هم گفت، اگر رژیم صهیونیستی خواسته‌های فلسطین را در مذاکرات جاری بپذیرد، آتش‌بس در غزه ممکن است «طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت» آینده برقرار شود. به گزارش ایسنا، این مقام حماس به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر اسرائیل با خواسته‌های حماس، که شامل بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال غزه و افزایش کمک‌های بشردوستانه است، موافقت کند، راه را برای آتش‌بس ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده هموار خواهد کرد.»

یک مقام ارشد دولت امریکا اواخر روز شنبه مدعی شد که تل‌آویو پیشنهاد آتش‌بس شش هفته‌ای در غزه و آزادی اسیران آسیب‌پذیر را «کم‌و‌بیش» پذیرفته و اکنون همه منتظر پاسخ حماس هستند. در حالی که مذاکره‌کنندگان بین‌المللی برای دستیابی به توافقی قطعی پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در ۱۰ مارس تلاش می‌کنند، مذاکرات با میانجی‌های مصری و قطری روز یکشنبه با هیأت حماس انجام می‌شود. البته یک منبع میدانی در مقاومت فلسطین در نوار غزه هم به المیادین گفت: اشغالگران موانع زیادی را ایجاد می‌کنند که مانع از رسیدن به یک آتش‌بس موقت می‌شود، ولی با وجود این موانع، امکان دستیابی به توافق همچنان امکان‌پذیر است. این منبع میدانی در مقاومت تصریح کرد: مهم‌ترین نقطه اختلاف در مذاکرات آتش‌بس موقت، عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل و بازگشت آوارگان به مناطق شمالی و همچنین موضوع رفع محاصره شمال نوار غزه است.

منابع مصری: طرف‌ها با مدت آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا موافقت کرده‌اند

در حالی از دیروز یکشنبه مذاکرات در قاهره آغاز شده است که پیش‌تر، منابع مصری گزارش دادند طرف‌ها با مدت آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا موافقت کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از منابع امنیتی مصری، تکمیل معامله توافق با عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از شمال غزه و بازگشت ساکنان را می‌طلبد. این در حالی است که همچنان اختلافات میان مسئولان صهیونیست درباره روند مذاکرات درخصوص آتش‌بس و تبادل اسرا با حماس ادامه دارد. همزمان منابع در رهبری مقاومت فلسطین پیش از آغاز مذاکرات دیروز یکشنبه گفتند در این مذاکرات پیشنهادهای جدیدی برای پرکردن شکاف بین حماس و رژیم صهیونیستی ارائه خواهد شد. مصر و قطر در تلاش هستند رویکردهایی ارائه دهند، اما با لجاجت رژیم صهیونیستی روبه‌رو می‌شوند. به گفته منابع مذکور، پیشرفت جزئی وجود دارد و رژیم صهیونیستی در موضع خود در مورد بازگشت آوارگان و تعداد اسرا انعطاف‌پذیر شده است.

این منابع گفتند رژیم صهیونیستی با بازگرداندن آوارگان فلسطینی موافق است مشروط بر اینکه محدود به زنان، کودکان و افراد زیر ۱۸ سال باشد اما حماس با طرح رژیم صهیونیستی درباره نحوه بازگشت آوارگان مخالف است. منابع مذکور درباره درخواست مقاومت مبنی بر عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه، افزودند این رژیم همچنان اصرار دارد که در مرحله اول آتش‌بس در غزه بماند. منابع در رهبری مقاومت تأکید کردند توافق آتش‌بس موقت در غزه شامل سه مرحله است که هر مرحله به‌‌طور جداگانه مورد بحث قرار خواهد گرفت و مدت‌زمان آتش‌بس بین ۴۰ تا ۴۵ روز است. در همین رابطه، یک مقام امریکایی امروز گفت پس از اینکه رژیم صهیونیستی تا حد زیادی شرایط توافق درباره آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه را پذیرفت، اکنون سرنوشت آتش‌بس پیشنهادی در غزه به موافقت حماس با آزادی «گروه مشخصی از اسیران» بستگی دارد.

این مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت: «توپ اکنون در زمین حماس است» و تصریح کرد: «چهارچوب توافق موجود است و اسرائیلی‌ها عملاً آن را پذیرفته‌اند. آتش‌بس شش هفته‌ای نوار غزه در صورتی که حماس با آزادی دسته خاصی از اسرا که در معرض خطر هستند، موافقت کند از امروز هم قابل اجراست.» این مقام امریکایی گفت در حال حاضر مذاکرات برای دستیابی به توافق پیش از آغاز ماه مبارک رمضان ادامه دارد. طی هفته‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی درباره تبادل اسرا و آتش‌بس حاصل شده است، اما مانند همیشه، توافقی وجود نخواهد داشت مگر اینکه همه چیز حل شود.

کلید واژه ها: اسرائیل حماس فلسطین نوار غزه مصر آمریکا قطر مذاکرات جنگ آتش بس ماه رمضان


( ۱ )

نظر شما :

ناشناس ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۴
بزرگترین مشکل دولت فعلی اسراییل دقیقا روز بعد از پایان جنگ ، خودش را نشان خواهد داد . باید به افکار عمومی در داخل ، به گروه های سیاسی مخالف و به جامعه ی جهانی پاسخ بدهد که در این چند ماه ، چه داده و چه گرفته ؟ خروجی بمباران بی وقفه ی غزه با بمبهای مجانی امریکا ، چه بود ؟ نتیجه کشتار دهه ها هزار زن و کودک و غیر نظامی چه بود ؟ طولانی کردن بی مورد جنگ صرفا برای فرار از روز پاسخ است . نتانیاهو امروز تنها سیاستمدار دنیاست که هیچ سیاستمداری حاضر نیست با اون عکس بیاندازد .