نامزدی ترامپ و بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قطعی شد

مأموریت دشوار بایدن

۲۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۵۰۳۲ اخبار اصلی آمریکا
با تعیین تکلیف نامزدهای نهایی در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای شرکت در انتخابات آتی ریاست‌‌جمهوری آمریکا، رقابت میان جو بایدن و دونالد ترامپ قطعی شد. در پایان انتخابات درون‌‌حزبی، جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی و نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین و نامزد حزب جمهوری‌خواه، هرکدام به حد نصاب کمینه آرای مورد‌نیاز دست یافتند و به‌‌این‌ترتیب دو رقیب باید خود را برای بازی برگشت، یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری آینده که در ماه نوامبر برگزار می‌شود، آماده کنند.
مأموریت دشوار بایدن

دیپلماسی ایرانی: با تعیین تکلیف نامزدهای نهایی در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای شرکت در انتخابات آتی ریاست‌‌جمهوری آمریکا، رقابت میان جو بایدن و دونالد ترامپ قطعی شد. به گزارش شرق، در پایان انتخابات درون‌‌حزبی، جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی و نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین و نامزد حزب جمهوری‌خواه، هرکدام به حد نصاب کمینه آرای مورد‌نیاز دست یافتند و به‌‌این‌ترتیب دو رقیب باید خود را برای بازی برگشت، یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری آینده که در ماه نوامبر برگزار می‌شود، آماده کنند.

بایدن تا روز سه‌شنبه برای به‌دست‌آوردن نامزدی حزب متبوعش نیاز به هزار و ۹۶۸ رأی داشت. به گفته مؤسسه تحقیقاتی ادیسون، با آغاز شمارش آرا برای انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در ایالت جورجیا، آرای بایدن از این تعداد فراتر رفت، گرچه هنوز نتایج انتخابات مقدماتی در ایالت‌های می‌سی‌سی‌پی، واشنگتن و جزایر ماریانای شمالی معلوم نشده است. پس از اعلام این نتایج، بایدن ۸۱‌ساله گفت: «ما اکنون در برابر یک انتخاب درمورد آینده کشور قرار داریم. آیا مقاومت کرده و از دموکراسی خودمان دفاع می‌کنیم یا اجازه می‌دهیم دیگران آن را نابود کنند؟ آیا حق تصمیم‌گیری و حفظ آزادی‌های خود را دوباره برقرار می‌کنیم یا به افراط‌گرایان اجازه می‌دهیم تا آن را مصادره کنند؟».

رئیس‌جمهور ۸۱‌ساله آمریکا عصر سه‌شنبه گفت پشتیبانی رأی‌دهندگان از او «در موقعیتی که تهدید ناشی از ترامپ بیش از هر زمان است» مایه «افتخار» اوست. او با اشاره به ارقام مثبت اقتصادی تأکید کرد که آمریکا «در میانه یک بازگشت» قرار دارد اما به‌عنوان یک نظام دموکراتیک با آینده‌ای نامطمئن روبه‌روست. او همچنین به تلاش حزب جمهوری‌خواه برای محدودکردن سقط جنین و کاهش برنامه‌های تأمین اجتماعی اشاره کرد. بایدن در بیانیه‌ای که کمپین او منتشر کرد، گفت: «باور من این است که انتخاب مردم آمریکا، حرکت رو به جلوی ما به سوی آینده خواهد بود».

ریاست‌جمهوری بایدن باعث یک آوانتاژ طبیعی در انتخابات مقدماتی برای او بود، به‌طوری‌که او با هیچ چالش جدی‌ای در حزب دموکرات روبه‌رو نبود. به‌طور سنتی رئیس‌جمهور با چالش کمتری در انتخابات مقدماتی روبه‌رو می‌شود. دونالد ترامپ نیز برای قطعی‌شدن نامزدی‌اش از طرف جمهوری‌خواهان به هزار و ۲۱۵ رأی نیاز داشت که در نتیجه انتخابات مقدماتی در چهار ایالت از جمله جورجیا به آن دست یافت. ترامپ پیش از این به تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در این ایالت در نوامبر ۲۰۲۰ متهم شده بود.

ترامپ ۷۷‌ساله در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، گفت: «برای جشن‌گرفتن وقت نداریم، در عوض باید تمرکز خود را بر شکست بایدن بگذاریم»، زیرا او «بدترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده» است. او افزود: «ما شخم می‌زنیم عزیزم، شخم. مرزهای خود را می‌بندیم. کارهایی را انجام می‌دهیم که هیچ‌کس تا‌به‌حال ندیده است. ما می‌خواهیم اقتصاد کشورمان را به بهترین اقتصاد جهان تبدیل کنیم».

از حدود ۷۰ سال پیش تاکنون در آمریکا این نخستین بار است که دو نامزد برای دومین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری رقیب هم می‌شوند. آخرین بار این رویداد در انتخابات ۱۹۵۶ پیش آمد، زمانی که آیزنهاور برای دومین بار با فرماندار پیشین ایلینوی، آدلای استیونسون دموکرات رقابت کرد و او را شکست داد. امسال رأی‌دهندگان نسبت به سال ۲۰۲۰ اشتیاق چندانی به شرکت در انتخابات درون‌حزبی از خود نشان ندادند. نظرسنجی‌های رویترز/ ایپسوس نشان می‌دهد که بایدن و ترامپ هیچ‌کدام مورد‌پسند اکثریت رأی‌دهندگان نیستند.

انتخابات مقدماتی ایالت به ایالت برگزار می‌شود تا بیشترین امتیاز - هیئت‌های نمایندگی - کسب شود. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مقررات کمی متفاوتی در این رقابت‌ها دارند، اما فرایند کلی یکی است. هر ایالت سهم مشخصی از امتیاز کلی حزب دارد که براساس نتیجه رأی‌گیری به‌صورت کامل یا به تناسب به نفر برنده اعطا می‌شود. نامزد نهایی جمهوری‌خواهان باید در رقابت‌های مقدماتی حداقل ۱۲۱۵ امتیاز کسب کند، درحالی‌که نامزد دموکرات‌ها به ۱۹۶۸ امتیاز نیاز دارد. حزب جمهوری‌خواه روز سه‌شنبه در ایالت‌های می‌سی‌سی‌پی، جورجیا، واشنگتن و هاوائی انتخابات برگزار کرد. هم‌زمان دموکرات‌ها در ایالت‌های جورجیا، واشنگتن، می‌سی‌سی‌پی و جزایر ماریانای شمالی و همچنین در میان اعضای حزب که ساکن خارج هستند، انتخابات برگزار کردند. رقبای اصلی بایدن و ترامپ پیش از روز سه‌شنبه کناره‌گیری کرده بودند. نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل که آخرین رقیب ترامپ بود، پیش‌تر در ماه جاری بعد از واگذارکردن ۱۴ ایالت در سه‌شنبه بزرگ از رقابت خارج شد. هرچند هنوز چند ایالت دیگر رأی‌گیری مقدماتی برگزار خواهند کرد اما رقابت اصلی برای انتخابات روز پنجم نوامبر ۲۰۲۴ عملا از حالا شروع شده است.

مأموریت دشوار شکست ترامپ

از هفته گذشته که «سه‌شنبه بزرگ» به نفع جو بایدن و دونالد ترامپ رقم خورد و نیکی هیلی هم از رقابت برای کسب نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده کنار رفت، بحث‌ها درباره دوئل انتخاباتی رؤسای‌ جمهور فعلی و سابق آمریکا شدت گرفته و اکنون که تا انتخابات در ماه نوامبر و مشخص‌شدن کسی که شانس بازپس‌گیری کاخ سفید را دارد، حدود هشت ماه باقی مانده، بازار نظرسنجی‌های انتخاباتی حسابی داغ شده است و احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در تلاش‌اند طرفداران‌شان را بیش‌ازپیش به حمایت از کارزارهای‌شان دعوت کنند.

در‌این‌میان سی‌ان‌ان با انتشار یادداشتی تحلیلی درباره این رقابت مهم، توضیح می‌دهد که چرا جو بایدن برای شکست‌دادن دونالد ترامپ در انتخابات آینده کار دشواری در پیش دارد. در این یادداشت، ضمن یادآوری این نکته که انتخابات ۲۰۲۴ اولین رقابت مجدد میان یک رئیس‌جمهوری فعلی و رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از سال ۱۸۹۲ به‌شمار می‌رود، می‌نویسد: «بایدن برخلاف سال ۲۰۲۰، این‌بار برای مواجهه با ترامپ با مسیر سخت‌تری روبه‌رو است. در‌واقع به نظر می‌رسد که او برای انتخاب مجدد امتیاز زیادی ندارد و طرفداران رئیس‌جمهوری فعلی باید این واقعیت را بپذیرند که ترامپ برای بازپس‌گیری کاخ سفید شانس زیادی دارد».

سی‌ان‌ان چنین استدلال می‌کند: «فقط کافی است به نتایج نظرسنجی‌هایی که در هفته گذشته منتشر شد، نگاه کنیم. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌های نیویورک‌تایمز/ کالج سیه‌نا، سی‌بی‌اس نیوز/ یوگاو، فاکس‌نیوز و وال‌استریت ژورنال همگی با اختلاف دو تا چهار امتیاز، درصد بیشتری از رأی‌ها را به ترامپ دادند. البته نظرسنجی‌های انتخاباتی ممکن است خطاهایی هم داشته باشند؛ اما کنار هم قرار‌دادن آنها تصویری از یک وضعیت کلی ترسیم می‌کند. این آرا فقط این را نشان نمی‌دهد که بایدن در برابر رقیب انتخاباتی‌ امسالش وضعیت بدتری دارد؛ بلکه بیانگر این است که رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در ایالت‌هایی که بیشترین آرا را به دموکرات‌ها می‌دهند، هم در مقایسه با چهار سال پیش، جایگاه خوبی ندارد». نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که جو بایدن در آخرین نظرسنجی در آریزونا، جورجیا و نوادا با پنج امتیاز یا بیشتر عقب است؛ در‌حالی‌که از سال ۲۰۰۴ تاکنون هیچ‌یک از نامزدهای دموکرات در نوادا شکست نخورده‌اند. نمونه‌هایی از ایالت‌های دیگر هم نشان می‌دهد که ترامپ در‌حال‌حاضر در ایالت‌های کافی برای پیروزی در کالج الکترال، هرچند اندک، پیشی گرفته است.

نویسنده این یادداشت در ادامه اشاره می‌کند: «آمریکایی‌ها می‌گویند عمده‌ترین مشکلات کشورشان به اقتصاد یا مهاجرت مربوط است و آنها ترامپ را در هر دو موضوع به‌طور درخورتوجهی بیشتر از بایدن قابل‌ اعتماد می‌دانند. به اعتقاد عده‌ای، این امکان وجود دارد که اگر در ماه‌های پیش‌رو وضعیت اقتصادی بهبود پیدا کند یا گذرگاه‌های مرزی کنترل شوند، بایدن بتواند علیه ترامپ موضع بگیرد؛ اما واقعیت این است که چنین احتمالی بسیار ضعیف است». با توجه به نگرانی‌های جدی درباره عملکرد جو بایدن، پیش‌بینی می‌شود که او در انتخابات آینده با کمترین اقبال به یک رئیس‌جمهوری منتخب در انتخابات مجدد، از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، مواجه شود. میزان محبوبیت بایدن را ۴۰ درصد یا کمی کمتر از آن تخمین می‌زنند.

بسیاری از دموکرات‌ها دوست دارند استدلال کنند که فقط نباید به میزان محبوبیت بایدن نگاه کرد و باید این را در نظر گرفت که رقیب او یعنی دونالد ترامپ نیز محبوبیت قبل را ندارد. این نکته درست به نظر می‌رسد؛ اما مسئله اصلی اینجا است که ترامپ حتی با وجود کاهش محبوبیت در مقایسه با گذشته، براساس نظرسنجی‌های متعدد (ازجمله جدیدترین نظرسنجی‌های فاکس‌‌نیوز، نیویورک‌تایمز و وال‌استریت ژورنال) امتیاز بالاتری از بایدن دارد و همین می‌تواند برای پیروزی او کافی باشد. نویسنده یادداشت سی‌ان‌ان در بخشی دیگر تأکید کرد: «با وجود پرونده‌های قضائی که برای دونالد ترامپ تشکیل شده است، ۱۸ درصد از حامیانش در یک نظرسنجی گفتند که حتی اگر او مجرم هم شناخته شود، همچنان از او حمایت خواهند کرد. چنین آماری باید برای حامیان بایدن و کارزار انتخاباتی او نگران‌کننده باشد؛ زیرا اگر محکومیت در دادگاه هم نتواند حمایت طرفداران ترامپ را کم کند، دیگر چه چیز می‌تواند آنها را به تغییر نظر وادارد؟

از سوی دیگر، موضوع مهم سن بایدن که بارها به آن اشاره شده، هم یک مشکل دیگر پیش‌روی رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا است. نظرسنجی تایمز نشان داد که ۷۲ درصد رأی‌دهندگان احتمالی می‌گویند سن بایدن برای تصدی یک دوره دیگر مسئولیت ریاست‌جمهوری بسیار بالا است. پیش‌از‌این جو بایدن در سخنرانی سالانه در کنگره آمریکا که پنجشنبه‌شب ایراد کرد، با لحنی تند از دونالد ترامپ انتقاد کرد و در ۱۳ مورد، بدون بر زبان آوردن نام رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، او را «همتای سابق من» خطاب کرد. بایدن ۸۱‌ساله در این سخنرانی در دفاع از خود در برابر آنهایی که سن و سلامت عقلی‌ او را زیر سؤال می‌برند، صدایش را بالاتر برد و در طول ۶۸ دقیقه‌ سخنرانی‌اش، بارها از سیاست‌های مهاجرتی و مالیاتی جمهوری‌خواهان انتقاد کرد؛ با‌این‌حال مشخص نیست آیا این انتقادها خواهد توانست آرای بیشتری را به سمت کارنامه «ناموفق» او جلب کند یا خیر.

کلید واژه ها: جو بایدن دونالد ترامپ دموکرات ها حزب جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا


نظر شما :