خطری که هنوز جدی است

داعش، تهدید نسبتا کوچک اما دوباره رو به رشد

۲۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۸۶۵ اخبار اصلی خاورمیانه
این سازمان تروریستی با ایدئولوژی جهادی در سال ۲۰۱۴ به اوج خود رسید، زمانی که یک دولت اولیه در عراق و سوریه تشکیل داد که آن را «دولت اسلامی» نامید. با وجود افول آن، همچنان در چندین قاره فعال است.
داعش، تهدید نسبتا کوچک اما دوباره رو به رشد

نویسنده: لئو دورن

دیپلماسی ایرانی: تهدید داعش در دستور کار نشست شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه بیست و پنجم اوت قرار دارد. اگر این گروه تروریستی ضعیف تر از زمان اوج خود است که مناطق وسیعی در عراق و سوریه را تحت کنترل داشت، اما در نقاطی به ویژه در ساحل در حال گسترش است.

امروز جمعه بیست و پنجم اوت شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی تهدید امروز داعش تشکیل جلسه داد. این سازمان تروریستی با ایدئولوژی جهادی در سال 2014 به اوج خود رسید، زمانی که یک دولت اولیه در عراق و سوریه تشکیل داد که آن را «دولت اسلامی» نامید. با وجود افول آن، همچنان در چندین قاره فعال است.

در سال 2019 تحت ضربات مشترک نیروهای محلی، به ویژه کردها و غربی ها، خلافت داعش به پایان رسید. چند تن از رهبران آن کشته شدند که به شدت به تضعیف آن کمک کرد.

به گفته مینا اللامی، کارشناس نیروهای جهادی، اگر سازمان دیگر «فقط سایه‌ای از خودش» نباشد، اما هرگز ناپدید نشده است. آخرین شاهکار تسلیحاتی او به دوشنبه سی و یکم ژوئیه برمی گردد، زمانی که او مسئولیت یک حمله انتحاری در پاکستان را بر عهده گرفت.

داعش علاوه بر پاکستان و افغانستان در خاورمیانه و آفریقا نیز حضور دارد. این گروه هنوز مدعی تشکیل یک خلافت جهانی است، اما به شورشیان جهادی محلی متکی است که می‌پذیرد نام خود را به آنها وام دهد.

در موزامبیک پس از عملیات ارتش های منطقه، تعداد مبارزان داعش به شدت کاهش یافت و از 2500 به 280 نفر رسید. در کنگو، این گروه تقویت شده و اکنون 2 هزار جنگنده دارد. در مصر 500 جنگجو دارد.

به گفته کارشناسان در سوریه که زمانی یک سوم خاک آن در کنترل داعش بود، اکنون برای زنده ماندن به جنگیدن مجبور است. با این حال، این گروه هنوز وجود دارد و به گفته مینا اللامی، «هنوز یک تهدید» است.

اکنون داعش بیشتر در مناطق روستایی که قدرت دولتی کمتر حضور دارد، فعال است. بنابراین، از زمانی که او موفق شد شهرهایی مانند رقه را فتح کند، این گروه برای تامین مالی خود به دزدی، غارت و آدم ربایی متوسل می شد.

اعتبار داعش به علت بی ثباتی ظاهری رهبری آن نیز تضعیف شده است. مینا اللامی می‌گوید: «این ضربه بزرگی به روحیه اعضای گروه است که نمی‌دانند رهبرشان کیست و حتی گاهی به وجودشان شک می‌کنند.»

به گفته این کارشناس، این کاهش نفوذ داعش به معنای نادیده گرفتن این گروه نیست. داعش می‌توانست از این عدم علاقه، که با جنگ اوکراین و مانورهای چینی در اطراف تایوان تقویت شده بود، برای تقویت خود استفاده کند.

بر اساس گزارش فوریه 2023 سازمان ملل متحد گسترش آن در ساحل «به ویژه نگران کننده» است. در عراق و سوریه نیز کاملاً بدون منابع نیست و درآمد آن بین 25 تا 50 میلیون یورو برآورد می شود. در این دو کشور بین 5 تا 7 هزار عضو خواهد داشت. این گروه همچنین می‌تواند روی کمک‌های مالی از سراسر جهان، از طریق شبکه‌های اجتماعی و ارزهای دیجیتال حساب کند.

منبع: لاکروا / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: داعش آفریقا داعش و آفریقا تهدید داعش خاورمیانه عراق سوریه ترکیه


( ۲ )

نظر شما :