استقلال راهبردی باید نبرد اروپا باشد

مکرون: وارد بحران هایی نشویم که مال ما نیست

۲۶ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۱۰۱۹ اخبار اصلی اروپا
مکرون در مصاحبه با «لزکو» گفت: «امروز نبرد ایدئولوژیک به پیروزی رسیده است. اکنون باید این راهبرد را اجرا کنیم. دام اروپا این خواهد بود که زمانی که  باید به شفاف سازی موقعیت راهبردی خود دست یابد، درگیر نابسامانی  ها در جهان و بحران هایی شود که مال ما نیست.»
مکرون: وارد بحران هایی نشویم که مال ما نیست

نویسنده: نیکلاس باره

دیپلماسی ایرانی: امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از سفر خود به چین در مصاحبه ای با نشریه لزکو، هشدار داد که اروپا بدون استقلال راهبردی، در خطر «خروج از تاریخ» قرار دارد. مکرون در مصاحبه با «لزکو» گفت: «امروز نبرد ایدئولوژیک به پیروزی رسیده است. اکنون باید این راهبرد را اجرا کنیم. دام اروپا این خواهد بود که زمانی که  باید به شفاف سازی موقعیت راهبردی خود دست یابد، درگیر نابسامانی  ها در جهان و بحران هایی شود که مال ما نیست.»

از نظر رئیس جمهوری فرانسه، استقلال راهبردی برای جلوگیری از تبدیل شدن کشورهای اروپایی به «دست نشانده» در زمانی که اروپا می تواند «قطب سوم» در برابر امریکا و چین باشد، بسیار مهم است. او همچنین مخالفت خود را با «فرامرزی بودن دلار» ابراز می کند. رئیس جمهوری فرانسه تأکید می کند: «تاریخ در حال شتاب است، به موازات آن ما به تسریع اقتصاد جنگی اروپا نیاز داریم».

مکرون هدف از گفت وگو با چین را تحکیم رویکردهای مشترک دانست: حمایت از اصول منشور ملل متحد، یادآوری واضح در مورد هسته ای، یادآوری بسیار واضح حقوق بشردوستانه و حمایت از کودکان و تمال به صلح با مذاکره و پایدار.

آیا اوکراین اولویت دیپلماسی چین است؟ شاید نه. اما این گفت و گو باعث می شود تا نظراتی را که ما درباره نوعی خوش خدمتی چین در برابر روسیه شنیده ایم، تعدیل کنیم.

رئیس جمهور شی جین پینگ در مورد معماری امنیتی اروپا صحبت کرد. اما تا زمانی که کشورهای مورد حمله در اروپا یا درگیری های منجمد وجود داشته باشند، هیچ معماری امنیتی اروپایی وجود نخواهد داشت.

مکرون در مورد موضوع تایوان گفت که ما اروپایی ها باید بیدار شویم. اولویت ما تطبیق با دستور کار دیگران در تمام مناطق جهان نیست.

دام اروپا این است زمانی که باید به شفاف سازی موقعیت راهبردی خود دست یابد، درگیر نابسامانی ها در جهان و بحران هایی شود که مال ما نیست. اگر دوقطبی شدن شتاب یابد، ما دیگر زمان و امکانات برای تامین مالی استقلال راهبردی خود نخواهیم داشت و دست نشانده خواهیم شد، در حالی که اگر چند سال برای ایجاد آن وقت داشته باشیم، می توانیم قطب سوم باشیم.

موضوعی که ما باید به طور ویژه مراقب آن باشیم این است که جنگ در اوکراین تقاضا برای تجهیزات دفاعی را تسریع می کند. با این حال، صنعت دفاعی اروپا همه نیازها را برآورده نمی کند و بسیار پراکنده باقی می ماند، که باعث می شود برخی کشورها به طور موقت به تامین کنندگان امریکایی یا حتی آسیایی روی بیاورند. در برابر این واقعیت، باید قدم برداریم.

استقلال راهبردی باید مبارزه اروپا باشد. ما نمی خواهیم در مسائل مهم به دیگران وابسته باشیم. روزی که دیگر انتخابی در مورد انرژی، نحوه دفاع از خود، شبکه های اجتماعی، هوش مصنوعی ندارید، زیرا ما دیگر زیرساختی در مورد این موضوعات نداریم، زمان خروج از تاریخ است.

ما به صنعت اروپایی نیاز داریم که سریعتر تولید کند. با شتاب گرفتن تاریخ، اقتصاد جنگی اروپا باید به موازات آن شتاب یابد. ما به اندازه کافی سریع تولید نمی کنیم. ببینید برای مقابله فوری با وضعیت فعلی چه اتفاقی می افتد: لهستانی ها قصد خرید تجهیزات کره ای را دارند ...

ما قطعا وابستگی خود را به امریکا در زمینه انرژی افزایش داده‌ایم، اما در منطق تنوع‌بخشی، زیرا بیش از حد به گاز روسیه وابسته بودیم. امروز این یک واقعیت است که ما بیشتر به امریکا، قطر و دیگران وابسته هستیم. اما این تنوع لازم بود.

کلید وابستگی کمتر به امریکایی ها ابتدا در تقویت صنعت دفاعی ما و توافق بر سر استانداردهای مشترک است. سپس نیاز به تسریع نبرد برای انرژی های هسته ای و تجدیدپذیر در اروپا دارد. قاره ما سوخت های فسیلی تولید نمی کند. انسجامی بین صنعتی شدن مجدد، اقلیم و حاکمیت وجود دارد. نبرد انرژی هسته ای، انرژی های تجدیدپذیر، نبرد ده تا پانزده سال آینده خواهد بود.

استقلال راهبردی به این معناست که فرض کنیم دیدگاه‌های مشابهی با امریکا داریم، اما چه در مورد اوکراین، چه رابطه با چین یا تحریم‌ها، ما راهبرد اروپایی داریم. ما نمی خواهیم وارد منطق بلوک به بلوک شویم. برعکس، ما باید الگوی خود را «ریسک زدایی» کنیم، نه اینکه به دیگران وابسته باشیم و هر جا که ممکن است یکپارچگی قوی از زنجیره های ارزش خود را حفظ کنیم.

نبردهایی که امروز باید انجام شود، از یک سو شامل تسریع استقلال راهبردی ما و از سوی دیگر تضمین تامین مالی اقتصادهایمان است. ما نباید به فراسرزمینی بودن دلار وابسته باشیم.

زمانی که اروپا دستخوش بحران مالی ‌شود، چین به‌طور طبیعی راهبرد گام به گام خود را به پیش می‌برد. به همین دلیل مهم است به گونه ای عمل کنیم که این کشور در چارچوب مشترک باقی بماند و در اصلاحات بانک جهانی مشارکت ‌کند، همانطور که قصد دارد در نشست بعدی پاریس، در ژوئن، در مورد تامین مالی اقتصادهای در حال توسعه بانک جهانی، با ما تعامل داشته باشد.

منبع: لزکو / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اروپا فرانسه چین امانوئل مکرون فرانسه و چین اروپا و چین امریکا و اروپا و چین امریکا و چین اقتصاد اروپا بحران اقتصاد اروپا استقلال استقلال راهبردی استقلال اروپا عدم استقلال اروپا


( ۴ )

نظر شما :

محمد ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۹
هرچند این موضوعات به کشور ما مربوط نیست (و اشکال ما هم این است که وزن جهانی کشورمان را درست درک نمی کنیم ، ایران کشوری است در یک گوشه از خاورمیانه و اسم ایران نباید روی میز هیچ کدام از قدرت های بزرگ باشد). به هر حال ، اروپا باید استقلال خود را حفظ کند ولی به همین دلیل ، انگلیس با همدستی امریکا جلوی این ماجرا ایستاده است . از ایجاد تفرقه در اتحادیه اروپا و مخالفت با ارتش اروپایی تا تشکیل اتحادیه امریکا ، انگلیس، کانادا و استرالیا. یادتان باشد که هفتاد سال از جنگ جهانی گذشته اما این اروپایی ها همان هایی هستند که با هم می جنگیدند .