بی بی و بحران های پیش رو

زنگ ها برای که به صدا در می آیند؟

۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۸۲۲۴ اخبار اصلی خاورمیانه
با در نظر گرفتن مجموعه تحولات و اتفاقات طی سه ماه اخیر پس از بازگشت مجدد بی بی به قدرت باید هشدار اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی را نسبت به فروپاشی جدی تر از هر زمان دیگری دانست. چرا که این رژیم از ابعاد مختلف با بحران و ابربحران بی بدیلی مواجه شده است که عبور از آن و رسیدن به «ثبات سیاسی و تعادل اجتماعی» تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد. 
زنگ ها برای که به صدا در می آیند؟

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به دنبال تشدید تجاوزات و جنایات دولت افراطی نتانیاهو کماکان عملیتا ها استشهادی هم ادامه دارد. در تازه ترین موردطی عملیات شهادت طلبانه دو فلسطینی در تل آویو، پنج شهرک نشین صهیونیست زخمی شدند. آنگونه که سایت المیادین از این عملیات ها گزارش داده است، المعتز بالله الخواجا، جوان فلسطینی از ساکنان استان رام الله در کرانه باختری پس از انجام عملیات شهادت طلبانه که در اثر آن پنج شهرک نشین صهیونیست زخمی شدند، به شهادت رسید. این جوان فلسطینی در حالی که نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی محل حادثه را محاصره کرده بودند، با تیراندازی شهرک نشینان مسلح در تل آویو به شهادت رسید.

همچنین رسانه های رژیم صهیونیستی از یک عامل دیگر عملیات شهادت طلبانه خبر دادند که توسط نیروهای این رژیم تحت تعقیب است. این رسانه ها اعلام کردند، عملیات شهادت طلبانه توسط دو جوان صورت گرفت. فعالان شبکه های اجتماعی لحظه تیراندازی را منتشر کردند که در نزدیکی یک کافه رخ داد. پس از انجام این عملیات رسانه های صهیونیستی اعلام کردند، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دستور داد تلاش ها بر روی یافتن کسانی که به عامل حمله تل آویو کمک کردند متمرکز شود. طبق اعلام این رسانه ها، گالانت دستور داد، منزل عامل حمله در سری عترین زمان ممکن تخریب، نزدیکان آن بازداشت و حفاظت از شهرک نشینان در کرانه باختری تشدید شود.

در پی این دستور، رسانه های فلسطینی گزارش دادند، تعداد زیادی از نیروهای اشغالگر به شهرک «نعلین» در غرب رام الله، جایی که خانه عامل حمله تل آویو در آن قرار دارد، یورش بردند. صبح دیروز (جمعه) نیز جنبش حماس مسئولیت این عملیات شهادت طلبانه در تل آویو را بر عهده گرفت که شامگاه پنجشنبه انجام شد. صبح روز پنجشنبه سه جوان فلسطینی در اثر تیراندازی نیروهای صهیونیستی به خودروی آنها در جنین به شهادت رسیدند.

واکنش گسترده گروه های مقاومت

گروه های مقاومت فلسطین در واکنشی گسترده به عملیات شهادت طلبانه دو فلسطینی در تل آویو که عصر روز پنجشنبه انجام شد، آن را پاسخی طبیعی به جنایت های اشغالگر علیه مردم فلسطین دانستند. سایت خبری المیادین در گزارشی به بررسی واکنش گروه های مقاومت پرداخته و در این باره نوشت که گروه های مقاومت فلسطین این عملیات شهادت طلبانه را که منجر به زخمی شدن پنج شهرک نشین صهیونیست شد، تبریک گفته و آن را بیانگر آمادگی ملت فلسطین برای پاسخگویی قاطع به تروریسم اشغالگر دانستند. جنبش حماس که مسئولیت انجام این دو عملیات را بر عهده گرفته بود، ضمن عرض تسلیت بابت به شهادت رسیدن المعتز بالله الخواجا، جوان فلسطینی، عملیات قهرمانانه او را تبریک گفته و رژیم صهیونیستی را به انجام عملیات شهادت طلبانه بیشتر تهدید کرد.

حماس اعلام کرد، شهید قسامی المعتز بالله صلاح الخواجا (۲۳ ساله)، اسیر آزاده از شهرک نعلین در غرب رام الله، عصر پنجشنبه حمله تیراندازی را در خیابان دیزنگوف در مرکز تل آویو انجام داد که واکنشی به جنایات اشغالگر است که تصور می کند این جنایات ملت فلسطین را باز داشته و اراده آنها را تضعیف می‌کند. حازم قاسم، سخنگوی حماس اعلام کرد، «این عملیات در چارچوب واکنش طبیعی به ترور در شهرک جبع و کشتار جنین انجام شد.» وی با بیان اینکه آن زمان که قتل مردم فلسطین توسط اشغالگر بی پاسخ می ماند، گذشته است، تاکید کرد، «تمامی تدابیر امنیتی رژیم صهیونیستی در برابر این عملیات قهرمانانه فرو ریخت.»

عبداللطیف القانوع، سخنگوی این جنبش هم در واکنشی به این عملیات های استشهادی تاکید کرد که عملیات شهادت طلبانه در خیابان دیزنگوف در مرکز تل آویو پاسخی اولیه به جنایات اسرائیل است که آخرین آن ترور سه مرد جوان در شهرک جبع واقع در منطقه جنین بود. جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم اعلام داشت، «عملیات شهادت طلبانه در تل آویو سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی را منهدم کرد و ضربه عمیقی به آن وارد کرد.»

داوود شهاب، از رهبران این جنبش در واکنش به این عملیات گفت، این عملیات واکنشی طبیعی به جنایت های اشغالگر علیه مردم کرانه باختری و قدس است. وی افزود، این عملیات «پیام و نشانه ای از بدتر شدن وضعیت به دلیل جنگی است که دولت فاشیست افراطی در کرانه باختری و قدس به راه انداخته است.»

طارق عزالدین، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت، «این جنبش عملیات شهادت طلبانه جوان فلسطینی در مرکز تل آویو را تبریک می گوید و آن را تحکیم حق ملت فلسطین در مقاومت در برابر اشغالگر می داند. جنبش مردمی آزادسازی فلسطین هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: عملیات قهرمانانه در قلب تل آویو بخشی از پاسخ طبیعی و ضروری به جنایات دشمن است.»این جبهه ضمن درود بر عامل عملیات تل آویو و عاملان عملیات شهادت دیگر مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی بیان داشت: «ضربه زدن به نیروهای دشمن و شهرک نشینان آن وظیفه همه نیروها و تشکل های مقاومت است. این تنها راه جلوگیری از تجاوز، احیای حقوق، آزادی و کرامت مردم ما و حفظ خون فرزندان ملت است.»

کمیته های مقاومت فلسطین نیز ضمن تبریک این عملیات قهرمانانه آن را ضربه ای جدید به کل نظام امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی و نشان از شکنندگی موجودیت صهیونیستی دانستند. دفتر اطلاع رسانی این کمیته ها اعلام کرد، این عملیات واکنشی طبیعی به جنایت های اشغالگر علیه مردم فلسطین است. باید با این جنایات نسل کشی هر روزه دولت افراطی و فاشیسم رژیم صهیونیستی و مهار این قاتلان جنایتکار با انجام عملیات قدرتمندتر مقابله شود. این کمیته ها خواستار «حملات بیشتر و تشدید مقاومت در همه مظاهر آن و در همه زمینه های رویارویی با دشمن جنایتکار صهیونیستی» شدند. جنبش مجاهدین فلسطین هم اعلام کرد، این عملیات قهرمانانه بخشی از پاسخ عملی به جنایت دشمن در شهرک جبع است و ضربه درستی است که در مقابل آن امنیت این نهاد موقت صهیونیستی فرو می ریزد.

 تشدید بحران در اراضی اشغالی و هشدار هرتزوگ نسبت به فروپاشی رژیم صهیونیستی

حال رژیم صهوینستی پس از روی کار آمدن نتانیاهو و کابینه افراطی اش به هیچ وجه خوب نیست. چرا که به دنبال اوج گیری عملیات های استشهادی که تا قلب تل آویو پیش رفته، اعتراضات علیه اصلاحات قضایی دولت رژیم صهیونیستی هم به شکل بی سابقه ای تشدید پیدا کرده است. پررنگ شدن شکاف سیاسی - اجتماعی و نزاع صهیونیستی - صهیونیستی تا جایی نگران کننده شده است که رئیس این رژیم برای چندمین بار پیاپی نسبت به فروپاشی اسرائیل هشدار داد.

شبکه خبری الجزیره طی گزارش عنوان داشت که اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در سخنرانی که از تلویزیون این رژیم پخش شد، گفت: «آنچه در حال وقوع است یک فاجعه واقعی است و سرزمین ما در برابر چشمان من در حال فروپاشی است.»

وی افزود:«شرایط به سوی نقطه‌ای بدون بازگشت پیش می‌رود، اصلاحات قضایی پیشنهادی دولت باید کنار گذاشته شده و با چارچوب مورد توافق جایگزین شود.» هرتزوگ این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که در جریان نهمین شنبه اعتراضی هزاران تظاهرکننده تردد را در شهر تل آویو و فرودگاه بن گوریون مسدود کردند؛ معترضین به اقدامات نتانیاهو و کابینه افراطی اش محور اصلی را که تمام شهرهای منطقه تل آویو را به سایر مناطق اراضی اشغالی متصل می کند، بستند. 

این معترضین در برخی نقاط با پلیس درگیر شدند.همچنین تظاهرکنندگان ورود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه بن گوریون و دیدارش با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و پس از آن سفرش به ایتالیا را مختل کردند. از سوی دیگر پرواز نتانیاهو از تل آویو به رم پس از چندین مرتبه تاخیر انجام شد و ۳۰۰۰ نیروی پلیس برای تامین امنیت ورود وی به فرودگاه مستقر بودند.

رسانه های صهیونیستی نیز اعلام کردند، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی فرمانده پلیس تل آویو را به دلیل ناکامی در برخورد با تظاهرکنندگان برکنار کرد. بن گویر در فرودگاه بن گوریون به خبرنگاران گفت، ایجاد اختلال در سفر ۷۰ هزار نفر قابل قبول نیست. از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو مخالفان را به تلاش برای ایجاد هرج و مرج و براندازی دولتش متهم کرد.
اپوزیسیون تل‌آویو بر این باور است که هدف اصلی اصلاحات پیشنهادی ائتلاف حاکم، «تبرئه نتانیاهو از اتهامات فساد در سه پرونده‌ای است که علیه او باز است». اپوزیسیون معتقد است هدف از این طرح پایان دادن به نقش قوه قضائیه به عنوان یک نظام مستقل است.

با در نظر گرفتن مجموعه تحولات و اتفاقات طی سه ماه اخیر پس از بازگشت مجدد بی بی به قدرت باید هشدار اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی را نسبت به فروپاشی جدی تر از هر زمان دیگری دانست. چرا که این رژیم از ابعاد مختلف با بحران و ابربحران بی بدیلی مواجه شده است که عبور از آن و رسیدن به «ثبات سیاسی و تعادل اجتماعی» تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد. 

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو اسحاق هرتزوگ جنبش حماس جنبش جهاد اسلامی فلسطینیان


نظر شما :