سفر وزیر امور خارجه الجزایر به تهران

الجزایر بر مدار دوستی

۱۸ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۵۳۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
احمد عطاف، وزیر امور خارجه الجزایر که جمعه‌شب وارد تهران شد، دیروز (شنبه) دیدار و ریزانی‌های خود را با حسین امیرعبداللهیان انجام داد. قبل‌تر وزارت خارجه الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود به دستور عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر، احمد عطاف، وزیر خارجه این کشور در یک سفر کاری جمعه‌شب وارد تهران شد. در این بیانیه آمده است که این سفر در راستای رویکردها و اراده مشترک عبدالمجید تبون و سید‌ابراهیم رئیسی، رؤسای جمهور دو کشور و تقویت همکاری‌ها و مشورت‌ها در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد. در ادامه این بیانیه آمده است که وزیر خارجه الجزایر قرار است با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود و دیگر مقامات ایران دیدار و رایزنی کند.
الجزایر بر مدار دوستی

دیپلماسی ایرانی: احمد عطاف، وزیر امور خارجه الجزایر که جمعه‌شب وارد تهران شد، دیروز (شنبه) دیدار و ریزانی‌های خود را با حسین امیرعبداللهیان انجام داد. قبل‌تر وزارت خارجه الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود به دستور عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر، احمد عطاف، وزیر خارجه این کشور در یک سفر کاری جمعه‌شب وارد تهران شد. در این بیانیه آمده است که این سفر در راستای رویکردها و اراده مشترک عبدالمجید تبون و سید‌ابراهیم رئیسی، رؤسای جمهور دو کشور و تقویت همکاری‌ها و مشورت‌ها در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد. در ادامه این بیانیه آمده است که وزیر خارجه الجزایر قرار است با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود و دیگر مقامات ایران دیدار و رایزنی کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، صبح دیروز در محل وزارت امور خارجه از احمد عطاف، همتای الجزایری خود استقبال کرد و بلافاصله مذاکرات وزیران امور خارجه ایران و الجزایر در وزارت امور خارجه برگزار شد. پس از این رایزنی‌ها نشست مشترک خبری هم برگزار شد و حسین امیر‌عبداللهیان در نشست مطبوعاتی مشترک با احمد عطاف، وزیر امور خارجه الجزایر، با تبریک فرارسیدن شصت‌و‌یکمین سالگرد استقلال الجزایر از نقش میانجیگری این کشور در توقف حملات رژیم صدام علیه ایران در زمان جنگ تحمیلی تشکر و قدردانی کرد.

او با بیان اینکه روابط ایران و الجزایر در مسیر درستی قرار دارد، یادآور شد که «در سطح سیاسی همواره گفت‌وگوها و رایزنی‌های خوبی در سطح مقامات عالی دو کشور از جمله رؤسای جمهور دو کشور، نخست‌وزیر الجزایر و معاون‌اول رئیس‌جمهور ایران در جریان بوده است و ما تأکید داریم که این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها به صورت گسترده‌تر ادامه پیدا کند». این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در جریان گفت‌وگوهای امروز توافق کردیم که در گام اول در مسیر لغو روادید سیاسی و خدمت بین دو کشور اقدام کنیم، تأکید کرد در ادامه موضوع لغو روادید عالی به شکلی که دو کشور درباره آن توافق می‌کنند، مورد توجه و اقدام قرار خواهد گرفت.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه دو کشور بر برگزاری نشست کمیته پیگیری و کمیسیون عالی مشترک اتفاق نظر دارند، خاطرنشان کرد ریاست کمیسیون عالی مشترک دو کشور ایران و الجزایر بر عهده معاون‌اول رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر الجزایر است و نشست این کمیسیون در این سطح برگزار می‌شود. وزیر امور خارجه ایران به اتفاق نظر ایران و الجزایر درباره گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های علمی، فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، تجهیزات پزشکی، گردشگری، دارو و انرژی‌های نو اشاره و تصریح کرد که در این دیدار درباره مسائل منطقه‌ای نیز گفت‌وگو و رایزنی کردیم. امیرعبداللهیان با اشاره به نگاه دولت الجزایر به موضوع فلسطین و حمایت این کشور از حقوق مردم فلسطین گفت در ماه‌های اخیر الجزایر نقش ممتازی را در ایجاد زمینه برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب ایفا کرده است.

مسئول سیاست خارجی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دیدار اخیرش با سرپرست وزارت امور خارجه سودان در حاشیه اجلاس وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد در کشور آذربایجان، بیان کرد در این دیدار توافق کردیم برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و خارطوم و ازسرگیری روابط در آینده‌ای نزدیک در چارچوبی که توافق می‌کنیم، اقدام کنیم. امیرعبداللهیان به نگرانی‌های مشترک ایران و الجزایر درباره ناآرامی‌های داخلی سودان هم پرداخت و عنوان کرد که در این چارچوب دو کشور بر ضرورت ایجاد آتش‌بس بین طرفین در سودان و حل مشکلات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی تأکید دارند.

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد که در آینده پیش‌رو نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر برگزار می‌شود و ما در حال برنامه‌ریزی هستیم که در این نشست دکتر رئیسی، رئیس‌جمهوری، شرکت کند و این نشست فرصت خوبی برای دیدار با سران کشورهای صادرکننده گاز و رایزنی با مقامات عالی‌رتبه الجزایر است.

امیرعبداللهیان همچنین متذکر شد که تلاش برای بی‌اثرکردن تحریم‌ها و لغو تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه از مسیر دیپلماسی در دستور کار ماست و تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد. احمد عطاف، وزیر خارجه الجزایر هم در نشست مطبوعاتی مشترک با حسین امیرعبداللهیان، از گفت‌وگوهای خوب با همتای ایرانی خود خبر داد. عطاف از این گفت‌وگوها راضی بود که به زعم او می‌تواند نشاط بیشتری را به روابط دوجانبه دو کشور تزریق کند. این دیپلمات عالی‌رتبه الجزایری با اشاره به ظرفیت موجود برای توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و تجاری گفت: «ما امروز توافق کردیم که زمینه‌های لازم را برای برگزاری سومین دور کمیسیون عالی مشترک دو کشور فراهم کنیم.

درعین‌حال تلاش می‌کنیم سایر سازوکارهای دوجانبه بین دو کشور از‌جمله کمیته پیگیری، کمیته رایزنی‌های سیاسی و دیگر کمیته‌های تخصصی موجود بین دو کشور را فعال کنیم». احمد عطاف همچنین با بیان اینکه در جلسه امروز (دیروز) توافق کردیم تا تمرکز بیشتری روی بخش‌هایی که برای دو کشور اولویت و اهمیت دارد داشته باشیم، خاطرنشان کرد: «تمرکز بیشتر بر این حوزه‌ها می‌تواند هم‌گرایی ایران و الجزایر را افزایش دهد. ما می‌توانیم در حوزه‌هایی مانند انرژی، صنعت، علوم و تکنولوژی این همکاری‌ها را گسترش دهیم».

وزیر خارجه الجزایر همچنین با اشاره به رایزنی با حسین امیرعبداللهیان درباره مسائل منطقه‌ای از‌جمله آخرین تحولات اوکراین، موضوع فلسطین، تحولات سودان و تلاش‌های الجزایر برای کمک به تقویت صلح در منطقه، به ذکر این نکته پرداخت که «الجزایر از تحولات مثبت ایجادشده در روابط ایران با کشورهای عربی منطقه به‌ویژه برقراری روابط مجدد بین ایران و عربستان خوشحال است» و در ادامه عطاف ابراز امیدواری کرد این گام مهم بتواند به تغییرات هم‌گرایی میان همه کشورهای منطقه در برابر چالش‌های پیش‌رو کمک کند.‌

این دیپلمات عالی‌رتبه الجزایری همچنین به ضرورت افزایش همکاری‌های دو کشور در نهادهای بین‌المللی ازجمله سازمان همکاری‌های اسلامی، جنبش عدم تعهد و ... اشاره و عنوان کرد: «توافق کردیم برای کمک به بهبود عملکرد این سازمان‌ها در راستای تقویت صلح و مبارزه با افراطی‌گری و خشونت همکاری‌های بیشتری داشته باشیم». او همچنین با تشکر از تلاش‌های ایران برای اجلاس الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: در دیدار امروز مهم‌ترین اولویت‌های الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل را نیز برای همتای ایرانی خود تشریح کردم./شرق

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران الجزایر احمد عطاف حسین امیرعبداللهیان


( ۱ )

نظر شما :