اهدافی که تعریف شده اند

هشت اولویت برای اتحادیه آفریقا در سال ۲۰۲۴

۰۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۴۷۱۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
اجلاس اتحادیه آفریقا که با حضور رهبران کشورهای آفریقایی در اتیوپی برگزار شد هشت هدف را برای خود در سال ۲۰۲۴ تعریف کردند.
هشت اولویت برای اتحادیه آفریقا در سال ۲۰۲۴

دیپلماسی ایرانی: اجلاس اتحادیه آفریقا که با حضور رهبران کشورهای آفریقایی در تاریخ 17 و 18 فوریه (28 و 29 بهمن‌ماه) در «آدیس‌آبابا» پایتخت اتیوپی برگزار شد، اولویت‌های زیر را به‌عنوان مهم‌ترین مسائل پیش‌روی این قاره در سال 2024 میلادی مورداشاره قرار داد:

۱- تلاش برای پایان دادن به جنگ داخلی در سودان: بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد، درگیری‌های پیش‌آمده در سودان به کشته شدن حدود 12 هزار نفر منجر شده است. این در حالی است که اتحادیه آفریقا تاکنون نقش معناداری را در جهت پایان دادن به جنگ در سودان صورت نداده است.

۲- حفظ صلح و ثبات در اتیوپی: اتحادیه آفریقا پس از مذاکراتی که در شهر «پرتوریا» پایتخت آفریقای جنوبی انجام داد، نقش قابل‌توجهی را در دستیابی به توافق و پایان بخشیدن به جنگ داخلی بین دولت اتیوپی و «جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای» ایفا کرد. با توجه به شرایط پدیدار شده، اتحادیه آفریقا باید برای حفظ شرایط موجود تلاش‌های فزاینده‌ای را به انجام برساند.

۳- ممانعت از تشدید تنش‌ها بین جمهوری دموکراتیک کنگو و رواندا: در حال حاضر تنش‌های فزاینده‌ای بین رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو پدیدار شده است. ازجمله عواملی که به تنش مذکور منجر شده آن است که هر یک از کشورهای مورد اشاره طرف مقابل را به حمایت از گروه‌های شورشی متخاصم متهم می‌کند.

۴- لزوم تقویت دیپلماسی در کشورهای ساحل مرکزی: بورکینافاسو، مالی و نیجر از جمله کشورهایی هستند که در ساحل مرکزی قاره آفریقا قرار گرفته‌اند. کشورهای مذکور در طول یک دهه اخیر به‌طور فزاینده‌ای وارد دوره پرآشوبی شده‌اند که در نتیجه آن حدود 12 هزار نفر که عمدتاً غیرنظامی بوده‌اند، جانشان را ازدست‌داده‌اند.

۵- پایان دادن به مناقشۀ مناطق انگلیسی‌زبان کامرون: مناقشه «انگلوفون» در کامرون بدون دستیابی به هیچ راه‌حلی وارد هشتمین سال خود شده است. شورشیان در شمال و جنوب غرب (دو منطقه انگلیسی‌زبان) کماکان به سربازان دولتی حمله‌ور می‌شوند. قتل‌عام، آدم‌ربایی و خشونت جنسی تقریباً یک اتفاق روزمره است. با وخیم شدن اوضاع جنگی میان شبه‌نظامیان کامرونی، گروه‌های انگلیسی‌زبان به دنبال متحدان خارجی هستند.

۶- افزایش سطح همکاری با سومالی: تهاجم دولت سومالی علیه شورشیان اسلام‌گرای این کشور که اصطلاحاً «الشباب» خوانده می‌شوند، موجب شده است تا دولت موفق شود در نیمه دوم سال 2022 میلادی بیشتر شهرهایی که قبلاً در اختیار این گروه بود باز پس گیرد. در همین راستا دولت سومالی از اتحادیه آفریقا درخواست کرده است که این کشور را برای حفاظت از شهرک‌ها و زیرساخت‌های راهبردی مانند بنادر و فرودگاه‌ها یاری کند.

7- کمک به سودان جنوبی به‌منظور برگزاری انتخاباتی مطمئن: برای نخستین بار پس از استقلال سودان جنوبی در سال 2011 میلادی، بنا شده است که در دسامبر سال جاری میلادی در این کشور انتخابات برگزار شود. نکته قابل‌توجه آن است که دولتمردان این کشور نه‌تنها آمادگی لازم را برای برگزاری این انتخابات ندارند، بلکه از تأمین بودجه موردنیاز برای برگزاری انتخابات هم بازمانده‌اند.

8- تلاش در جهت اشاعه دموکراسی: از سال 2020 میلادی به این سمت اتحادیه آفریقا پس از سرنگونی شش دولت آفریقایی به دست افسران نظامی، مبادرت به تعلیق کشورهای مورداشاره کرده است. 

منبع: کرایزیز گروپ/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: آفریقا آفریقای جنوبی اتحادیه آفریقا نشست سران اتحادیه آفریقا سران اتحادیه آفریقا سودان اتیوپی کنگو رواندا بورکینافاسو مالی نیجر سومالی سودان جنوبی اشاعه دموکراسی دموکراسی


( ۳ )

نظر شما :