آیا یک کوه شواهد برای محکوم کردن ترامپ کافی است؟

طنین انداز یک محاکمه تاریخی

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۵۸۶۲ آمریکا انتخاب سردبیر
به گزارش نیویورک تایمز روز دوشنبه، دادستان ها به طور رسمی این پرونده را به ۱۲ عضو هیئت منصفه ارائه و برای اولین بار خواستار محاکمه یک رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا هستند. محاکمه ای که می تواند نام ترامپ را در سراسر کشور آمریکا به عنوان مجرم طنین انداز کند.
طنین انداز یک محاکمه تاریخی

دیپلماسی ایرانی: مردم ایالت نیویورک آمریکا با شکایت و تشکیل پرونده علیه دونالد جی. ترامپ به دنبال محکومیت وی توسط سیستم قضایی این کشور با استفاده از شاهدان عینی و هیئت منصفه هستند.

به گزارش نیویورک تایمز روز دوشنبه، دادستان ها به طور رسمی این پرونده را به 12 عضو هیئت منصفه ارائه و برای اولین بار خواستار محاکمه یک رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا هستند. محاکمه ای که می تواند نام ترامپ را در سراسر کشور آمریکا به عنوان مجرم طنین انداز کند.

دادستان این منطقه «آلوین ال. براگ» به نظر می رسد کوهی از شواهد را جمع آوری کرده است، اما با این وجود به سختی می توان از محکومیت ترامپ اطمینان حاصل کرد. چرا که وکلای ترامپ سه نقطه ضعف اساسی را در این موضوع عنوان کرده اند:

    اعتبار یک شاهد کلیدی
    مقصر بودن رئیس جمهور
    پیچیدگی حقوقی پرونده

دادستان ها با شناخت نسبت به این آسیب پذیری های پرونده درصدد رفع آنها برآمده اند زیرا به درستی واقفند که آنها با یک متهم زیرک با سابقه چندین دهه تبرئه شدن در پرونده های مختلف روبه رو هستند. آنها همچنین به دنبال تقویت اعتبار شاهد کلیدی «مایکل دی کوهن» کارچاق کن سابق ترامپ هستند که قبلاً به جرم پرداخت رشوه به ستاره فیلم های پورن «استورمی دانیلز» اعتراف کرده است.

دانیل جی. هورویتز، یک وکیل مدافع کهنه کار که قبلاً در دفتر دادستان منطقه منهتن برای رسیدگی به پرونده های یقه سفید کار می کرد، گفت که می توان از دادستان ها انتظار داشت که داستان کوهن را تا جایی که ممکن است تأیید کنند. هورویتز همچنین افزود: "دادستان لایه به لایه شواهدی برای حمایت از آنچه مایکل کوهن در دفاع خواهد گفت را دارد." هر دو طرف در بیانیه‌های آغازین پرونده‌های خود را مطرح خواهند کرد و تفسیرهای دوئلی خود از شواهد را ارائه خواهند کرد که حدود شش سال پیش ریاست‌جمهوری ترامپ را به خطر انداخته بود.

بر این اساس پیش‌بینی می شود دادستان‌های منهتن بر هیچ یک از دو موضوع سکوت خانم دنیلز و رسوایی جنسی – در این فرآیند مدفون شد – تأکید نکنند. 

دادستان «جاشوا استینگلاس» قضات را با یک سوال اساسی مواجه کرد: "این پرونده در مورد حاکمیت قانون است و اینکه آیا دونالد ترامپ آن را نقض کرده است یا نه. "استینگلاس اقدامات ترامپ را دخالت در انتخابات دانسته هرچند وکلای ترامپ مدعی شدند که او صرفاً تلاش می‌کرده تا داستان‌های شرم‌آور را از خانواده‌اش پنهان کند. براگ می‌گوید که ترامپ طرحی را برای پنهان کردن رسوایی‌های جنسی از رای‌دهندگان در حالی که در سال ۲۰۱۶ به پای صندوق‌های رای می‌رفتند، ترتیب داده است.  

به نظر می رسد دادستان ها و براگ به دنبال این خواهند بود که استراتژی مبارزات انتخاباتی 2016 که به پیروزی ترامپ کمک کردرا علیه او برگردانند. در واقع دستیاران و دوستانی که از جانب ترامپ در آن زمان دروغ گفته اند، در جایگاه شاهد حضور خواهند یافت تا علیه او شهادت دهند. این افراد عبارتند از: دیوید پکر، ناشر تبلوید که داستان های مخرب ترامپ را خرید و دفن کرد. هوپ هیکس، سخنگویی که سعی کرد خبرنگاران را به تصویر بکشد. کوهن، هماهنگ کننده ای که به خانم دانیلز پول پرداخت کرد. به گفته منابع موثق با این طرح، پکر مالک شرکت The National Enquirer قراراست، چندین گفت و گو با ترامپ درباره پول خاموش را به هیئت منصفه ارائه کند.

ترامپ با 34 مورد جنایت و پیامد چهار ساله پشت میله¬های زندان مواجه است. اگر مجرم شناخته شود، ممکن است حق رای، از جمله رای دادن به خود را از دست بدهد. اگر او دوباره کاخ سفید را به دست آورد، اولین مجرمی خواهد بود که به عنوان فرمانده کل قوا خدمت می کند. در این زمینه سوالات دیگری نیز مطرح است: 

وی چگونه حکم زندان خود را سپری خواهد کرد؟ 

چند درصد احتمال اینکه غیر عقلانی عمل کرده و کشور را به آشوب بکشاند وجود دارد؟

در حقیقت آمریکا به دیدن جنایت و عبور از خط قرمز¬های ترامپ عادت کرده و اکنون شاهد پدیده¬ای است که در 248 سال تاریخ  موجودیت این کشور برای اولین بار است که یک رئیس جمهور محاکمه می¬شود. در گذشته سابقه داشته است که روسای جمهور استیضاح شوند یا  از سمت خود برکنار شوند و یا در پای صندوق¬های رای از سوی رای¬دهندگان مورد اقبال واقع نشوند. اما گویا ترامپ قرار است اولین کسی باشد که سرنوشت او نه تنها توسط رای دهندگان، بلکه توسط 12 شهروند در جایگاه هیئت منصفه تعیین خواهد شد. و همه این 12 عضو از منهتن، ناحیه ای که ترامپ را به شهرت رساند (جایی که اکنون وی در آنجا محبوب نیست) می آیند.  

به نظر می رسد خطرات برای براگ نیز زیاد است. هنگامی که او در سال 2022 به قدرت رسید، از طرح یک پرونده کلاهبرداری مالی علیه ترامپ که سلف او تهیه کرده بود، خودداری کرد این امر با استعفای دو دادستان معترض مواجه شد. 

پرونده منهتن شامل سه معامله پولی است: با خانم دانیلز، با یک مدل سابق پلی بوی و با یک دربان. زمانی که داستانی درباره پدر شدن ترامپ خارج از رسم ازدواج یک فرزند از زبان دربان، مطرح شد. پکر و روزنامه‌اش سکوت دربان را خریدند و عنوان کردند این داستان دروغ است. آن¬ها بر اساس ضرب¬المثل معروف «بگیر و بکش» همچنین حقوق داستانی که توسط کارن مک‌دوگال (مدل) مطرح شد را خریدند. سپس دانیلز بود که علاقه داشت داستان جنسی خود با ترامپ را بفروشد. پکر به دلیل قیمت خیلی بالا از خرید آن منصرف شد، اما کوهن مبلغ 130هزار دلار به دانیلز پرداخت تا داستان را پنهان کند و جایی بازگو نکند. در آن زمان کوهن مدعی شده که این کار را به دستور ترامپ انجام داده، اما این موضوع مسئولیتی را متوجه رئیس جمهور سابق نمی کند چرا که با توجه به سوابق داخلی، شرکت وی این پرداخت‌ها را به ‌عنوان هزینه‌های قانونی با استناد به یک توافقنامه نگهدارنده مطرح کرده؛ اما دادستان¬ها معتقدند چنین هزینه هایی مرسوم نبوده و توافق¬نامه حفظ و نگهداری نیز یک توافق¬نامه خیالی است.

رئیس جمهور سابق آمریکا متهم به مهندسی – یا حداقل تأیید – این پوشش است. با این تقاسیر چه دونالد ترامپ موضع بگیرد چه نگیرد، این محاکمه می‌تواند به یک رفراندوم در مورد اعتبار کوهن تبدیل شود و حکم احتمالاً به عملکرد قانع‌کننده بستگی خواهد داشت. در سال 2018، کوهن به انواع جنایات فدرال اعتراف کرد و به مشارکت در معاملات پولی با دنیلز و خانم مک دوگال اعتراف کرد و به کنگره در مورد برنامه‌هایی برای معامله تجاری ترامپ در روسیه دروغ گفت. وکلای ترامپ در هر لحظه به دنبال تاکید بر گذشته بازی شطرنجی کوهن خواهند بود. و در بازجویی متقابل، وکلای ترامپ احتمالاً کوهن را یک دروغگوی سریالی با کینه توزی نسبت به رئیس سابقش معرفی خواهند کرد. به عنوان نمونه سوزان نچلس، یکی از وکلای ترامپ، این کمپین را در زمان انتخاب هیئت منصفه به راه انداخت و به کتاب «انتقام» کوهن در سال ۲۰۲۲ اشاره کرد و اعتبار «کسی که می‌گوید می‌خواهد از رئیس جمهور ترامپ انتقام بگیرد» زیر سوال برد. 

در این زمینه مادلین وسترهوت، دستیار اجرایی دونالد ترامپ در کاخ سفید – به عنوان شاهد بالقوه معرفی شده است – می‌تواند تایید کند که کوهن واقعاً با ترامپ ملاقات کرده است، حتی اگر نتواند آنچه را که آن‌ها صحبت کرده‌اند تایید کند. پکر می‌تواند حداقل از برخی از شهادت‌های کوهن در مورد دخالت ترامپ در معاملات پولی حمایت کند. صدای ضبط شده کوهن از ترامپ (طی تماس تلفنی) از توافق رئیس جمهور سابق با خانم مک دوگال حکایت دارد. هورویتز، دادستان سابق، گفت: «استدلال دادستان این است که شما می‌توانید به مایکل کوهن بدون تردید در مورد مکالمه جداگانه آنها اعتماد کنید.» او این رویکرد را «تعقیب 101» نامید.

منبع: نیویورک تایمز / مترجمان: محمد کرمی و متین مطبوعی نژاد

کلید واژه ها: دونالد ترامپ محاکمه ترامپ دادگاه های امریکا دادگاه ترامپ ایالات متحده امریکا امریکا


( ۴ )

نظر شما :