وقوع تغییرات ریشه ای بعید است

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

۲۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۵۵۶۸ اخبار اصلی خاورمیانه
سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق شنبه طی سفری رسمی به واشنگتن رفت و قرار است با جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در کاخ سفید دیدار و گفت وگو کند.

به گزارش میدل ایست نیوز، مقامات عراقی در وزارت امور خارجه عراق در بغداد درباره بازرترین مسائل و پرونده هایی که السودانی با بایدن در این سفر رایزنی خواهد کرد، سخن گفتند.

به گفته این مسئولان، بعید است در جریان این سفر، تغییرات ریشه ای در روابط میان بغداد و واشنگتن ایجاد شود.

السودانی پیشتر در مقاله ای در مجله فارن افیرز امریکا گفت که روابط عراق و امریکا، کلید ثبات خاورمیانه است و در این مقاله توضیح داد که دو کشور با یکدیگر تروریسم را شکست دادند.

وی تاکید کرد که شراکت استراتژیک میان بغداد و واشنگتن از طریق وارد شدن به مرحله ای جدید از طریق حمایت از حاکمیت عراق و پایبندی به همکاری مثمر ثمر فیمابین نیاز به حفاظت دارد.

نخست وزیر عراق با اشاره به تشکیل کمیته عالی نظامی در اواخر ژانویه، گفت که همه شرکا بر سر پایان ماموریت ائتلاف بین المللی اتفاق نظر دارند.

وی ضمن اشاره به اینکه روابط امریکا و عراق وارد مرحله جدیدی از شراکت براساس همکاری فراتر از حوزه امنیتی و نظامی می شود، توضیح داد که سفر او به واشنگتن و دیدار با بایدن فرصتی برای قراردادن شراکت امریکا و عراق براساسی جدید و پایدارتر است.

پیشتر یک مسئول در وزارت خارجه امریکا پیش بینی کرده بود که شراکت امنیتی و دفاعی میان دو کشور بخش مهمی از مذاکرات السودانی در واشنگتن باشد اما محور اصلی این سفر نخواهد بود.

وی گفته بود که این سفر بر مسائلی نظیر اقتصاد، آموزش، محیط زیست و حمایت امریکا از توسعه متمرکز خواهد بود.

یک مسئول در وزارت خارجه عراق در بغداد در گفت وگو با العربی الجدید گفت که در جریان این سفر، تغییرات ریشه ای در روابط میان بغداد و واشنگتن رخ نخواهد داد.

وی افزود که در جریان این سفر، پرونده نیروهای ائتلاف بین المللی و حضور امریکا در عراق و پرونده تحریم های امریکا بر بانک های خصوصی عراق و همکاری در حوزه های امنیتی و اقتصادی مختلف بررسی خواهد شد.

از طرفی دیگر یک مسئول دیگر در وزارت خارجه عراق نیز تغییر گسترده در نوع روابط کنونی میان امریکا و عراق را بعید دانست.

وی دلیل این عدم تاثیر سفر السودانی به واشنگتن در روابط امریکا و عراق را اوضاع منطقه و همچنین انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ماه نوامبر دانست.

در همین راستا، مختار الموسوی، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق گفت که السودانی بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد کرد.

وی افزود که این حمایت از اقتصاد عراق، از طریق برداشتن تحریم ها از برخی بانک های عراق و همچنین تامین کافی دلار امریکا از سوی بانک فدرال امریکا است.

الموسوی توضیح داد که امریکا نمی خواهد در این سفر، هیچ یک از پرونده ها را به صورت حقیقی تعیین تکلیف کند بلکه می خواهد این سفر، پروتکلی باشد که هیچ توافق حقیقی در جریان آن صورت نمی گیرد.

الموسوی بیان کرد که مساله خروج نیروهای امریکایی از عراق به صورت حقیقی در جریان این سفر مطرح نخواهد بود بلکه در حاشیه مطرح می شود.

وی اشاره کرد که جدیتی برای خروج نیروهای امریکایی از عراق از سوی واشنگتن وجود ندارد و این مساله ممکن است السودانی و دولتش را طی مرحله آتی با مشکلات زیادی رو به رو کند و این مساله نیز ممکن است حملات به منافع و نیروهای امریکایی را از سرگیرد.

وی در پایان سخنانش گفت که السودانی پس از بازگشت از سفر به پارلمان خواهد آمد تا گزارشی درباره جزئیات سفرش و رایزنی ها با امریکا ارائه دهد.

از طرفی دیگر باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق گفت که سفر السودانی به واشنگتن بر بررسی پرونده دلار، تحریم ها بر بانک های عراقی و محرومیت آنها از تعامل با دلار متمرکز خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ممکن است این سفر بر قیمت دلار در بازار عراق تاثیر بگذارد، ابراز امیدواری کرد که وضعیت دینار عراق در آینده و در مقابل دلار بهبود یابد.

العوادی با بیان اینکه دینار قوی به خصوص با اصلاحاتی که نخست وزیر انجام می دهد، قوی تر است، افزود که اهتمام بسیاری به پرونده اقتصادی و مالی با توجه به بازتاب هایی که بر سایر پرونده های سیاسی و اجتماعی و غیره دارد، وجود دارد.

در مقابل احمد الشریفی، تحلیلگر سیاسی عراقی در گفت وگو با العربی الجدید گفت که این سفر بیش از آنکه یک سفر سیاسی یا نظامی باشد، دارای ابعاد اقتصادی است.

وی افزود که همه از وجود خطر امنیتی، سیاسی و حتی اقتصادی در صورت خروج امریکا از عراق مطلع هستند از این رو به دنبال تعویق این پرونده و طولانی کردن مذاکرات و گفت وگوها هستند.

الشریفی اشاره کرد که سفر السودانی به امریکا به طور حقیقی شامل گفت وگو بر سر پرونده خروج امریکا از عراق نخواهد بود بلکه بر حمایت از پرونده اقتصادی و مالی متمرکز است.

این تحلیلگر سیاسی اظهار داشت که ممکن است السودانی پیام هایی را از سوی ایران به امریکا منتقل کند چرا که عراق همواره این اقدام را کرده است به خصوص با توجه به اینکه السودانی و دولت آن از خطر هرگونه تشدید تنش منطقه یا بین المللی با توجه به تاثیری که برای عراق دارد، مطلع هستند.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه اسبق عراق نیز به این سفر واکنش نشان داد و گفت که در شرایط بسیار سختی که تنش بی سابقه ای میان ایران و رژیم صهیونیستی وجود دارد انجام می شود و در صورت وقوع درگیری پیش از سفر، تاثیر منفی بر آن خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد که به نفع عراق است که این سفر موفق باشد در غیر این صورت تحولات آتی خطرناک خواهد بود.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: عراق امریکا عراق و امریکا محمد شیاع السودانی سفر السودانی به امریکا امریکا و عراق خروج نیروهای امریکایی از عراق جو بایدن


( ۱ )

نظر شما :