تحريم بانک ملى ايران در اتحاديه اروپا

۰۵ تیر ۱۳۸۷ | ۰۷:۱۴ کد : ۲۱۵۵ اقتصاد و انرژی
در روز دو شنبه اتحاديه اروپا طرح تحريم بانک ملى ايران و انسداد دارايى هاى اين بانک را به منظور متقاعد کردن ايران در کناره گيرى از برنامه هست اى تصويب کرد. اما ايران اعلام کرد اين تحريمها نمى تواند مانع از رسيدن کشور به اهدافش باشد.
تحريم بانک ملى ايران در اتحاديه اروپا
 یک هفته بعد از رد و بدل شدن بسته های پیشنهادی ایران و گروه1+5 برای حل مناقشات ایجاد شده در مورد بر نامه هسته ای ایران اتحادیه اروپا در اقدامی غافلگیرانه طرح تحریم بانک ملی ایران و ممانعت فعالیت این بانک در کشورهای اروپایی را تصویب کرد . در روز دوشنبه 23 ماه ژوین سال 2008 میلادی وزرای کشاورزی و شیلات 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در جلسه ای که در بروکسل برگزار شده بود بر توقف کلیه عملیات بانکی سه شعبه اصلی بانک ملی ایران در اروپا شامل لندن، هامبورگ و پاریس توافق کردند .
 
رویترز این طرح تحریمی اروپا را شدیدتر از طرحهای تحریمی امریکا می داند زیرا به گزارش این پایگاه خبری سه شعبه مذکور بانک ملی ایران بر اساس قوانین بانکی کشورهای انگلیس ، المان و فرانسه در این کشورها عمل می کنند و تنها بانکهای ایرانی هستند که طبق موازین و قوانین بانکداری ایران در اروپا فعالیت نمی کنند.
 
در این جلسه اتحادیه اروپا بر طرح مسدود کردن دارایی های بانک ملی ایران در اروپا نیز با یکدیگر اجماع کردند . البته طرح اولیه این تحریم دقیقا یک روز بعد از ارایه بسته پیشنهادی کشورهای صنعتی به ایران و در جریان سفر بوش به انگلیس عنوان شد ولی انتظار نمی رفت تصویب این طرح و اجرایی شدن آن کمتر از یک هفته زمان نیاز داشته باشد .
 
در این جلسه کشورهای عضو اتحادیه اروپا طرح تحریمی دیگری را نیز تصویب کردند. به موجب این طرح اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در برنامه های هسته ای ایران و برنامه های بالستیک این کشور( طبق ادعای کشورهای غربی ) همکاری داشته اند نیز مشمول تحریم شده اند. طبق این طرح 14 نفر از ایرانیانی که در توسعه برنامه هسته ای ایران نقش فعالی داشتند علاوه بر مواجهه با انسداد دارایی ها و ممانعت از همکاری اقتصادی با اروپا با محدودیتهای مسافرتی و اخذ ویزا نیز مواجه خواهند شد .
 
یکی از مقامات شرکت کننده در اجلاس بروکسل در این مورد گفت:" افراد مذکور که فهرست نام آنها در روز سه شنبه بیست و چهارم ماه ژوین در اختیار تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار گرفته است نمی توانند وارد خاک اتحادیه اروپا شوند و اشخاص حقوقی یا شرکتهای دست اندر کار در برنامه هسته ای نیز نخواهند توانست با کشورهای اروپایی همکاری اقتصادی داشته باشند."
 
وضع قطعنامه هایی علیه برنامه هسته ایران و تحریم بخشهای مختلف اقتصاد کشور از 18 ماه قبل آغاز شد و این تحریمها هزینه بسیاری از فعالیتهای اقتصادی و تجاری ایران را بیشتر کرد.برخی بر این باورند که تشدید تحریمها به انزوای اقتصادی ایران انجامیده است و تشدید انها می تواند این انزوا را بیشتر کند.
 
سعید لیلاز تحلیل گر مستقل ایرانی در مورد این تحریم جدید گفت:" تحریم بانک ملی و مسدود شدن دارایی های این بانک در اتحادیه اروپا سبب انزوای بیشتر اقتصاد ایران می شود و کشور را بیشتر به چین و تولیدات این کشور وابسته خواهد کرد."
 
درهای مذاکره باز است
 
با وجود اینکه مقامات اروپایی حتی منتظر جواب ایران به بسته پیشنهادی نشدند و پیش از اینکه ایران نتیجه نهایی بررسی های خود را اعلام کند با طرح تشدید تحریمهای اقتصادی علیه بر نامه هسته ای ایران موافقت کردند اما هنوز هم تاکید دارند که ادامه مذاکرات در مورد بر نامه هسته ای می تواند جهان را به نتیجه های بهتری برساند.
 
یکی از مقامات اتحادیه اروپا که در اجلاس بروکسل حضور داشت گفت:" تصمیم اتحادیه اروپا به دنبال قطعنامه های سازمان ملل متحد و طرح تشدید تحریمهای اقتصادی این سازمان اتخاذ شد .اما این تصمیم به معنای بسته شدن درهای مذاکره با ایران در مورد بسته مشوقهای پیشنهادی 1+5 که در ماه جاری میلادی به ایران ارایه شد نیست . ما هنوز از مذاکره با ایران استقبال می کنیم و امیدواریم مقامات این کشور به میز مذاکره باز گردند."
 
شایان ذکر است کشورهای صنعتی اغاز مذاکره در مورد برنامه هسته ای ایران را به تعلیق غنی سازی در این کشور موکول کرده اند ولی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن تاکید بر اینکه پیش شرط تعلیق غنی سازی برای اغز مذاکرات غیر منطقی است ما آن را در دستور کار خود قرار نمی دهیم . ولی آماده مذاکره با کشورهای صنعتی در مورد بسته پیشنهادی هستیم تا بتوانیم مساله هسته ای ایران را از طریق دیپلماسی حل کنیم."
 
 
پیشنهاد مذاکره با ایران در شرایطی عنوان شد که طبق مفاد بسته پیشنهادی 1+5 کشورهای غربی موظف هستند در صورت موافقت ایران با آغاز مذاکره طرح تحریمی جدیدی علیه برنامه هسته ای کشور تصویب نکنند و تحریمهای گذشته را گام به گام حذف کنند. اما اتحادیه اروپا پیش از اینکه ایران به صورت رسمی پاسخ خود را اعلام کند تحریم جدید را تصویب کرد.
 
پیش از این هم امریکا تلاشهای زیادی کرد تا سازمان ملل متحد در جریان تحریمهای اقتصادی ایران بانک ملی ،ملت و صادرات کشور را تحریم کند و از فعالیت آنها در عرصه بین المللی جلوگیری کند. اما مخالفت روسیه و چین با این طرح باعث شد تا فعالیت این بانکها در سطح جهانی مختل نشود. امریکا دلیل خود برای تشدید تحریمها علیه بانک های مذکور ایرانی را همکاری مالی این بانکها با حزب الله لبنان و همکاری در پروژه هسته ای ذکر کرد.
 
امریکا بعد از بی نتیجه ماندن تلاشهای خود اقدام به تحریم یک جانبه بانکهای ایرانی کرد و شماری از بانکهای ایران در فهرست سیاه خود قرار داد. این کشور که سالها قدرت اقتصادی جهان بوده است با استفاده از نفوذ اقتصادی خود در جای جای جهان زمینه را برای کاهش تعاملات جهانی با بانکهای ایران فراهم کرد ولی نتوانست این بانکها را از گردونه نظام بانکی جهان خارج سازد.
 
بعد از شکست تلاشهای امریکا در تحریم بانکهای ایران از طریق سازمان ملل متحد بوش ودیگر اعضای دولت امریکا اقدام به متقاعد کردن اروپایی ها برای تحریم این دو بانک در خارج از چار چوب سازمان ملل کردند . در پی این تلاشها اتحادیه اروپا در روز گذشته با طرح تحریم بانک ملی و مسدود شدن دارایی این بانک در اروپا موافقت کرد ولی تحریم بانک صادرات و ملت در دستور کار این اتحادیه قرار نگرفت.
 
تحریم نفت و گاز
 
علیرغم اینکه در ماهها و سالهای گذشته بارها و بارها در مورد اینکه نفت نباید عاملی برای تشدید فشارها باشد تاکید شده است ولی در روزهای اخیر اخباری در مورد احتمال تحریم نفت و گاز ایران به گوش می رشد که به دنبال طرح تشدید فشارهای اقتصادی روی ایران برای کناره گیری این کشور از ادامه برنامه هسته ای است.
 
 اینترنشنال هرالد تریبیون در گزارشی نوشت:" اتحادیه اروپا در حال مذاکره در مورد تحریم نفت و گاز ایران است و در صورتیکه فشارهای موجود اروپا را به نتیجه مطلوب نرساند تا چند ماه آینده این طرح تحریمی در دستور کار قرار می گیرد."در مورد نحوه اجرای این طرح هنوز خبری منتشر نشده است ولی نکته با اهمیت این است که تحریم نفت و گار تاثیر بسزایی در اقتصاد ایران به جای خواهد گذارد .
 
 این طرحهای تحریمی در شرایطی تصویب و اجرا می شود که ایران بارها و بارها بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای خود و نیاز به تولید برق هسته ای تاکید کرده است. در همین راستا ایران همکاریهای گسترده ای با بازرسان آژانس انرژی اتمی داشت و بررسی های آنها نیز نتوانست تایید کننده ادعای غرب مبنی بر غیر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران باشد.
 
اروپا و امریکا همچنان بر موضع خود پافشاری می کنند. ایران تحریم جدید اروپا را بی معنا و نادرست خواند و تاکید کرد این تحریمها سرعت حرکت ایران در بهره گیری از انرژی صلح آمیز هسته ای را کند نمی کند.

نظر شما :