رئیس‌جمهوری آمریکا در اولین انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در کارولینای جنوبی، بدون رقیبی جدی به پیروزی رسید

بایدن، سوئیفت و ماسک

۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۴۶۵ اخبار اصلی آمریکا
انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا برای تعیین نامزد نهایی حزب دموکرات در ایالت کارولینای جنوبی برگزار شد و بنا بر نتایج غیررسمی، جو بایدن با فاصله بسیار، اکثریت آرا را از آنِ خود کرد. دو رقیب جو بایدن در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها دین فیلیپس، عضو مجلس نمایندگان آمریکا؛ و ماریان ویلیامسون، نویسنده و کنشگر، هستند.
بایدن، سوئیفت و ماسک

دیپلماسی ایرانی: انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا برای تعیین نامزد نهایی حزب دموکرات در ایالت کارولینای جنوبی برگزار شد و بنا بر نتایج غیررسمی، جو بایدن با فاصله بسیار، اکثریت آرا را از آنِ خود کرد. دو رقیب جو بایدن در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها دین فیلیپس، عضو مجلس نمایندگان آمریکا؛ و ماریان ویلیامسون، نویسنده و کنشگر، هستند.به گزارش شرق و به نقل از سی‌ان‌ان با شمارش چهارپنجم برگه‌های رأی، جو بایدن بیش از ۹۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده است. خانم ویلیامسون و آقای فیلیپس با فاصله بسیار در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. پس از دهه‌ها، این نخستین بار است که انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها به جای آیووا و سپس نیوهمپشایر، از ایالت کارولینای جنوبی آغاز می‌شود. این تغییر در کمیته ملی دموکرات، کادر رهبری حزب دموکرات، به تصویب رسید و انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در ایالت آیووا برگزار نشد.

با این حال مقام‌های ایالت نیوهمپشایر با استناد به قوانین ایالتی حاضر به اجرای این تغییر نشدند و ۲۳ ژانویه، هم‌زمان با رقابت‌های جمهوری‌خواهان، رأی‌گیری را برگزار کردند؛ تصمیمی که مجازات کمیته ملی دموکرات را به دنبال داشت. با اینکه جو بایدن برای انتخابات نیوهمپشایر ثبت‌نام نکرد؛ اما ۶۴ درصد آرا به او اختصاص داشت. جمهوری‌خواهان تاکنون دو انتخابات درون‌حزبی در ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر برگزار کرده‌اند و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در هر دو به پیروزی قاطع دست یافته است. نامزدهای نهایی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تابستان آینده مشخص می‌شوند و انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۵ آبان سال آینده برگزار خواهد شد.

ایده‌ای برای کسب رأی

با نزدیک‌شدن انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، جو بایدن امیدوار است تأیید فردی بسیار مشهور و مشخصا تیلور سوئیفت خواننده سرشناس و محبوب را به دست‌ بیاورد. قدرت فراوان این خواننده ۳۴‌ساله در حوزه‌های مختلف بر کسی پوشیده نیست.تور Eras او رکورد پردرآمدترین تور موسیقی کل تاریخ را ثبت کرد. او در سال ۲۰۲۰ از بایدن حمایت کرد و طرفدارانش را از طریق یک پست اینستاگرامی به ثبت‌نام برای رأی‌دادن واداشت. اکنون بایدن دوباره به دنبال کسب تأیید سوئیفت است. به گزارش نیویورک‌تایمز‌، کارزار بایدن در نظر دارد رئیس‌جمهوری آمریکا را به یکی از کنسرت‌های تور اراس بفرستد. این نشریه همچنین تأکید کرد با اینکه این ایده «تا حدی شوخی» بود؛ اما «راهبرد تیلور سوئیفت» بارها مطرح شده است؛ تا حدی که کارزار بایدن به متقاضیان کار هشدار داده که از پیشنهاد این ایده دست بردارند.

گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، پیش‌تر تأیید کرده بود که این خواننده بر سیاست تأثیرگذار است. نیوسام در ماه سپتامبر گفته بود: «تیلور سوئیفت بی‌همتاست. به نظرم کاری که توانست فقط با جوان‌ها انجام دهد، اینکه بدانند صدایی دارند و باید در انتخابات بعدی انتخابی داشته باشند، بسیار تأثیرگذار بود». بایدن در تکرار رویارویی ۲۰۲۰ خود به احتمال زیاد با ترامپ رو‌در‌رو می‌شود. ترامپ پیش‌تر در دو رقابت حزب جمهوری‌خواه، نظرسنجی آیووا و انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر، پیروز شده است. به نوشته ایندیپندنت، مایکل تایلر، مدیر ارتباطات کارزار بایدن، بعد از نخستین رقابت‌های مقدماتی گفت کارزار بایدن-هریس اکنون بر رویارویی نزدیک بایدن و ترامپ متمرکز شده و نیکی هیلی را در رقابت آینده حذف کرده است. جولی چاوز رودریگز، مدیر این کارزار انتخاباتی، درباره تفاوت پیام‌های تبلیغاتی این دو نامزد پیشتاز ادعا کرد: «دونالد ترامپ کارزار انتقام‌ و تلافی را اجرا می‌کند و دموکراسی آمریکا و آزادی‌های بنیادین ما را تهدید می‌کند.

جو بایدن و کامالا هریس برای پیشرفت کشور و بهبود زندگی مردم سختکوش تلاش می‌کنند». جیمز کلایبرن، نماینده دموکرات کارولینای جنوبی، به نیویورک تایمز پیشنهاد داد که این کارزار باید به دنبال یافتن راه‌هایی باشد تا رأی‌دهندگان را برای رأی‌دادن به بایدن سر ذوق بیاورد، نه اینکه فقط در خدمت پیام ضد ترامپ باشد. او به این نشریه گفت که در سال ۲۰۲۰ «مردم ضد ترامپ رأی می‌دادند. این بار کار ما این است که مردم را متقاعد کنیم به بایدن رأی بدهند». او گفت: «نمی‌توانیم به این فعالیت‌های ضد ترامپ اتکا کنیم؛ چون حامیان ترامپ قصد دارند حضوری فعال در انتخابات داشته باشند؛ چون به او پیوند احساسی دارند. باید بین رأی‌دهندگان‌ و بایدن ارتباط احساسی برقرار کنیم». شاید بخشی از این راه‌حل تیلور سوئیفت باشد.

‌ماسک  علیه  دموکرات‌ها

بحران مهاجران در آمریکا که با ورود بی‌رویه و بدون ضابطه آنها در دولت بایدن شدت گرفته است، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی بایدن و دموکرات‌ها در انتخابات پیش‌رو محسوب می‌شود. مخالفان و منتقدان دولت بایدن می‌گویند دولت او آگاهانه خواهان ورود بی‌رویه مهاجران است تا بتواند رأی آنها را در سبد خود بریزد. ایلان ماسک، یکی از سرشناس‌ترین مخالفان بایدن، بار دیگر با انتقاد از رویکرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در تأمین امنیت مرزهای جنوبی ایالات متحده گفت که رئیس‌جمهوری با اجازه ورود به میلیون‌ها نفر به کشور کاری می‌کند تا دموکرات‌ها بتوانند برای همیشه در قدرت بمانند.

این سرمایه‌دار و کارآفرین ثروتمند که از منتقدان سرسخت سیاست مهاجر‌پذیری بایدن است، با به‌ اشتراک گذاشتن سرخط خبری مربوط به سال ۲۰۲۱ در رسانه اجتماعی ایکس مبنی بر اینکه بایدن قصد دارد در دوران ریاست‌جمهوری خود به حدود ۱۱ میلیون نفر اقامت قانونی در آمریکا بدهد، به رئیس‌‌جمهوری حمله کرد. ماسک نوشت: «استراتژی بایدن بسیار ساده است، تا جایی که ممکن است افراد غیرقانونی را وارد کشور کنید؛ سپس اقامت آنها را قانونی کنید تا یک اکثریت دائمی ایجاد شود؛ یعنی یک دولت تک‌حزبی». او افزود: «به همین دلیل است که مهاجرت غیرقانونی را این‌همه ترغیب می‌کنند. ساده و در‌عین‌حال مؤثر».

فاکس نیوز نیز نوشت که گزارش سال مالی ۲۰۲۳ اداره مهاجرت و گمرک آمریکا نشان می‌دهد که شمار مهاجران غیرقانونی بازداشت‌نشده از سه‌میلیون‌و ۷۰۰ هزار نفر در ۲۰۲۱ به چهار‌میلیون‌و ۸۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ و شش‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۳ رسیده است. در شرایطی که چند ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده باقی مانده و مسئله مهاجرت‌های غیرقانونی در زمان ریاست‌جمهوری بایدن به یکی از موارد مناقشه بدل شده است، ماسک این مطلب را در بالای صفحه خود در ایکس ثبت کرد و نوشت: «این توضیح می‌دهد که چرا شمار اخراج‌ها این‌قدر کم است؛ چرا‌که هر اخراج به معنی از دست دادن یک رأی است». او سپس ضمن اشاره به توهین و حمله یک مهاجر در هفته گذشته به پلیس نیویورک که کوچک‌ترین پیامدی برای فرد مهاجم نداشت و سپس با اشاره به بازداشت‌شدن یک زن ونزوئلایی مجرم که هشت بار در شش ماه گذشته بازداشت و آزاد شد، نوشت: «فایده بازداشت مجرمان وقتی که مجازاتی برای‌شان وجود ندارد، چیست؟».

ماسک، مالک تسلا، شرکت هوا فضای اسپیس ایکس و شبکه ایکس (توییتر سابق) قبلا نیز گفته بود که هجوم مهاجران غیرقانونی به‌عنوان پوششی برای جمع‌آوری آرا در انتخابات آینده استفاده خواهد شد. ماسک که مهاجری قانونی به آمریکا از آفریقای جنوبی است، هفته گذشته در واکنش به درخواست جو بایدن که خواستار توافق دوحزبی در سنا در تسهیل عبور مهاجران غیرقانونی از مرز جنوبی شده بود، واکنش نشان داده و نوشته بود: «نیازی به تصویب قانونی نیست. تنها چیزی که لازم است یک فرمان اجرائی است تا قبل از پناه‌جویی به آنان مدرک بدهد. قبلا هم همین رویه انجام شده است».

هفته گذشته زمانی که دیوید ساکس، کارآفرین و سرمایه‌گذار سیلیکون‌ولی، نوشت مرزهای آمریکا خراب است «زیرا دولت از اجرای قوانین موجود خودداری می‌کند»، ماسک جواب داد: «دقیقا». ایلان ماسک در ماه سپتامبر از مرز جنوبی ایالت تگزاس و مکزیک بازدید کرد و مشاهداتش را به شکل زنده پخش کرد و گزارشی مستقیم از بحران پناه‌جویی در آنجا داد. بحران موج ورود پناه‌جویان از مکزیک به آمریکا از ایالت تگزاس در هفته‌های گذشته این ایالت و دولت آمریکا در واشنگتن را وارد دعوایی حقوقی کرده است. مقام‌های ایالتی بخشی از مرز را بسته و برای ممانعت از ورود بدون بررسی هویتی پناه‌جویان به آمریکا در مرز سیم خاردار کشیده‌اند. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در‌حال‌حاضر در تلاش‌اند تا الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی را به‌ دلیل مدیریت بد بحران مرزی استیضاح کنند. مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، هفته گذشته در صحن مجلس گفت که بایدن و مایورکاس طراحان «فاجعه» در مرز جنوبی کشور هستند.

کلید واژه ها: جو بایدن انتخابات ریاست جمهوری امریکا دموکرات حزب جمهوری خواه ایلان ماسک


نظر شما :