گزارشی پیرامون اوضاع جاری در مسجد الاقصی و قدس شریف

سیاست های افراطی که می تواند به شورش جدید منجر شود

۱۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
از ابتدای سال جاری و بعد از روی کار آمدن دولت تندرو و راست‌گرای صهیونیستی، اوضاع در تمامی محله‌های قدس اشغالی در سایه فشارهای بی‌سابقه دولت جدید ملتهب و متشنج شده و همین مسئله اوضاع را به سمت تنش و درگیری بیشتر سوق می‌دهد.
سیاست های افراطی که می تواند به شورش جدید منجر شود

دیپلماسی ایرانی: از ابتدای سال جاری و بعد از روی کار آمدن دولت تندرو و راست‌گرای صهیونیستی، اوضاع در تمامی محله‌های قدس اشغالی در سایه فشارهای بی‌سابقه دولت جدید ملتهب و متشنج شده و همین مسئله اوضاع را به سمت تنش و درگیری بیشتر سوق می‌دهد که آن را به طور خلاصه اینگونه می‌توان بیان کرد:

1ـ سیاست تعرض به مسجد الاقصی که در سال 2022 حدود 56 هزار صهیونیست به این مسجد تعرض کردند و سیاست تقدیم قربانی و نذورات به ویژه قربانی کردن حیوانات از 15 تا 22 ماه مبارک رمضان (مصادف با 5/4/2023 تا 12/4/2023)  که دشمن صهیونیستی قصد اجرای آن در داخل مسجد الاقصی را دارد. همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 10 هزار صهیونیست به مسجد الاقصی تعرض کردند کما اینکه از ورود نمازگزاران فلسطینی به این مسجد به ویژه افراد در رنج سنی 18 تا 50 سال نیز ممانعت به عمل آمده است.

2ـ سیاست تخریب خانه‌ها: دولت راست‌گرای جدید به دنبال تسریع سیاست تخریب خانه‌های فلسطینی است و از ابتدای سال جاری حدود 50 خانه و مرکز تجاری را تخریب کرده، کما اینکه به شدت به دنبال کوچاندن بیش از 150 خانواده فلسطینی از بخش قدیمی قدس و محله‌های مجاور آن است که جمعیت این خانواده‌ها بالغ بر 1000 نفر است. این را هم باید گفت که از ابتدای سال 2022 حدود 600 خانه متعلق به فلسطینیان تخریب شده است.

3ـ توقف فعالیت‌های آژانس آنروا در قدس: دولت رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که نیازی به ادامه خدمات رسانی آژانس آنروا در شهر قدس نیست، چرا که این به معنی حاکمیت بین‌المللی بر قدس در کنار حاکمیت این رژیم خواهد بود و بنابراین، دولت صهیونیستی تلاش می‌کند جلوی هرگونه خدمات رسانی این آژانس را گرفته و آن را از شهر قدس اخراج کند و بر همین اساس، شهرداری قدس اشغالی طرحی را برای این منظور در پیش گرفته که شامل این موارد می‌شود:

- صدور حکم تعطیلی تمامی نهادهای وابسته به آنروا و مصادره ساختمان‌های آن و تبدیل آن به ساختمان‌های وابسته به شهرداری قدس اشغالی.

- حذف اسامی اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در شهر قدس (اردوگاه شعفاط و قلندیا).

- مصادره مدارس آنروا (دو مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه در اردوگاه شعفاط با 1200 دانش‌آموز، مدرسه پسرانه وادی الجوز با 150 دانش‌آموز، مدرسه دخترانه سلوان با 100 دانش‌آموز، مدرسه دخترانه صور باهر با 350 دانش‌آموز).

- پلمپ مراکز مراقبت اجتماعی و بهداشتی وابسته به آنروا (مرکز پزشکی الکبیر، مرکز ورزشی و مرکز امور زنان و کودکان در اردوگاه شعفاط، موسسه بازپروری حرفه‌ای کفر عقب و بخش مراقبت‌های آوارگان در محله باب الساهره)

4ـ بازداشت‌ها و تبعیدها: ادامه بازداشت و تبعید فلسطینیان که شامل ده‌ها نفر از ساکنان قدس بوده است.

بازداشت و تبعید بیش از 300 نفر از ساکنان قدس که هدف اصلی هم نگهبانان و پاسداران مسجد الاقصی هستند که اقدام به مقابله با شهرک‌نشینان و نظامیان ارتش صهیونیستی برای دفاع از قدس و مسجد الاقصی می‌کنند. شایان ذکر است که در سال 2022 بیش از 900 نفر بازداشت و 850 نفر هم از شهر قدس تبعید شدند.

5ـ ایست بازرسی‌ها: شهر قدس مملو از ایست بازرسی‌هایی است که مانع از ورود نمازگزاران و پاسداران مسجد الاقصی به آن می‌شوند و از طرفی هم ساکنان قدس را تحت فشار قرار می‌دهند که تعداد این ایست بازرسی‌ها بیش از 65 مورد است.

6ـ مصادره‌ها: مصادره گسترده املاک و اعمال مالیات‌های سنگین بر ساکنان قدس و کوچاندن آنان. بیش از 2 میلیون دلار جریمه برای حدود 40 نفر به بهانه دریافت کمک از جنبش حماس یا تشکیلات خودگردان صادر شده است و بیش از 170 نفر دیگر از برادران فلسطینی ما به جریمه‌هایی در حدود 26 میلیون دلار محکوم شده‌اند.

7ـ حمله به قدس و مسجد الاقصی: حملات علیه قدس و مسجد الاقصی بی‌سابقه و زیاد بوده است که این مسئله احتمال انفجار اوضاع را به شکل خطرناکی بالا می‌برد. امیدواریم فرزندان امت از هر طیف و جریان مختلفی برای دفاع از مقدسات و مساجد خود در برابر پروژه‌های یهودی‌سازی هدفمند دشمن غاصب صهیونیستی بسیج شوند.

8ـ آماده‌سازی‌های دشمن صهیونیستی: تقویت نیروهای خود در کرانه باختری با 7 گردان جدید، دو گردان تهاجمی در این منطقه، یک گردان تفتیش و بازرسی خودروها و افراد، 5 گردان دفاعی در مرزهای 1967 در خطوط درگیری مستقیم با فلسطینیان در قدس و تعداد زیادی از یگان‌های پلیس و ویژه در این شهر.

همچنین اقداماتی که موسسات فلسطینی را هدف قرار داده و هدف از آن فشار بر فلسطینیان جهت کوچاندن آنان و تخریب خانه‌هایشان به منظور تغییر بافت کلی شهر قدس است.

با این وجود، ملت فلسطین شجاعانه برای به شکست کشاندن این طرح‌ها و سیاست‌ها ایستاده‌اند و این مهم از طریق تمرد و نافرمانی مدنی گسترده در برابر اشغالگران محقق خواهد شد، کما اینکه ثبات و پایداری فلسطینیان موجب ایجاد اختلافاتی بین نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیلی شده است.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطینیان فلسطین اسرائیلی ها بیت المقدس حمله اسرائیل به غزه یورش اسرائیل به فلسطینیان یورش به بیت المقدس انتفاضه مسجد الاقصی راست افراطی راست افراطی در اسرائیل دولت راست افراطی در اسرائیل بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو


( ۴ )

نظر شما :