اعدام فرعون جنجال آفريد

۱۹ تیر ۱۳۸۷ | ۲۲:۲۴ کد : ۲۲۶۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
خانواده سادات تهديد به شکايت از سازندگان این فيلم کردند.
اعدام فرعون جنجال آفريد

 

ساخت فیلم اعدام فرعون توسط یک تولید کننده ایرانی جنجال گسترده­ای را در مطبوعات عربی به ویژه مصری ایجاد کرده است. به گونه­ای که مطبوعات مصری انتقادهای تند و تیزی را بر سر این فیلم متوجه ایران کردند. خانواده سادات تهدید کرد، تولیدکنندگان ایرانی فیلم اعدام فرعون را که از این فیلم به عنوان «اعدام انقلابی رییس جمهوری خائن مصر توسط شهید خالد اسلامبولی» نام برده اند، شکایت خواهد کرد .

 

دختر انورسادات اعلام کرد، توهین­هایی که این فیلم به پدرش روا داشته است را به شدت پاسخ خواهد داد.

 

فیلم اعدام فرعون در مراسم کمیته جهانی بزرگداشت شهدای جنبش اسلامی به نمایش گذاشته شد . این فیلم یک ساعته شامل گفت و گو با کارشناسان امور سیاسی وامنیتی در خصوص ترور سادات ونیز صحنه هایی از فیلم مستند عملیات ترور وی است که به گفته سازندگان این این فیلم دلیل ترور انور سادات، امضای قرار داد صلح کمپ دیوید با اسراییل بود.

 

فیلم یاد شده جنجال گسترده­ای را میان سینماگران وروشنفکران مصری براه انداخته است، به گونه ای که ممدوح اللیثی رئیس سندیکای فیلمسازان مصر از آن به عنوان "بی ادبی" نام برده و آن را مشتی دورغ دانسته است.

 

وی همچنین اضافه کرد،لازم است که ایرانییان این فیلم را مورد تجدید نظر قرار دهند ،زیرا سادات یک قهرمان حقیقی بود که بدون وی صحراى سینا به ما پس داده نمی شد. روشی که وی درقبال اسراییل در پیش گرفت، امروز از سوی فلسطینی­ها وسوری­ها ودیگر کشورها که به سادات اعتراض کرده بودند دنبال می شود.

 

وحید حامد سناریو نویس مشهور مصری نیز معتقد است که این کار ایرانیان نیازی به پاسخ سیاسی ندارد، بلکه باید با تولید هنری به این ادعاهای آنان جواب داده شود. وی پیش بینی کرد، سر وصدایی که فیلم ترور سادات به راه انداخته، در روزهای آینده فروکش کند .

 

حامد افزود: فیلم اعدام فرعون یک فیلم تبلیغاتی است ونباید با آن به عنوان یک کار هنری برخورد شود ،این فیلم بازده سیاست يک کشور است ، یعنی منعکس کننده دیدگاهی است که ایرانییان از مدتها پیش به آن اعتقاد داشته اند تا آنجایی که نام اسلامبولی را روی یکی از خیابانهای خود گذاشته اند.

 

از سوی دیگر یکی از رهبران تشکیلات "الجماعه الاسلامیه " که خود درعملیات قتل سادات مشارکت داشت معرفی سادات به عنوان یک خائن را رد وتاکید کرد که وی بزرگمردی است که قهرمان پیروزی جنگ اکتوبر بود و باید به وی احترام گذاشت.

 

این عضو رهبری الجماعه الاسلامیه که نخواست نامش فاش شود، در ادامه افزود خالد اسلامبولی، قاتل سادات، جوان خوب و نیک صفتی بود، و هنگامی که رییس جمهور سادات را ترور کرد، تصور داشت که دست به عمل شایسته­ای می زند اما من معتقدم اگر اکنون زمان به عقب باز گردد مشابه آن حادثه اتفاق نخواهد افتاد.

 

وی همچنین گفت: سادات بیشترین آزادی­ها را به جنبش­ اسلامی داد ولی این جنبش نتوانست از این آزادیها به خوبی استفاده کند .

 

از سوی دیگرسخنگوی وزارت امور خارجه مصر در واکنش به تولید فیلم اعدام فرعون در ایران و تلاشهای تفرقه افکنانه برخی رسانه های عربی برای برهم زدن روابط دو کشور گفت : این موضوع نباید به حدی برسد که به روابط دیپلماتیک ایران و مصر ضربه وارد کند.

 

حسام زکی سخنگوی وزارت امور خارجه در سخنانی با اشاره به تولید فیلم اعدام فرعون در ایران گفت : اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که این فیلم، در سینما و یا حتی در تلویزیون ایران پخش نشد. از این رو امیدواریم که دیگر در ایران چنین اقداماتی انجام نشود.

 

وی درباره احتمال خروج مسئول دفتر حافظ منافع مصر از تهران در واکنش به این فیلم گفت :  موضوع خارج کردن سفرا، مسئله ساده ای نیست و این مسئله چنین کاری را نمی طلبد. ما نمی خواهیم که این مسائل به چنین سطحی برسد. خارج کردن سفرا موضوعی بسیار سخت است که به لحاظ سیاسی به معنای نارضایتی بسیار زیاد به شمار می رود.

 

درعین حال یک مسئول بخش اطلاع رسانی دفتر حافظ منافع ایران در قاهره روز گذشته در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط تصریح کرد، این فیلم بیانگر موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه اشخاص و افرادی دست به چنین اقداماتی می زنند و ما از آنچه در این زمینه اظهار نظر می­شود بسیار متاسفیم.

 

یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه نیز تاکید کرد، پایه­های مناسبات روابط ایران و مصر بسیار مستحکمتر از آن است که با گمانه­زنیهای رسانه ای تحت الشعاع قرار گیرد.

 

وی که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با خبرگزاری مهر درباره انتشار برخی اخبار مغرضانه در خصوص انتشار فیلم اعدام فرعون گفت: بانی تولید این فیلم یک موسسه غیر دولتی بوده و با توجه به فضای آزادی بیان و رشد انجمنهای مردم نهاد در جمهوری اسلامی ایران ساخت چنین مجموعه های مستندی از سوی موسسات خصوصی صورت گرفته است و موضوعات مطرح شده در این مجموعه ارتباطی با مواضع رسمی تهران ندارد.

 

این مقام وزارت امور خارجه با تاکید بر لزوم تداوم رشد و تعمیق مناسبات ایران و مصر در تمام زمینه­ها تصریح کرد، طبعا موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران را باید در سخنان رئیس مسئولان کشور جستجو کرد و مناسبات دو کشور بر پایه های دوستی و برادری استوار است.

 

وی روند رو به رشد مناسبات تهران - قاهره را مورد اشاره قرار داد و افزود : با توجه به تاکیدات مکرر مسئولان ایرانی و مصری بر مناسبات متین دو کشور در سال­های گذشته روابط ما در حوزه های مختلف پیشرفت داشته و افکار عمومی ایران و مصر نیز بر آن اتفاق نظر دارند.

 

وی عدم توجه کشورمان به جوسازی­های برخی رسانه های عربی را نمایانگر عزم جدی تهران و قاهره بر تعمیق مناسبات دو کشور توصیف کرد و در ادامه افزود: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در خصوص روابط با مصر همواره رویکردی مبنی بر احترام متقابل بوده و همواره فرهنگ و تمدن دو ملت مصر و ایران مورد احترام مردم دو کشور و منطقه بوده است.

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :