گمانه‌زنی نسبت به ناتوانی رئیس‌جمهوری آمریکا در اداره دولت فدرال

بایدن زیر ذره‌بین

۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۴۷۳۹ اخبار اصلی آمریکا
با آغاز رقابت درون‌حزبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تردیدها نسبت به توانایی جسمی و ذهنی جو بایدن ۸۱‌ساله برای اداره دولت فدرال آمریکا افزایش یافته است. اخیرا و بر اساس نتایج یک نظرسنجی، اکثریت آمریکایی‌ها باور دارند رابرت هور، بازپرس ویژه در پرونده نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه در خانه‌ جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا، در برخورد قضائی با او ملاحظه کرده است.
بایدن زیر ذره‌بین

دیپلماسی ایرانی: با آغاز رقابت درون‌حزبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تردیدها نسبت به توانایی جسمی و ذهنی جو بایدن 81‌ساله برای اداره دولت فدرال آمریکا افزایش یافته است. اخیرا و بر اساس نتایج یک نظرسنجی، اکثریت آمریکایی‌ها باور دارند رابرت هور، بازپرس ویژه در پرونده نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه در خانه‌ جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا، در برخورد قضائی با او ملاحظه کرده است.

به گزارش شرق، بر اساس یافته‌های نظرسنجی مشترک رویترز و ایپسوس، ۵۳ درصد آمریکایی‌ها اعتقاد دارند مقام‌های قضائی این کشور با توجه به جایگاه فعلی رئیس‌جمهوری آمریکا به‌نوعی با او کنار آمدند؛ به این معنا که با او «به‌طور ویژه» برخورد شده است. تحقیقات بازپرس ویژه در پرونده نگهداری اسناد محرمانه نشان می‌دهد جو بایدن در زمانی که در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ معاون ریاست‌جمهوری آمریکا بوده‌، برخی از اسناد محرمانه دولتی را برخلاف مقررات در محل اقامتگاه شخصی‌اش، در ایالت دلاور آمریکا نگهداری کرده است.

در این گزارش تحقیقاتی، رئیس‌جمهوری کنونی ایالات متحده «پیرمردی دلسوز، خوش‌نیت با حافظه‌ای ضعیف توصیف شده است که حتی به‌ درستی یادش نمی‌آید در چه سالی فرزندش را از دست داده است‌». گزارش بازرس ویژه این پرونده در ادامه اشاره می‌کند او همچنین نتوانسته بگوید در چه سال‌هایی معاون ریاست‌جمهوری آمریکا بوده است. فاکس‌نیوز در گزارشی نوشت پس از انتشار گزارش رابرت هور، نتایج نظرسنجی‌هایی که انجام شد نشان داد اکثریت قابل ملاحظه‌ای از رأی‌دهندگان آمریکایی اعتقاد دارند بایدن ۸۱‌ساله برای اعلام نامزدی و حضور دوباره در کاخ سفید «خیلی پیر» است و توانایی ذهنی مناسبی ندارد.

به‌ نوشته فاکس‌نیوز، نتایج نظرسنجی مشترک رویترز و ایپسوس نیز تقریبا همین داده‌ها را تأیید می‌کند و بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، تقریبا ۷۸ درصد از پاسخ‌دهندگان به رویترز گفته‌اند بایدن برای دوره دوم ریاست‌جمهوری بسیار پیر است. بر اساس یافته‌های رویترز، ۷۱ درصد از رأی‌دهندگان دموکرات‌ نیز با این ارزیابی موافق‌اند و اعتقاد دارند بایدن برای ادامه حضور در کاخ سفید توانایی ذهنی لازم را ندارد. نظرسنجی رویترز در روزهای نهم تا ۱۲ فوریه انجام شده و حاشیه خطای آن ۲.۹۱ درصد اعلام شده است. در این میان، کوین اوکانر، پزشک ویژه کاخ سفید، این گزارش‌ها را رد کرده و مدعی شده است ‌رئیس‌جمهوری آمریکا هر روز با اتخاذ تصمیم‌های دشوار، توانایی‌های خود را به مردم ایالات متحده نشان می‌دهد.

از طرف دیگر، وال‌استریت ژورنال در یادداشتی گمانه‌زنی‌ کرد که احتمال دارد کامالا هریس، معاون رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، به‌مثابه مهره جایگزین جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حضور یابد. اوایل هفته گذشته، در حالی که کامالا هریس اولویت‌های کارزار انتخاباتی جو بایدن را تشریح می‌کرد، از او سؤالی در پیوند با نگرانی‌های رأی‌دهندگان درباره سن رئیس‌‌جمهوری بایدن پرسیده شد. او که باید آنها را قانع می‌کرد ‌مشکلی در این زمینه وجود ندارد، به صراحت پاسخ داد: «من آماده خدمتم‌». هریس در ادامه گفت‌ هر‌کسی که او را حین کار می‌بیند، به قابلیت‌هایش پی می‌برد. نویسنده، این پاسخ را با گزارشی پیوند می‌زند که هفته گذشته از «توانایی ضعیف» بایدن در اداره امور سخن گفته و او را «مردی مسن با حافظه ضعیف» ارزیابی کرده بود.

این دو موضوع موجب شده است کامالا هریس ۵۹‌ساله، به‌مثابه نخستین زن سیاه‌پوست در جایگاه معاون رئیس‌جمهوری، بیشتر در معرض توجه قرار گیرد. بر این مبنا، گمانه‌زنی‌ها بر سر اینکه آیا هریس می‌تواند در قامت رئیس‌جمهوری آمریکا ظاهر شود یا خیر، اینک پررنگ‌تر شده است.این یادداشت در ادامه به کارنامه حرفه‌ای هریس می‌پردازد که در ماه‌های اخیر، مسئولیت‌های دولتی بیشتری بر عهده گرفته است. او به سخنگوی اصلی دولت در زمینه حق سقط‌ جنین تبدیل شد، در کاخ سفید مسئولیت دفتر جدید پیشگیری از خشونت مسلحانه را بر عهده گرفت و نقش مهمی نیز در مدیریت دولت در جنگ غزه ایفا می‌کند.

هریس در تماس‌های بایدن با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، حضور داشت و دولت را به ابراز همدلی بیشتر با فلسطینیان آواره و تمرکز بر طرح غزه پس از جنگ وادار کرده است.کامالا هریس همچنین اخیرا در یک نشست خبری در واشنگتن به اظهارنظر بازرس ویژه درباره سن بایدن و توانایی او در اداره کشور، با قاطعیت واکنش نشان داد و انگیزه گزارش بازپرس ویژه پرونده نگهدای اسناد محرمانه در خانه بایدن را «سیاسی» دانست و در دفاع «تمام‌عیار» از رئیس‌جمهوری گفت که بایدن «در رأس رهبری ایالات متحده است». وال‌استریت ژورنال با اشاره به پایان مهلت نام‌نویسی نامزدهای ریاست‌‌جمهوری، به نقل از مقام‌های دموکرات می‌نویسد: «بحث بر سر جایگزینی هریس جایی ندارد»، اما چنانچه بایدن از نامزدی دموکرات‌ها انصراف دهد، هریس باید بتواند نظر نمایندگان را برای گردهمایی ماه آگوست حزب جلب کند و چنانچه بایدن پس از این گردهمایی کنار بکشد، کمیته ملی دموکرات‌ها مطابق با قوانین موجود در این‌ زمینه تصمیم خواهند گرفت.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، هریس در کارنامه حرفه‌ای خود، با تجربه دادستانی پرونده‌های تجاوز جنسی، مدت‌ها با زنان و کودکان سروکار داشته، با مقوله سقط‌‌ جنین در توالت‌ها و سایر چالش‌ها و مشکلات جنسیتی آشناست و با استفاده ار قوانین ایالتی در زمینه تجاوز جنسی، گمان می‌رود برای دفاع از حق سقط‌ جنین مناسب باشد.در مقابل، بایدن، سیاست‌مدار کاتولیکی که پیش‌تر مخالف تخصیص بودجه فدرال برای سقط‌ جنین و اعطای حق دسترسی زنان به سقط‌ جنین پس از موعد بوده، چندان تمایلی به استفاده از واژه «سقط‌ جنین» ندارد و مایه تأسف برخی دموکرات‌ها شده است.

با‌این‌‌حال، حامیان معاون رئیس‌‌جمهوری معتقدند که هریس، فرزند والدینی هندی و جامائیکایی‌تبار، در مقایسه با سایر معاونان پیشین ریاست‌‌جمهوری، از‌جمله بایدن، معیارهای متفاوتی دارد. نگارنده این یادداشت نتیجه می‌گیرد با اینکه بسیاری از دموکرات‌ها حمایت از دسترسی به حق سقط‌ جنین را مزیت رقابتی این حزب در کارزار انتخاباتی ارزیابی می‌کنند، هنوز متقاعد نشده‌اند‌ هریس می‌تواند در جایگاه رهبر آینده حزب انتخاب شود. در مقابل، به باور نویسنده وال‌استریت ژورنال، جمهوری‌خواهان هریس را لیبرال‌تر و پیش‌بینی‌ناپذیرتر از بایدن ارزیابی می‌کنند. نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی، رأی‌دادن به بایدن را به منزله رأی‌دادن به کامالا هریس توصیف کرده است.

وال‌استریت ژورنال در پایان با اشاره به گزارش بازپرس ویژه، احتمال می‌دهد ‌جمهوری‌خواهان خود را برای رویارویی با هریس نیز آماده می‌کنند و به گفته اسکات جنینگز، کارشناس امور راهبردی حزب جمهوری‌خواه، ممکن است کامالا هریس به موضوع اصلی انتخابات پیش‌رو بدل شود.

کلید واژه ها: آمریکا جو بایدن کاملا هریس انتخابات ریاست جمهوری امریکا انتخابات درون حزبی دموکرات


( ۱ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۳
پرزیدنت بایدن به اخر خط رسیده است۔چه کنار برود وچه انتخاب بشود وچه نشود۔ باید دید که این قطار دومکرات لکوموتیو رانش در اینده کیست۔ من عرض کرده ام که امریکا را دوقطار سیاسی در دوخط ریلی غیر قابل تغییر جداگانه هدایت میکند۔در ایستگاهها ئی توقف می کند و لکوموتیو ران وچند همراه عو ض میکنند وبه نوبت در خط خود به راه می افتد۔ فقط سوت میزند گاز می دهد در ایستگاه ترمز و توقف میکند۔ توان نغییر مسیر ندارد۔لکوموتیوران بعدی در صورت انتخاب در نوبت فعلی دموکرات تقریبا با اطمینان خانم هریس وهمسر ایشان هستند۔اگر خداوند به جناب بایدن تا انتخابات بعدی عمری بدهد۔۔ عمر دست خدا است۔