سارکوزی در اسرائیل: شهرک سازی ها را متوقف کنید

۰۵ تیر ۱۳۸۷ | ۰۶:۳۱ کد : ۲۱۵۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه برای تبریک به مناسبت شستمین سال تاسیس اسرائیل به همراه همسرش کارلا برونی برای یک سفر سه روزه به خاورمیانه آمده است.
سارکوزی در اسرائیل: شهرک سازی ها را متوقف کنید

نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه برای تبریک به مناسبت شستمین سال تاسیس اسرائیل به همراه همسرش کارلا برونی سفر برای یک سفر سه روزه به خاورمیانه آمده است. قبل از آن که سارکوزی عزم خود را جزم کند که به خاورمیانه بیاید، منابع خبری فرانسوی اعلام می­کردند، سارکوزی چون از آینده دولت اولمرت خبر ندارد و بیم آن می­رود هر آن سقوط کند، سفر خود به اسرائیل را پس از انتخاب جانشین اولمرت انجام خواهد داد.

 

سارکوزی عصر دیروز وارد تل­آویو شد و مورد استقبال رسمی شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل و ایهود اولمرت نخست­وزیر آن رژیم قرار گرفت.

 

سارکوزی قبل از آن که سوار هواپیما شود و به اسرائیل آید از سوی یک جوان فرانسوی که راه او را سد کرده بود، دشنام شنید و به نژادپرستی متهم شد. موضوعی که باعث عصبانیت رئیس جمهوری فرانسه شد تا وی با ناراحتی پا به فرودگاه تل­آویو بگذارد.

 

چگونگی گسترش روابط میان اسرائیل و فرانسه، بحث بر سر اتحادیه کشورهای حاشیه دریای مدیترانه و ايجاد يک سرزمين فلسطينى محور مذاکرات سارکوزی با سران اسرائیلی است.

 

شيمون پرز و ايهود اولمرت به محض فرود هواپيماى حامل سارکوزى و همسرش براى ابراز دوستى و صميميت اسرائيل با فرانسه به استقبال آنها آمدند.

 

پرز به محض ديدن آنها براى استقبال بهتر از مهمانانش و در توصيف سارکوزى، چند کلمه‌اى به زبان فرانسه صحبت کرد و گفت: «رهبر بزرگ فرانسه که دوست صميمى اسرائيل است!»

 

سارکوزى همچنين ضمن ابراز خوشحالى از استقبال گرم و صميمانه ميزبانان اسرائيلى خود به آنها گفت: «استقبال امروز شما مرا شديدا تحت تأثير قرار داد. من همواره دوست اسرائيل بوده و خواهم بود و همواره از امنيت اين کشور دفاع مى‌کنم اما اين برقرارى و حفظ امنيت پيش از هر چيز در گرو تشکيل و ايجاد کشور مستقل فلسطين است.»

 

سارکوزی این موضوع درباره فلسطین گفت تا اولا به طرف اسرائیلی بفهامند تا چه اندازه تشکیل کشور مستقل فلسطینی، به نتیجه رسیدن مذاکرات و دیگر این که اگر فرانسه به حفظ رابطه صمیمانه با اسرائیل پایبند است، حفظ رابطه با اعراب نیز برای آن حائز اهمیت است. دقیقا همان موضوعی که اسرائیل پس از جنگ  1968 همواره از آن انتقاد کرده و فرانسه را حامی اعراب دانسته است.

 

البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که فرانسه 600 هزار نفر یهودی دارد و تا قبل از 1968 نقش به سزایی در  هسته­ای کردن اسرائیل ایفا کرد.

 

سارکوزى درباره صلح اعراب و اسرائیل و روند مذاکرات گفت و گوها با فلسطینیان تصريح کرد: «باید بدانيم که صلح با زور و اجبار برقرار نمى‌شود بلکه تنها راه برقرارى و حفظ صلح انجام مذاکره است که تحقق اين امر نيازمند تلاش‌هاى بسيار ، درک بالا و از ياد بردن رنج و دردهاست. هر بار که اسرائيل يک کار بزرگ انجام مى‌دهد در واقع بايد بداند که آن کار را به مدد صلح انجام داده است.»

 

نیکلا سارکوزی در دیدار با شیمون پرز همچنین گفت: «اسرائیل باید هر چه سریعتر برای برقراری صلح ریسک کند زیرا انتظار کشیدن برای فردا خطرات بیشتری خواهد داشت. فرانسه معتقد است که زمان رنج و کشتار بسیار طولانی شده است. خاورمیانه بسیار رنج کشیده و دیگر نباید انتظار سال­های دیگر و قتلهای بیشتر داشت.»

 

توصیه سارکوزی به اسرائیل درباره سوریه

 

سارکوزى همچنين بر اهمیت نقش سوریه در تداوم گفت و گوهای صلح تاکید کرد و به شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل یادآور شد، روند صلح خاورميانه نتيجه‌بخش نيست، مگر اين که دمشق نيز بر سر ميزمذاکرات بيايد.

 

سارکوزی در این باره گفت: «اگر ما با بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه وارد گفت‌و‌گو نشويم صلحى در خاورميانه ايجاد نخواهد شد.»

 

پرز نيز در اين رابطه اظهار داشت، من نمى‌دانم که آيا بالاخره اسد و المرت براى مذاکره کنار يکديگر خواهند نشست يا خير، اما اين يک روند بسيار مهم است. من مى‌خواهم به اسد بگويم که لازم است از انور سادات، رييس‌جمهوری سابق مصر الگو بگيرد و براى ديدار رو در رو با اولمرت به بيت‌المقدس بيايد.

 

در حالی که گفت و گوهای صلح میان اسرائیل و سوریه به صورت غیر مستقیم و با میانجیگری ترکیه جریثان دارد، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با وجود اصرار طرف­های اسرائیلی  تا کنون نپذیرفته با اولمرت دیدار کند. با وجود این که اولمرت خود بسیار مایل است با بشار اسد دیدار و گفت و گو داشته باشد.

 

بشار اسد تاکید کرده، بعید می­داند تا زمان ریاست جمهوری جورج بوش با نخست وزیر اسرائیل دیداری داشته باشد. وی همچنین گفته است که تا زمانی که چیزی از مذاکرات اسرائیل و سوریه به دست نیامده ملاقاتش با اولمرت بی معنا است.

 

مصاحبه مطبوعاتی سارکوزی قبل از پرواز

 

به نظر می­رسد سارکوزی در سفر به اسرائیل بر خلاف روسای جمهور گذشته فرانسه که دیدارشان از اسرائیل همواره با جنجال و انتقادهای گسترده از هیات حاکمه اسرائیلی همراه بود، این بار سیاست دیگری در پیش گرفته است. وی ظاهرا بیشتر می­پسندد از سیاست «زدن یکی به ثم یکی به میخ» استفاده کند. سارکوزی از یک سو به اسرائیلی­ها برای تاسیس رژیمشان تبریک گفت و از نزدیکی بسیار گرم روابط اسرائیل با فرانسه سخن به میان آورد و از سوی دیگر از آنها خواست فورا شهرک­سازی­ها را متوقف کرده و ریسک برای تشکیل کشور فلسطینی و آغاز فصلی تازه در روابط با اعراب و فلسطینیان را بپذیرد.

 

وی در گفت و گو با دو روزنامه اسراييلى در مورد موانع صلح خاورميانه، مهمترين مانع را ساخت شهرک­هاى يهودى نشين دانست و خواستار توقف فوری ساخت شهرک هاى يهودى نشين شد.

 

وی ابراز عقیده کرد، منازعه ميان اسراييل و فلسطين بيش از حد طولانى شده و همه به اين امر واقفند که رسيدن به راه حلى پايدار ضرورتاً از طريق مذاکره وايجاد يک حکومت فلسطينى حاصل خواهد شد. بهترين تضمين براى امنيت اسراييل ايجاد يک کشور قابل دوام و دموکراتيک فلسطينى است.

 

سارکوزی معتقد است، اسراييلى ها و فلسطينيان بايد به يک توافق تاريخى که الزاما مشکل هم مى باشد، دست پيدا کنند.

 

وی همچینین گفت: «فرانسه خود را متعهد می­داند طرفین را برای  به تعقيب مذاکرات و رسيدن به توافق نهایی تا پايان سال ميلادى جارى تشويق مى کند. براى نيل به نتيجه بايد اين پيشرفت ها جدى باشد. فرانسه به اسراييلى ها و فلسطينى ها مى گويد شما تنها نيستيد تلاش هايى که مى کنيد دردناک است اما ما شما را کمک مى کنيم. فرانسه و اتحاديه اروپا آماده اند که وراى حمايت ساده اقتصادى در اجرا و تحقق توافق به طرفين نیز کمک کنند. اين چيزى است که من مى خواهم به مقامات اسراييلى و فلسطينى بگويم.»

 

رئيس جمهورى فرانسه درباره موضوع امنیت که دغدغه اسرائیلی­ها است نیز گفت: «بديهى است که امنيت براى مردمى که زير تهديد مدام زندگى مى کنند امرى کليدى است. شليک راکت عليه غيرنظاميان اسراييلى غيرقابل توجيه است و اسراييل حق دفاع از خود در برابر تروريسم را دارد. اما در همين چارچوب اسراييل بايد در دفاع خود رعايت تناسب استفاده از نيرو را نیز بکند. سال هاى یکنواخت و حوادث تلخى دیگر سپرى شده­اند و گذشت سال­ها ثابت کرده که براى بحران حاضر راه حل نظامى وجود ندارد.»

 

سارکوزی همچنین درباره وضعیت حماس و انعقاد آتش­­بس میان این جنبش با دولت اسرائیل نیز ابراز عقیده کرد، مساله وارد کردن نوارغزه در روند مذاکرات صلح نيز در زمان خود طرح خواهد شد. در حال حاضر حماس مى داند تا زمانى که سه شرط گروه چهارگانه بر سر مذاکرات صلح خاورميانه را نپذيرفته است، هيچ مذاکره اى با آن صورت نخواهد گرفت. اين سه شرط عبارتند از شناسايى اسراييل، پايان دادن به خشونت ها و قبول توافقات گذشته. حماس همچنين مى داند که اگر بخواهد مناسبات خود با جامعه بين المللى را بهبود بخشد بايد بى هيچ انتظار و پیش شرطی شليک راکت به اسراييل را متوقف و گلعاد شاليت سرباز فرانسوى اسراييلى اسير خود را نیز آزاد کند.

 

سارکوزى همچنین تاکید کرد، من صلح را باور دارم و فکر مى کنم که امروز اين صلح در دسترس مردم اسراييل و مردم فلسطينى است و فقط مساله شجاعت و اراده در میان است.

 

وى از تلاش هاى ميانجيگرانه مصر را قابل ستایش دانست و ابراز اميدوار کرد اين آتش بس تدوام يابد.

 

سارکوزی همچنین خواستار توجه بیشتر اسرائیلی­ها به فلسطینیان و تغییر رفتار تل­آویو در برخورد با آنها شد و گفت: من به اين امر واقفم که مسير صلح تا چه حد دشوار است و هيچ چيز از قبل دست يافته نيست اما مى دانم که براى اسراييل مساله صلح در قلب هاست تا بتوان بر اساس آن صلح در عرصه عمل را نيز تحقق بخشيد. اسراييل بايد به تعهداتى که در آناپوليس داده، پایبند باشد. همان طور که بارها گفته­ام ساخت شهرک­هاى يهودى نشين مهمترين مانع براى صلح است و بايد متوقف شود.

 

نیکولا سارکوزی قرار است پس از پایان دیدارش از اسرائیل سه شنبه 24 ژوئن به فلسطین رود و با محمود بعاس و دیگر مقام­های فلسطینی دیدار و گفت و گو کند.

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :