چشم ها به قاهره دوخته شده است

حمله به رفح و تکاپوهای دیپلماتیک

۲۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۶۱۴ اخبار اصلی خاورمیانه
با اوج گیری حملات اشغالگران به رفح دور تازه ای از تحرکات سیاسی و دیپلماتیک منطقه ای هم در دستور کار قرار گرفته است. در همین باره منابع فلسطینی جزئیات جدیدی از رایزنی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با امیر قطر درخصوص فرصت‌های دوحه برای میانجیگری میان جنبش‌های فتح و حماس خبر دادند.
حمله به رفح و تکاپوهای دیپلماتیک

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با اوج گیری حملات اشغالگران به رفح دور تازه ای از تحرکات سیاسی و دیپلماتیک منطقه ای هم در دستور کار قرار گرفته است. در همین باره منابع فلسطینی جزئیات جدیدی از رایزنی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با امیر قطر درخصوص فرصت‌های دوحه برای میانجیگری میان جنبش‌های فتح و حماس خبر دادند. عباس در این دیدار نسبت به خطر‌های جدی ناشی از حمله ارتش اسرائیل به شهر رفح هشدار داد و بر لزوم مداخله جامعه جهانی به ویژه دولت آمریکا برای اجبار اسرائیل به توقف جنگ جنون آمیز علیه مردم فلسطین و توقف حمله به شهر رفح پیش از وقوع فاجعه انسانی و تکرار فجایع گذشته در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ تاکید کرد.

در حالی محمود عباس این مواضع را مطرح می کند دستگاه‌های امنیتی وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین شامگاه دوشنبه راهپیمایی مردمی در شهر جنین در شمال کرانه باختری را که در حمایت از غزه برگزار شد، سرکوب کردند. به گزارش ایسنا، منابع محلی اعلام کردند: دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین با گاز اشک آور به راهپیمایی مردمی در شهر جنین حمله کردند.

پیش تر در برخی از مذاکرات طرحی برای اداره نوار غزه توسط خودگردان مطرح بود. حال با پررنگ شدن احتمال حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح، نشست محمود عباس و شیخ تمیم موید نگرانی های منطقه ای پیرامون تحولات پیش رو پس از آغاز حمله است. کما اینکه بنی گانتس، عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد عملیات زمینی ارتش این رژیم در شهر رفح غزه بدون شک اجرایی خواهد شد. همزمان سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) از کشته شدن ۳ اسیر از ۸ اسیر مجروح اسرائیلی در نوار غزه پس از حملات به رفح خبر داد. نگرانی ها تا جایی پیش رفته که حتی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با عبدالله دوم، پادشاه اردن از تلاش روی توافقی پیرامون تبادل اسرا خبر داد که به برقراری آتش‌بس موقت ۶ هفته‌ای منجر خواهد شد.

-    دیدار و نشست رؤسای دستگاه‌های امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در مصر

در کنار دیدار رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با امیر قطر و دیدار جو بایدن و عبدالله دوم، اکنون همه نگاه ها به قاهره دوخته شده است. چرا که منابع رژیم صهیونیستی بامداد سه‌شنبه فاش کردند که روسای سازمان اطلاعات خارجی ( موساد ) ، سرویس امنیت داخلی ( شاباک) رژیم صهیونیستی ، سرتیپ نیتسان آلون مسوول پرونده اسرای اسراییل با ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در قاهره دیدار می کنند. به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه المیادین، رسانه‌های صهیونیستی به جزییات بیشتر این خبر اشاره نکردند، اما به نظر می‌رسد که این دیدار در خصوص توافق برای تبادل اسرا انجام می‌شود. رسانه‌های صهیونیستی همچنین گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم با اعزام هیأتی به قاهره برای ازسرگیری مذاکرات درباره مبادله اسیران موافقت کرده است.

براساس این گزارش، ریاست این هیأت را رئیس موساد (دیوید بارنیا) برعهده خواهد داشت. این گزارش می افزاید: این هیأت برای ازسرگیری مذاکرات درباره مبادله اسیران امروز سه شنبه راهی قاهره می شود. مقامات رژیم صهیونیستی هفته گذشته اعلام کردند: این نشست به توانایی مصر و قطر برای متقاعد کردن حماس در عقب نشینی از خواسته های خود بستگی خواهد داشت. این خبر درحالی منتشر می‌شود که مقامات جنبش مقاومت حماس پیش شرط هرگونه توافق برای تبادل اسیران صهیونیست را توقف کامل حمله به غزه و تضمین کشورهای عربی و جامعه جهانی برای این کار اعلام کردند.

-    گسل در مناسبات تل آویو - قاهره

در حالی موضوع نشست قاره مطرح است که شکاف در روابط تل آویو - قاره را نباید فراموش کرد؛ شکافی که به دلیل ادعاهای اسموتریج شکل گرفته است. در این باره وزارت خارجه مصر دیروز سه شنبه اظهارات اظهارات، اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه مصر در ماجرای حمله هفتم اکتبر حماس به اراضی اشغالی مقصر است، را محکوم کرد. این وزارتخانه تأکید کرد اظهارات اسموتریچ به کلی باطل و غیرقابل قبول است و مصر بر اراضی خود سیطره کامل دارد. وزارت خارجه مصر افزود: مایه تاسف است که اسموتریچ همچنان به اظهارات خود که نشانگر تصمیم آن‌ها به ادامه کشتار و ویرانگری است، ادامه می‌دهد. 

اسموتریچ دیروز سه شنبه طی اظهاراتی انگشت اتهام را در رابطه با حمله هفتم اکتبر حماس به سمت مصر نشان گرفته و مدعی شده بود بخش عمده مهمات و تسلیحات حماس از سمت مصر وارد نوار غزه می‌شود و قاهره در برابر حادثه هفتم اکتبر مسئول است. در این شرایط، رییس هیات کل اطلاع‌رسانی مصر هم هشدار داد، واکنش مصر در صورتی که امنیت ملی یا اراضی مصر در معرض تهدید قرار گیرد یا مساله فلسطین در معرض تهدید قرار گیرد، به اقدامات نمادین مانند فرا خواندن سفیر یا اخراج سفیر محدود نخواهد بود. احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر هم ضمن اشاره به وجود تنش در روابط با رژیم صهیونیستی تاکید کرد که قاهره «برگ برنده‌های متعددی در اختیار دارد که از آنها در زمان مناسب استفاده خواهد کرد.» همزمان چهره‌های سیاسی و فرهنگی مصر نیز از عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور این کشور خواستند که اقدامی فوری برای توقف حمله رژیم صهیونیستی به رفح انجام دهد و با ارسال پیام بازدارنده‌ای به این رژیم بفهماند که قاهره در قبال این حمله دست‌بسته نخواهد ماند.

با وجود آنکه چالش‌هایی در روابط رژیم صهیونیستی و مصر به وجود آمده است، اما صهیونیست‌ها به این واقعیت اذعان دارند که برای مدیریت بحران و گذار از شرایط نوار غزه و مشخصا رفح که از نظر جغرافیایی هم مرز با مصر به شمار می‌رود به کمک قاهره نیاز دارد، کما اینکه در این بین ادعای رسانه‌ صهیونیستی شبکه عبری زبان «کان۱۱» حائز اهمیت است که مدعی هماهنگی تل‌آویو با قاهره در خصوص عملیات مرگبار بامداد دوشنبه ارتش این رژیم در رفح شد که طی آن دو تن از اسرایش را آزاد کرده است. در این گزارش عنوان شده که مسوولان امنیتی رژیم صهیونیستی پیشتر به همتایان مصری خود اعلام کرده بودند در حال انجام «عملیات نقطه‌ای محدودی» برای یافتن اسیران صهیونیست خودشان در منطقه رفح در جنوب نوار غزه هستند.

به موازات این ادعا، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشت که رژیم صهیونیستی پیشنهادی را در روزهای اخیر به مصر ارائه داده مبنی بر اینکه پیش از آغاز حمله از پیش برنامه‌ریزی شده این رژیم به رفح در جنوب نوار غزه شهرهای بزرگ چادری در مرز با مصر ساخته شوند تا مردم این شهر با پشتیبانی آمریکا و متحدان عربش در حوزه خلیج فارس در آنها اسکان داده شوند.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین حماس نوار غزه گذرگاه رفح مصر آمریکا قطر مذاکره جنگ


( ۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۳
درد فلسطین با این حکما درمان نمبشود۔این درد با لطف خداوند وکمک مسلمین جهان بدون ترس و واهمه از اسرائیل و دیگر شیاطین رجیم حل میشود۔۔