نگرانی بایدن در جنگ در مرزهای شمالی

اخلاف نظر آمریکا و اسرائیل بر سر درگیری مستقیم با حزب الله

۰۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۱۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
معاون دبیر کل حزب الله لبنان به دشمن صهیونیست درباره ارتکاب ماجراجویی علیه لبنان هشدار داد، و تاکید کرد: رژیم صهیونیستی در صورت حمله گسترده به لبنان سیلی محکمی خواهد خورد. به گزارش دیروز (شنبه) ایرنا به نقل از النشره، شیخ "نعیم قاسم" معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت: رژیم اسرائیل دشمن فلسطین، لبنان، جهان عرب و مسلمانان است. ما دوشادوش مقاومت فلسطینی برای حمایت از حق و مقاومت علیه این ظلم بزرگ حرکت می‌کنیم. این به مثابه حمایت از فلسطین، لبنان و مقاومت و نابودی اسرائیل است.
اخلاف نظر آمریکا و اسرائیل بر سر درگیری مستقیم با حزب الله

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: معاون دبیر کل حزب الله لبنان به دشمن صهیونیست درباره ارتکاب ماجراجویی علیه لبنان هشدار داد، و تاکید کرد: رژیم صهیونیستی در صورت حمله گسترده به لبنان سیلی محکمی خواهد خورد. به گزارش دیروز (شنبه) ایرنا به نقل از النشره، شیخ "نعیم قاسم" معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت: رژیم اسرائیل دشمن فلسطین، لبنان، جهان عرب و مسلمانان است. ما دوشادوش مقاومت فلسطینی برای حمایت از حق و مقاومت علیه این ظلم بزرگ حرکت می‌کنیم. این به مثابه حمایت از فلسطین، لبنان و مقاومت و نابودی اسرائیل است.

وی همچنین با اشاره به حمایت گسترده آمریکا از رژیم صهیونیستی از جنگ در غزه بیان کرد: این جنگ با چراغ سبز آمریکا جریان دارد و هرآنچه از اختلاف میان آمریکا و رژیم صهیونیستی گفته می‌شود، اختلافات تاکتیکی است؛ آمریکایی‌ها به دنبال تحقق اهداف رژیم صهیونیستی هستند. اینکه آمریکا می‌گوید که نمی‌تواند جنگ اسرائیل را متوقف کند و اینکه نتانیاهو مخالفت می‌کند، این توزیع نقش و تلاشی برای فرار از مسئولیت در این جنگ است. قاسم راهکار فعلی در موضوع جنگ غزه را فقط در توقف آن دانست و گفت: این راهکار از غزه شروع می‌شود نه لبنان؛ آنانی که از ما می‌خواهند که جنگ را متوقف کنیم خطاب به آنها می‌گوییم که ما حمایت کننده از مقاومت فلسطین هستیم. به طرفی که جنگ را شروع کرده است بگویید جنگ را متوقف کند؛ ثبات در لبنان و منطقه از طریق توقف جنگ غزه میسر خواهد شد.

وی تهدیدات علیه حزب الله را بی ثمر دانست و گفت: اگر رژیم صهیونیستی تصمیم به گسترش جنگ بگیرد، سیلی قوی دریافت خواهد و درسی فراموش نشدنی خواهد گرفت، زیرا دشمن می‌داند که رویارویی و پاسخ بسیار گسترده خواهد بود. معاون دبیر کل حزب الله لبنان ادامه داد: از نگاه ما این تهدیدات چیزی را عوض نمی‌کند و اگر دشمن اسرائیلی بخواهد جنگ را گسترش دهد سیلی بزرگ دریافت خواهد کرد و با اقدام قوی روبرو خواهد شد؛ اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، واکنش ما نیز در همین حد خواهد بود. دشمن باید بداند که ما در اوج آمادگی به سر می‌بریم و اهل جهاد و شهادت هستیم. علاوه بر مواضع قاطه نعیم قاسم، در عرصه میدانی هم منابع رسانه‌ای دبروز شنبه از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در برخی مناطق در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین خبر دادند.

به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در این باره گزارش داد که آژیرهای خطر در منطقه «الجلیل علیا» در شمال سرزمین‌های اشغالی به صدا درآمده است. برخی منابع از حمله موشکی حزب‌الله لبنان به منطقه مذکور خبر دادند. حزب الله لبنان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: تجمع سربازان دشمن اسرائیلی را در مجاورت «قلعه هونین» با سلاح موشکی هدف گرفته و مستقیماً آن را مورد اصابت قرار دادیم. ‏ در همین راستا، خبرگزاری لبنان نیز گزارش داد ارتش رژیم صهیونیستی حملات توپخانه‌ای را به مناطق «سهل مرجعیون» و «تله الحمامض» در جنوب این کشور انجام داد.

-    وقتی مقاومت لبنان سرسوزنی عقب نشینی نخواهد کرد

در حالی تقابل حزب الله با اشغالگران در مرزهای شمالی ادامه دارد که منابع لبنانی به تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه حزب الله اشاره و از مواضع محکم مقاومت لبنان در قبال این تهدیدات خبر دادند. به گزارش ایرنا و نقل از النشره، منابع صهیونیستی اعلام کردند که تل آویو به آمریکا درباره به راه انداختن جنگ در جبهه لبنان در صورتی که حزب الله نیروهایش را از مرز شمالی عقب نبرد، هشدار داده است. این در حالی است که روزنامه واشنگتن پست نیز به نقل از مسئولان غربی و لبنانی گزارش داد که رژیم صهیونیستی تهدید به تشدید درگیری با حزب الله کرده است و این در صورتی است که توافقی ظرف چهار هفته رخ ندهد. النشره در ادامه آورده است: این در حالی است که حملات روزانه اسرائیل به اراضی لبنان علیه غیرنظامیان ادامه دارد و حزب الله نیز به عملیات نظامی علیه مواضع ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک های مرزی با فلسطین اشغالی ادامه می‌دهد. این همزمان با تداوم جنگ اسرائیل علیه غزه از هفتم اکتبر گذشته (۱۵ مهر ماه) است.

این رسانه لبنانی نوشت: روز جمعه، رویترز به نقل از مسئولان لبنانی اعلام کرد که حزب الله با درخواست آمریکا برای عقب بردن نیروهایش از مرز مخالفت کرده است، اما همچنان حزب الله برای عدم ورود به جنگ گسترده، درب را به روی راهکارهای دیپلماتیک نبسته است. «آموس هوکشتاین» فرستاده ویژه آمریکا به لبنان، تلاش‌های دیپلماتیک را با هدف ممانعت از تشدید درگیری و برقراری ثبات به مرز لبنان با فلسطین اشغالی دنبال می کند. یک مسئول لبنانی آگاه به تفکرات حزب الله بیان کرد: حزب الله آماده شنیدن است، اما در عین حال این جنبش ایده های هوکشتاین در جریان سفر هفته گذشته او به بیروت را غیرواقع بینانه می‌داند. به گزارش این رسانه لبنانی، موضع حزب الله تداوم حملات موشکی به سمت مواضع ارتش رژیم صهیونیستی تا زمان برقراری آتش بس در غزه است.

-    واشنگتن نگران از تسری جنگ به شمال فلسطین اشغالی

در بحبوحه تقابل تمام عیار حزب الله با اشغالگران، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد که اسرائیل در پیامی به آمریکا نسبت به اقدام نظامی در صورت خارج نشدن نیروهای الرضوان از مرز شمالی هشدار داده‌است. به گزارش ایسنا، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد: «اسرائیل در پیامی به ایالات متحده آمریکا نسبت به اقدام نظامی در صورت خارج نشدن نیروهای الرضوان وابسته به حزب‌الله لبنان از مرزهای شمالی هشدار داد.» نیروی رضوان مهمترین تیپ رزمی حزب‌الله است. در این گزارش به نقل از منابع اسرائیلی که نامشان فاش نشده، آمده‌است: «تل‌آویو متوجه عقب‌نشینی جزئی نیروهای الرضوان از منطقه مرزی شد، اما این کافی نیست، زیرا لازم است آنها به آن سوی رودخانه لیطانی بازگردند.»

به گفته همین منابع، «تهدید شلیک موشک‌های ضد زره و موشک‌های نقطه زن علیه مناطق اسرائیلی در حال افزایش است.» یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز جمعه گفت: «اگر توافقی حاصل نشود که در آن حزب‌الله به حق اسرائیلی‌ها برای زندگی در امنیت احترام بگذارد، ما مجبور خواهیم شد با زور امنیت را تحمیل کنیم.» وی در رجزخوانی خود افزود: در صورت حاصل نشدن توافق دیپلماتیک، اسرائیل با اقدام نظامی امنیت را به منطقه مرزی با لبنان باز می‌گرداند.

گالانت ادامه داد: تا زمانی که جنگ در جنوب (اشاره به غزه) ادامه دارد، در شمال هم (اشاره به مرز لبنان) درگیری وجود دارد، اما ما این را برای مدت طولانی نمی‌پذیریم. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز جمعه گزارش داد که رژیم صهیونیستی در پایان ماه گذشته به دولت آمریکا اطلاع داد که دست نیافتن به توافق با حزب‌الله لبنان در هفته‌های آینده ارتش اشغالگر را مجبور به آغاز جنگ علیه لبنان خواهد کرد. این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی نوشت که ایالات متحده در تلاش است تا از آغاز یک جنگ گسترده در لبنان جلوگیری کند، به ویژه با تشدید هشدارهای اسرائیل مبنی بر اینکه «زمان برای دیپلماسی در حال اتمام است.» منابع این روزنامه تاکید کردند که رژیم صهیونیستی به انعقاد توافق با حزب‌الله در پایان ماه جاری چشم دوخته بود و اسرائیلی‌ها در آن زمان ضرب الاجل دقیقی برای آغاز تشدید تنش نظامی تعیین نکردند.

رویترز اخیرا به نقل از مقامات لبنانی نوشت که حزب‌الله ایده‌های اولیه آمریکا برای آرام کردن درگیری‌های جاری با اشغالگران در آن سوی مرز را رد کرد که شامل عقب‌نشینی مبارزانش از مرز می‌شد، اما حزب‌الله همچنان از دیپلماسی برای اجتناب از ورود به یک جنگ همه جانبه استقبال می‌کند. آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه آمریکا در لبنان، تلاش‌های دیپلماتیک را با هدف اجتناب از تشدید تنش و بازگرداندن ثبات در مرزهای جنوبی لبنان رهبری می‌کند. یک مقام ارشد لبنانی که از مواضع حزب‌الله آگاه است، گفت: «حزب‌الله آماده شنیدن است»، اما در عین حال تأکید کرد که این حزب ایده‌های ارائه شده توسط هوکشتاین در سفر هفته گذشته خود به بیروت را غیرواقعی می‌داند. موضع حزب‌الله این است که به شلیک موشک به سمت ارتش اشغالگر و مواضع صهیونیستی تا رسیدن به آتش‌بس جامع در نوار غزه ادامه دهد.

-    اختلافات میان اسرائیل و آمریکا در خصوص جنگ حزب الله به اوج خود رسیده است

رسانه‌های عبری زبان با انتشار گزارش‌هایی به افزایش تنش‌ها میان کابینه رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا و احتمال وقوع درگیری‌های گسترده‌تر در جبهه شمالی اشاره کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، سایت شبکه الجزیره در گزارشی به بررسی اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های عبری زبان پرداخت و نوشت: رسانه‌های اسرائیلی در راستای پیگیری تحولات جنگ علیه نوار غزه به درگیری‌ها و بحث و جدل‌ها میان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و دولت آمریکا اشاره کردند. بر اساس این گزارش، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که در جریان مکالمات تلفنی اخیر میان کابینه نتانیاهو و دولت آمریکا انتقاداتی در خصوص اوضاع کنونی مطرح شده است. این شبکه اذعان کرد: تنش‌های مذکور در جریان مکالمات تلفنی در سایه اختلافات گسترده و آشکار میان اسرائیل و آمریکا که طی هفته‌های اخیر در خصوص جنگ علیه نوار غزه و دیگر مسائل به اوج خود رسیده افزایش یافته است. در این گزارش آمده است: سفر اخیر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل با برگزاری نشست‌های بسیار متشنج با مسؤولین اسراییلی همراه بوده است.

تحلیلگران صهیونیست در این شبکه تلویزیونی تصریح کردند: ایتمار بن گویر وزیر امنیت به تازگی نیروهای پلیس را تشویق کرده حتی اگر فلسطینی‌ها خطری برای اسرائیلی‌ها نداشته باشند به سمت آن‌ها شلیک کنند. شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز به افزایش تنش‌ها در جبهه شمالی و احتمال وقوع جنگ گسترده‌تر با حزب الله لبنان اشاره کرد. در این گزارش به نقل از ایتان دیویدی رییس شورای اداره شهرک مرگلیوت آمده است: ما هر روز و بلکه هر ساعت شاهد وقوع حمله‌ها هستیم.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز روز گذشته گزارش داد که اختلافات گسترده ای میان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و یوآو گالانت وزیر جنگ وجود دارد. در ادامه این گزارش آمده است: گالانت و نتانیاهو به سختی با یکدیگر صحبت می‌کنند. این در حالی است که جنگ برای صدوپنجمین روز پیاپی ادامه داشته است. در این گزارش تاکید شده است: دو طرف از هفته‌های قبل تاکنون تلاش کرده اند تنش‌ها و اختلافات میان خود را مخفی نگه دارند اما موفق نشده اند. نتانیاهو نه تنها با وزیر جنگ، بلکه با دیگر مسئولان رژیم صهیونیستی اختلاف و تنش دارد به طوری که «یاییر لاپید» رییس جریان اپوزیسیون در رژیم صهیونیستی دیروز تاکید کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم اهمیتی به اسرائیل نمی‌دهد.

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا حزب الله


( ۱۷ )

نظر شما :