رئیس‌جمهوری اوکراین برای نخستین بار آمار قربانیان جنگ با روسیه را اعلام کرد

جنگ آمار و ارقام ‌

۰۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۷۶۲ اخبار اصلی اروپا
رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که شمار سربازان اوکراینی که تاکنون در جریان تهاجم روسیه به این کشور کشته‌ شده‌اند، به ۳۱ هزار نفر رسیده است. ولودیمیر زلنسکی در یک کنفرانس خبری در کی‌یف گفت که نمی‌تواند تعداد مجروحان را فاش کند؛ چراکه ارائه آمار زخمی‌ها می‌تواند به برنامه‌ریزی نظامی روسیه کمک کند.
جنگ آمار و ارقام ‌

دیپلماسی ایرانی: رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که شمار سربازان اوکراینی که تاکنون در جریان تهاجم روسیه به این کشور کشته‌ شده‌اند، به ۳۱ هزار نفر رسیده است. ولودیمیر زلنسکی در یک کنفرانس خبری در کی‌یف گفت که نمی‌تواند تعداد مجروحان را فاش کند؛ چراکه ارائه آمار زخمی‌ها می‌تواند به برنامه‌ریزی نظامی روسیه کمک کند. به گزارش شرق، در همین حال وزیر دفاع اوکراین گفت که نیمی از حمایت نظامی وعده داده‌شده غرب به‌موقع به اوکراین نرسیده است و این موضوع سبب شده تا برنامه‌ریزی‌های نظامی پیچیده‌ شوند و در نهایت به قیمت جان سربازان در جنگ روسیه تمام شود. رستم عمروف، در سخنرانی خود در مجمع «اوکراین در سال ۲۰۲۴» تأکید کرد که هر تأخیر در ارسال کمک‌های نظامی به معنای تلفات نیروهای اوکراینی است و بر قدرت نظامی برتر روسیه تأکید کرد.

ولودیمیر زلنسکی یکی دیگر از سخنرانان این مجمع در شهر کی‌یف بود. زلنسکی گفت: «۳۱ هزار پرسنل نظامی اوکراین در این جنگ کشته شده‌اند. نه ۳۰۰ هزار، نه ۱۵۰ هزار و نه هر آمار دیگری که پوتین و حلقه فریب‌کار او تا به حال درباره آن دروغ گفته‌اند؛ باوجوداین هریک از این تلفات برای ما ایثار بزرگی به حساب می‌آید». زلنسکی در‌عین‌حال گفت که تعداد نیروهایی را که مجروح یا مفقود شده‌اند، فاش نمی‌کند. او همچنین گفت که «ده‌ها هزار غیرنظامی» در مناطق اشغالی اوکراین کشته شده‌اند؛ اما گفت که تا پایان جنگ، آمار دقیقی در دسترس نخواهد بود. از زمانی که میخایلو پودولیاک، دستیار رئیس‌جمهوری اوکراین در اواخر سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که ۱۳ هزار سرباز اوکراینی از زمان تهاجم در ۲۴ فوریه کشته شده‌اند، کی‌یف تعداد تلفات نظامی خود را در این ۱۵ ماه اعلام نکرده بود.

روسیه نیز آمار رسمی تلفات را به‌ندرت ارائه کرده است و به دلیل نبود رسانه آزاد در حکومت پوتین و کنترل رسانه‌ها، آمارهای اعلام‌شده از سوی مقام‌های مسکو با تردید زیادی روبه‌رو است و قابل استناد نیست. حکومت روسیه حتی آمار افرادی را که در یک سال جان خود را به دلایل مختلف از دست می‌دهند، از دسترس خارج کرده است. جدیدترین داده‌های وزارت دفاع روسیه که در ژانویه ۲۰۲۳ منتشر شد، به بیش از شش هزار کشته اشاره کرد. اگرچه گزارش‌های مقامات اطلاعاتی و نظامی آمریکایی و بریتانیایی رقم کشته‌شدگان روسیه در این جنگ را به‌ طور درخورتوجهی بیشتر از اینها می‌دانند، یک گزارش اطلاعاتی ایالات متحده که در اواسط ماه دسامبر ۲۰۲۳ از طبقه‌بندی خارج شد، تخمین زده بود که ۳۱۵ هزار سرباز روسی در اوکراین «کشته یا زخمی» شده‌اند. براساس این گزارش، اگر این رقم دقیق باشد، معادل ۸۷ درصد از حدود ۳۶ هزار سرباز روسیه قبل از جنگ است.

از طرف دیگر، رسانه مستقل «مدیازونا» اعلام کرده که تنها حدود ۷۵ هزار مرد روسی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در جنگ جان خود را از دست دادند. تحقیقات مشترک «مدیازونا» و «مِدوزا» دیگر سایت خبری مستقل روسیه، نشان می‌دهد که میزان تلفات روسیه در اوکراین کاهش نیافته و مسکو روزانه حدود ۱۲۰ نفر را در میدان جنگ از دست می‌دهد. تحلیل آماری مرگ‌های ثبت‌شده سربازان در مقایسه با پایگاه‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که احتمالا مجموعا حدود ۸۳ هزار سرباز تا روز شنبه، دومین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، جان خود را از دست داده‌اند.

در همین حال ارتش اوکراین اعلام کرد روسیه در جنگ دو‌ساله خود علیه اوکراین ۴۰۹‌هزار‌و ۸۲۰ سرباز را در این کشور از دست داده است. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در گزارشی در فیس‌بوک این آمار از تلفات روسیه را منتشر کرد. روسیه اظهار‌نظری در‌این‌باره نکرد.

‌کنفرانس پاریس

در دومین سالگرد تهاجم روسیه، ولودیمیر زلنسکی، از کسانی که از اوکراین حمایت کرده‌اند، تشکر کرد. او گفت که به دلیل همکاری آنها، «میلیون‌ها نفر در اوکراین و در کشورهای همسایه اطراف روسیه احساس می‌کنند که وطن آنها به حیاط خلوت پوتین تبدیل نخواهد شد». زلنسکی از نطق ویدئویی شبانه خود برای استناد به «جاه‌طلبی‌های امپراتوری و انتقام‌گرایی» روسیه استفاده کرد و در اظهاراتی با خوش‌بینی گفت روسیه شکست خواهد خورد؛ زیرا «وقتی دموکراسی‌های پیشرو جهان واقعا مصمم باشند، این عزم راسخ بر همه چالش‌ها غلبه می‌کند». او گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که روسیه شکست می‌خورد» و سپس کل جامعه جهانی و قوانین بین‌المللی «پیروز خواهد شد».

ولودیمیر زلنسکی همچنین با اشاره به اینکه سال جاری میلادی سال تعیین‌کننده‌ای برای جنگ خواهد بود، گفت که معتقد است کشورش با وجود شکست‌های نظامی اخیر، پیروز خواهد شد و نیز گفت که کمبود ارسال تسلیحات غربی در زمانی که نیروهای اوکراین به شکست‌ و عقب‌نشینی وادار می‌شدند، حیاتی بوده است. رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین با اشاره به برتری روس‌ها در جنگ، گفت که اواخر سال گذشته مهمات سربازان اوکراین د‌ر حال اتمام بود و آنان به‌ازای هر ۱۲ گلوله روس‌ها، یک گلوله شلیک می‌کردند. چهار ماه است که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان ایالات متحده از تصویب بسته کمک‌های نظامی و اقتصادی به کی‌یف جلوگیری کرده‌اند. زلنسکی گفت که امیدوار است کنگره آمریکا به‌زودی بسته کمکی مزبور را تصویب کند.

مسکو در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تهاجم گسترده‌ای به اوکراین، همسایه غربی‌ روسیه، آغاز کرد. در دومین سالگرد این حمله، روز گذشته رهبران دولت‌های کانادا، ایتالیا و بلژیک همراه با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا وارد کی‌یف شدند تا با مردم اوکراین ابراز همبستگی کنند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز روز گذشته میزبان رهبران اروپایی در کنفرانسی برای تقویت حمایت غرب از اوکراین بود؛ زیرا نگرانی‌ها از کاهش حمایت از کی‌یف در جنگ با مسکو افزایش یافته است. رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که نشست کاخ الیزه، فرصتی برای شرکت‌کنندگان خواهد بود تا بار دیگر بر اتحاد و عزم خود برای کمک به شکست‌دادن جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین تأکید کنند. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان نیز جزء حدود ۲۰ رئیس دولت اروپایی خواهند بود که در کنفرانسی که قرار بود با سخنرانی ویدئویی ولودیمیر زلنسکی آغاز شود، شرکت کنند.

پیشنهاد «نشست صلح»

یک مقام ارشد اوکراینی گفت که اوکراین و شرکای خارجی‌اش می‌توانند روسیه را در آینده به یک نشست صلح دعوت کنند تا پایان تهاجم دو‌ساله مسکو را با شرایطی که کی‌یف تعیین می‌کند، بررسی کنند. آندری یرماک، رئیس دفتر زلنسکی، گفت سوئیس میزبان نشستی برای بررسی چشم‌انداز صلح ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، خواهد بود که جلسه دوم آن در یک تاریخ دیگر می‌تواند به روسیه تحویل داده شود. به گزارش رویترز، یرماک در یک کنفرانس تلویزیونی در کی‌یف گفت: «ممکن است شرایطی پیش بیاید که در آن ما با هم از نمایندگان فدراسیون روسیه دعوت کنیم و این طرح به آنها ارائه شود محض اینکه هر‌کسی که در آن زمان نماینده کشور متجاوز است، واقعا بخواهد به این جنگ پایان دهد و به صلح عادلانه بازگردد». زلنسکی برای اولین بار طرح صلح خود را در نوامبر ۲۰۲۲ در نشست سران گروه ۲۰ اقتصادهای بزرگ اعلام کرد. این طرح خواستار بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین و خروج کامل نیروهای روسیه است. کی‌یف مدعی شده است که تا زمانی که همه نیروهای روسیه از قلمرو اوکراین خارج نشوند، با مسکو گفت‌وگو نمی‌کند. کرملین گفته است که هیچ مبنای فعلی برای مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین وجود ندارد و طرح صلح کی‌یف پوچ است؛ زیرا روسیه را نادیده گرفته است.

کلید واژه ها: اوکراین ولودیمیر زلنسکی روسیه جنگ


( ۴ )

نظر شما :

ناشناس ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۵
۳۱۰۰۰ کشته ؟! درست نوشته اید ؟ پس چرا سرباز کم آورده ؟ چرا سراغ زنان و سالخوردگان رفته ؟ اینکه تاریخ بلد نبود بخونه احتمالا ریاضیاتش هم ضعیف باشه .
اسماعیل ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۷
وقتی یک بازیگر کمدی کشور خودش رو نابود کرد