گروه هشت؛ يکدست و يکصدا در برابر ايران

۲۲ تیر ۱۳۸۷ | ۱۶:۲۸ کد : ۲۲۶۰ اخبار اصلی
ژاپن، ايتاليا، امريکا، روسيه، آلمان ، بريتانيا ، فرانسه و کانادا، حمايت قاطع از تلاش هاى گروه 1+5 در ارائه راهکار براى حل مساله هسته اى ايران را اعلام کرده و با صراحت تمام خواستار تعليق غنى سازى اورانيوم از سوى تهران شدند.
گروه هشت؛ يکدست و يکصدا در برابر ايران
کشورهاى عضو گروه هشت که شامل هشت قدرت برتر صنعتى جهان است، در اجلاس سالجارى خود در توکيو پايتخت ژاپن در حالى بار ديگر به بررسى راهکارهاى و راه حل هاى مختلف از طريق مذاکره براى مسائل و مشکلات جهانى پرداختند که موضوع هسته ايران، تلاش هاى گروه 1+5 براى حل و فصل مسالمت آميز اين موضوع و تبادل بسته هاى پيشنهادى ايران و اين کشورها، در صدر اخبار روز دنيا قرار دارد.
در اجلاس اين دوره ژاپن، ايتاليا، امريکا، روسيه، آلمان ، بريتانيا ، فرانسه و کانادا، حمايت قاطع از تلاش هاى گروه 1+5 در ارائه راهکار براى حل مساله هسته اى ايران را اعلام کرده و با صراحت تمام خواستار تعليق غنى سازى اورانيوم از سوى تهران شدند.
رهبران اين هشت کشور صنعتی از ایران خواستند تا فعالیت های غنی سازی خود را به حالت تعلیق در آورد و به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل عمل کند.
به اين ترتيب گروه غير رسمى و انحصارى هشت کشور صنعتى جهان که اکثريت گروه 1+5 را نيز شامل مى شود، با صحه گذاشتن بر تلاش هاى صورت گرفته از سوى غرب در قبال برنامه اتمى ايران، يکصدا و هماهنگ، درخواست پيشين را مجددا تکرار کرده و جهانى متحد را در برابر پافشارى ايران بر عدم تعليق غنى سازى، به تصوير کشيد.
کارکرد اصلى شکل گيرى گروه هشت، اقتصادى بوده است اما  از اواخر دهه هفتاد میلادی کارکرد سياسى و ديپلماتيک نيز وارد حوزه هاى بررسى و تصميم گيري اين گروه شد. اعضاى اين گروه در اجلاس هاى چند سال اخير در مورد مسایلی نظیر بحران خاورمیانه، بازسازی عراق، امنیت جهانی و بحران هسته ای در کره شمالی و ایران تبادل نظر کرده اند.
ايران و جبهه متحد غرب
در برابر اتحاد غرب مقابل برنامه اتمى ايران و اجماع نظر کشورهاى اروپايى ، امريکا و روسيه در خصوص لزوم تعليق غنى سازى اورانيوم ايران به عنوان راهکار خروج از بن بست ديپلماتيک و آغاز دور تازه و ابتکارى مذاکرات، جمهورى اسلامى ايران همچنان بر اصول خود در برنامه هسته اى تاکيد دارد و محور اين اصول را ادامه پر قدرت فعاليت هاى صلح آميز اتمى، توسعه غنى سازى اورانيوم و تاسيسات هسته اى مى داند و جديت در ادامه اين مسير را دفاع از حقوق حقه و تثبيت شده خود به عنوان عضوى از پيمان ان پى تى(مپيمان منع گسترش سلاح هاى هسته اى) ارزيابى مى کند.
در همين راستا، ايران در ارائه پاسخ به بسته مشوق هاى 1+5 اساسى ترين درخواست و پيشنهاد غرب يعنى توقف و تعليق غنى سازى را بى پاسخ گذاشت و هنوز مشخص نيست با وجود واکنش هاى کشورهاى عضو 1+5 نسبت به ابهام آميز بودن پاسخ ايران، تهران چه تصميمى براى آينده مذاکرات با اين کشورها دارد.
در پاسخ ايران به بسته غرب، بيش از هر نکته ديگرى، اعلام آمادگى تهران براى ادامه گفتگوها با طرف هاى مذاکره کننده مشهود است، اما در همين اعلام آمادگى نيز نشانى از زمان دقيق آغاز مذاکرات، موضوع مورد بررسى در آن ، اهداف طرفين از انجام گفتگوها و چگونگى ادامه مسير هسته اى ايران پس از اين اقدامات ، در حاله اى از ابهام قرار دارد.
اين ابهام از نظر مقامات امريکايى و اروپايى دور نمانده و آنها سياست وقت کشى، ارائه پيشنهادات بى اساس و بى نتيجه براى گذشت زمان و بيان جملات کلى و مبهم و اعلام مواضعى تکرارى را موجب پيچيده تر شدن اوضاع تلقى مى کنند. با اين وجود از تمايل ايران براى در پيش گرفتن مسير ديپلماتيک ابراز خرسندى کرده اند.
در اين ارتباط، شان مک ‌کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد"ایران پاسخ‌های متفاوت وپیچیده‌ای را به بسته مشوق‌های پیشنهادی گروه 1+5 می‌دهد و از پاسخ‌های متفاوتمقامات مختلف دولت ایران بطور واضح چنين به نظر می‌رسد که در ایران بحث زیادی دربارهچگونگی پاسخ دادن به بسته پیشنهادی وجود دارد".
از سوى ديگر، اريک شواليه، سخنگوى وزارت امور خارجه‌ فرانسهروز سه‌شنبه هجدهم تيرماه  در خصوص پاسخ ايران به بسته 1+5 گفت" در اين نامه هيچ اشاره ‌اى بهتعليق فعاليت‌هاى حساس نشده  و اينواقعيت قطعا يک مساله است.وى افزود:ما در کنار يکديگر و به صورت جمعى آن رابررسى خواهيم کرد و سپس درباره‌ موضعى مشترک ، فکر مى‌کنيم. "
در عين حال خاوير سولانا مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا نيز با وجود استقبال از پاسخ ايران ، بدليل وجود ابهام کلى در اين پاسخ ،  محتاطانه نسبت به زمان ادامه مذاکرات با تهران و نتيجه اين گفت و گو ها اظهار نظر مى کند.
وى روز دوشنبه هفدهم تير ماه در اجلاس اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ناتو درباره پاسخ ایران به بستهمشوق‌های پیشنهادی گفت" نامه ایران بسیار پیچیده و مشکل است و باید به طور کاملتحلیل شود اما زیاد خوش‌بین نیستم.  ماهنوز به ايران  پاسخی ندادیم و با یکدیگر در حال مذاکره‌ ایم ولی امیدوارم به زودی پاسخدهیم.امیدوارم بتوانیم مذاکرات با ایران راتا پایان ماه ادامه دهیم ،ولی در این مورد نظر کاملا مثبتی ندارم و این موضوع مشکلیاست".
ايالات متحده امريکا نيز در اين ميان همزمان با توسعه دامنه تحريم ها عليه ايران، اعلام کرده است که منتظر پاسخ و تصميم سولانا به تهران مى ماند. گونزالس گالگوس، سخنگوى وزارت خارجه آمريکا، در اين خصوص اظهار داشت"مايلم اين مساله را کاملا روشن کنم که تعهد ما بهروند دوسويه برقرار است. ما در زمينه‌ برخورد با دولت ايران ابتدا به هويج‌ها وسپس به چماق‌ها نگاه مى‌کنيم؛ ما ابتدا به آنها فرصتى براى خروج از اين موقعيت وتعامل کامل‌تر با جهان به صورت بازتر مى‌دهيم."
چنين به نظر مى رسد که در شرايط کنونى کشورهاى اروپايى ، امريکا و روسيه ، در کنار تصويب اعمال فشارهاى بيشتر بر ايران، تاکيد ويژه اى بر گزينه ديپلماتيک و کارساز بودن اين گزينه دارند اما در عمل اين ايران است که بايد همزمان با تحمل فشارهاى حاصل از تحريم، راهى براى آينده مذاکرات هسته اى و دست يابى به توافق با طرف هاى غربى بيابد و در صورت وقت کشى اين فرايند طولانى و خسته کننده، سخت تر و پيچيده تر نيز مى شود.

نظر شما :