تنش میان دولت بایدن و مقام‌های بزرگ‌ترین ایالت آمریکا بر سر ورود مهاجران

رویارویی در تگزاس

۰۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۳۲۸ اخبار اصلی آمریکا
با بالاگرفتن تنش میان دولت فدرال آمریکا و ایالت تگزاس، شهر ایگل‌پاس در ایالت تگزاس، این روزها کانون مناقشات مقام‌های ایالتی و دولت فدرال آمریکا درباره نحوه مقابله با موج مهاجرانی است که از مکزیک راهی آمریکا شده‌اند. دعوا بر سر این است که کدام طرف صلاحیت محافظت و مراقبت از مرز میان تگزاس و مکزیک را دارد؛ دولت بایدن ادعا می‌کند که طبق قانون اساسی، آنان را می‌پذیرد و مقام‌های محلی می‌گویند ورود چنین حجمی از مهاجران بدون بررسی پیشینه برای کشور خطر امنیتی دارد.
رویارویی در تگزاس

دبپلماسی ایرانی: با بالاگرفتن تنش میان دولت فدرال آمریکا و ایالت تگزاس، شهر ایگل‌پاس در ایالت تگزاس، این روزها کانون مناقشات مقام‌های ایالتی و دولت فدرال آمریکا درباره نحوه مقابله با موج مهاجرانی است که از مکزیک راهی آمریکا شده‌اند. دعوا بر سر این است که کدام طرف صلاحیت محافظت و مراقبت از مرز میان تگزاس و مکزیک را دارد؛ دولت بایدن ادعا می‌کند که طبق قانون اساسی، آنان را می‌پذیرد و مقام‌های محلی می‌گویند ورود چنین حجمی از مهاجران بدون بررسی پیشینه برای کشور خطر امنیتی دارد.

به گزارش شرق، اختلاف مقام‌های فدرال و ایالت تگزاس وقتی بالا گرفت که در دهم ژانویه، مقام‌های تگزاس مانع دسترسی مقام‌های گشت مرزی فدرال به دو‌و‌نیم مایل از منطقه مرزی که یکی از معابر موج مهاجران بود، شدند. تصاویر نشان می‌دهد این منطقه برای ممانعت از ورود آزادانه و بدون بررسی امنیتی مهاجران به خاک ایالات متحده، با سیم‌خاردار پوشیده شده است. اکنون مقام‌های تگزاس و دولت جو بایدن یکدیگر را به ایجاد این بحران متهم می‌کنند. دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه در حمایت از دولت بایدن و برچیدن سیم‌خاردار از مرز رأی داد.

با‌‌این‌حال، مقام‌های محلی و شماری از سیاست‌مداران جمهوری‌خواه مخالف ورود بی‌قیدوشرط مهاجران به کشور هستند. موضوع بحث و جدل، سیم‌خاردارهایی است که گارد ملی تگزاس از آن به‌عنوان مانعی میان رودخانه «ریو گرانده» و «پارک شلبی»، منطقه‌ای به مساحت ۴۷ هکتار در «ایگل‌پس» استفاده می‌کند. دیوان عالی فدرال ایالات متحده به‌تازگی در یک تصمیم پنج به چهار، در کنار دولت بایدن قرار گرفت و حکم دادگاه بدوی را که مانع از بریدن سیم‌خاردار توسط مأموران گشت‌ مرزی برای دستگیری مهاجرانی می‌شد که از رودخانه عبور کرده بودند، لغو کرد. دولت بایدن روی این نکته تأکید دارد که این حصارها به مهاجران آسیب می‌زند.

جو بایدن با درخواست‌های فزاینده دموکرات‌های تگزاس و دیگران برای به دست گرفتن کنترل مأموران مرزی تگزاس مواجه است و فرماندار تگزاس، گرگ ابوت، بر اجرای قوانین مهاجرت در مرز ایالات متحده و مکزیک در ایالت تحت کنترل خود اصرار دارد. ابوت در چند سال گذشته بارها بر سازماندهی ورود سیل مهاجران از مرز جنوبی که بدون انجام روند امنیتی و بررسی پیشینه وارد خاک آمریکا می‌شوند، تأکید کرده است. ابوت، فرماندار تگزاس، در بیانیه‌ای گفته است: «پرزیدنت بایدن سوگند خود را برای اجرای صادقانه قوانین مهاجرتی مصوب کنگره نقض کرده است. بایدن به جای پیگرد قانونی مهاجران به دلیل جرم فدرال ورود غیرقانونی، وکلای خود را به دادگاه‌های فدرال فرستاده تا از تگزاس به دلیل اقدام برای تأمین امنیت مرز شکایت کنند».

پیش‌تر، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و شماری از اعضای جمهوری‌خواه آن، برای نشان‌دادن رویکرد جدی‌تر به مسئله امنیت مرزی و مهاجران به مرز مکزیک سفر کردند. قانون‌گذاران جمهوری‌خواه همچنین به کندی روند مذاکرات درباره تغییرات سیاست مرزی انتقاد دارند. جانسون، سیاست‌مدار جمهوری‌خواه، می‌گوید مجلس سنا با اکثریت دموکرات، باید طرح امنیت مرزی مصوب جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان را تصویب کند. این طرح به گفته جمهوری‌خواهان از قانون «حفاظت از مرزها» حمایت می‌کند. یک مقام ارشد گمرک و حفاظت از مرز، به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت که در‌حال‌حاضر، گشت مرزی هیچ برنامه‌ای برای جمع‌آوری سیم‌خاردارهای تگزاس در معابر مرزی ندارد.

او همچنین بر روابط قوی این نهاد با دولت محلی تگزاس تأکید کرد. دولت فدرال بایدن تهدید کرده که در ارتباط با بستن منطقه مرزی «شلبای پارک» در نزدیکی ایگل‌پاس که سیم‌خاردار کشیده شده، اقدام قانونی می‌کند و تگزاس اقدام مأموران فدرال در چیدن سیم‌خاردارها را به دادگاه کشانده است. تگزاس اعلام کرد که در مقابل آنچه «حمله مهاجران» توصیف کرده است، حق «دفاع از خود»‌ را محفوظ می‌داند. ابوت و سایر جمهوری‌خواهان پیشنهادهای دولت بایدن برای فدرال‌کردن گارد مرزی برای پایان‌دادن به بن‌بست فوق را رد کرده‌اند. ابوت در گفت‌وگو با تاکر کارلسون، شخصیت رسانه‌ای محافظه‌کار آمریکایی، پیشنهاد بایدن را «فاجعه‌بار» توصیف کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، از ایالت‌ها درخواست کرده تا نیروهای گارد ملی را به تگزاس بفرستند تا به ممانعت از ورود غیرقانونی‌ مهاجران کمک کنند. با وجود تنش‌های رخ‌داده، دور از ذهن است که یک جنگ داخلی نظامی رخ دهد؛ این اختلاف‌ها بیشتر یک جنگ داخلی فرهنگی است، گویی دو آمریکا به وجود آمده است که روبه‌روی هم صف‌آرایی کرده‌اند. همه ایالت‌ها زیر پرچم ۵۰‌ستاره‌ای آمریکا هستند‌ اما در موضوعات مختلف از‌جمله سیاست‌های مهاجرتی، بیمه، سقط جنین، مالیات و... هر‌کدام از ایالت‌ها متفاوت عمل می‌کنند.

در این مدت، صدها پست در شبکه اجتماعی ایکس با هشتگ Texit منتشر شده است که به جدایی تگزاس از ایالات متحده اشاره دارد. با وجود افزایش درخواست‌های مجازی برای «تگزیت»، این ایالت نمی‌تواند از نظر قانونی از آمریکا جدا شود؛ زیرا این ایالت در پرونده دعوی سال ۱۸۶۹ موسوم به «تگزاس علیه وایت»، پذیرفته که ایالت‌ها نمی‌توانند به‌صورت منفرد و یک‌جانبه تصمیم به خروج از اتحادیه بگیرند. در‌همین‌حال، تاکر کارلسون، مجری سابق سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز، با کن پکستون، دادستان کل تگزاس، در این زمینه صحبت کرده و به‌طور مشخص از او پرسیده است این رویارویی دولت فدرال و ایالت‌ تگزاس در‌نهایت به کجا ختم می‌شود. پکستون گفت: «فکر می‌کنم کسی نمی‌داند، این محدوده‌ای نامعلوم است و ما دولت فدرالی داریم که نه‌تنها الزام قانون فدرال و قانون اساسی برای حفاظت از ایالت و کشور را تا حد زیادی نادیده گرفته است؛ بلکه در حقیقت با کارتل‌هایی همکاری می‌کند که افراد را به‌سرعت به اینجا می‌آورند. فکر نمی‌کنم تا‌به‌حال وضعیتی مشابه این را در کشور شاهد بوده باشیم که دولت فدرال نه‌تنها به وظیفه‌اش عمل نکند‌ بلکه با افراد شرور همکاری کند تا در این کشور شرارت کنند».

او در پاسخ به سؤال مجری که پرسید آیا آنچه دولت بایدن انجام می‌دهد، جرم است و آیا در نحوه مدیریت مرز قانون‌شکنی کرده است، گفت: «دولت قانون فدرال را زیر پا گذاشته است و طبق قانون اساسی وظیفه دارد هر‌آنچه نمایندگان منتخب تعیین کرده‌اند، اجرا کند؛ اما بایدن این کار را انجام نمی‌دهد و دارد قانون‌های خودش را وضع می‌کند که به کارتل‌ها اجازه می‌دهد جای پای‌شان را در آمریکا محکم کنند، نه‌فقط در ایالت تگزاس؛ بلکه شبکه‌ای در سراسر کشور بسازند تا پس از پایان دوره بایدن، همچنان بتوانند به کارشان ادامه دهند».

کارلسون با اشاره به تهدید و ضرب‌الاجل دولت بایدن به ایالت تگزاس، سؤال کرد دولت چه درخواستی دارد. دادستان کل تگزاس با تأکید بر موضع قاطعانه این ایالت گفت: «دقیقا مطمئن نیستم قرار است چه کار کنیم. قرار است به آنها اجازه دهیم حصارهای سیم‌ خاردار را بردارند؟ کسی به ما دستور نداده است چنین کاری کنیم. ما هیچ تعهد و اجباری نداریم به دولت کمک کنیم قانون فدرال را نقض کند. ما این کار را نخواهیم کرد و فکر نمی‌کنم ابوت [فر‌ماندار تگزاس] تسلیم شود و بی‌تردید من هم قصد ندارم کوتاه بیایم. آنها به ما فشار می‌آورند کمک‌شان کنیم. ما کمک‌شان نمی‌کنیم قانون فدرال را نقض کنند. قصد داریم با منابعی که در اختیار داریم، به بهترین نحو از مرز محافظت کنیم. من در دادگاه این کار را انجام می‌دهم و ابوت منابع دیگری در اختیار دارد. امیدوارم دست بردارند».

مجری به سخنان گرگ ابوت، فرماندار تگزاس، اشاره کرد که گفته بود دست‌کم ۱۰ ایالت نیروهای گارد ملی را برای محافظت از مرز به تگزاس فرستاده‌اند و پرسید آیا چنین اقدامی در یک قرن گذشته سابقه داشته است. پکستون گفت پس از جنگ داخلی، هرگز چنین اختلافی میان دولت فدرال و ایالت‌ها ایجاد نشده و اتفاقی در این ابعاد رخ نداده بود. این موضوع تازگی دارد و ایالت تگزاس اگر می‌دانست دولت فدرال قصد ندارد از مرز این ایالت محافظت کند، بعید بود موافقت کند و به ایالات متحده آمریکا بپیوندد. کارلسون در ادامه و در تأیید سخن پکستون گفت: «آنها هرگز تصور نمی‌کردند که یک رئیس‌جمهوری دیکتاتور تصمیم بگیرد بافت جمعیتی را تغییر بدهد تا همیشه پیروز انتخابات باشد. اگر بایدن تصمیم بگیرد گارد ملی تگزاس را به گارد فدرال تبدیل کند، چه اتفاقی می‌افتد؟».

دادستان کل تگزاس در پاسخ گفت رئیس‌جمهوری چنین اختیاری دارد؛ اما به‌معنای حذف هرگونه احتمال پیروزی‌اش در انتخابات است. آمریکایی‌ها دارند آگاه‌تر می‌شوند و اگر جو بایدن تصمیم بگیرد گارد ملی را منحل کند، بی‌تردید به‌ ضرر خودش است و در انتخابات شکست می‌خورد؛ اما از جهاتی، مردم ناچارند پیامدهایش را تحمل کنند. مجری در ادامه همین موضوع، از کارلستون پرسید چقدر احتمال می‌دهد بایدن دست به چنین کاری بزند. پکستون گفت‌: «نمی‌دانم، بعید می‌دانم بایدن این اندازه فکر کند. به نظرم کسی پشت صحنه این تصمیم‌ها را می‌گیرد‌. اگر می‌دانستم چه کسی است، شاید بهتر می‌توانستم پاسخ بدهم. اصلا نمی‌دانم بایدن چه کار خواهد کرد؛ زیرا فکر نمی‌کنم خودش بداند چه کار می‌خواهد بکند و بعد از اینکه کارش تمام شود، مطمئن نیستم تشخیص بدهد چه کار کرده است؛ بنابراین اگر می‌دانستم تصمیم‌گیرنده چه کسی است، می‌توانستم از او سؤال کنم. نمی‌دانیم درحال‌حاضر چه کسی دارد کشور را اداره می‌کند». کارلسون سپس به اقدام‌های احتمالی تگزاس پرداخت و پرسید این ایالت، به‌ نمایندگی از تمام کشور، برای امنیت مرز چه اقدام‌هایی در دست دارد.

دادستان کل تگزاس با اشاره به پرونده‌های حقوقی که در این زمینه در جریان است، گفت دادگاه‌ها هنوز این شانس را دارند تا رئیس‌جمهوری را وادار کنند قانون اساسی را رعایت و از آمریکایی‌ها محافظت کند. او در ادامه افزود امیدوار است در مسیر این پرونده‌های حقوقی، دیوان عالی کشور نیز متوجه شود چه آسیبی به ایالت‌ها زده و اجازه داده است با نقض قانون فدرال و بی‌توجهی به قانون اساسی، بین دولت فدرال و ایالت‌ها درگیری ایجاد شود. کارلسون با اشاره به موضوع کارتل‌ها، از پکستون خواست بیشتر توضیح بدهد. پکستون گفت کارتل‌ها در دوره بایدن به میزان چشمگیری قدرتمندتر شده‌اند؛ زیرا درآمدشان در مقایسه با دوره ریاست‌جمهوری ترامپ افزایش درخورتوجهی داشته است. ترامپ قانون فدرال را اجرا می‌کرد که مؤثر بود.

او افزود: «از وقتی کارتل‌ها با چینی‌ها وارد همکاری شده‌اند، هزاران هزار جوان و بیش از صد هزار آمریکایی بر اثر مصرف بیش از اندازه ماده مخدر فنتانیل جان باخته‌اند و اصلا نمی‌دانستند دارند فنتانیل مصرف می‌کنند. ما با این چالش مواجهیم که در کارتل‌ها هر نفر بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار درآمد دارد؛ بنابراین هرچه آدم‌های بیشتری وارد این کشور کنند، پول بیشتری درمی‌آورند و می‌توانند شبکه‌سازی کنند. تا وقتی میلیاردها دلار از قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، قاچاق جنسی و جرائم‌شان درآمد دارند، از این کار دست نمی‌کشند. فکر می‌کنم دارند قدرت می‌گیرند و دارایی بیشتری کسب می‌کنند. این شبکه‌ در دوره بایدن ایجاد می‌شود و رئیس‌جمهوری بعدی- که امیدوارم فرد مسئولیت‌پذیری باشد- گرفتار مقابله با آن خواهد شد».

او در ادامه توضیح داد درحال‌حاضر مردم آمریکا به ایالت‌های جمهوری‌خواه مانند فلوریدا و تگزاس مهاجرت می‌کنند؛ زیرا کیفیت زندگی بهتر است و مالیات کمتری می‌دهند. دموکرات‌ها، ازجمله بایدن و تیمش، این موضوع را فهمیده‌اند و با افزایش شمار مهاجران غیرقانونی در ایالت‌های جمهوری‌خواه و در نتیجه افزایش جرم و جنایت و هزینه که به افزایش مالیات و افت کیفیت زندگی منجر خواهد شد، درصدد هستند به این ایالت‌ها آسیب بزنند. پکستون گفت: «این راهبردی دولایه است. دموکرات‌ها حاضرند جوان‌ها و مردم [بر اثر مواد مخدر و جرائم] بمیرند؛ اما به ایالت‌های جمهوری‌خواه آسیب بزنند و رأی بیشتری جمع کنند. ممکن است بگویید نگاهم بدبینانه است؛ اما من به کارهایی که می‌کنند نگاه می‌کنم، نه به حرف‌هایی که می‌زنند».

به گزارش ایندیپندنت، کارلسون کالیفرنیا را مثال زد که در دهه ۱۹۸۰ ثروتمندترین ایالت با کمترین میزان فساد و بهترین مدارس و جاده‌ها بود؛ اما اکنون «ایالتی فاسد و تک‌حزبی» است و به عقیده او، این اتفاق بر اثر مهاجرت بی‌رویه رخ داد. او از پکستون سؤال کرد آیا این اتفاق در تگزاس هم رخ می‌دهد. دادستان کل تگزاس گفت این اتفاق نه‌تنها در تگزاس بلکه در سراسر آمریکا رخ خواهد داد؛ به‌ویژه در ایالت‌های جمهوری‌خواه که اکثر مهاجران غیرقانونی به این ایالت‌ها فرستاده می‌شوند. «راهبرد این است: ایالت‌های جمهوری‌خواه را پر کنید تا گرفتار مشکلات، جرائم و هزینه‌ها شوند و از سویی، رأی‌دهندگان بیشتری هم وجود خواهند داشت. مهاجران غیرقانونی بچه‌دار می‌شوند و رأی می‌دهند. تصور دموکرات‌ها این است که رأی‌ها مال آنها است و راهبرد همین است؛ زیرا اگر تگزاس و چند ایالت دیگر را دموکرات کنند، تبدیل می‌شوند به کالیفرنیا که سیستم تک‌حزبی دارد. از پاسخ‌گویی و رقابت خبری نیست و رأی‌دهندگان هیچ راهی برای تغییر وضعیت ندارند. فقط یک حزب در قدرت است».

مجری پرسید: «چرا این موضوع برای شما تا این حد روشن است؛ اما ۹۵ درصد سناتورهای جمهوری‌خواه در واشنگتن متوجه این مسئله نیستند؟». پکستون گفت «واقعیت این است که حتی در تگزاس هم مجلسی داریم که با دولت بایدن همکاری می‌کند و برای منافع شخصی، خودشان را به قدرت می‌فروشند، به‌ جای اینکه از ایالت، امانت انتخابات، مرز یا مسائل مهم برای رأی‌دهندگان محافظت کنند. آنها از دموکرات‌های مجلس نمایندگان حرف‌شنوی دارند که تحت مدیریت دولت بایدن است و رئیس مجلس را در نهایت دموکرات‌ها انتخاب می‌کنند؛ بنابراین دموکرات‌ها به حزب جمهوری‌خواه نفوذ کرده‌اند و بسیار هوشمندانه عمل کرده‌اند و با اینکه تگزاس ایالتی با اکثریت جمهوری‌خواه است، کنترل مجلس تگزاس را به دست گرفته‌اند. برای تمام آمریکایی‌ها روشن است، چه رسد به جمهوری‌خواهان که داریم به سمت سیستم تک‌حزبی حرکت می‌کنیم و هدف همین است».

کلید واژه ها: آمریکا جو بایدن دونالد ترامپ ایالت تگزاس ارتش مهاجران


( ۴ )

نظر شما :