سه پیش بینی کوتاه

وضعیت روسیه در جنگ چندان هم بد نیست/احتمال شکست اوکراین وجود دارد+فیلم

۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۲۳۰ اخبار اصلی وبینار دیپلماسی ایرانی
نویسنده خبر: استفان والت
استفان والت در پادکستی برای فارن پالسی درباره پیش بینی اش از آینده جنگ اوکراین و تاثیرات منطقه ای و داخلی آن و همچنین از چین و اقتصاد جهانی می گوید.
وضعیت روسیه در جنگ چندان هم بد نیست/احتمال شکست اوکراین وجود دارد+فیلم

دیپلماسی ایرانی: پروفسور استفان والت در پادکست کوتاهی برای فارن پالسی سال 2023 را پیش بینی کرده است. عمده پیش بینی او بر جنگ اوکراین و تاثیرات منطقه ای و داخلی آن متمرکز است. 

وی درباره آینده جنگ اوکراین می گوید: «فکر می کنم ما احتمال ناکامی در اوکراین را دست کم می گیریم. حمایت های زیادی از اوکراین می شود و اوکراینی ها هم قهرمانانه مقاومت کرده اند اما سوال اینجاست که تا چه اندازه باید در این باره بلندپروازی کرد؟ به نظرم ما چشم انداز دو احتمال را دست کم می گیریم: نخست اینکه ارتش اوکراین از توان و انرژی خود خالی شود و موتور محرکه آن خالی از سوخت شود. آنها در حال حمله به کشوری هستند که بسیار از آنها بزرگتر است و همچنین حمایتی که غرب می تواند عملا و به صورت فیزیکی برای اوکراین فراهم کند، محدودیت هایی دارد؛ نه به دلیل تضعیف اراده کمک بلکه به دلیل خالی شدن ذخایر جنگ افزاری و دلایلی از این دست. همچنین روس ها، به تدریج بهتر عمل می کنند. آنها در این زمینه پیشرفت سریعی نداشته اند اما به نظر می رسد که آرام آرام بهتر می جنگند. دوم این احتمال که شکل دیگری از شکست سر برآورد و آن تشدید جنگ است که نه تنها برای اوکراین بلکه برای دیگران هم فاجعه آمیز خواهد بود. بنابراین، این نگرانی وجود دارد که با حمایت از اوکراین و نشستن به انتظار بهترین نتیجه، یک سال دیگر ببینیم که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همچنان در قدرت باقی است، ارتش روسیه به خوبی عمل می کند، توان نیروهای اوکراینی به پایان نزدیک می شود و ناگهان شرایط بسیار متفاوتی سر بر آورده است.»

والت درباره تاثیر جنگ بر جامعه روسیه نیز می گوید: «به نظرم، فشار و رنجی که مردم عادی روسیه متحمل می شوند، آنقدرها هم سنگین نیست. نه اینکه ناچیز باشد یا قابل توجه نباشد اما تا به اینجا، تا حد زیادی با فروش نفت و گاز و تاحدودی هم به خاطر مدیریت هوشمند اقتصاد، آنها توانسته اند فشار آسیب مستقیم بر جامعه را محدود کنند. زندگی در مسکو، رنج و آسیب زندگی در کی یف را ندارد و بنابراین، فکر نمی کنم که فشار سیاسی، پوتین را وادارد که بساطش را جمع کند و به خانه برگردد. دوم اینکه ارتش روسیه هنوز در کوبیدن اوکراین به خوبی عمل می کند. حتی عقب نشینی از خرسون یک عملیات موفق بود چرا که انجام این کار زیر آتش بسیار دشوار است. بنابراین دیدگاه برخی را که می گویند ارتش روسیه در آستانه فروپاشی است، قبول ندارم. همچنین هیچ فشار سیاسی موثری را بر هیچ یک از دو طرف نمی بینم که آنها را وادار سازد که به این زودی ها به جنگ خاتمه دهند هرچند هر دو طرف هم از ادامه آن آسیب می بینند. البته در درازمدت، این جنگ یک پسرفت چشمگیر برای روسیه خواهد بود؛ بیست یا سی سال دیگر که به عقب نگاه کنیم می فهمیم که این زمانی بود که قدرت روسیه به دلیل پیامدهای اقدامات تحریمی غرب و آسیب هایی که روسیه متحمل شد رو به افول گذاشت. از این زاویه، جنگ به عنوان یک اشتباه ژئواستراتژیک ولادیمیر پوتین ثبت خواهد شد.»

وی درباره چین و چگونگی مدیریت همه گیری کووید19 توسط این کشور نیز می گوید: «در سال 2023، اقتصاد چین همچنان با موانعی روبه رو خواهد بود. البته به عنوان یک قاعده کلی، اقتصاد جهانی به آسانی دوباره روی ریل خود قرار نخواهد گرفت. از این زاویه، اقتصاد ایالات متحده آمریکا در مقایسه با اروپا، نسبتا خوب عمل کرده؛ باتوجه به شرایطی که انگلستان یا کل قاره اروپا و همچنین اقتصاد چین با آن روبه روست، اقتصاد جهانی سال 2023 سیر کُندی خواهد داشت و این نهایتا برای چین بسیار دشوار است چرا که هنوز اقتصادش بسیار به تعامل و رابطه با دیگر اقتصادهای جهان وابسته است. پیچیدگی دیگر این است که نمی دانیم اعتراضات مردم چین به کجا خواهد انجامید. به نظر می رسد که مطالبات معترضان، فراتر از گشایش در محدودیت های کووید19 باشد. چینی ها از این فرصت استفاده کردند تا بگویند که از سرکوبی که در دوران شی جین پینگ تشدید شده است، راضی نیستند. به نظرم این چیزی است که او و اطرافیانش باید به آن فکر کنند. بنابراین سال 2023 چندان دوره آسانی برای حاکمیت چین نخواهد بود.

فیلم کامل این پادکست را در اینجا ببینید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

استفان والت

نویسنده خبر

استفان مارتين والت (متولد 2 جولاي 1955) در امريكا و استاد روابط بين الملل دانشگاه هاروارد است. وي چندين كتاب در همين زمينه تاليف كرده است. والت بارها سياست ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: استفان والت جنگ اوکراین روسیه و اوکراین آینده جنگ اوکراین اولین سالگرد جنگ اوکراین چین حمله روسیه به اوکراین اقتصاد جهانی


( ۶۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۷
شکست اوکراین حتمی است.جنگی است که اگر در نمی گرفت هم برای روسیه وهم برای اوکراین بسیار بهتر بود ۔ولی ضرورت ها برای روسیه وتحریکات ومدیریت غیر سیاسی برای اوکراین ان را واقع کرد۔از هر واقعه باید پند گرفت۔روسیه پس از این جنگ با توجه به کارائی ونا کارائی اش و شناخت اهداف طرف مقابل در مورد خود قدرتمند تر ظاهر خواهد شد۔روسیه بعداز جنگ روسیه قبل از جنگ نخواهد بود۔
حسین ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۹
یعنی نخبگان در اروپا تا بدین اندازه دست بسته هستند که در برابره خود خواهی های امریکا و سوع استفاده های مکرر از اروپا سپر قرار دادن اروپا و وادار کردنشان ب درو کردن ضرر و زیانهای گسترده این جنگ که اتفاقا عامل براه افتادنش. هم خوده امریکا بود و البته نبود فهم و درک و خریت تصمیم سازان اوکراینی اوکراین که بکلی ویران خواهد شد و این ویرانی چنان گسترده است که چیزی از اوکراین باقی نخواهد ماند ولی اروپا هم در ضرر و زیان و تضعیف همه جانبه مخصوصا اقتصادی عدم تولید ایجاد تورم بیکار شدن طیف مختلف از مردم گسترش فقر و ناارامی های اجتماعی و اعتراضات خیابانی در یک کلام اوکراین که نابود شد و مردمش تا دهه ها رنج خواهند برد اروپا بسیار تضعیف نا ارام برنده اصلی که سود سرشاری هم خواهد برد امریکاست ،
ناشناس ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۹
شما سواد سیاسی نداری این جنگ ها برنامه ریزی شده است برای توسعه اقتصادی و خروج از رکود و بیکاری در دنیا