چنین است در خدمت دیکتاتور ها بودن

به اعتقاد استالین حق شناسی صفت سگ هاست!

۲۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۵۰۲ اخبار اصلی اروپا
بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: وای به حال رفقای علاقمند به سیاست. یکی از اینها که برای بیش از سی سال صادقانه به او خدمت کرده و سر پیری متهم به خیانت شده و به زودی قرار بود راهی دیار عدم شود خدمت استالین رفت و گفت: «رفیق استالین من سی سال است که صادقانه دارم به شما خدمت می‌کنم، سزای من مرگ نیست. حق‌شناسی حکم می‌کند که از جان من درگذرید». و جواب استالین به او: «حق‌شناسی صفت سگ‌هاست, سزای تو اعدام است»
به اعتقاد استالین حق شناسی صفت سگ هاست!

نویسنده: بیژن اشتری، نویسنده و مترجم

دیپلماسی ایرانی: ژوزف استالین، «پدر خلق‌های شوروی»، در جریان پاکسازی‌های خونین دهه سی حتی به اقوام و نزدیکان خودش هم رحم نکرد و بسیاری از آن ها را روانه دیار فراموشی کرد. آن‌هایی که حذف شدند هیچ خیانتی یا جرمی مرتکب نشده بودند بلکه صرفا «احتمال» خیانتشان در آینده بود که موجب حذف آن ها شد. و این «احتمال» را هم خود حضرت استاد با آن شم خطاناپذیر بلشویکی‌اش تشخیص می‌داد.

استالین همواره نظارت مستقیم می‌کرد تا سیصد عضو منتخب کمیته مرکزی حزب کمونیست افراد مخلص و وفاداری نسبت به شخص او باشند. روی این قضیه چنان حساس بود که اجازه ورود حتی یک عنصر نامطمئن را به کمیته مرکزی‌اش نمی‌داد. اعتقاد داشت: «وجود حتی یک تخم‌مرغ گندیده در پخت کیک باعث خراب شدن کل کیک می‌شود.»

استالین در حذف و پاکسازی مخالفین احتمالی‌اش قاطع و خلل‌ناپذیر و زیرک بود. زمانی در اوج دورانی که بعدها به «وحشت استالینی» معروف شد یکی از وزرای قدیمی‌اش نزد او رفت و گفت: «رفیق استالین! ماموران پلیس مخفی شما مدتی‌ست که مشغول مدرک جمع کردن علیه من هستند و می‌خواهند مرا متهم به خیانت و جاسوسی بکنند.» استالین جواب داد: «اصلا نگران نباشید.آن‌ها دارند کار خودشان را می‌کنند و البته گاهی هم زیاده‌روی می‌کنند که باید با این زیاده‌روی مقابله کرد. تا به حال یکی دو بار برای تفتیش به آپارتمان خود من هم آمده ‌اند. آن ها دارند علیه خود من هم مدرک جمع می‌کنند! کار پلیس مخفی همین است دیگر!» طرف با خیال راحت از کرملین عازم خانه‌اش شد اما بین راه دستگیر و کمی بعد تیرباران شد.

درست است که استالین بسیاری از دوستان و همکاران قدیم خود را کشت اما واقعا آدم رفیق بازی بود، منتهی فقط با کسانی دوستی و رفاقت می‌کرد که مطلقا هیچ علاقه‌ای به سیاست نداشتند. یک رفیقش از جوانی ورزشکار بود و تا آخر عمر در همین حیطه ماند. یکی دیگر از رفقای قدیمی‌اش تدریس آشپزی می‌کرد. استالین تا آخر عمر با اینها رفیق ماند و از خزانه دولت بهترین امکانات مادی را در اختیارشان قرار داد. اما وای به حال رفقای علاقمند به سیاست. یکی از اینها که برای بیش از سی سال صادقانه به او خدمت کرده و سر پیری متهم به خیانت شده و به زودی قرار بود راهی دیار عدم شود خدمت استالین رفت و گفت: «رفیق استالین من سی سال است که صادقانه دارم به شما خدمت می‌کنم، سزای من مرگ نیست. حق‌شناسی حکم می‌کند که از جان من درگذرید». و جواب استالین به او: «حق‌شناسی صفت سگ‌هاست, سزای تو اعدام است»

چنین است در خدمت دیکتاتور ها بودن.

کلید واژه ها: شوروی اتحاد شوروی اتحاد جماهیر شوروی ژوزف استالین استالین بیژن اشتری


( ۴۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰
اینکه شخصی محکوم به اعدام به دفتر استالین رفته باشد واین صحبت ها رد وبدل شده باشد بعید به نظر میرسد۔ولی ترور نخست وزیر اسرائیل اسحق را بین با ان سوابق خدمت در جلوی چشم مردم جهان توسط فاشیست اسرائیلی صورت گرفت در جامعه ای که ادعا میکند اعدام ندارد واقعی است۔۔استالین پر قدرت ترین شخصیت اجرائی قرن بیستم بود۔واتحاد شوروی را به یک قدرت صنعتی بزرگ تبدیل وجنگ دوم را قدرتمندانه با پیروزی تمام کرد۔ووفاشبست را به قبرسنان تاریخ سپرد۔بسیاری از وزرای خدمتگذار در تاریخ ایران توسط شاهان خدمت نکرده اعدام شدند یا مقتول شدند۔
محمد امین دادگر ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۳
اکثر دیکتاتورها آدمهای فاقد اصالت خانواده وتقریبا مجهول الهویه بوده وبرای فرار از فشار روانی این موضوع و اقناع روحیه آسیب دیده خود متوصل به کارهای غیر عادی وخشونت آمیز میشوند مثل : استالین،تیتو،مایو،پینوشه،هیتلر،موسیلینی، فرانکو ،رضا خان پالانی، پل پود،مارکوس،عیدی امین،صدام،قذافی،..... و راز ماندگاری خود را در توهم خود اسطوره انگاری میدیدند، تا جاییکه مثل فرعونیان و نمرودیان خود را خدا میپنداشتند، ودیگر انسانها را برده خود. و علت شکست و قهقرا یشان هم دقیقا همین تفکر است. علت شکست مکتب کومونیسم در شوروی سابق هم دیکتاتور بودن استالین و دیگر روسای رژیم کومونیستی بود، گویند روزی اعضای مجلس گرجستان جهت تبریک سالگرد انقلاب ۱۷ اکتبر پیش استالین رفته بودند که بعد از اتمام جلسه استالین متوجه شد پیپ اش روی میز ش نیست،((چون گرجی ها ید طولایی در دزدی دارند فکر کرد همین مجلسیان گرجی پیپش را دزدیده اند)) لذا فورا دستور داد پیپ اش را پیدا کنند و دزد را به حضوراش آورند، از قضا ساعتی بعد استالین متوجه شد پیپ اش پشت میز اش افتاده و دستور داد تفتیش گرجیان را متوقف کنند، ولی پلیس گزارش داد ۷ نفر از گرجیان که دزدی پیپ را انکار میکردند زیر شکنجه مرده و ۴ نفر هم از ترس بیهوش شده اند.!
احمد ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۳:۵۳
یک ماکیاولیست به تمام معنی بود هر چیزی که ظن ان میرفت فقط وفقط اندکی پایه های دیکتاتوریش را میخواهد بلرزاند یا خلاف میلش بود نابود میکرد حتی وقتی پسرش اسیر المانها شد نسبت خود را با او منکر شد.
ناشناس ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۸
تفاوت حاکمان شرق و غرب و شباهتشان . در شرق حکومتها فرد محور است و طبیعتا تمام کثافت کاریها در ظرف یک نفر جمع می شود و او می شود یک فرد به شدت منفور اما حکومتهای غربی تیم محور هستند و کثافت کاریها بین چند نفر تقسیم می شود بگونه ای که هر یک سهم کوچکی از کل کثافت کاری نصیبش می شود . اما شباهتش همان کثافت کاریها است که هر در در آن مشترک هستند . طی چند دهۀ گذشته همین جناب آمریکا تعداد زیادی کودتا در نقاط مختلف انجام داد که ثمره اش به هدر رفتن وقت و خون ملتها بوده و هست . البته آمار جنگهای مستقیم و یا نیابتی که بالاتر از این حرفهاست . یک تفاوت شباهت گونه هم برایتان از غرب و شرق بگویم . حاکمان شرقی اغلب با گرسنگی مستقیم دادن ، به مردمانشان ظلم می کنند اما حاکمان غربی از دادن نعمت به مرمانشان دریغ ندارند اما با مالیاتهای عجیب و غریب و بعضا غیر قابل توجیه ( همان داروغۀ ناتینگهام ) ، نهایتا همان گرسنگی را نصیب مردمانشان می کنند منتها از نوع شیکش . اما اما امااصلیترین تفاوت غرب و شرق ، تسلط کامل غرب بر رسانه ها و در اصل مغز مردم است که شرق از آن بی بهره است و نتیجۀ آن اینست که شهروندان جامعه جهانی ، ببوگلابیهایی خواهند شد که واکسن شرقی را سم و تیر غربی را مرهم تصور خواهند کرد مخصوصا هر چه بیشتر درس خوانده باشند و بیشتر در خیابانهای غرب ، قدم زده باشند . مانند حیوانی که در جاده به نور زیبای خودرو خیره می شود و هر چه به آن نزدیکتر باشد بیشتر محو آن شده تا آنکه ...
ع.م لیبرال ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۴
آقای ابراهیم قدیمی کاملا مشخصه شما از کمونیست ها و احتمالا توده ایهای کهنه کار و معتقد هستید، آن هم از نوه استالینیست آن.
پرویز ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۴
خانم یا آقای ناشناس! متاسفانه شما در اینجا به عنوان یک کمونیست موضع گرفتید نه یک کارشناس. من طرفدار لیبرالیسم هستیم اما ایرادات لیبرالیسم را در سایر گفتمان ها شبیه سازی مصنوعی نمیکنم مثلا نابرابری سرمایه داری را در درون اقتصاد کمونیستی شبیه سازی نمیکنیم زیرا میخواهیم در عین داشتن سلیقه سیاسی- اقتصادی خاص خودم، کارشناس بودنم را زیر پا نگذارم. همینکه با نام ناشناس کامنت گذارده ای، یعنی خودت هم میدانی از زاویه غیر علمی وارد موضوع شده ای.
ابراهیم قدیمی ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۵
در تشییع جنازه استالین میلیونها روس شرکت کردند واستالین و روزولت مورد احترام همدیگر هم بودند۔ برخی امروز فجش به در می دهند که دیوار گوش کند۔این بد وبیراه ها به استالین نیست که مدت طولانی در صحنه حضور ندارد۔تصورشما هم اقای لیبرال مانند تصور نویسنده است که محکوم به اعدامی را برده اند در دفتر استالین۔
ضد کمونیسم ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۳
آقای قدیمی کاملا معلوم است شما یک کمونیست دو آتشه و به لحاظ فکری از هم پیاله های استالین هستید. کیست که نداند که استالین با آن اعدام ها، گولاک ها و اردوگاه های کار اجباری میلیون ها نفر را به کشتن داد؟! لیرال های غربی از نگاه شما دروغ می گویند آیا سولژنیتسین و گینزبورگ هم دروغ می گویند؟! اینها که خود کمونیست بودند؟! همین ولادیمیر پوتین مورد علاقه شما در مراسمی عصر استالین را روزهای سیاه تاریخ روسیه تعریف کرد و از باب آن ابراز تاسف کرد و ابراز امیدواری کرد دیگر هیچ وقت آن روزهای سیاه تکرار نشوند! واقعا شرم آور است که کسی در عصر جدید از جنایتکار کیش شخصیت شده ای چون استالین دفاع کند و به تطهیر او بپردازد. تطهیر شما به معنای تایید جنایت های او و حتی همراهی با طرز فکر آلوده اوست. با طرز فکر شما صدام حسین و پل پوت و جنایتکاران دیگر نیز قابل دفاع هستند! متاسفانه کمونیست استالینیستی چنان تار و پود ذهن شما را درنوردیده که از درک حقایق عاجزید!
به ابراهیم قدیمی ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۰
واقعا جای تاسفه آقای قدیمی، افرادی با طرز فکر شما هستند که کشور را در این سال ها به اسم روشنفکری به این روزها انداختند. خون بسیاری از فرزندان ملت ایران به گردن شما روشنفکرگراهای چپ کمونیست است.
شریک ظلم استالین ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۱
آقای قدیمی کاملا معلومه شما چپ یا توده ای هستی. کامنت های دیگرت در مطالب دیگر این سایت هم همین را نشون می ده.
دفاع از جنایتکار ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۳
ابراهیم قدیمی از کمونیست های دو آتشه طرفدار استالینه. کسی که به راحتی خون های ریخته شده توسط اون را توجیه می کنه. واقعا شرم آوره.
ابراهیم قدیمی ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۳
انقلاب روسیه را استالین نکرد۔مردم به رهبری لنین و تروتسکی کردند۔استالین پس از لنین به رهبری توسط شورای حزب انتخاب شد وباید یک جامعه انقلابی و پر تنش وبی نظم بی رهبر وپر موعی را سازمان میداد واین کار را اتجام دا د وروسیه زا به نظم وسازندگی هدایت کرد۔ وجنگی بزرگ تحمیلی را برنده شد۔استالین یک نظم دهنده پس از یک شورش انقلابی بزرگ بود۔ و پیروز بر فاشیسم اروپائی بود۔کاری دیگزی که استالین کرد با کمک مردم وجزب روسیه را از حلقوم تروتسکی معلوم الحال بیرون کشید۔ همانگونه که مردم ایران از حلقوم بازرگان ولیبرال ودیگران بیرون کشید ودست صاحب انقلاب داد۔ حزب توده تا انجا من میدانم توسط کیانوری منحل شده است۔ مگ هنکز حزب توده داریم۔و میدانم لیبرال ها با کمک دیگران هنوز هستند۔پسر استالین را هم المان ها پیشنهاد مبادله با یک ژنرال المانی دادند و استالین گفت تعویض یک سرباز با یک ژنرال نمی ارزد ودر اسارت فوت کزداستالین یک شخصیت تاثیر گذار جهانی در قرن بیست است۔استالین یک سخصیت اسیائی گرجب با خصوصیاتی بسیار انسانی بود۔ در مورد استالین قلم در دست دشمن است
ابراهیم قدیمی ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۶
میگویند در گولاک ها که اردوگاه های کار اجباری بوده اند بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون پانصد هزار بازداشتی وجود داشته است۔ نسبت سیاسی وغیر سیاسی ان مشخص نیست۔ وبسیاری از کارهای سازنده توسط انان صورت گرفته است۔گولاک ها احتمالا تحت نظر بریا بوده اند که شخصیتی نا مقبول بود واعدام شد ۔شما میدانید امروزه چه میزان زندانی در کشورهای مختلف جهان است ؟۔ به اینترنت رجوع کنید۔اعدام یک میلیون در اندونزی و اعدام های شیلی با روی کار امدن سوهارتو و پینوشه وکشتارهای جنگ های دیگر کشورها چرا جلب نظرنمی کند۔۔پس از جنگ دوم میلیون ها کشته در جهان وجود داشته است۔۔اخری ان فعلا در غزه ادامه دارد۔چرا به گولاک صد سال پیش توجه دارید به غزه امروز توجه ندارید۔شما در حال انحراف واقعیت های موجود به گذشته فوق دور هستید۔این روشی شناخته شده است۔
ابراهیم قدیمی ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۷
افرادی با مطرح کردن وقایع صد سال پیش ان هم نه بطور صحیح وکامل سعی درپاک کزرن جنایات امروز دارند۔
ناشناس ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۳
کاری به ابراهیم قدیمی و افکارش ندارم . روی سخن من با مریضهای ذهنی است که چسبیده اند به غرب . خب این آقای قدیمی نظر مثبتش رو راجع به استالین گفت . شمای طرفدار غرب هم چند تا نظر مثبت از غرب بگو و تمام . قضاوت هم با دیگران . این چه افکار سادیستیک است که به جان شما غربزده ها افتاده که با تمسخر دیگران مثلا می خواهید راه به جایی ببرید ؟ هفت هزار میلیارد دلار در غرب آسیا از پول ملت آمریکا ، حرام کردند . اگر این دیکتاتوری نیست پس چیست ؟ حمایت از یک اقلیت صهیونیست به قیمت به تاراج رفتن ثروت ملت آمریکا تا کجا ؟ خبر دارید هر نشست و برخواست بمب افکن ب ۱ چقدر برای شهروندان آمریکا آب می خورد ؟ به جای کشیدن نردبام از زیر پای دیگران ، فکر رشد خودتان باشید . با ماله کشی آمریکا و انگلیس قطعا چیزی گیر شما نخواهد آمد الا نوکری مفت کسانی که پشیزی برای ماله کشانشان ارزش قائل نیستند . به خودتون بیایید تا سرنوشت تقی زاده ، مصدق ، پهلوی و ... را پیدا نکنید . راستی شنیدم انگلیستون هم خوبه . آفرین .
ابراهیم قدیمی ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۳
گولاک ها از زمان روسیه تزاری در روسیه نوعی تنبیه بوده وپس از انقلاب نیز منسوخ نشده است۔ استالین مبتکر ان نیست۔در سایر کشورهای اروپائی وغیر اروپائی نیز متداول بوده است۔ ۔این نوع کارکشی از زندانیان در قدیم رواج داشته است۔ممکن است این نوع تنبیه برای روشنفکران بی مسئولیت جهت ادعای روشنفکری مشابه حذف اعدام مقبول نباشد۔قوانین ومجالس باید به ان رسیدگی کنند۔ جنایات اسرائیل فراموش نشود۔دنبال نخود سیاه نروید۔ ۔
ابراهیم قدیمی ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۳:۰۰
امروزه محکومیت هائی بنام کار اجتماعی مانند تمیز کردن خیابان وغیره برای جرائم سبک وجود دارد۔
خسرو ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۹
بینوا ابراهیم قدیمی ، بجای استالین دارند اورا به سیخ می‌کشند---- استالین حدود ۲۰ میلیون نفر از مردم شوروی را کشت که بیشترشان مسلمانان بودند نام واقعی اش یوسف جوگاشویلی و گرجستانی بود لقبش استالین به‌معنی فولاد در زبان روسی گفته شده است واقعا بی رحم و قدرتمند بود و جامعه روستایی شوروی را تبدیل به جامعه زمخت صنعتی بی کیفیت کرد اما به بهای جان میلیونها انسان بی گناه--- با هیتلر برای تصاحب لهستان به توافق رسید و سپس با انگلیس و آمریکا برای تصرف ایران همکاری کرد از اول تاسیس حکومت بلشویکی که کمیسر ملیتها بود تا روز مرگش دشمن اسلام و مسلمانان بود و هر جا که توانست مسلمانان را کشت و آواره کرد
ابراهیم قدیمی ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۶
گولاک در لفظ فارسی زندان با اعمال شاقه خودمان است که در گذشته در ایران هم معمول بود۔من نمیدانم هنوز چنین مجازاتی داریم یا نه۔گولاک ها درسطح اتحاد شوروی وحتی برخی نزدیک مسکو بود وهمه در سیبری نبود۔نویسنده چرا یک باره یاد استالین افتاده نمی دانم۔عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو نفی حکمت مکن از بهر دل عامی چند۔
ابراهیم قدیمی ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۱
بنا بر انچه در اینترنت است در سال ۲۰۲۰ در زندان های امریکا ۶۱۲۰ زندانی فوت شده اند در صورتیکه کلیه خدمات پزشکی در سطح فوق عالی امریکا نیز دریافت میکنند۔۔در امریکا بیش از دومیلیون زندانی است۔۔نام زندان ها هم گولاک نیست۔عدهای در گولاک ها بعلل مختلف فوت مبشدند۔
خطاب به ابراهیم قدیمی استالینیست ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۱
آقای قدیمی درسته حزب توده منحل شده اما همچنان کسانی که قبلا عضو آن بودند هنوز زنده هستند. ثانیا، کسی که توده ای یا کمونیست می شه خیلی به ندرت می تونه خودش را از تفکرات آنها رها کنه، به شکلی دیگر این تفکرات خودش را نشون می ده. شما هم اگر توده ای نباشی کمونیستی آن هم از نوع استالینش به عبارت بهتر استالینیستی. تمام حرفات در این نوشته نشان می دهد چقدر معتقد به کمونیسم و استالینیسم هستی. کسی که جنایت های استالین را ماله بکشه دیگه خیلی نوبره. هیچ ادعایی هم نمی تونه بکنه.
آرش آزادی ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۴
اولا مطلب اینجا درباره استالین و رفتارهای غیرانسانی عجیب و غریبشه. ثانیا به قول علما اثبات شه نفی ما ادا نمی کنه، استالین جنایت کرد، انگلیس و امریکا هم جنایت کردند کما اینکه دوستان عزیزتون روس ها هم همچنان هم در داخل روسیه و هم در خارج روسیه در حال جنایتند. اینکه برای توجیه جنایت های امریکا و انگلیس استالین و روس ها را توجیه کنید یعنی اینکه شما ماله کش جنایت های استالین و روسیه هستید.
ع.م ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۷
آقای ناشناس شما که اصلا کاملا مشخصه یا سواد نداری یا اصلا اهل مطالعه نیستی با شما کاری ندارم. ولی آقای قدیمی مشخصه اهل مطالعه هستند ولی مشخصه تمام عمر احتمالا بالای ۷۰ سالشون را صرف خواندن کتاب های کمونیستی و چپ کردند و معتقد به این مکتب از رده خارج هستند.
farid ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۰
آقا کمونیست بودن که شاخ و دم نداره. حرف های آقای قدیمی و ناشناس کاملا مشخصه این قدر استالینیست هستند و استالین براشون مقدسه که حاضرند برای توجیه جنایت های استالین به امریکا و انگلیس فحش بدند. امریکا و انگلیس جنایت کردن و می کنند اما این به معنای توجیه جنایت های استالین و روس ها و شوروی ها نیست.
ناشناس ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۸
کسی غربزده اهل مطالعه تا حالا دیده ؟ اصلا مطالعه با غربزدگی جور در میاد ؟ میشه هم اهل مطالعه بود و هم منو تو و اینترنشنال دید ؟ میشه هم اهل مطالعه بود و هم دنبال مصی افتاد ؟ میشه هم اهل مطالعه بود و هم دنبال شوهر دهندگان بحرین افتاد ؟ میشه هم اهل مطالعه بود و هم باکینگهام ( دشمن بالفطره ی ایران ) را تقدیس کرد ؟ میشه هم اهل مطالعه بود و همزمان پرچم تجزیه طلبی ایران را بالا برد ؟ میشه هم اهل مطالعه بود و همزمان با پیراهن چینی بر تن به مجیز گویی امریکا پرداخت ؟ میشه هم اهل مطالعه بود و همزمان با ندای وطن پرستی پول ایران را به بازار مسکن کانادا فرستاد ؟ میشه هم اهل مطالعه بود و همزمان با رفتن به موزه ی لوور بابت دیدن آثار باستانی غارت شده ایران پز داد ؟ حقیقتا که جلال آل احمد ( عقده ی بزرگ غربزده ها ) چقدر زیبا این علافهای بین التمدنی را توصیف کرده است . بله جناب غربزده بایدم به مطالعه داشتن یا نداشتن دیگران گیر بدی . غربزده اصولا به دنبال نداشته های خودش بین دیگران می گرده که اگر نیافت خوشحال بشه و اگر یافت ، تخریبش کنه . غربزده جان اگر روزی بین ایران و آمریکا جنگ مستقیم درگرفت ، کدوم طرفی می ایستی . سمت امریکا می ایستی و به اسم دموکراسی هموطنانت را می کشی یا سمت ایران می ایستی و به اسم مبارزه برای آزادی ، بمب گذاری می کنی ؟ بله عربزده جان تو جز نوکری غرب نه راهی داری ، نه عادتی و نه هدفی . تو حتی بلد نیستی از غربیها خوبیهایشان را یاد بگیری . نهایتا سگ گردانی و ... . ما بد تو خوب . خوش باش و بناز به کتابهایی که ( ن ) خوانده ای .
ناشناس ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۵
من فکر می کنم این افراد کامنت گذار مانند farid ساکن ایران نیستند و مدت طولانی است که در جای دیگر زندگی می کنند و نمی دانند که چندین دهه است که لفظ کمونیست و توده ای از ادبیات سیاسی ایران رخت بر بسته . احتمالا اینها فکر می کنند که اتمسفر سیاسی ایران هنوز در دهۀ سی ، چهل و پنجاه قرن قبلی خورشیدی ، مانده است . اگر خارج از کشور هستید ، بیخیال ایران بشوید که ایران به اندازۀ کافی دلسوز عاقل دارد و حالا حالاها نوبت به شماها نمی رسد اما اگر داخل ایران هستید ، کمی از فضای کانالهای فارسی زبان ماهواره فاصله بگیرید که از قضا افرادی آنجاها را قرق کرده اند که اغلبشان هنوز ایران را در دوران قبل از انقلاب و دعوای توده ای و مجاهد و مذهبی و ... تصور می کنند .
علی باصر ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۰:۵۴
آقای قدیمی تعجب امیز است کسی در این زمان از جانی و دیکتاتوری مانند استالین حمایت کند انگار فردی از هیتلر دفاع کند .