ایران در زمینی بازی نمی‌کند که علی‌اف طراحی کند

۱۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۴:۴۴ کد : ۲۰۱۸۵۴۲ سرخط اخبار

یک کارشناس مسائل قفقاز با بیان این‌که علی‌اف تصور می‌کند ایران در موقعیتی است که می‌تواند او را وادار به یک تصمیم غلط کند،‌ گفت: هر گونه اقدام عملی از سوی علی‌اف برای مسدود کردن مرزها و یا ایجاد کریدور موهومی که از آن نام می‌برند، اقدام متقابل ایران را در پیش خواهد داشت. 

سید محمدرضا دماوندی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی نسبت به تحولات اخیر و تنش‌ میان آذربایجان و ارمنستان، اظهار کرد: باید در نظر داشت از یک طرف انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در پیش است و به هر حال ترکیه به‌ عنوان برادر بزرگ و در حقیقت هدایت‌کننده اصلی الهام علی‌اف در تمام اتفاقات است؛ خودشان هم رسما اعلام کردند که یک ملت در دو کشور هستیم و طبیعتا وضعیت و شرایط فعلی ترکیه با توجه به نزدیکی انتخابات در رفتار آذربایجان اثرگذار است. 

وی تصریح کرد: از سوی دیگر رژیم صهیونیستی با مشکلات و بحران داخلی مواجه است که قطعا بر آذربایجان اثرگذار است و علی اف نسبت به بخشی از حمایت‌های آن‌ها اطمینان خاطر دارد و می‌تواند بر اساس آن حمایت‌ها واکنش‌هایی را نشان‌ دهد. 

این کارشناس مسائل قفقاز با طرح این پرسش که چرا آذربایجان چنین موضع‌گیری را انجام می‌دهد؟ گفت: موضع‌گیری‌های باکو جدید نیست اما به شکل‌های مختلف تکرار می‌شود. علی‌اف تصور می‌کند ایران در موقعیتی است که می‌تواند او را وادار به یک تصمیم غلط کند. علی‌اف به شدت علاقه‌مند است تا ایران اقدام نظامی انجام دهد که  آن را دستاویزی قرار دهد و طرف‌های دیگر را متقاعد کند تا برای مقابله با ایران حضور میدانی داشته باشند. 

دماوندی خاطرنشان کرد: قطعا ایران در زمینی بازی نخواهد کرد که علی‌اف بخواهد آن را طراحی کند، علاوه بر این علی‌اف را یک بازیگر اصلی نمی‌دانیم، ما خودمان طراحی خواهیم کرد و به آن شکلی که منافع ما ایجاب می‌کند، عمل می‌کنیم. 

وی ادامه داد:‌ در کنار این مسایل دولت ارمنستان باید موضع رسمی و جدی خودش را به صراحت بیان کند، در روزهای اخیر  اخبار و شایعات مختلفی به گوش می‌رسد که دولت ارمنستان به دنبال مصالحه با آذربایجان و موافقت برای ایجاد دسترسی بین خاک آذربایجان و نخجوان است. به نظر می‌رسد دولت ارمنستان باید موضع خودش را صریح بیان کند یا اخبار و شایعات را تایید کند یا اگر غیر از این است رفتارش بر رویکرد و موضع‌گیری ایران اثرگذار خواهد بود. 

این کارشناس مسائل قفقاز همچنین بیان کرد:‌ عدم شفافیت ارمنستان در موضع‌گیری‌های خودش نکته مغفول مانده هفته‌های اخیر است، طبیعتا جمهوری اسلامی ایران مرز خودش با ارمنستان که یک راه ارتباطی چندین هزار ساله است را محافظت می‌کند و آن را جزو خطوط قرمز می‌داند. ضمن اینکه منافع ما ایجاب می‌کند این مرز باز و مطمئن باقی بماند. 

دماوندی تاکید کرد: بنابراین هر گونه اقدام عملی از سوی علی‌اف برای مسدود کردن مرزها و یا ایجاد کریدور موهومی که از آن نام می‌برند، اقدام متقابل ایران را در پیش خواهد داشت. 

وی درباره سکوت و عدم اظهارات شفاف از سوی پاشینیان نیز ابراز کرد:‌ نیکول پاشینیان به‌عنوان نخست وزیر ارمنستان و نفر اول کشور باید موضع مشخص و شفافی داشته باشد، این که مقامات مختلف حرف‌های متضاد بیان کنند و یا شخص اول اجرایی ارمنستان سکوت کرده و موضع مشخصی نداشته باشد، کمکی به حل مساله نمی‌کند. 

انتهای پیام


( ۲۷ )

نظر شما :

کوروش داریوش راده ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۴:۵۵
سکوت به معنی رضاست. پاشینیان هم موافق کریدور زنگه زوره. به فضل الهی و با توجهات آقا امام زمان عج الله، مردم مظلوم و شیعه جمهوری آذربایجان به سرزمین مادری خود یعنی زنگه زور بازخواهند گشت و روسیاهی برای حامیان ارمنستان خواهد ماند. الان نماز خوانده و در حق آذربایجان بسیار دعا کردم. رمضان المبارک ۱۴۰۲.
داور درگاه ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۱
برتولت برشت متفکروشاعرالمانی میگوید: کسانیکه حقیقت را نمی‌دانند در واقع نا آگاه هستند، ولی کسانیکه حقیقت را میدانند و آنرا انکار می‌کنند تبهکار هستند. موضوع اشغال سرزمین آذربایجان از طرف ارمنستان واقعیتیست که ۴ بار از طرف سازمان ملل،شورای امنیت تایید و محکوم گردیده،ولی اشغالگران ارمنی هیچ اقدامی به رفع اشغال سرزمین آذربایجان ننمودند,تا اینکه دولت آذربایجان برای اجرای احکام بین المللی و رفع اشغال ارامنه و تامین تمامیت ارضی خود طی جنگ ۴۴ روزه سال۲۰۲۰ موفق گردید و طبق توافقنامه ۹ مادهای به وساطت پوتین در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ مقرر گردیده برای رفاه و ارتباط اهالی ارمنی قره باغ دالانی ( لاچین) به ارمنستان ایجاد شود،همچنین برای رفاه و ارتباط اهالی نخجوان با باکو طی دالانی( زنگزور) احداث شود،که پوتین علی اف،پاشنیان هم موظف به اجرای آن هستند، حال بعد از دوسال ارمنستان به تعهد خود عمل نکرده تا جاییکه آذربایجان برای باز گشایی مسیر نخجوان به غیر از ادامه جنگ ویا با اقدامی مشابه باید دالان لاچین را مسدود کند. پس مشکل علی اف و آذربایجان با ایران نیست بلکه با ارامنه و پاشنیان است،ولی ایران به خیال اینکه دالان زنگزور موجب ارتباط ترکیه با آذربایجان و آسیای میانه خواهد شد ،مانع اصلی میباشد،در صورتیکه طبق قوانین بین المللی هیچ منعی برای بازگشایی دالان زنگزور توسط آذربایجان وجود ندارد،واگر چنین منعی وجود داشت هر گز علی اف اقدام به آن نمیکرد، وایران هم اگر اعتراضی دارد بایستی قبلا به مراجع بین المللی مراجعه و چنانچه حقوقی برایش ایجاد شود باز طبق قانون میتواند تحصیل کند و الا در دنیای فعلی مداخله در امور داخلی دیگران تلقی خواهد شد. و نتیجه ای حاصل نخواهد شد.
ناشناس ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۹
اشتباه نکنید . مقامات ارمنستان بارها نظر قطعی خودشان را اغلب به صورت غیر مستقیم در مقابله با کریدور دروغین ، اعلام کرده اند . وقتی در این شرایط که نظر ایران مشخص است چندین بار با مقامات ایران به میزبانی هر دو کشور ایران و ارمنستان دیدار کرده اند گویای هم نظری با ایران است . اما یک دلیل سکوت برخی از آنها فشار سنگین صهیونیزم جهانی بر آنهاست . واضح است که در این شرایط با برقراری تماسهای بیشتر از سوی ایران با آنها ، اعتماد به نفس کاهش یافته ی آنها بعد از جنگ به اصطلاح ۴۴ روزه ی ترکیه و اسرییل علیه آنها ، به روزهای قبل از جنگ باز خواهد گشت . فراموش نکنیم که موضع انفعالی ایران در جنگ ترکیه و اسراییل علیه ارمنستان در زمان دولت قبل خود سبب شده ارامنه جرات نکنند تمام تخم مرغهایشان را در سبد ایران قرار دهند .
مهندس مهراب لاهیجانی ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۴
با مطالعه راهبرد دشمن ، عمق و وسعت دفاع طراحی می شود .هر چند ایران توان راهبردی برای بر هم زدن هر گونه نقشه ای علیه خود را دارد . لیکن ایران باید با هوشمندی اجماعی از متضررین این اقدام از جمله ارمنستان ، روسیه ، چین ، هند و عربستان تشکیل دهد و به مقابله برخیزد . هم اکنون نیز باکو توان این کار را ندارد ، زیرا : در توافق 2020 دست الهام بسته شده و باید ابتدا بدون درگیری مطلب ارتساخ را حل کند و در غیر این صورت ان توافق باطل میشود .چیزی که باکو نمی خواهد. ترکیه گرفتار بدهی 500 میلیارد سر رسید شده و خسارت سنگین 200 میلیارد زلزله اخیر است و توان اقدامی جدید را ندارد و رژیم صهیونیستی بحران سنگین سیاسی دارد. تنها عامل انگلستان با سرمایه گذاری 80 میلیاری در باکو است که سعی در ایجاد این دالان جعلی دارد.
روحی ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۴
میشه بگید اقدام متقابل ایران دقیقا چی هست؟!
عبدالرضا ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۶
ارمنستان از سال 1991 مستقل شده و 32 سال است که با ایران هم مرز است و قبل از ان مرز شوروی بوده و قبل انهم مرز با جمهوری ازربایجان قبلش مرز با روسیه تزاری و قبلش در محدوده مملکت قاجار بوده است حالا مرز هزار ساله از کجا اامده نمی دانم