چشمان نظاره گر یمنی ها برای پایان جنگ

تضمین‌های عربستان، عمان و ایران برای آتش بس در یمن

۲۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۹۵ اخبار اصلی خاورمیانه
نزدیکی عربستان و ایران تاثیرات خود را بر روند پرونده یمن به همراه داشته، همچنین تلاش‌های فراوان مسقط موفق شده است چارچوبی کلی برای تمدید آتش بس ایجاد کند و روند جدیدی را برای گفت وگوی سیاسی باز کند.
تضمین‌های عربستان، عمان و ایران برای آتش بس در یمن

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه یمنی به «العرب آنلاین» گفتند که یک تیم مشترک نظامی و امنیتی از سوی عربستان سعودی و عمان برای دیدار با رهبران حوثی عازم صنعا خواهند شد و آخرین اقدامات را برای تمدید توافقنامه جامع آتش بس انجام خواهند داد. توافقی که شامل بندهایی برای آتش بس سیاسی، رسانه‌ای و نظامی، عادی سازی شرایط اقتصادی و آغاز گفت وگوی گسترده درباره حل و فصل نهایی جنگ در یمن است.

این منابع پیش بینی کردند اواخر ماه رمضان توافق تمدید آتش بس برای مدت یک سال کامل و آغاز اجرایی کردن مراحل اولیه این توافق با تضمین‌هایی از سوی عربستان، عمان و ایران و نیز حمایت شورای امنیت اعلام شود؛ اما این منابع احتمال دادند مرحله پس از توافق با دشواری‌ها و موارد نقضی روبه رو شود که احتمالا آغاز مرحله گفت وگوی سیاسی مستقیم درباره مرحله انتقالی را به تاخیر می‌اندازد.

موضوع تضمین پایبندی حوثی‌ها به توافق و توقف عملیات تنش‌زایی نظامی از سوی آنها به ویژه در مسیر مأرب یکی از برجسته ترین چالش‌هایی است که میانجی‌گری‌های منطقه‌ای و بین المللی با آن مواجه است. علاوه بر این مسئله جنوب و درخواست مجلس انتقالی جنوب درخصوص تضمین‌هایی برای حق تعیین سرنوشت و پیدا کردن راه حل نهایی عادلانه برای مسئله جنوب با پیچیدگی‌هایی همراه است.

نزدیکی عربستان و ایران تاثیرات خود را بر روند پرونده یمن به همراه داشته، همچنین تلاش‌های فراوان مسقط موفق شده است چارچوبی کلی برای تمدید آتش بس ایجاد کند و روند جدیدی را برای گفت وگوی سیاسی باز کند. در این میان تمایلی در منطقه برای کاهش سطح تنش بروز کرده است؛ اما چالش‌های داخلی همچنان تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن را با مانع مواجه می‌کند. در راس این چالش‌ها بی‌اعتمادی طرف‌های یمنی و ماهیت ایدئولوژیک گروه حوثی‌ها و سابقه طولانی این گروه در برهم زدن توافق‌هاست.

یاسر الیافعی، پژوهشگر سیاسی یمنی به این مسئله اشاره می‌کند که یمنی‌ها با نوعی خوش بینی محتاطانه به اخباری نگاه می‌کنند که از نزدیک بودن دستیابی به توافق پایان دهنده به جنگ یمن صحبت می‌کند و منتظر پایان جنگ هستند.

الیافعی در گفت وگو با «العرب آنلاین» افزود آنچه این خوش‌بینی را برهم می‌زند، انباشتگی‌ رویدادهای تاریخی است که کشور طی سی سال گذشته شاهد آن بوده است. به گونه‌ای که شهروندان عادت کرده‌اند بعد از هر توافق یا نشست مذاکراتی جنگی ویرانگر را شاهد باشند. از زمان امضای سند تعهد و توافق در اردن در سال 1994 و جنگ ویرانگر بعد از آن و نیز نتایج گفت وگوی ملی 2014 و جنگ بعد از آن تجربه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: یمن عربستان عربستان سعودی ایران و عربستان جنگ یمن عربستان و یمن ایران و عربستان و یمن عادی سازی روابط ایران و عربستان پایان دادن به جنگ یمن


( ۹ )

نظر شما :