ابزار نفوذ روسیه در قاره سیاه

آفریقا و گروه واگنر

۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۰۳۷۹ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
علیرضا محمدی نیگجه در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جنگ قدرت بین رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و گروه واگنر و رهبر آن یوگنی پریگوژین می تواند پیامدهای بزرگی برای آفریقا داشته باشد. نیروهای واگنر در چندین کشور آفریقایی از جمله مالی و بورکینافاسو فعال هستند. گروه واگنر روسیه در امور چندین کشور آفریقایی مداخله و حمایت نظامی و امنیتی ارائه کرده و در عین حال نفوذ مسکو را در سراسر این قاره گسترش داده است.
آفریقا و گروه واگنر

نویسنده: دکتر علیرضا محمدی نیگجه، کارشناس مسایل خاورمیانه و غرب آفریقا

دیپلماسی ایرانی: شورش آخر هفته در روسیه توسط گروه مزدور واگنر به احتمال زیاد پیامدهایی برای آفریقا خواهد داشت، جایی که چندین هزار جنگجو مستقر و همچنین منافع تجاری سودآور دارد.

مشخص نیست که یوگنی پریگوژین، رهبر واگنر، که به او گفته شده است به بلاروس نقل مکان کند، همچنان ارتش خصوصی خود را از آنجا اداره خواهد کرد یا نه؟ آیا به او اجازه داده خواهد شد تا قراردادهای امنیتی خود را در مناطقی مانند جمهوری آفریقای مرکزی (CAR) و مالی انجام دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اقدامات اخیر گروه واگنر و رهبر آن یوگنی پریگوژین را "خیانت" خواند.

جنگ قدرت بین رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و گروه واگنر و رهبر آن یوگنی پریگوژین می تواند پیامدهای بزرگی برای آفریقا داشته باشد. نیروهای واگنر در چندین کشور آفریقایی از جمله مالی و بورکینافاسو فعال هستند.

گروه واگنر روسیه در امور چندین کشور آفریقایی مداخله و حمایت نظامی و امنیتی ارائه کرده و در عین حال نفوذ مسکو را در سراسر این قاره گسترش داده است.

گروه واگنر، یک نیروی نظامی خصوصی با هزاران مزدور، در سال‌های اخیر به یکی از تأثیرگذارترین ابزارهای سیاست خارجی روسیه تبدیل شده است. این کشور نقش مهمی در میدان های جنگ سوریه و اوکراین ایفا کرده و اخیراً برای گسترش ردپای خود در آفریقا تلاش کرده است. این گروه از سال 2017 در چندین کشور آفریقایی فعالیت دارد و اغلب به مشتریان خود پشتیبانی نظامی مستقیم، خدمات امنیتی مرتبط در کنار تلاش‌های تبلیغاتی ارائه می‌دهد.

روسیه به دنبال نفوذ بیشتر در آفریقاست و گروه واگنر احتمالاً به اندازه سفرهای دولتی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، همکاری های نظامی و معاملات تسلیحاتی و حتی در برخی موارد تحویل رایگان غذا و کود در این امر نقش خواهد داشت. به لطف همه اینها، مسکو توانست 15 رای ممتنع از کشورهای آفریقایی در آخرین قطعنامه سازمان ملل متحد علیه جنگ تجاوزکارانه خود در اوکراین به دست آورد. اریتره و مالی با رای منفی به این قطعنامه، با وضوح بیشتری در کنار روسیه قرار گرفتند.

گروه واگنر چیست؟

گروه واگنر که ظاهراً به نام آهنگساز آلمانی ریچارد واگنر نامگذاری شده، توسط تاجر روسی یوگنی پریگوژین تأسیس شد، یک شرکت نظامی خصوصی برجسته مرتبط با کرملین (PMC) است. اولین بار در سال 2014 در جریان الحاق کریمه به روسیه پدیدار شد و از آن زمان در سوریه و حداقل نیمی از کشورهای آفریقایی فعالیت کرده است. واگنر به جای یک نهاد واحد، شبکه ای پیچیده از شرکت ها و گروه های مزدور است که عملیات آنها ارتباط نزدیکی با جامعه نظامی و اطلاعاتی روسیه دارد. تخمین زده می شود که حدود پنج هزار عضو در سراسر آفریقا مستقر هستند، ترکیبی از سربازان سابق روسی، محکومان، و اتباع خارجی.

اگرچه PMC ها بر اساس قوانین روسیه غیرقانونی هستند، کرملین از واگنر برای پیشبرد منافع سیاست خارجی خود در آفریقا استفاده می کند. در ژانویه 2023، دولت ایالات متحده واگنر را به عنوان یک سازمان جنایی مهم فراملی معرفی کرد.

حضور واگنرها در آفریقا

در جمهوری آفریقای مرکزی، 1890 نفر از نیروهای گروه واگنر به اصطلاح "مدرسان روسی" از نیروهای دولتی در جنگ داخلی جاری حمایت می کنند. در لیبی، حدود 1200 مزدور واگنر در کنار خلیفه حفتر، رهبر شورشیان می‌جنگند. در مالی، حکومت نظامی طرفدار روسیه و ضد غرب صدها جنگجوی واگنر را به کشور آورده است. در آنجا آنها به ارتکاب نقض جدی حقوق بشر متهم شده اند. اما کارشناسان می گویند که حضور گروه واگنر در آفریقا بسیار بیشتر است.

خود واگنر در طول زمان به عنوان یک سازمان توسعه یافته که از یک نهاد پیمانکاری نظامی صرفاً خصوصی به چندین اتحاد تجاری و روابط و شبکه ای از شرکت ها تبدیل شده است. 

گروه واگنر: وسیله ای برای نفوذ روسیه

نماینده گروه تحقیقاتی All Eyes on Wagner که فعالیت‌های واگنر را در سراسر جهان رصد می‌کند، به دویچه وله گفت که کرملین از واگنر به عنوان "ابزار دیپلماسی در آفریقا" استفاده می‌کند.

گابریل گفت: «شرکت‌های نظامی خصوصی در روسیه ممنوع هستند، اما تا حدی مجاز به فعالیت در خارج از روسیه هستند». هر بار که برند واگنر فعالیت های خود را در آفریقا توسعه می دهد، تأییدیه کرملین وجود دارد. رادمایر، که در ابتکار جهانی علیه جرایم سازمان‌یافته فراملی (GI-TOC) کار می‌کند، گروه واگنر را در درجه اول یک ابزار نظامی کرملین برای تقویت نفوذ اقتصادی و نظامی روسیه در آفریقا می‌داند. 

فعالیت واگنر در آفریقا 

گروه واگنر در چندین کشور آفریقایی فعالیت دارد، جایی که بسیاری از فعالیت های آن بر مسائل امنیتی متمرکز است. این کشور اغلب خدمات امنیتی و کمک های شبه نظامی ارائه کرده و کمپین های اطلاعات نادرست را برای رژیم های آشفته در ازای امتیازات منابع و حمایت دیپلماتیک راه اندازی کرده است. واگنر در جمهوری آفریقای مرکزی (CAR)، لیبی، مالی و سودان که همگی به دلیل میراث های استعماری و اختلافات سیاسی ذاتی روابط ضعیفی با غرب دارند، فعال است.

سودان تنها یکی از کشورهایی است که در آن به کار گرفته شده است.

سودان

سودان از دیرباز مورد توجه ویژه مزدوران واگنر بوده است و تعداد زیادی از آنها در آنجا حضور دارند. در دوران حکومت دیکتاتور عمر البشیر، که از سال 1993 تا 2019 در قدرت بود، مجوزها قبلاً به شرکت روسی "ام-اینوست" داده شده بود که احتمالاً تحت کنترل الیگارشی ها از جمله یوگنی پریگوژین رئیس واگنر است. این امر باعث شد تا اعضای واگنر وظیفه حفاظت از معادن طلای M-Invest در سودان را بر عهده بگیرند.

در سال 2017، البشیر و پوتین در تفرجگاه بلک سیر سوچی ملاقات کردند تا "مرحله جدیدی" از همکاری را آغاز کنند. در آنجا، البشیر به پوتین قول داد که سودان می تواند به روسیه به عنوان «کلید آفریقا» خدمت کند و در ازای آن کمک نظامی دریافت کرد که در نهایت نتوانست از برکناری او در آوریل 2019 جلوگیری کند.

حتی در حالی که کشور در تلاش است تا به نوعی نظم قانون اساسی بازگردد، مزدوران واگنر هنوز در کشور هستند و حتی توانسته اند نفوذ خود را بر ارتش سودان افزایش دهند. دولت نظامی می خواهد به هر قیمتی کنترل سودان را حفظ کند و ظاهراً از نیروهای روسی واگنر کمک فعال دریافت می کند. در ازای آن، به کرملین حقوق بیشتری برای معادن پرسود طلا داده می شود.

بر اساس گزارش های رسانه های مختلف، ناظران می گویند که روسیه بیشتر نگران دسترسی به منابع ارزشمند سودان از جمله منگنز و سیلیکون در کنار طلا است. روسیه همچنین علاقه خاصی به ذخایر اورانیوم دارد که با این ذخایر عطش آفریقا برای انرژی نیز باید کاهش یابد.

جمهوری آفریقای مرکزی: چوب های کمیاب، طلا، شکر و الکل

تحقیقات بین المللی نشان داده که واگنر در حوزه هایی فعال است که بسیار فراتر از امنیت است. در ماه ژوئیه، All Eyes on Wagner با 11 رسانه اروپایی همکاری کرد تا نشان دهد که چگونه این گروه با الوارهای گرمسیری گرانبها از جمهوری آفریقای مرکزی سودهای کلانی به دست آورده است. بر اساس این گزارش، دولت در بانگی به یک شرکت فرعی حق قطع درختان بدون محدودیت در مساحت 187000 هکتار (722 مایل مربع) اعطا کرد.

تقریباً یک هزار سرباز واگنر در سال 2018 برای دفاع از دولت رئیس جمهور فاستین-آرچانج توادرا در برابر حملات شورشیان به پایتخت، بانگی، وارد CAR شدند. در ازای آن، شرکت های تابعه واگنر حقوق نامحدود چوب بری و کنترل معدن طلای سودآور Ndassima را دریافت کردند.

معدن طلای Ndassima، در جمهوری آفریقای مرکزی هم از همین نوع است. تحقیقات مجله آفریقا ریپورت نشان می‌دهد که شبکه واگنر چگونه تجهیزات معدنی سنگین را از طریق بندر دوآلا کامرون وارد کرده است. 

به طور مشابه، نیروهای گروه واگنر در سال 2019 به موزامبیک اعزام شدند تا به مبارزه با دولت خودخوانده اسلامی در استان شمالی کابو دلگادو کمک کنند. اما این گروه نتوانست شورش را مهار کند و پس از چند ماه از منطقه عقب نشینی کرد.

پشتیبانی امنیتی و آموزشی واگنر به عنوان یک سرویس امنیتی برای رژیم های آسیب پذیر عمل می کند. این گروه به عنوان بخشی از جزئیات حفاظت شخصی Touadéra عمل کرد و به آموزش ارتش CAR کمک کرد تا برای کودتای احتمالی آماده شود. 

حداکثر سه کاروان کامیون هر هفته از بانگوی به دوالا برای انتقال مواد خام، تحت حمایت اعضای واگنر با سلاح های سنگین، سازماندهی می شود. برای دولت های آفریقایی که پول نقد ندارند، پرداخت هزینه خدمات واگنر با حقوق استخراج یا دسترسی به بازار می تواند بسیار جذاب باشد. "برای 25، 50 یا 100 سال می توانید بدون هیچ مشکلی از این معدن بهره برداری کنید." 

به نظر می رسد گروه واگنر همواره در حال تنوع بخشیدن به تجارت خود در جمهوری آفریقای مرکزی است. جوزف بندونگا، رئیس حزب اپوزیسیون MDREC در آنجا، گفت که تلاش می‌کند، برای مثال، شرکت قند فرانسوی SUCAF را از بازار خارج کند.

مثال دیگر: «آنها در حال چارچوب دادن به کارخانه آبجوسازی فرانسوی Castel برای حمایت و تامین مالی از نیروهای تروریستی هستند. در همه زمینه‌هایی که پول می‌آورند، از جمله گمرک و مالیات، روس‌ها استاد هستند».

اولین شرکت صنعتی که آبجو و مشروبات الکلی را در بانگی تولید می کند – و طبق گزارش GI-TOC، ظاهراً توسط یک تاجر روسی وابسته به واگنر ثبت شده است – می تواند از این مزیت بهره مند شود. روسیه ارتباط با شرکت اول صنعتی را رد نمی کند. سخنگوی سفارت روسیه در بانگی به دویچه وله گفت: «کار به خوبی پیش می‌رود، زیرا نوشیدنی‌هایی که بر اساس دستور العمل‌های روسی تهیه می‌شوند در جمهوری آفریقای مرکزی بسیار محبوب هستند.» این سخنگو گفت: سرمایه گذار خصوصی هر کاری می خواهد انجام دهد، گفت: بالاخره این قانون بازار آزاد است.

نقشه واگنرها در لیبی

اما از نظر استراتژیک، لیبی دروازه‌ای برای روسیه به آفریقا ایجاد می‌کند، حضور خود را در مدیترانه تقویت می‌کند و با حمایت کرملین از ژنرال حفتر همسو می‌شود. مزدوران واگنر هنوز در اطراف تأسیسات نفتی کلیدی در پایگاه های حفتر در شرق و جنوب کشور باقی مانده اند. 

در سال 2021، تحقیقات بی‌بی‌سی شواهدی پیدا کرد که نشان می‌داد اعضای این گروه در لیبی در اعدام غیرنظامیان و استفاده غیرقانونی از مین‌های ضد نفر و تله‌های انفجاری در خانه‌های خانوادگی در اطراف طرابلس نقش دارند

مالی 

عملیات ارتش با مشارکت گروه واگنر در این کشور منجر به تلفات غیرنظامیان بیشتر شده است. یکی از بدترین حوادث کشته شدن حدود 500 غیرنظامی در یک عملیات یک هفته ای در مرکز شهر موره بود. سازمان ملل متحد "نیروهای خارجی" و ارتش مالی را به کشتارها مرتبط کرد، در حالی که ایالات متحده دو سرباز و فرمانده واقعی واگنر در مالی را تحریم کرد.

در اوایل سال جاری، وزارت خزانه داری ایالات متحده مزدوران را متهم کرد که در یک الگوی مستمر از فعالیت های جنایی جدی، از جمله "اعدام های دسته جمعی، تجاوز جنسی، کودک ربایی، و آزار فیزیکی در جمهوری آفریقای مرکزی و مالی" شرکت می کنند.

حکومت مالی به تازگی از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل خواسته است در راستای فشار رسانه های اجتماعی برای جایگزینی نیروهایش با نیروهای روسی کشور را ترک کنند. 

در ماه مه، آقای پریگوژین به تلویزیون Afrique Media مستقر در کامرون، یک ایستگاه وابسته به او، گفت که مزدوران واگنر "موثرتر" از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در مالی و CAR عمل می کنند.

چرا گروه واگنر مهم است؟

در برخی موارد، دخالت واگنر در آفریقا منجر به نقض حقوق بشر و تشدید ناامنی منطقه شده است. در لیبی، نیروهای واگنر که در کنار ارتش ملی لیبی در جریان عملیات طرابلس در سال 2019 جنگیدند، متهم به ارتکاب قتل‌های غیرقانونی و مین گذاری در مناطق غیرنظامی شدند. اخیراً، گزارش شده است که این گروه در طول جنگ خود علیه ارتش سودان، به شبه نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع سودان موشک می‌فرستد. نیروهای واگنر همچنین در همان مناطقی که ماموریت صلحبانی سازمان ملل در CAR عمل می کند، توانایی سازمان ملل را برای محافظت از غیرنظامیان تهدید می کند.

در همین حال، این گروه به گسترش جای پای خود در ساحل ادامه داده است. اطلاعاتی که اخیراً منتشر شده است فاش کرده است که واگنر با شورشیان چاد برای برکناری رئیس جمهور انتقالی کشور کار می کند و برخی تحلیلگران پیش بینی می کنند که بورکینافاسو به زودی می تواند واگنر را برای کمک به مقابله با شورش فزاینده جهادی پس از خروج نیروهای فرانسه از کشور در اوایل سال جاری استخدام کند.

گروه واگنر و آینده آن در قاره سیاه

به نظر می رسد که واگنر احتمالاً به بدبختی در قاره آفریقا در اشکال مختلف ادامه خواهد داد. هیچ نیروی خارجی احتمالاً مانع آن نمی شود. حضور آن همچنان ادامه خواهد داشت زیرا بازیگران آفریقایی اعم از دولتی و غیر دولتی از حضور آن سود می برند. 

به طور کلی، واگنر تقریباً هیچ کاری برای بهتر کردن زندگی آفریقایی ها انجام نداده است. فعالیت هایش در خدمت استقرار دیکتاتورها و تضعیف دموکراسی ها بوده است. گسترش و تعمیق درگیری های داخلی؛ قتل غیرنظامیان بی گناه؛ بهره برداری از منابع طبیعی برای منافع روسیه است.

این بدان معناست که در زمان مناسب، اتحادیه آفریقا و دولت‌های مسئول آفریقایی احتمالاً از حضور واگنر خشمگین شده و از شکست خود در مخالفت با آن پشیمان خواهند شد.

واگنر به رژیم های سوء استفاده کننده کمک کرده است تا قدرت را در این قاره حفظ کنند.

این سازمان به عمر البشیر سودانی برای آموزش نیروها، حفاظت از منابع و سرکوب مخالفان از سال 2017 تا سرنگونی او در آوریل 2019 کمک کرد.

این امر به دیکتاتوری های نوپا کمک کرده است تا قدرت را تحکیم کنند. این شامل نقش آن در مالی نیز می شود که در آن انتخابات متوقف شده و رژیم نظامی نیروهای واگنر را به داخل دعوت کرده است.

واگنر در اکتبر 2018 به جنگ داخلی لیبی پیوست و در نهایت بیش از 1000 سرباز را برای کمک به نیروهای مسلح عرب لیبی به رهبری خلیفه حفتر فرستاد. این آشکارترین نقض قوانین بین المللی روسیه در استقرار واگنر است. استفاده واگنر از مین ها و تله های انفجاری که منجر به کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان شد، قوانین جنگ را نیز نقض کرد.

در جمهوری آفریقای مرکزی (CAR) واگنر درگیر جنگ مستقیم با ائتلاف شورشیان شده است. طبق یک مرکز تحقیقاتی پیشرو، 40 درصد از درگیری‌های رزمی بین دسامبر 2020 تا ژوئیه 2022 مربوط به واگنر بود.

در موزامبیک، دولت واگنر را برای مبارزه با یک گروه وابسته به الشباب استخدام کرده است.

واگنر درگیر جنگ داخلی هستند که در آوریل امسال در سودان آغاز شد.

واگنر به هر جا که می‌رود، نسبت به زندگی انسان‌ها بی‌تفاوت بوده و غیرنظامیان و نیز شبه‌نظامیان اسلامی و دیگر شورشیان را بی‌تفاوت می‌کشد. گروه تحقیقاتی پروژه داده‌های مکان و رویداد درگیری مسلحانه دریافت که بین 52 تا 71 درصد از استفاده واگنر از زور در CAR و مالی غیرنظامیان را هدف قرار داده است. دلایل مختلفی برای این دخالت وجود دارد.

اولاً، دولت روسیه به دنبال پایگاه های نظامی در آفریقا بوده است. حتی قبل از اینکه واگنر برای اولین بار در آفریقا در سال 2017 درگیر شود، روسیه قبلاً با 18 کشور آفریقایی قراردادهای همکاری نظامی داشت. اینها از دموکراسی هایی مانند غنا و نیجریه گرفته تا شرق، لیبی بدون حکومت، که به یک مرکز لجستیکی برای روسیه و همچنین واگنر تبدیل شده است.

ثانیاً، روسیه از دستگاه های تبلیغاتی قابل انکار برای انتشار اطلاعات نادرست در مورد ایالات متحده و اروپا در آفریقا در حمایت از جنگ اوکراین استفاده می کند.

ثالثاً انگیزه سود است. جدا از پرداخت‌های دولتی که دریافت می‌کند، واگنر توافقنامه‌هایی را برای دسترسی انحصاری به منابع طلا، الماس و اورانیوم در چندین مکان که در آن‌ها فعالیت می‌کند، بدست آورده است. اینها شامل CAR، مالی و سودان می‌شود.

خلاء مخالفت در آفریقا

به نظر می رسد احتمال کمی وجود دارد که نیروهای اصلی از داخل یا خارج از آفریقا به طور جدی با فعالیت های آن مخالفت کنند.

بازیگران انفرادی آفریقایی، دولتی و غیردولتی از حضور آن سود می برند. این تعداد اندک از ذینفعان، اقدام علیه مزدوری واگنر را که طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است، متوقف خواهند کرد.

همچنین احتمالاً فشار جمعی زیر چتر اتحادیه اروپا وجود ندارد. همین تحلیل در مورد جوامع اقتصادی منطقه ای متعدد آفریقا نیز صدق می کند. این‌ها اخیراً نقش بزرگ‌تری در امنیت داشته‌اند، اما هیچ‌کدام موضعی ضد واگنر اتخاذ نکرده‌اند.

بیست و چهار کشور آفریقایی برای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که الحاق غیرقانونی بخش‌هایی از شرق اوکراین توسط روسیه را محکوم می‌کرد، یا رای ممتنع دادند یا غایب بودند.

غنا، نیجریه، سنگال و زامبیا همگی رای مثبت دادند.

قدرت های پیشرو منطقه ای آفریقا چطور؟ اتیوپی و نیجریه به اندازه کافی تأثیرگذار هستند که اهمیت داشته باشند. اما هر یک آنقدر درگیر مشکلات داخلی هستند که نمی توانند به این موضوع بپردازند.

فقط آفریقای جنوبی می تواند در برابر واگنر موضع بگیرد. اما نمی شود. کنگره ملی آفریقا که بر آفریقای جنوبی حکومت می کند، دلبستگی عمیقی برای کمک های شوروی در دوران آپارتاید دارد. نخبگان آفریقای جنوبی هم روسیه و هم چین را به‌عنوان موازنه‌ای در برابر سلطه غرب که هنوز از آن متنفرند، ارزش می‌گذارند و این کشور از اعتباری که با عضویت در گروه BRICS حاصل می شود، لذت می برد.

همچنین به احتمال زیاد هیچ بسیج بین المللی موثری علیه واگنر وجود ندارد. این به این دلیل است که محکومیت غرب شنیده نمی شود یا حتی نتیجه معکوس می دهد. همانطور که جوزف سانی، کارشناس صلح‌سازی در مؤسسه صلح ایالات متحده، اخیراً اظهار داشت: «محکومیت غرب از خشونت و فساد غیراخلاقی روسیه» ناشنوا است زیرا «تاریخ غرب در این قاره به ریاکاری آلوده شده است».در هر صورت، ایالات متحده گزینه های کمی برای بازدارندگی واگنر دارد، زیرا رهبران آمریکا به ندرت بر این قاره متمرکز هستند و فرانسه به طور فزاینده ای از آفریقا خارج شده است.

تنها قدرت بزرگ خارجی مرتبط برای آفریقا، چین است. اما، به نظر می رسد، چین هیچ نقشی در محدود کردن واگنر نخواهد داشت. حداقل در حال حاضر، جنگ اوکراین روسیه و چین را به متحدانی تبدیل کرده است. علاوه بر این، چین منافع تجاری گسترده ای دارد، به ویژه تامین مواد معدنی از کشورهای آفریقایی فرانسوی و لوزوفون.

در نهایت، چین شرکت‌های امنیتی خصوصی خود را در این قاره مستقر کرده است، عمدتاً برای دسترسی امن به مواد معدنی. این سازمان‌ها مانند واگنر هنوز مستقیماً در سیاست دخالت ندارند، اما حضور آنها برای مشروعیت بخشیدن به استفاده بیشتر از شرکت‌های امنیتی خصوصی است.

پیامدهای احتمالی برای آفریقا چیست؟

در حالی که واگنر برای دولت روسیه در آفریقا فوق العاده مفید بوده است، به خصوص که در بحبوحه درگیری اوکراین به دنبال حمایت دیپلماتیک است، اما این گروه مزدور بدون کرملین نمی تواند در جایی که هست باشد.

این دو به قدری در هم تنیده شده‌اند که تفکیک آنها در این قاره کاری خطرناک به نظر می‌رسد.

برای مثال در لیبی واضح است که واحدهای واگنر به شدت به پشتیبانی وزارت دفاع روسیه متکی بوده اند.

یک منبع دیپلماتیک سازمان ملل و ناظر واگنر به بی بی سی گفته است که اگر این گروه به طور کامل منحل شود، واحدهای آن در آفریقا دیگر توسط مقامات روسی تامین نمی شود.

در همین حال، لو آزبورن از پروژAll Eyes on Wagner به بی‌بی‌سی گفت: در همین حال، تمام جنگنده‌های آنها در آفریقا توسط از شرکت هلدینگ پریگوژین حقوق می‌گیرند.

این منبع سازمان ملل می‌گوید که اگر جنگجویان بدون دستمزد، بدون حمایت سیاسی یا نظامی رها شوند، اساساً در کشورهایی که با جنگ‌های داخلی و شورش‌های خطرناک دست و پنجه نرم می‌کنند، بیکار می‌شوند و استخدام می‌شوند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفته است که جنگنده‌های واگنر باید به ارتش عادی بپیوندند، به خانه بروند یا عازم بلاروس شوند – اما خانم استانیارد می‌گوید مشخص نیست که آیا این وضعیت برای سربازان ثروتمند روسی در آفریقا صادق است یا خیر.

ممکن است "نوعی موضع سازشی وجود داشته باشد که به موجب آن یوگنی پریگوژین، از تبعید فعلی خود در بلاروس، کنترل و مسئولیت نهایی عملیات واگنر در آفریقا را حفظ کند."

منابع مورد استفاده:

 

-    https://www.cbsnews.com/news/russia-wagner-group-ukraine-war-putin-prigozhin-africa-plundering-resources/
-    https://www.bbc.com/news/world-africa-66023041
-    https://www.cfr.org/in-brief/what-russias-wagner-group-doing-africa
-    https://www.premiumtimesng.com/news/top-news/607088-wagner-group-mercenaries-in-africa-why-there-hasnt-been-any-effective-opposition-to-drive-them-out.html
-    https://www.dw.com/en/russias-wagner-group-in-africa-more-than-mercenaries/a-64822234
-    https://acleddata.com/2022/08/30/wagner-group-operations-in-africa-civilian-targeting-trends-in-the-central-african-republic-and-mali/
-    https://www.crisisgroup.org/africa/russias-wagner-africa
-    https://www.nytimes.com/2022/05/31/world/africa/wagner-group-africa.html
-    https://theconversation.com/wagner-group-in-africa-russias-presence-on-the-continent-increasingly-relies-on-mercenaries-198600
-    https://www.ft.com/content/93381925-9b2e-4c57-b669-7c592536cffc
-    https://www.theafricareport.com/305302/us-struggles-to-get-africa-to-break-with-russias-wagner-group/?gclid=EAIaIQobChMI4tic9qDm_wIVjMPtCh0zvgWFEAAYASAAEgIavfD_BwE
-    https://reliefweb.int/report/central-african-republic/wagner-group-operations-africa-civilian-targeting-trends-central-african-republic-and-mali-0?gclid=EAIaIQobChMI4tic9qDm_wIVjMPtCh0zvgWFEAAYAiAAEgJ4sPD_BwE
-    https://thesentry.org/2023/01/27/7585/politico-op-ed-russias-bloody-sledgehammer/?gclid=EAIaIQobChMI4tic9qDm_wIVjMPtCh0zvgWFEAAYAyAAEgIPcfD_BwE
-    https://www.brookings.edu/articles/russias-wagner-group-in-africa-influence-commercial-concessions-rights-violations-and-counterinsurgency-failure/

 

کلید واژه ها: گروه واگنر روسیه آفریقا یوگنی پریگوژین ولادیمیر پوتین پریگوژین روسیه و آفریقا پوتین سودان مالی بورکینافاسو آفریقای جنوبی آفریقای مرکزی لیبی


( ۱۵ )

نظر شما :

حمید قنبرزاده ۱۳ تیر ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۹
سلام . اطلاعات خوبی داشت. تشکر