سارکوزی و میلبند به بیروت آمدند تا لبنان آرام بماند

۲۳ خرداد ۱۳۸۷ | ۱۷:۱۸ کد : ۲۰۶۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سفر مکرر مقام­های اروپایی به لبنان آن هم بفاصله کم و بطور پی در پی گویای این واقعیت است که اروپا از آرامش پیش آمده در لبنان بسیار خشنود است و تلاش می­کند با حمایت از رئیس جمهوری جدید این کشور و دولت وحدت ملی استقرار و ثبات در این کشور را تداوم بخشد.
سارکوزی و میلبند به بیروت آمدند تا لبنان آرام بماند

دیوید میلیبند وزیر امور خارجه بریتانیا یک روز پس از رفتن نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه وارد بیروت شد تا دومین مقام عالی رتبه یک کشور عضو شورای امنیت و اروپا باشد.

 

سفر مکرر مقام­های اروپایی به لبنان آن هم بفاصله کم و بطور پی در پی گویای این واقعیت است که اروپا از آرامش پیش آمده در لبنان بسیار خشنود است و تلاش می­کند با حمایت از رئیس جمهوری جدید این کشور و دولت وحدت ملی استقرار و ثبات در این کشور را تداوم بخشد.

 

وزير امور خارجه بریتانیا که به لبنان سفر کرده پس از ديدار با رييس جمهوری اين کشور حمايت‌ همه جانبه‌اش را از توافق‌نامه‌ دوحه برای حل و فصل بحران سياسى لبنان اعلام کرد.

 

‌ديويد ميليبند پس از ديدار با ميشل سليمان، رييس جمهوری لبنان در کاخ رياست جمهورى بعبدا در بیروت گفت: «امروز بيش از هر زمان ديگرى فرصت تحقق ثبات سياسى و امنيتى و فراهم کردن شرايط زندگى بهتر براى شهروندان لبنانى فراهم شده است.»

 

وى تاکید کرد، ما مى‌خواهيم حل و فصل بحران سياسى لبنان بر اساس توافق­نامه رهبران احزاب سياسى اين کشور در دوحه صورت گيرد و به همين دلیل تمام تلاش خود را برای تحقق اين امر به کار مى‌بنديم. بریتانیا همچنان به حمايت‌هايش از دولت و ملت لبنان ادامه مى‌دهد.

 

وى گفت که در مذاکراتش با رييس جمهوری لبنان به بررسى مسووليت‌هاى احزاب سياسى اين کشور برای اجراى توافق‌نامه‌ دوحه و حمايت بين‌المللى گسترده از ميشل سليمان به عنوان رييس جمهوری جديد لبنان نیز پرداخته است.

 

میلیبند تاکيد کرد سفرش به لبنان با هدف ابلاغ يک پيام سياسى به لبنانى‌ها مبنى بر تاکيد بر جايگاه ويژه لبنان در منطقه و تلاش انگليس برای  کمک به صلح و ثبات در اين کشور صورت گرفته است.

 

وزیر امور خارجه بریتانیا بخوبی می­داند که لبنان یکی از قربانیان ناآرامی­ها و بی­ثباتی­های منطقه بود. این قربانی حتی مجبور شد دامنش را به آتش جنگ آغشته کند تا تصفیه حساب­های غربی­ها با قدرت­های خاورمیانه به مرحله حساب و کتاب برسد. چیزی که در آخر هم منفعتی برای غرب به ارمفغان نیاورد.

 

ميليبند به این موضوع اعتراف کرد و گفت: «ما فراموش نمی­کنیم لبنان قربانى بى‌ثباتى در منطقه بوده است. ما در ديدار با رهبران لبنانى و رئيس جمهوری اين کشور درباره مسائل مختلف از جمله موضوع مزارع شبعا و اهميت اين مساله گفت‌و‌گو کرديم و سند تثبيت هويت مزارع شبعا را مورد بررسى قرار داديم، اين سند بايد به سازمان ملل متحد ارائه شود و به نظر من راه حل اين مشکل نزديک است. ما معتقديم که آينده لبنان تنها براى لبنانى‌ها حايز اهميت نيست بلکه اين مساله براى آينده کل منطقه اهميت دارد.»

 

میلیبند درباره تماس دولت بریتانیا با حزب‌الله لبنان نیز گفت: «من در جريان سفرم به بيروت با نبيه برى، رييس پارلمان لبنان ديدار کردم اما پيش از تشکيل دولت ترجيح مى‌دهم جز با نخست وزير با ديگر اعضاى کابينه ديدارى نداشته باشم، اما بعد از تشکيل دولت مى‌توانيم درباره آينده روابطمان با اعضاى کابينه لبنان تصميم‌گيرى کنيم.»

 

وى همچنين تصريح کرد، موضع‌گيرى انگليس در قبال اجراى تمامى قطعنامه‌هاى بين‌المللى آشکار است و من در تمام مذاکراتم با رهبران لبنانى بر ضرورت اجراى قطعنامه‌ها به ويژه قطعنامه‌ 1701 تاکيد کردم.

 

 نبیه بری نیز در دیدار خود با وزیر امور خارجه بریتانیا بر ضرورت اجراى کامل بندهاى توافقنامه دوحه پس از اجراى بند اول آن مربوط به انتخاب رييس جمهوری تاکيد کرد.

 

وى اجراى بندهاى مربوط به تشکيل دولت متحد ملى و تدوين قانون انتخابات لبنان را ضرورى دانست و گفت: «دولت متعلق به حزب و يا گروه خاصى نيست و هر کس که در روند اجراى توافقنامه‌ دوحه مانع تراشى کند اميد لبنانى‌ها را نسبت به يک زندگى آرام و شکوفا به بن بست مى‌کشاند.»

 

برى هم‌چنين خاطرنشان کرد معارضان لبنانى بنا به توجه ويژه‌شان به ثبات و صلح داخلى در انجام مذاکرات ملى مصمم هستند.


سفارت انگليس در بيروت در بيانيه خود تاکيد کرد: در جريان سفر ميليبند به بيروت وى با چند تن از مقامات لبنانى ديدار و گفت‌وگو خواهد کرد. اين سفارتخانه نام شخصيت‌هاى لبنانى که ميليبند با آنان ديدار خواهد کرد، فاش نساخت.

 

در همین حال و در ارتباط با سفر میلیبند به لبنان محمد رعد، رييس فراکسيون حزب‌الله در پارلمان لبنان تاکيد کرد: تلاش‌ها جهت حل بحران سياسى لبنان از انتخاب رييس جمهور جديد آغاز شده و با تشکيل دولت متحد ملى ادامه خواهد يافت و اين دو نتيجه‌ آشکار توافق­نامه‌ احزاب سياسى لبنان در نشست دوحه است.

 

وى افزود: امروز ما درصدد هستيم به مذاکرات برای تشکيل هر چه سريعتر دولت متحد ملى پايان دهيم و چنانچه تاخير و يا پيچيدگى در روند اين امر وجود دارد پيچيدگى‌هاى معمول و طبيعى است.

 

رعد همچنین ابراز اميدوارى کرد، اين پيچيدگى‌ها بزودی پايان يابد و در زمانى نزديک طى هفته آينده دولت متحد ملى تشکيل شود.

 

وى در این باره همچنین گفت: «با توجه به توافق به وجود آمده در دوحه مشکل خاصى در تشکيل دولت وجود ندارد و خواسته‌هاى احزاب معارض همچون خواسته‌هاى حزب حاکم مشخص شده است.»

 

اين مقام حزب‌الله لبنان تاکيد کرد: ما نسبت به روند امور بدبين نيستيم و اميدواريم که بزودى شاهد تشکيل دولت متحد ملى باشيم و با آرامش اوضاع بتوانيم منافع مشترک و ملى لبنان را تامين کنيم.

 

ميشل عون، رهبر مارونى‌هاى لبنان که پیش­بینی می­شود وی نیز با میلیبند دیدار کرده و درباره چگونگی تشکیل دولت جدید فئواد سنیوره با وی گفت و گوی کند، اجراى کامل مفاد توافقنامه دوحه را خواستار شد و بر تمايل شديد معارضان نسبت به تحقق معادله نه غالب و نه مغلوب و اصل مشارکت ملى در لبنان تاکيد کرد.

 

نیکولا سارکوزی در بیروت

 

این در حالی است که روز شنبه نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه نیز در راس یک هیات بلند پایه که شامل نخست وزیر، وزیر امور خارجه کشورش و رهبران احزاب می­شد به بیروت آمد و در ضیافت نهار میشل سلیمان در کاخ ریاست جمهوری در بعبدا شرکت کرد.

 

نیکولا سارکوزی در سفر خود به بیروت که تنها پنج ساعت بطول انجامید بر حمایت بی چون و چرای کشورش از دولت و ملت لبنان تاکید کرد و قول داد هر آنچه در توان داشته باشد برای پیشبرد صلح، عمران، ثبات، رونق اقتصادی و ثبات سیاسی در لبنان بکار گیرد و تا آخر از رئیس جمهوری جدید این کشور حمایت کند. 

 

نيکولا سارکوزى رييس‌جمهور فرانسه که به عنوان اولين رييس‌جمهور اروپايى پس از انتخاب ميشل سليمان به سمت رياست ‌جمهوری به بيروت سفر کرده است، از رهبران سياسى لبنان خواست ضمن پايبندى به توافقنامه‌ دوحه و از طريق انجام مذاکرات به مصالحه‌ ملى روى آورند.

 

سارکوزى خاطرنشان کرد: تمام احزاب سياسى لبنان بايد از طريق مذاکره، بندهاى توافقنامه دوحه را اجرا کنند و اميدواريم لبنانى‌ها آينده‌اى را جستجو کنند که بر اساس مذاکره و مصالحه استوار باشد.

 

وى همچنين پيش از حضور در ضيافت نهار ميشل سليمان در کاخ رياست جمهورى لبنان که با حضور رهبران احزاب سياسى اين کشور از جمله رييس فراکسيون حزب الله در پارلمان لبنان برگزار شد، مذاکراتى را با رييس‌جمهوری لبنان انجام داد.

 

در همین حال ایجاد زمینه لازم برای سفر رئیس جمهوری فرانسه به لبنان این زمینه بوجود آورده است که فرانسه به فکر بهبود روابط خود با سوریه بیافتد.

 

سارکوزى در این باره گفت: با بشار اسد رييس‌جمهوری سوريه تماس گرفته­ام و وی تمايلش را نسبت به ادامه همکارى‌هاى سوريه برای اجراى توافقنامه‌ دوحه اعلام کرده است.

 

سارکوزی تاکید کرد، به گمانم وقت آن رسیده که صفحه تازه­ای در روابط ما با سوریه باز شود.

 

وى در عين حال تصریح کرد، پرونده ترور رفيق حريرى نخست وزير اسبق لبنان و ديگر ترورهاى انجام شده در اين کشور نبايد بدون محاکمه‌ عاملان آن بسته شود. عاملان اين جنايات بايد تاوان گناهشان را پس دهند و تشکيل دادگاه بين‌المللى مى‌تواند به انجام اين امر کمک کند.

 

سارکوزى در این باره گفت: خواسته‌ ما کشف، حل و فصل و اجراى عدالت در خصوص ترورهاى سياسى صورت گرفته در لبنان است و جامعه بين‌المللى عزمش را براى کمک به لبنان جهت پايان دادن به پرونده‌ ترورهاى سياسى در اين کشور جزم کرده است.

 

وى همچنين تاکيد کرد که وزير اقتصاد و دارايى فرانسه براى مشارکت در طرح بازسازى لبنان به بيروت سفر خواهد کرد.

 

رييس‌جمهور فرانسه بار ديگر حمايت همه جانبه‌ دولت فرانسه را از لبنان جهت ايجاد کشورى آزاد و با ثبات اعلام کرد.

 

وى همچنين از دولت آينده‌ لبنان خواست تا اصلاحات لازم در اين کشور را جهت پيشبرد روند دموکراتيک در لبنان عملى سازد.

 

ميشل سليمان نيز در مذاکراتش با سارکوزى، بار ديگر بر حق لبنان براى بازگرداندن مزارع شبعا و منطقه‌ کفرشوبا که هنوز در اشغال اسرائیل است، اصرار ورزید.

 

سليمان تاکيد کرد، موضوع استراتژى دفاعى لبنان نيز پس از آزادى شبعا و کفرشوبا بررسى خواهد شد.

 

رييس جمهور لبنان هم‌چنين از تلاش‌ها و رايزنى‌هاى کشورهاى عربى و جامعه‌ى بين‌المللى بويژه فرانسه در اين خصوص تقدير کرد.

 

منابع نزديک به سارکوزى نيز اعلام کردند، قرار است وى ظرف چند روز آينده دو نماينده راهى دمشق کند تا مذاکراتى را با بشار اسد انجام دهند.

 

کاخ رياست جمهورى فرانسه نيز با صدور بيانيه‌اى با اشاره به نقش مهم و اساسى دمشق در لبنان، از پيشرفت در موضع‌گيرى‌هاى سوريه در قبال لبنان خبر داد.

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :