وزراى خارجه گروه هشت در ژاپن چه تدارکی برای روئسای خود دیدند؟

۰۸ تیر ۱۳۸۷ | ۲۰:۰۱ کد : ۲۱۸۷ اقتصاد و انرژی
وزراى خارجه کشورهاى صنعتى جهان آخرين نشست خود را براى تهيه دستور جلسه نشست سران برگزار کردند. در اين جلسه در مورد برنامه هسته اى ايران، وضعیت کره شمالی و انتخابات زیمبابوه صحبت شد.
 وزراى خارجه گروه هشت در ژاپن چه تدارکی برای روئسای خود دیدند؟
 
وزرای امور خارجه هشت کشور صنعتی جهان در روزهای 26 و 27 ماه ژوین سال 2008 میلادی در کیوتوی ژاپن گردهم آمدند تا آخرین جلسه را پیش از برگزاری جلسه اصلی این گروه در روزهای 7 و 8 ماه جولای سال جاری برگزار کنند و دستور جلسه سران کشورهای صنعتی را تهیه نمایند.
 
 
 
مهمترین موضوعات مورد بررسی در این اجلاس برنامه هسته ای ایران، مساله کره شمالی و نحوه بازگشت این کشور به جامعه جهانی ، انتخابات ریاست جمهوری در کشور زیمبابوه و در نهایت پروسه صلح در خاورمیانه بود. طبق گزارشهای موجود کره شمالی بحث برانگیز ترین موضوع این اجلاس بود و از سران این کشور خواسته شد تا تمامی فعالیتهای هسته ای خود را تعطیل کنند تا با سرعت بیشتری به جامعه جهانی باز گردد.
 
 
 
در این اجلاس از دولت سودان خواسته شد تا مظنونین کشتار در دارفور را به دادگاه معرفی کند و صلح را در این منطقه برقرار سازد در غیر این صورت پرونده این کشور به شورای امنیت سازمان ملل ارسال می شود و این سازمان در مقابل سودان عکس العمل مناسب را نشان می دهد .
 
 
 
ایران
 
 مساله هسته ای ایران یکی از مسایلی بود که در این اجلاس با تاکید زیادی مواجه شد . وزرای امور خارجه کشورهای گروه هشت ضمن حساس خواندن موضوع هسته ای ایران از این کشور خواستند تا به سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون تاخیر پاسخ گوید و ابهامات موجود در برنامه هسته ای خود را برطرف کند.
 
 
 
آنها حربه خود برای مجبور کردن ایران به تعلیق برنامه هسته ای را تحریم اقتصادی و مذاکره معرفی و تاکید کردند این دو حربه باید در کنار هم استفاده شود . این کشور ها به منظور تشدید تحریمهای اقتصادی قطعنامه هایی را علیه ایران در شورای امنیت تصویب کردند ودر آخرین گام هم اتحادیه اروپا طرح تحریم بانک ملی را تصویب کرد .
 
 
 
 در هفته گذشته اتحادیه اروپا بانک ملی ایران را تحریم کرد و دارایی های این بانک را با اتهام همکاری با برنامه تسلیحاتی هسته ای در ایران مسدود کرد . ایران بارها و بارها اعلام کرده است که برنامه هسته ای اش تنها با هدف تامین انرژی و برنامه ای کاملا صلح امیز است .
 
 
 
وزرای امور خارجه کشورهای انگلیس ، کانادا ، فرانسه ، آلمان ، ایتالیا ، ژاپن ، روسیه و ایالات متحده امریکا در این نشست از ایران خواستند تا برنامه هسته ای خود را به حالت تعلیق درآورد و به میز مذاکره با کشورهای 1+5 باز گردد . از طرف دیگر در این جلسه از ایران خواسته شد تا در پروژه صلح خاورمیانه با جهان همراهی کند و برای بازگرداندن ثبات و آرامش به افغانستان وعراق با کشورهای صنعتی همکاری کند.
 
 
 
کره شمالی
 
مساله هسته ای کره شمالی و باز گشتن این کشور به جامعه جهانی یکی از بحث بر انگیز ترین موضوعاتی بود که اجلاس گروه هشت مورد توجه قرار گرفت.
 
 وزرای امور خارجه کشورهای صنعتی ضمن ابراز خرسندی از اینکه کره شمالی بر نامه هسته ای خود را کنار گذاشت و در حال هموار کردن مسیر برای بازگشت به جامعه جهانی است گفتند:" هنوز تا پایان دوره انزوای اقتصادی و اجتماعی کره شمالی راه زیادی وجود دارد ولی ما به سران کره شمالی اطمینان می دهیم که این کشور در آینده ای نزدیک عضوی فعال و تاثیر گذار از جامعه جهانی و اقتصاد جهانی خواهد بود ."
 
 
کره شمالی در دهه سوم ماه ژوئن سال جاری مدارکی در مورد برنامه هسته ای خود را به جامعه جهانی تحویل داد و در همین زمان امریکا اعلام کرد برخی از محدودیتهای تجاری واشنگتن با پیونگ یانگ را حذف می کند و این کشور را از فهرست سیاه کشورهای تروریستی جهان خارج می کند.
 
 وزرای امور خارجه کشورهای صنعتی تاکید کردند برای لغو تمامی طرحهای تحریمی کره شمالی موظف است مدارک بیشتر و کاملتری در مورد برنامه هسته ای خود ارایه دهد.
 
کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه امریکا و ماساهیکو کومورا وزیر امور خارجه ژاپن با اعلام این مطلب که مدارک ارایه شده توسط کره شمالی بیشتر از 1000 صفحه است گفتند:" با وجودارایه این مدارک هنوز ابهامات زیادی در مورد برنامه هسته ای این کشور و فعالیتهای آینده آن وجود دارد و کره شمالی باید تمامی این ابهامات را برطرف کند . "
 
 
در این اجلاس ژاپن از جامعه جهانی خواست تا به فشار روی کره شمالی برای حل شدن مساله آدم ربایی شهروندان ژاپن در دهه 1970 و 1980 میلادی ادامه دهد . کره شمالی قبول کرده بود سیزده نفر از شهروندان ژاپنی را ربود تا جاسوسانی آشنا با فرهنگ و زبان ژاپنی تربیت کند.
این کشور در سال 2002 میلادی 5 نفر از این افراد را آزاد کرد ولی هشت نفر دیگرراب ه کشور ژاپن تحویل نداد. کره شمالی ادعا می کند این افراد جان خود را از دست داده اند. در حال حاضر ژاپن به دنبال یافتن مدارکی دال بر مرگ این عده و وضعیت دیگر افرادی است که طی بیست سال گذشته از کشورش مفقود شده اند .
 
انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه
 
 در این اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای صنعتی به وضعیت مردم در کشور زیمبابوه اشاره کردند و قدرت حاکم بر این کشور را محکوم نمودند. وزرای امور خارجه کشورهای صنعتی اعلام کردند این انتخابات نشان دهنده خواست مردم زیمبابوه نیست و نمی تواند صلح و آرامش را به فضای سیاسی و اقتصادی کشور باز گرداند .
 
کشورهای غربی این انتخابات را غیر عادلانه می دانند زیرا انتخابات با حضور تنها یک کاندیدا بی معنا است . آنها ضمن تاکید بر این مطلب که دولت زیمبابوه را به رسمیت نمی شناسند اعلام کردند از طریق سازمان ملل متحد تحریمهای شدید تری را علیه دولت موگابه تصویبو اجرا می کنند.
 
 
وضعیت اقتصادی کشور زیمبابوه بسیار وخیم است و مردم این کشور تحت فشار اقتصادی زیادی زندگی می کنند. نرخ بالای تورم در این کشور در کنار فشارهای ناشی از بالا بودن نرخ بیکاری در این کشور سبب شد تا نه تنها مردم این سرزمین از دولت حاکم این کشور نا راضی باشند بلکه دولت کشورهای همسایه زیمبابوه هم خواهان اصلاح وضعیت این کشور شوند.

نظر شما :