پوست اندازی واشنگتن از خروج ناوها تا ضمانت‌نامه کتبی

بازی اسرائیل بر سر جزئیات

۱۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۴۷۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
هر چند که در سایه اخبار ارسالی توافق پاریس در دسترس جلوه می کند، اما به گفته یک منبع مصری که به العربی الجدید خبر داده، علی‌رغم توافق بر سر خطوط کلی مانند کمک‌های امدادی، «جزئیات همچنان مانع هستند»؛ چراکه طرف اسرائیلی تاکنون از پاسخگویی به پیشنهادهای تفصیلی ارائه شده خودداری کرده است. وی افزود: به عنوان مثال، در مذاکرات بر سر ارسال مسکن‌های پیش ساخته موافقت شد و قرار شد که ترکیه در چارچوب توافق متعهد به عرضه و ورود آنها شود، اما طرف اسرائیلی تاکنون از صحبت درباره تعداد این خانه ها و محل استقرار آنها خودداری کرده است.
بازی اسرائیل بر سر جزئیات

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: داستان مذاکرات پاریس هم چنان ادامه دارد و هر روز هم اخبار و جزئیات جدیدی از آن رسانه‌ای می‌شود. در تازه‌ترین مورد و درپی انتشار اخباری مبنی بر دستیابی به فرمول کلی برای توافق آتش‌بس و تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی از امضای احتمالی این توافق تا پیش از ماه رمضان خبر داد. به گزارش ایسنا، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد، «میانجیگران تایید کرده‌اند که توافق آتش‌بس و تبادل اسرا تا دهم مارس (۲۰ اسفند) امضا خواهد شد.» 

یک منبع ارشد نزدیک به مذاکرات سه‌شنبه اعلام کرد حماس پیش‌نویس پیشنهادی برگرفته شده از مذاکرات پاریس درباره آتش‌بس در غزه دریافت کرده و در حال بررسی آن ‌است.طبق اطلاعات درز یافته در رسانه‌ها، فرمول پیشنهادی شامل آزادی تمام اسرای صهیونیست زن، کودک (زیر ۱۹ سال)، سالمند(بالای ۵۰ سال) و بیماران؛ مجموعا ۴۰ نفر در ازای آزادی ۴۰۴ اسیر فلسطینی است. همچنین گفته شده است که رژیم صهیونیستی متعهد خواهد شد افراد آزاد شده به دلیل اتهام قبلی، مجدد بازداشت نشوند. در همین راستا، یک منبع مطلع نیز گفت که پیش‌نویس توافق پیشنهادی شامل توقف ۴۰ روزه عملیات نظامی و تبادل اسرای فلسطینی با اسرای صهیونیستی به نسبت ۱۰ به یک است. این منبع افزود که بر اساس آتش‌بس پیشنهادی، بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها در غزه بازسازی خواهند شد و روزانه ۵۰۰ کامیون کمک رسانی به نوار غزه وارد می‌شود.

-    بازی صهیونیست ها بر سر جزئیات

هر چند که در سایه اخبار ارسالی توافق پاریس در دسترس جلوه می کند، اما به گفته یک منبع مصری که به العربی الجدید خبر داده، علی‌رغم توافق بر سر خطوط کلی مانند کمک‌های امدادی، «جزئیات همچنان مانع هستند»؛ چراکه طرف اسرائیلی تاکنون از پاسخگویی به پیشنهادهای تفصیلی ارائه شده خودداری کرده است. وی افزود: به عنوان مثال، در مذاکرات بر سر ارسال مسکن‌های پیش ساخته موافقت شد و قرار شد که ترکیه در چارچوب توافق متعهد به عرضه و ورود آنها شود، اما طرف اسرائیلی تاکنون از صحبت درباره تعداد این خانه ها و محل استقرار آنها خودداری کرده است.

 این منبع مصری همچنین تایید کرد: مسائل مربوط به حجم کمک‌ها و جزئیات مربوط به آن همچنان مورد اختلاف ۲ طرف است و طرف اسرائیلی از امضای هرگونه متنی که ورود مقادیر مشخصی از کمک را روزانه و در طول مدت آتش‌بس الزامی می‌کند، طفره می‌رود. وی با اشاره به اینکه یکی از موارد اختلافی دیگر بازگشت شهروندان فلسطینی به شمال نوار غزه و شهر غزه است، گفت: طرف اسرائیلی در نشست اخیر پاریس موافقت خود را با بازگشت نسبی به این مناطق اعلام کرد، اما در جزئیات مذاکراتی که در دوحه انجام می‌شود، تل‌آویو اجازه چنین اقدامی را نمی‌دهد. پیرو گفته های این مقام مصری، محمد الهندی، معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم اگر چه عنوان داشت که احتمال دستیابی به توافق درباره نوار غزه پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان وجود دارد، ولی رژیم صهیونیستی از خود لجاجت و سرسختی نشان می دهد. به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری «سما»، محمد الهندی افزود که مقاومت درباره توافق مرحله به مرحله به جای توافق فراگیر از خود نرمش نشان داد، ولی رژیم صهیونیستی تعلل و وقت کشی می کند.

البته در سوی دیگر هم برخی منابع آگاه مصری با اعلام برگزاری مذاکراتی در دوحه درباره غزه اظهار کردند که مذاکرات آتی در قطر درباره غزه در واقع در ادامه نشست‌های اخیر پاریس بوده و با نشست آتی در مصر کامل می‌شود. رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کردند که طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات پاریس به چارچوب کلی دست یافتند که در تسریع امضای توافق آتش‌بسی میان ۲ طرف فلسطینی و اسرائیلی در نوار غزه نقش موثری ایفا خواهد کرد. در حالی که رژیم صهیونیستی اعلام کرد برای پیگیری مذاکرات درباره توافق آزادسازی اسرای صهیونیست، هیئت خود را طی روزهای آتی به قطر اعزام می‌کند، منابع مصری اعلام کردند که مذاکرات در قالب نشست‌هایی در دوحه و سپس در قاهره در سطح تخصصی ازسرگرفته خواهد شد. این منابع در ادامه اظهار کردند: «اسرائیل»، آمریکا، قطر، مصر و هیئتی از جنبش حماس شرکت‌کنندگان در مذاکرات آتی خواهند بود. منابع یاد شده گفتند: مذاکرات دوحه در ادامه نشست‌ اخیر پاریس انجام می‌شود و مذاکرات در دوحه و قاهره با هدف دستیابی به توافقی درباره آتش‌بس و تبادل اسرا و افراد بازداشت‌شده برگزار می‌شود.

-    پوست اندازی واشنگتن از خروج ناوها تا ضمانت‌نامه کتبی

به موازات پررنگ تر شدن احتمال حصول توافق در پاریس برای برقراری آتش بس در غزه، شبکه خبری سی.ان.ان به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد، یک واحد پاسخ سریع یگان تفنگداران دریایی شامل گروه ضربت آبی-خاکی یو.اس.اس باتان و تفنگداران دریایی یگان اعزامی دریایی ۲۶ در ماه مارس شروع به خروج از شرق مدیترانه و عزیمت به ایالات متحده آمریکا می‌کنند، اما تاریخ دقیق شروع تخلیه روشن نیست. به نوشته سی.ان.ان، «در صورتی که وضعیت به سرعت وخیم شود»، پنتاگون همچنان اختیار تصمیم‌گیری برای حفظ این گروه در منطقه را دارد.

این واحد پاسخ سریع دریایی آمریکا نخستین بار در ماه ژوئیه استقرار پیدا کرد، اما در ماه اکتبر چند روز بعد از اجرای عملیات «طوفان الاقصی» از سوی رزمندگان مقاومت فلسطین به منطقه اعزام شد. سی.ان.ان پیش از این گزارش داده بود که پیشتر حضور این نیرو در شرق دریای مدیترانه تمدید شده بود. البته پنتاگون هنوز درباره این گزارش اظهارنظری نکرده است. آمریکا نیروی پاسخ سریع دریایی خود را شامل ناو هواپیمابر یو.اس.اس باتان و صدها تفنگدار دریایی یگان اعزامی دریایی ۲۶ به فاصله کمی بعد از عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی در شرق مدیترانه مستقر و از آن زمان تاکنون در آنجا حفظ کرده است.

همزمان و در سوی دیگر، تارنمای آمریکایی «آکسیوس» هم فاش کرد که دولت جو بایدن به رژیم صهیونیستی تا اواسط ماه مارس آینده فرصت داده‌ است تا نامه تعهد به قوانین بین‌المللی در مورد استفاده از تسلیحات آمریکایی و اجازه ورود کمک‌ها به غزه را امضا کند. این وبگاه آمریکایی به نقل از سه مقام آمریکایی و صهیونیست افزود که اگر تل‌آویو تا تاریخ مشخص شده تضمینی ارائه نکند، دولت آمریکا انتقال تسلیحات به این رژیم را متوقف خواهد کرد. طبق گزارش آکسیوس، این ضمانت‌ها در حال حاضر طبق یادداشتی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اوایل ماه جاری صادر کرد، الزامی است، اگرچه به طور خاص به اسرائیل مربوط نمی‌شود.

با اینحال و در مقابل یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ۲ ارزیابی از وضعیت میدانی قبل از ماه رمضان انجام داد که ارزیابی اول با مشارکت هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، رونن بار، رئیس شین بت، ایال زمیر، مدیرکل وزارت جنگ، عودید باسیوک، رئیس شعبه عملیات در ارتش، آهارون هالیوا، رئیس شعبه اطلاعات نظامی، الیزر توالدانو، رئیس شعبه استراتژیک و راوی میلو، فرمانده فرماندهی جبهه داخلی انجام شد. ارزیابی دوم نیز با مشارکت یهودا فاکس، فرمانده نظامی منطقه مرکزی در ارتش رژیم صهیونیستی (مسؤول کرانه باختری) و نمایندگان شین بت و پلیس و مسؤولان دیگر انجام شد. به نقل از خبرگزاری سما، گالانت گفت: هدف اصلی حماس استفاده از ماه رمضان با تمرکز بر مسجد الاقصی و قدس و تبدیل آن به مرحله دوم عملیات طوفان الاقصی است. ما در این دوره باید محتاط باشیم و بدانیم چگونه اوضاع را اداره کنیم.

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا حماس جنگ فلسطین نوار غزه مصر قطر


( ۲ )

نظر شما :