فرانسه رییس قاره سبز

۱۵ تیر ۱۳۸۷ | ۲۲:۲۵ کد : ۲۲۳۰ اخبار اصلی
فرانسه در حالی ریاست این اتحادیه را برعهده می گیرد که پیمان لیسبون زیر سایه ای از ابهام قرار دارد و بیم ها و امیدهای زیادی با شعار" اروپایی که از تمامی شهروندان خود حمایت می کند" و با آغاز ریاست فرانسه در تمامی این قاره سبز به چشم می خورد.
فرانسه رییس قاره سبز
ریاست دوره ای فرانسه بر اتحادیه اروپا از اول جولای آغاز شده است. فرانسه در حالی ریاست این اتحادیه را برعهده می گیرد که پیمان لیسبون زیر سایه ای از ابهام قرار دارد و بیم ها و امیدهای زیادی با شعار" اروپایی که از تمامی شهروندان خود حمایت می کند" و با آغاز ریاست فرانسه در تمامی این قاره سبز به چشم می خورد.
 
پیمان لیسبون
نیکولا سارکوزی با برنامه های جدیدی ریاست اتحادیه اروپا را برعهده گرفته است و قصد دارد بر این اتحادیه جلوه تازه ای ببخشد. در شرایطی که ایرلندی ها با مخالفت خود با پیمان لیسبون نقشه های اتحادیه ای متحد تر را نقش برآب کرده اند، به نظر می رسد که نیکولا سارکوزی قصد دارد که با برنامه های خود اعتماد شهروندان اروپایی را دوباره جلب کند.
 
سال گذشته این نیکولا سارکوزی بود که همراه با آنجلا مرکل، صدرالعظم آلمان برای نجات یک قانون اساسی مشترک به پیمان لیسبون جان دادند و امسال درست پیش از ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا، ایرلندی ها به این پیمان جواب نه دادند.
 
نیکولا سارکوزی، رهبر جنجان برانگیز اروپا در اولین روز ریاست خود بر اتحادیه اروپا با مخالفت رییس جمهور لهستان با پیمان لیسبون مواجه شد. پیمان لیسبون یکی از مسائلی است که در این دوره 6 ماهه فرانسه باید بهترین راه حل را پیدا کند.
 
رهبران ایرلند در ماه اکتبر سال میلادی جاری نظرات خود را در خصوص پیمان لیسبون ارائه خواهند کرد، بنابراین این فرصت باقی مانده امیدی است برای فرانسه که به شدت خواهان پذیرش این پیمان توسط تمامی کشورهای عضو اتحادیه است. نیکولا سارکوزی پیش از این به اهمیت مشکلاتی که پیش روی پیمان لیسبون وجود دارد اشاره کرده بود و گفته بود که ما به طور اساسی راهمان را برای ایجاد اروپا تغییر داده ایم تا به شهروندان اروپایی قوت قلب دهیم. این پیمان وزن بیشتری به سیاست خارجی اتحادیه اروپا می بخشد.
 
انرژی و تغییرات آب و هوا
یکی دیگر از مسائلی که در برنامه کاری فرانسه در دوره ریاستش بر اتحادیه اروپا وجود دارد مسئله تغییرات آب و هوا است. فرانسه می خواهد مطمئن شود که اتحادیه اروپا در مقابل تغییرات آب و هوایی مسوول است و پیش از آغاز گفت و گوهای سال آینده پیمان کیوتو در این راه اقدام کرده باشد. از دیگر برنامه های فرانسه در این دوره در خصوص مصرف انرژی نیز به اهداف جدیدی دست پیدا کند. اتحادیه اروپا متعهد شده است که تا سال 2020، 20 درصد از تولید گاز CO2 بکاهد و به میزان 20 درصد از انرژی های تجدید پذیر استفاده کند.
 
مهاجرت
فرانسه در خصوص پذیرش مهاجران و پناهندگان به اروپا برنامه های زیادی دارد و همواره موضوع مهاجران یکی از مسائلی است که نیکولا سارکوزی نسبت به آن عکس العمل نشان می دهد.
 
برنامه نیکولا سارکوزی کنترل مهاجرانی است که به سمت اتحادیه اروپا سرازیر می شوند. وی مدعی است که با این برنامه از مهاجرت های غیر قانونی جلوگیری خواهد شد و به مهاجران قانونی خدمات بهتری ارائه می شود. فرانسه درصدد است تا با برنامه کارت آبی مهاجرانی را بپذیرد که دارای مهارت های حرفه ای باشند. جای تعجب ندارد که نیکولا سارکوزی به عنوان رییس دوره ای اتحادیه اروپا، مهاجرت را در برنامه اصلی خود در این دوره 6 ماهه قرار دهد.
 
نیکولا سارکوزی معتقد است که افزایش مهاجران به اتحادیه اروپا سبب بروز مشکلات اقتصادی در سراسر کشورهای این اتحادیه می شود. قیمت ها افزایش می یابد و مردم مشاغل خود را از دست می دهند. چنین شرایطی زندگی را برای مردم سخت تر می کند و دولت های نمی توانند خدمات بهتری به مردم خود ارائه دهند. این در حالی است که تمام اروپا با موضوعی به نام مهاجران غیر قانونی مواجه است و در سال 2005، تنها کشور اسپانیا، به 570 مهاجر غیر قانونی اجازه داد تا به طور قانونی به زندگی خود در این کشور ادامه دهند که فرانسه به شدت با چنین اقدامانی مخالف است.
 
امنیت و دفاع
نیکولا سارکوزی در صدد است که قابلت امنیتی اتحادیه اروپا را تقویت کند. اما این برنامه آقای سارکوزی با مخالفت بریتانیا مواجه شده است. نه تنها بریتانیا که بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از دوبرابر شدن تجهیزات ناتو ابراز نگرانی می کنند و شاید یکی از دلایل مخالفت ایرلندی ها با پیمان لیسبون، نگرانی از اجبار در حضور در جنگ های احتمالی اتحادیه اروپا است.
 
اتحادیه مدیترانه
پروژه اتحادیه مدیترانه در تاریخ 13 و 14 جولای سال جاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این پروژه که از طرف نیکولا سارکوزی ارائه شده است توسط سایر کشورها چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. نیکولا سارکوزی اعلام کرده است که هدف از این پروژه همکاری های اقتصادی کشورهای شمال آفریقا با سایر کشورهای حوزه دریای مدیترانه است که می تواند فرصت های اقتصادی خوبی را در اختیار کشورهای عضو این اتحادیه قرار دهد. اما به نظر می رسد که هدف اصلی نیکولا سارکوزی، ایجاد یک اتحادیه است که بتواند اسراییل را در آن جای دهد و هدف بعدی وی دور نگه داشتن ترکیه از اتحادیه اروپا است. البته هنوز مشخص نیست که رهبران کشورهای دیگر تا چه اندازه از تشکیل این اتحادیه استقبال خواهند کرد.
 
فرانسه تا ژانویه سال 2009 ریاست اتحادیه اروپا را برعهده خواهد داشت. پس از فرانسه این جمهوری چک است که ریاست اتحادیه اروپا را برعهده می گیرد. به نظر می رسد جمهوری چک سیاست های متفاوتی در مقایسه با فرانسه دارد، بنابراین فرصت برای اتخاذ تصمیم های نهایی و اجرایی کردن آنها برای فرانسه بسیار اندک است.

نظر شما :