تل آویو آماده جنگ نیست

اسرائیل در برابر چندین جبهه در جنوب لبنان و غزه

۲۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۹۷ اخبار اصلی خاورمیانه
دولت اسرائیل تصمیم گرفت که پاسخ خود را علیه حزب الله که از جنوب لبنان و محل حضور آن به سمت اسرائیل موشک شلیک شده است، هدایت نکند. اسرائیل خواستار تشدید تنش نیست.
اسرائیل در برابر چندین جبهه در جنوب لبنان و غزه

نویسنده: لویی ایمبر

دیپلماسی ایرانی: شلیک موشک های فلسطینی ها با وسعت بی سابقه ای از سال 2006، به مداخله پلیس اسرائیل در مسجد الاقصی پاسخ داد.

روز جمعه، هفتم آوریل، اسرائیل به مهم ترین حمله به خاک خود از زمان جنگ بین دولت یهود و حزب الله لبنان در سال 2006 پاسخ داد. نیروی هوایی این رژیم در دو جبهه  در جنوب لبنان، نزدیک اردوگاه آوارگان رشیدیه، و سایت های تولید و توسعه موشک و همچنین تونل های حماس در نوار غزه، مواضع شبه نظامیان فلسطینی را هدف قرار داد.

ارتش شلیک سی و چهار موشک در بعد از ظهر روز پنجشنبه به مرز شمالی خود را به گروه های فلسطینی به رهبری حماس نسبت می دهد.

از زمان جنگ 2021، حماس موازنه قوای جدیدی را بر دولت یهود تحمیل کرده است. او می‌خواهد خود را به عنوان نخستین مدافع مسجد الاقصی متمایز کند و نشان دهد که سرکوب قابل توجه اسرائیل در اماکن مقدس به طور سیستماتیک شلیک از غزه را آغاز می‌کند.

به نظر می رسد که جنبش مقاومت اسلامی روز پنجشنبه برای نخستین بار این منطق را به مرزهای شمالی اسرائیل تعمیم داده و متحد خود، حزب الله لبنان را نیز درگیر کرده است.

با این حال، دولت اسرائیل تصمیم گرفت که پاسخ خود را علیه حزب الله که از جنوب لبنان و محل حضور آن به سمت اسرائیل موشک شلیک شده است، هدایت نکند. اسرائیل خواستار تشدید تنش نیست، اگرچه ارتش تردیدی ندارد که این تیراندازی ها بدون اطلاع جنبش مسلح شیعی از لبنان انجام نمی شود.

روز جمعه ارتش اسرائیل می خواست به این تبادل آتش پایان دهد. اما از تظاهرات احتمالی در بیت المقدس، در سومین جمعه نماز بزرگ ماه رمضان، بیم داشت.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «هیچ کس اکنون خواستار تشدید تنش نیست. ما مجبور شدیم [به آتش لبنان] پاسخ دهیم.»

عاموس یادلین در این باره گفت: «دشمنان ما در تلاش هستند تا همه جبهه‌ها را به هم وصل کنند (...)، اما هیچ‌کدام از طیف های اسرائیلی نمی‌خواهند بحران در داخل کشور اتفاق بیفتد.»

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطینیان فلسطین اسرائیل و فلسطین حزب الله حزب الله لبنان اسرائیل و حزب الله اسرائیل و لبنان جنگ اسرائیل و حزب الله اسرائیل و حماس اسرائیل و جهاد اسلامی جهاد اسلامی


( ۶ )

نظر شما :