موج دستگیری در کرانه باختری

وقتی تل آویو به وقفه چهار روزه پایبند نیست

۰۶ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۲۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
با توجه به عملکرد رژیم صهیونیستی پیش از وقفه چهار روزه در تجاوزات و کشتار ساکنان غزه و نیز با در نظر گرفتن کارنامه این رژیم در ۷۰ سال گذشته، احتمال داده می‌شد که صهیونیست‌ها بخواهند در مواردی دست به نقض آتش بس بزنند؛ موضوعی که سبب شد مرحله دوم تبادل اسرا با تاخیر چند ساعته نهایتاً بامداد روز یکشنبه انجام شود. در همین باره و درپی تعویق آزادی گروه دوم اسرای صهیونیستی، عضو ارشد حماس اعلام کرد که این تصمیم به دلیل نقض توافق آتش‌بس توسط رژیم اشغالگر اتخاذ شده است. به گزارش از شبکه المیادین، اسامه حمدان عضو ارشد حماس و نماینده این گروه در لبنان اظهار داشت که در اجرای مفاد آتش بس از سوی اسرائیلی‌ها تخلفاتی صورت گرفته که برخی از آنها روز گذشته رخ داد و امروز نیز تکرار شد.
وقتی تل آویو به وقفه چهار روزه پایبند نیست

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با توجه به عملکرد رژیم صهیونیستی پیش از وقفه چهار روزه در تجاوزات و کشتار ساکنان غزه و نیز با در نظر گرفتن کارنامه این رژیم در ۷۰ سال گذشته، احتمال داده می‌شد که صهیونیست‌ها بخواهند در مواردی دست به نقض آتش بس بزنند؛ موضوعی که سبب شد مرحله دوم تبادل اسرا با تاخیر چند ساعته نهایتاً بامداد روز یکشنبه انجام شود. در همین باره و درپی تعویق آزادی گروه دوم اسرای صهیونیستی، عضو ارشد حماس اعلام کرد که این تصمیم به دلیل نقض توافق آتش‌بس توسط رژیم اشغالگر اتخاذ شده است. به گزارش از شبکه المیادین، اسامه حمدان عضو ارشد حماس و نماینده این گروه در لبنان اظهار داشت که در اجرای مفاد آتش بس از سوی اسرائیلی‌ها تخلفاتی صورت گرفته که برخی از آنها روز گذشته رخ داد و امروز نیز تکرار شد.

وی گفت: گردان‌های القسام تصمیم به تعلیق آزادی دومین گروه از اسرای صهیونیست گرفت و ما درحال تماس برای رسیدگی به این تخلفات و پایان دادن به نقض‌های آن هستیم. اسامه حمدان ادامه داد: تخلفات اشغالگران علاوه بر انجام حملات، به موضوع ورود کامیون‌ها به غزه نیز مربوط می‌شود.  آن طور که مهر گزارش داده با ورود تنها ۶۱ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، رژیم صهیونیستی مفاد توافق آتش بس موقت در این باریکه را نقض کرد. سازمان ملل اعلام کرده است که روز شنبه ۶۱ کامیون حامل کمک‌های پزشکی، غذایی و بسته‌های آب محموله‌های خود را در شمال نوار غزه تخلیه کرده‌اند. این در حالی است که بر اساس توافق صورت گرفته میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی قرار بود روزانه ۲۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه شود اما تاکنون ۲۴۸ کامیون به این منطقه وارد شده است.

دفتر هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل (اوچا) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تاکنون ۱۱ خودروی اورژانس و یک تخت پزشکی مسطح برای بیمارستان شفای غزه که توسط اشغالگران صهیونیست محاصره و تخریب شد، دریافت شده است. خبرنگار شبکه المیادین در غزه اعلام کرد که ساکنان این باریکه شدیداً به دریافت کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. آنها همچنین به تجهیزات مخصوص برای آواربرداری نیازمند هستند.

-    تیراندازی به فلسطینیان  در غزه و نقض آتش بس

خبرگزاری وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین (وفا) خبر داد نیروهای رژیم اسرائیل بار دیگر با نقض آتش‌بس در نوار غزه هفت فلسطینی را هدف حمله قرار داده‌اند. این خبرگزاری فلسطینی ظهر دیروز (یکشنبه)، خبر داد در سومین روز آتش‌بس در نوار غزه، نظامیان صهیونیست به ۷ شهروند فلسطینی تیراندازی کرده‌اند که عملا نشان می دهد صهیونیست ها چندان خود را مقید و متعهد به رعایت مفاد آتش بس نمی دانند. به گفته فارس، خبرنگار وفا در این باره گزارش داد گروهی از فلسطینیان که برای بررسی وضعیت خانه خود به اطراف بیمارستان اندونزی در منطقه «بیت لاهیا» (شمال نوار غزه) رفته بودند، مورد حمله نیروهای صهیونیست قرار گرفتند. طبق آخرین اخبار واصله فعلا ۳ فلسطینی در پی این تیراندازی مجروح شده‌اند.

وفا اضافه کرد یک تک‌تیرانداز صهیونیست نیز گروهی دیگر از فلسطینیان را که برای بررسی اوضاع خانه خود به منطقه‌ای در نزدیکی بیمارستان قدس در منطقه «تل الهوی» (غرب شهر غزه) رهسپار شده بودند، هدف قرار داده است. طبق این گزارش، در این تیراندازی نیز ۴ فلسطینی مجروح شده‌اند. خبرگزاری تشکیلات خودگردان می‌گوید نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی بعد از اعلام آتش‌بس به ۱.۷ میلیون آواره فلسطینی که در زمان جنگ به جنوب غزه پناه برده بودند، نه اجازه رفتن به خانه‌هایشان را می‌دهد و نه اجازه می‌دهد در زیر آوارها به دنبال اعضای مفقود‌شده خانواده‌هایشان باشند؛ خانه‌هایی که اکثر آن‌ها در جریان جنگ در شمال یا مرکز نوار غزه یا به طور کامل یا به طور جزئی ویران شده‌اند.

هم چنین خبرنگار الجزیره هم گفت که ارتش رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها نسبت به رفتن به سمت شمال نوار غزه هشدار داد. این گزارشگر خاطرنشان کرد که اشغالگران به فلسطینیان هشدار دادند که به فاصله کمتر از یک کیلومتری حصار امنیتی نزدیک نشوند. هلال احمر فلسطین نبر اعلام کرد بر اثر اصابت گلوله ارتش رژیم صهیونیستی در شرق اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه یک کشاورز شهید و یک کشاورز دیگر زخمی شد. البته این اولین بار نیست که در جریان آتش‌بس، نیروهای اسرائیلی به سوی فلسطینیان آتش‌ می‌گشایند. نیروهای اسرائیلی در روز نخست اجرای آتش‌بس نیز به تعدادی از فلسطینیان در بیت حانون تیراندازی کردند که در پی آن ۲ فلسطینی شهید و تعدادی دیگر مجروح شدند. این افراد در تلاش برای بازگشت به خانه‌هایشان در شمال نوار غزه بودند.

پیرو این اتفاق طاهر النونو روز شنبه در گفتگو با شبکه الجزیره افزود: اسرائیل به بندهای مربوط به ورود کمیون های حامل کمک ها و سازو کار مورد توافق درباره آزادسازی اسیران پایبند نماند. وی اضافه کرد: نظامیان از طریق تیراندازی در چند منطقه و شهادت دو شهروند در نوار غزه، توافق را زیرپا گذاشتند. النونو گفت: همچنان منتظر اجرای توافق هستیم و در نامه ای به سازمان ملل متحد اعلام می کنیم که هیچ بهانه ای در این باره پذیرفتنی نیست. 

اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر سیاسی حماس هم روز جمعه در یک پیام ویدیویی که توسط این گروه (حماس) در تلگرام منتشر شد، گفت: «ما مجدداً تعهد خود را بر اجرای توافقنامه آتش‌بس تأیید می‌کنیم و موفقیت آن‌را تا زمانی که دشمن به این توافقنامه پایبند باشد، تضمین می‌کنیم.» وی همچنین تأکید کرد: «ما پایگاه‌های خود را در جنگ و بعد از آن ترک نخواهیم کرد. به مقاومت لبنان که در مقابله با اشغالگران ده‌ها شهید تقدیم کرد و به ملت یمن و مقاومت عراق درود می‌فرستیم. ملت فلسطین توانست با اشغالگر مقابله کرده و اراده آن‌را بشکند و شهدا بهای آزادی، رهایی و استقلال هستند.» هم چنین زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت: «نحوه مذاکرات درمورد اسیران و واکنش‌های دشمن ممکن است ما را به این جهت سوق دهد که ما خارج از توافق باشیم. اسیرانی را که در اختیار داریم تا زمان رسیدن شرایط بهتر نگه خواهیم داشت.»

-    جنگ ادامه‌دار نظامیان رژیم صهیونیستی با تیم‌های پزشکی و نقض اتش بس

یکی دیگر از مورد نقض آتش بس توسط صهیونیست ها به تداوم حملات نیروهای ارتش این رژیِم به تیم‌های پزشکی و درمانی باز می گردد، کما اینکه جمعیت هلال احمر فلسطین دیروز (یکشنبه) اعلام کرد، نیروهای رژیم صهیونیستی در کار تیم‌های پزشکی در کرانه باختری به وسیله تفتیش مداوم آمبولانس‌ها اختلال ایجاد می‌کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جمعیت هلال احمر فلسطین در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) نوشت: نیروهای اسرائیلی به صورت مداوم آمبولانس‌های ما را رصد و تفتیش می‌کنند و با این کار مانع فعالیت نیروهای امدادی هلال احمر فلسطین و رسیدگی به مجروحان می‌شوند.

جمعیت هلال احمر فلسطین همچنین ادامه داد، ارتش رژیم صهیونیستی بیمارستان دولتی جنین و بیمارستان ابن سینا در کران باختری را محاصره کرده است. روز شنبه وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد دو فلسطینی در جریان حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به شهر جنین در کرانه باختری شهید شدند. از طرف دیگر منیر البرش، مدیرکل وزارت بهداشت غزه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد که با کارشکنی صهیونیست ها عملا مقدار سوخت وارد شده به نوار غزه به ویژه در شمال این باریکه محدود است که باعث فشار به مجتمع های درمانی غزه شده است. البرش همچنین گفت که با سنگ اندازی اشغالگران، کمک‌های پزشکی وارد شده به نوار غزه نیز محدود است.

وی افزود: اولویت ما وارد کردن داروها و ملزومات پزشکی به ویژه تثبیت کننده‌های استخوان (آتل) است. البرش در بیانیه‌ای افزود: «مقادیر کمک‌های پزشکی و سوخت وارد شده به نوار غزه، به‌ویژه مناطق شمالی نوار غزه، با توجه به وضعیت فاجعه‌بار بهداشتی بیمارستان‌ها، بسیار محدود و ناکافی است.» وی ادامه داد: داروها و تجهیزات پزشکی باید متناسب با وضعیت فاجعه بار بهداشتی نوار غزه به مقدار زیاد وارد غزه شود. البرش بر ضرورت تقویت نظام سلامت در غزه و مناطق شمالی و ارائه خدمات بهداشتی کافی تاکید کرد. وی گفت: «تنها سه بیمارستان در شمال نوار غزه به نام‌های المعمدانی، العوده و کمال عدوان در حال فعالیت هستند و نسبت به فروپاشی آن‌ها هشدار داد زیرا با قابلیت‌های بسیار ضعیف و محدود کار می‌کنند.» وی وضعیت بهداشت و درمان این بخش را به‌طور کلی «بسیار فاجعه‌بار و فاقد مؤلفه‌های بهداشتی لازم» توصیف کرد.

-    نقض مجدد آتش بس با موج دستگیری در کرانه باختری

 اشغالگران صهیونیست که این روزها به دلیل مجبور شدن به پذیرش آتش بس با شروط حماس به شدت احساس شکست می‌کنند تلاش دارند با حمله به مناطق مختلف کرانه باختری علاوه بر گسترش ترس و وحشت در میان ساکنان این مناطق تعداد زیادی از جوانان فلسطینی را بی دلیل بازداشت کنند تا به زعم خود جبران اسرای فلسطینی شود که در توافق با جنبش حماس آزاد می‌شوند. در همین رابطه رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که اشغالگران صهیونیست در حالی اسرای فلسطینی را در چارچوب توافق با جنبش حماس آزاد می‌کنند که از سوی دیگر اقدام به بازداشت بی دلیل فلسطینی‌ها در کرانه باختری می‌کنند.

این عناصر صهیونیست طی روهای شنبه و یکشنبه به صورت گسترده به مناطق مختلف کرانه باختری یورش بردند. در جریان حمله به محله الزهرا در اطراف اردوگاه جنین چندین جوان فلسطینی بازداشت شدند. این عناصر در جریان حمله به محله مذکور به صورت گسترده از گاز اشک آور استفاده کردند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین به شهر طولکرم واقع در شمال غرب کرانه باختری یورش برد. بولدوزرهای ارتش این رژیم نیز اقدام به تخریب خیابان نزدیک به مسجد الطوالبه در شهر جنین کردند. روز شنبه باشگاه اسیران فلسطینی اعلام کرد که در کرانه باختری از هفتم اکتبر تاکنون ۳۱۶۰ نفر بازداشت شده‌اند.

-    نقض اتش بس در سایه جنایت در کرانه باختری 

در همین باره رسانه‌های فلسطینی بامداد یکشنبه گزارش دادند که در پی یورش بامدادی نظامیان صهیونیست به شهر جِنین و محاصره بیمارستان شهید خلیل سلیمان و ابن سینا ۴ نفر به شهادت رسیدند. وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که ۴ فلسطینی از جمله یک کودک شهید و ۶ تن دیگر در جریان یورش نظامیان رژیم اشغالگر به جنین بر اثر اصابت گلوله زخمی شدند. وزارت بهداشت فلسطین اسامی شهدا را عمار محمد ابوالوفا (۲۱ ساله)، احمد. ابوالهیجه (۲۰ ساله) و محمد محمود صبیحات (۲۷ ساله) کودک و محمود خالد ابو الحیجه (۱۷ ساله) اعلام کرد. البته برخی از منابع فلسطینی دیگر اعلام کردند که طی بامداد یکشنبه هفت نفر به ضرب گلوله نیروهای رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف کرانه باختری به شهادت رسیدند. به گزارش این رسانه ها صبح دیروز(یکشنبه) در جنین و نابلس دو تن شهید و هشت تن زخمی شدند. 

در شهرک یتما در نابلس دیروز عدی مصباح صنوبر، جوان ۳۰ ساله فلسطینی به همراه یک جوان دیگر ضرب گلوله نیروهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. در شهر البیره نیز محمد ریاض صالح ۱۶ ساله به ضرب گلوله نیروهای صهیونیست به شهادت رسید. منابع فلسطینی اعلام کردند که محمد ابراهیم حماده، اسیر آزاده شده از شهرک صورباهر در قدس که سخنگوی حماس در شهر قدس است، به شهادت رسید. وی در حمله چند روز پیش رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسید. همچنین فرسان خلفیه، اسیر آزاد شده از اردوگاه نورشمس در طولکرم در حمله اخیر رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسید.

هم چنین منابع خبری اطلاع دادند که در اردوگاه جنین اسعد علی الدمج، از فرماندهان گردان جنین به شهادت رسید. همچنین شلیک یک موشک از یک پهپاد دیروز منزلی در این اردوگاه را هدف قرار داد. در عین حال ارتش رژیم صهیونیستی تجهیزاتی از جمله بولدوزرهای نظامی را به این اردوگاه منتقل کرد. این نیروها حمله هوایی جدیدی را به اطراف بیمارستان دولتی جنین انجام دادند. پهپادهای رژیم صهیونیستی در اطراف این اردوگاه به پرواز درآمدند. خبرگزاری «شهاب» نیز نوشت: صهیونیست‌ها از ابتدای یورش به شهر جنین، بیمارستان ابن‌سینا و بیمارستان دولتی را محاصره کرده و مانع کار تیم‌های پزشکی می‌شوند.

شبکه فلسطین الیوم گزارش داد که اشغالگران صهیونیست مجدداً یک منطقه در اردوگاه جنین را بمباران کردند. هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرد که در جریان حملات پهپادی ارتش رژیم صهیونیستی علیه جنین چندین فلسطینی به شهادت رسیده اند.
با این آمار طبق گزارش وزارت بهداشت فلسطین تعداد شهدای فلسطینی در کرانه باختری و قدس از هفتم اکتبر تاکنون به ۲۳۹ تن رسید. تعداد مجروحان نیز به بیش از ۳۰۰۰ تن رسیده‌است. خبرنگار الجزیره گزارش داد که مردم شهر جنین در شمال کرانه باختری از دیروز یکشنبه اعتصاب همه جانبه خود را جهت عزاداری برای شش شهیدی که در جریان تشدید حملات نیروهای اشغالگر به این شهر و اردوگاه آن به شهادت رسیدند، اعلام کردند. با یورش صهیونیست ها به کرانه باختری، گردان‌های القدس در این منطقه (کرانه باختری) با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: «به کسانی که به خاطر ظلم و ستم کشته می‌شوند، اذن داده شده‌است و خداوند بر پیروز شدن آنان تواناست.»

گردان‌های القدس افزود: «مبارزان ما در تیپ جنین با تمام قدرت و توانایی در رویارویی با نیروهای اشغالگر و خودروهایی که در چند جبهه در اردوگاه جنین و شهرهای همجوار پیشروی کردند، چندین ساعت وارد درگیری مستقیم شدند و تلفات قطعی در بین صفوف دشمن وارد کردند. نیروهای دشمن در معرض آتش و مواد منفجره و انفجاری قرار گرفتند و مجاهدان ما به حول و قوه الهی عملیات بمباران خودروهای نظامی را نیز انجام دادند که منجر به از کار افتادن آنها شد.»

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو نوار غزه فلسطین کرانه باختری حماس


نظر شما :