فشار برای برکناری بن گویر بیشتر می شود

اعتراض برای تشدید خشونت ها علیه فلسطینیان

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۹۷۴ اخبار اصلی خاورمیانه
گر چه موتور محرکه اعتراضات هر هفته شهرک نشینان علیه بنیامین نتانیاهو به تلاش او و کابینه افراطی اش در کودتای قضایی باز می گردد، اما در این مدت که ۲۳ هفته از اعتراضات می گذرد، مجموعه ای از چالش های دیگر به تداوم و تشدید اعتراضات دامن زده است. از  تشدید بحران افتصادی و معیشتی ناشی از سقوط ارزش شِکِل گرفته تا بحران های امنیتی، اجتماعی و ... . 
اعتراض برای تشدید خشونت ها علیه فلسطینیان

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: اگر چه موتور محرکه اعتراضات هر هفته شهرک نشینان علیه بنیامین نتانیاهو به تلاش او و کابینه افراطی اش در کودتای قضایی باز می گردد، اما در این مدت که 23 هفته از اعتراضات می گذرد، مجموعه ای از چالش های دیگر به تداوم و تشدید اعتراضات دامن زده است. از  تشدید بحران افتصادی و معیشتی ناشی از سقوط ارزش شِکِل گرفته تا بحران های امنیتی، اجتماعی و ... . 

پیرو همین نکته شهرک‌نشینان شامگاه شنبه برای بیست و سومین هفته متوالی علیه دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مجددا دست به تظاهرات زدند. منابع عبری زبان این هفته هم اعلام کردند که ده‌ها هزار نفر از شهرک نشینان شنبه شب در خیابان کابلان در تل آویو تظاهرات ضددولتی برگزار کردند. تظاهرات کنندگان تهدید کردند که در صورت اجرای طرح اصلاحات قضایی، پاسخی سخت خواهند داد. صدها نفر نیز در قیساریه مقابل هتل محل اقامت نتانیاهو و یاریو لیوین، وزیر دادگستری دست به تظاهرات زدند. منابع عبری زبان همچنین از تظاهرات هزاران نفر در شهر بئر السبع علیه طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو خبر دادند.ایهود باراک، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی هم در این تظاهرات حاضر بود.

تظاهرات روز شنبه در فلسطین اشغالی در شرایطی انجام شده که کابینه نتانیاهو و اپوزیسیون با میانجیگری اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در حال مذاکره برای سازش درباره طرح اصلاح ساختار قضایی هستند، اما هنوز نتیجه ملموسی از این مذاکرات به دست نیامده است. پیشتر «آرنون اوشیری» یک صهیونیست ۶۶ ساله در مصاحبه با خبرگزای فرانسه درباره چرایی ادامه اعتراضات علیه نتانیاهو اینطور توضیح داده بود که «مهم است که احتمال تبدیل شدن اسرائیل به دیکتاتوری از بین برود. این دولت فاسد پر از آدم‌های قانون شکن است.

- فشار برای برکناری بن گویر

اعتراضات شهرک‌نشینان در سرزمین‌های اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی شنبه شب وارد بیست و سومین هفته پیاپی خود شد که کنست این روز‌ها در حال رای گیری در مورد گزینه‌های احتمالی برای کمیته گزینه قضایی است.

در همین باره و به گزارش هاآرتص، سازماندهندگان این تظاهرات پیش از آغاز اعتراضات این هفته در بیانیه‌ای اعلام کردند تا رسیدن به هدف خود با مبارزات و اعتراض‌ها ادامه خواهند داد. با این وجود قرار است روز چهارشنبه، کنست به انتصاب دو قانونگذار برای کمیته ۹ نفره انتخاب قضات رأی دهد. این تظاهرات در حالی برگزار می‌شود که در روز‌های گذشته برخی مقامات رسمی از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواستند که بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم را به دلیل گسترش جنایت در مناطق عربی سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ برکنار کند. مقامات صهیونیست از سیاست‌های کابینه افراطی و راستگرای نتانیاهو و انتخاب بن گویر به عنوان وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کرده اند.

- اعتراض برای تشدید خشونت ها علیه فلسطینیان  

به موازات بحران افتصادی و معیشتی ناشی از سقوط ارزش و نیز بحران های امنیتی، اجتماعی، عملکرد کابینه افراطی بی بی در قبال فلسطینان هم خود به عامل دیگری برای شکل گیری اعتراضات بدل شده است. در این راستا اوج گیری خشونت ها علیه مردم فلسطین با روی کار آمدن چهره هایی چون بن گویر و اسموتریج انتقادات جدی را به دنبال داشته است تا جایی فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی طی روزهای گذشته در واکنش به تداوم موج خشونت‌ها تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

منابع خبری شنبه شب گزارش دادند، از آغاز سال جاری میلادی (۲۰۲۳) تاکنون، ۹۶ عرب فلسطینی در جریان خشونت‌ها و تیراندازی در فلسطین اشغالی کشته شدند. به گزارش تارنمای عرب ۴۸، در جریان ۲ تیراندازی در «قلنسوه» و «جلجولیه» در فلسطین اشغالی ۲ فلسطینی کشته و ۲ تن دیگر زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، با کشته شدن این ۲ فلسطینی، شمار قربانیان خشونت‌ها و تیراندازی در فلسطین اشغالی از آغاز سال جاری میلادی به ۹۶ نفر رسید. پنجشنبه گذشته نیز در پی مشاجره در شهرک یافه واقع در شهر ناصره واقع در شمال فلسطین اشغالی پنج نفر به ضرب گلوله کشته شده بودند. فلسطینیان تاکنون بارها با برگزاری تظاهرات به وجود ناامنی در شهرهای عرب نشین فلسطین اشغالی اعتراض کردند.باندها و گروه‌های تبهکار معمولا عامل ایجاد ناامنی در این شهرها هستند و به گفته معترضان پلیس صهیونیستی با این افراد برخورد نمی‌کند.


( ۱ )

نظر شما :