نامزدی که از توقعات اروپا نالان است

ترامپ، جنگ اوکراین و انتخابات امریکا

۲۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۸۲۴ اخبار اصلی اروپا آمریکا
ترامپ معتقد است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرد باهوشی است ولی با حمله به اوکراین مرتکب اشتباه شد و اگر او رئیس جمهوری آمریکا بود چنین اتفاقی نمی افتاد. ترامپ همچنین معتقد است آمریکا بخش اعظم هزینه پایداری اوکراینی ها در برابر ماشین نظامی روسیه را پرداخت می کند در حالی که اروپایی ها با توجه به خطراتی که این جنگ برای آنها دارد، هزینه اندکی می پردازند. از نظر ترامپ، جنگ اوکراین بیش از آن که تهدیدی برای آمریکا باشد، تهدیدی برای اروپایی هاست بنابراین آنها باید بخش اعظم هزینه های آن را متحمل شوند. 
ترامپ، جنگ اوکراین و انتخابات امریکا

نویسنده: علی باقر

دیپلماسی ایرانی: جو بایدن به عنوان مسن ترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا در ماه آوریل رسما نامزد شدن خود را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری اعلام کرد که با انتقاد شماری از ناظران مواجه شد چرا که توانایی ذهنی و جسمی او برای ریاست جمهوری به شکل جدی زیر سوال رفته است. شکست دادن رئیس جمهوری با این ویژگی ها برای نامزد مقابل حتی اگر قدرتمند هم نباشد، چندان دشوار نخواهد بود. مشکل بزرگ بایدن و اطرافیانش این است که احتمالا دونالد ترامپ به رغم موانع بسیاری که از سوی نهادهای آمریکایی برای جلوگیری از نامزد شدن در برابرش قرار داده شده است، نامزد انتخابات خواهد شد. 

ترامپ ماه گذشته دیدارها و سخنرانی های متعددی داشت و درباره جنگ روسیه با اوکراین و اولویت های خود در این باره در صورت رئیس جمهور شدن، سخن گفت. ترامپ معتقد است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرد باهوشی است ولی با حمله به اوکراین مرتکب اشتباه شد و اگر او رئیس جمهوری آمریکا بود چنین اتفاقی نمی افتاد. ترامپ همچنین معتقد است آمریکا بخش اعظم هزینه پایداری اوکراینی ها در برابر ماشین نظامی روسیه را پرداخت می کند در حالی که اروپایی ها با توجه به خطراتی که این جنگ برای آنها دارد، هزینه اندکی می پردازند. از نظر ترامپ، جنگ اوکراین بیش از آن که تهدیدی برای آمریکا باشد، تهدیدی برای اروپایی هاست بنابراین آنها باید بخش اعظم هزینه های آن را متحمل شوند. 

ترامپ بدون پاسخ دادن به این پرسش که آیا باید آمریکا از یک طرف جنگ اوکراین علیه طرف دیگر حمایت کند، تاکید دارد اولویت نخست باید متوقف کردن جنگ و جلوگیری از تلفات بیشتر باشد زیرا این جنگ برای همه فاجعه است. وی همچنین مدعی است خواهد توانست به سرعت این جنگ را متوقف کند زیرا ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلینسکی و نقاط ضعف و قوت آنها را می شناسد و می تواند از این مسئله برای دستیابی به توافقی که به سرعت جنگ را متوقف کند، استفاده کند. 

خلاصه این که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا، فشارها به سرعت به اروپایی ها منتقل خواهد شد و اگر در سخنانش جدی باشد، به سرعت جنگ را با استفاده از برگه هایی که در اختیار دارد متوقف خواهد کرد و می دانیم که برگه های ترامپ در این زمینه بیشتر مناسب فشار بر اوکراین است تا روسیه. به عبارت دیگر، ترامپ می تواند با تهدید به کاهش یا قطع کمک ها به اوکراین در صورتی که مقامات این کشور حاضر به نشستن پشت میز مذاکره با پوتین نشوند، آنان را زیر فشار قرار دهد چرا که برای اروپایی ها پر کردن خلأ کمک های آمریکا دشوار یا غیرممکن است بنابراین اوکراین در نهایت مجبور به تسلیم شدن در برابر خواسته های آمریکا خواهد شد. 

اگر این دیدگاه درست باشد، به نفع اوکراینی هاست که بیشترین پیشروی ممکن در میدان نبرد را تا پیش از انتخابات آینده آمریکا تحقق بخشند زیرا اگر ترامپ پیروز شود، احتمال دارد اوکراین مجبور شود از بخشی از حاکمیت خود چشم پوشی کند یا در بهترین حالت، پیشروی میدانی را متوقف و بر سر مناطقی که همچنان در اشغال روسیه است، مذاکره کند.

منبع: عربی 21 / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ امریکا ایالات متحده امریکا جنگ اوکراین روسیه روسیه و امریکا جو بایدن ولادیمیر پوتین ولودیمیر زلنسکی انتخابات امریکا


( ۲ )

نظر شما :