در روابط ایران با عربستان و کویت

«آرش»، تنشی تازه خلق می کند؟

۰۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۷۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
کویت اصرار دارد که به همراه عربستان حق انحصاری میدان گازی آرش را دارد و سال گذشته با ریاض در خصوص توسعه مشترک آن توافق کرده است.
«آرش»، تنشی تازه خلق می کند؟

دیپلماسی ایرانی: هفته گذشته، پس از اعلام آمادگی تهران برای آغاز حفاری در یک میدان گازی مورد مناقشه، کویت از ایران خواست تا مذاکرات تعیین مرزهای دریایی را از سر بگیرد.

کویت اصرار دارد که به همراه عربستان حق انحصاری میدان گازی آرش را دارد و سال گذشته با ریاض در خصوص توسعه مشترک آن توافق کرده است.

این موضع کویت در پی اظهارات یک مقام بلندپایه در شرکت ملی نفت ایران صورت می‌گیرد. اظهاراتی که روزنامه «الجریده» کویت آن را نقل کرد و این مقام ایرانی طی آن از قصد کشورش برای آغاز عملیات حفاری در میدان آرش خبر داد.

این منبع گفت این گام در پی بی نتیجه ماندن دور نخست مذاکرات میان وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و کویت درباره ترسیم مرزهای دریایی در ماه مارس گذشته و در پرتو پافشاری کویت بر این مسئله صورت می‌گیرد که این میدان صرفا کویتی – عربستانی است و تهران در آن سهمی ندارد. او گفت تهران اجازه نخواهد داد عملی انجام شده بر این کشور تحمیل شود و از هر اقدم کویتی یا عربستانی پیشی خواهد گرفت و گام‌های خود را در این میدان تثبیت خواهد کرد. وی به این مسئله اشاره کرد که دولت رئیس جمهور ابراهیم رئیسی ارزیابی شرکت ملی نفت درخصوص ضرورت آغاز حفاری را تایید می‌کند و  تمامی خواسته‌های ضروری شرکت حفاری برای شروع کار را برآورده می کند. این منبع دستیابی به توافقی برای تقسیم یا ادامه یافتن تعطیلی این میدان و حفاری به منظور پرهیز ازوقوع بحرانی بزرگ را پیش بینی کرد.

ناظران باور دارند این واکنش‌های ایران درخصوص میدان آرش احتمالا به این مسئله برمی‌گردد که وزیر امور خارجه ایران در دیدارهای خود در کویت سخنان روشنی درخصوص پافشاری کویت بر موضع خود درخصوص امتلاک انحصاری این میدان به همراه عربستان را شنیده است. ناظران می‌گوید این وزیر ایرانی به نظر می‌رسد به دنبال دستیابی به تاحدودی نرمش در موضع کویت در سایه پیشرفت‌های بدست آمدن در منطقه به ویژه در روابط میان تهران و ریاض بود؛ اما این امر محقق نشد.

ایران و کویت سال‌ها است که درباره مرزهای دریایی مملو از گاز طبیعی خود مذاکره کرده‌اند؛ اما تمامی این مذاکرات با شکست مواجه شده است. عربستان نیز بخشی از درگیری است چرا که در منابع گازی و نفتی دریایی در این منطقه با کویت شریک است.

ناظران باور دارند هرگونه اقدام یکجانبه ایران در این میدان احتمالا باعث ازسرگیری تنش میان عربستان و ایران شود. آنها اشاره می‌کنند که هنوز روشن نیست دولت ایران در این مسئله جدی است یا مسئله از تلاش برای اعمال فشار فراتر نمی‌رود.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران آرش میدان نفتی آرش کویت ایران و کویت عربستان ایران و عربستان تنش در روابط ایران و عربستان تنش در روابط ایران و کویت عادی سازی روابط ایران و عربستان


( ۴۲ )

نظر شما :

خراسانی ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۱
منافع ایران مسله ای نیست که مورد گروکشی روابط اعراب خلیج فارس با ایران باشد نمونه ان امارات متحده عربی است .منافع ایران در هر جایی باشد اجازه سو استفاده همسایگان از ان بعلت و هربهانه داده نشود
امین ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۹
به همین خیال باشید غرب گداها. ایران و مویت و عربستان در حال گفتگو واسه حل مشکله