دلایل تردید واشنگتن در حمله چیست؟

پرهیز امریکا از جنگ گسترده تر با ایران

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۴۵۰ اخبار اصلی خاورمیانه
کارشناسان بر این باورند که آمریکا چه بسا به این دلیل تاخیر کرد تا از یک جنگ گسترده تر منطقه ای با ایران پرهیز کند.
پرهیز امریکا از جنگ گسترده تر با ایران

نویسندگان: برند دیبازمان Bernd Debusmann و کیلا اپشتاین Kayla Epstein

دیپلماسی ایرانی: در این چند روزی که حملات تلافی جویانه ایالات متحده آمریکا در تلافی به کشته شدن سه امریکایی در سوریه تاخیر داشت، دولت بایدن با پرسش ها و انتقاداتی از ناحیه جمهوریخواهان درباره زمان بندی و اثربخشی واکنش آمریکا روبه رو بود؛ اما کارشناسان سیاست امور خارجی بر این باورند که این رویکرد به ایران اجازه داد تا پرسنل خود را بیرون ببرد و بطور بالقوه از یک منازعه گسترده تر میان دو طرف پرهیز شود.

میک مولروی  Mick Mulroy، دستیار پیشین وزارت دفاع آمریکا در خاورمیانه به بی بی سی گفت: "این کار به آنها امکان داد تا ظرفیت شبه نظامیان مورد حمایت ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی را کاهش دهند اما تشدید هم نکنند. هرچند که این رویکرد احتمالا تاثیر بازدارندگی برای حملات آینده این گروه ها نخواهد داشت. سود نهایی این رویکرد آن است که از یک جنگ مستقیم میان آمریکا و ایران جلوگیری می کند."

حسین ایبیش، عضو موسسه کشورهای عربی خلیج (فارس) در واشنگتن در این باره می گوید که به نظر می رسد این تاخیر علامتی بود از طرف آمریکا درباره "آنچه آنها نمی خواهند انجام دهند، که همان حمله به داخل ایران است."

مولروی به بی بی سی می گوید که "این امکان هم هست که آمریکا به پرسنل سپاه قدس اجازه داده تا تاسیساتی را که هدف حمله قرار می گیرد، ترک کنند." کارشناسان می گویند که آمریکا باید از خط باریکی، میان بازداشتن کشوری همچون ایران بدون جرقه زدن یک منازعه بزرگتر، عبور کند.

برادلی بومن Bradley Bowman، مدیر ارشد مرکز قدرت نظامی و سیاسی بنیاد دفاع از دمکراسی ها در واشنگتن می گوید: "تلگرافی کردن" حملات می تواند به آمریکا فرصت دهد تا رویکردی "طلایی" را پیاده کند که "نه خیلی سخت و نه خیلی نرم" باشد. این رویکرد "بر دشمنانمان درد و آسیب وارد می کند تا حمله به نیروهای ما را متوقف کنند اما نه آن مقدار که آنها احساس کنند یک تشدید گسترده ضرورت دارد، بنابراین از یک جنگ منطقه ای خودداری می شود."

ایبیش می گوید که چه بسا دولت بایدن تلاش دارد از کشمکش های سیاسی داخلی هم که با درگیر شدن آمریکا در یک جنگ جدی تر بروز می کند، پرهیز کند. وی می گوید: "اگر آمریکا به ایران حمله کرده بود، جمهوریخواهان نشانداری همچون دونالد ترامپ، جو بایدن را به جنگ افروزی متهم می کردند. این یک تله سیاسی است و بایدن نمی خواهد در این تله بیفتد."

منبع: بی بی سی ورلد / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: حمله امریکا حمله امریکا به عراق حمله امریکا به الحشد الشعبی حمله امریکا به سوریه ایران و امریکا جو بایدن دولت بایدن سیاست خارجی امریکا


( ۸ )

نظر شما :