دستاوردهای سفر به ترکیه

۲۹ مرداد ۱۳۸۷ | ۰۵:۲۸ کد : ۲۴۶۸ اروپا
مهم ترین دستاورد سفر دو روزه محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران به استانبول در به وقوع پیوستن این سفر نهفته است. زمزمه های سفر محمود احمدی نژاد از زمستان سال گذشته آغاز شده بود تا بالاخره محمود احمدی نژاد در گرمترین ماه سال عازم استانبول شد.
دستاوردهای سفر به ترکیه
مهم ترین دستاورد سفر دو روزه محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران به استانبول در به وقوع پیوستن این سفر نهفته است. زمزمه های سفر محمود احمدی نژاد از زمستان سال گذشته آغاز شده بود تا بالاخره محمود احمدی نژاد در گرمترین ماه سال عازم استانبول شد.
 
روزنامه ملیت نوشت: با توجه به پروتکل سفر به آنکارا که حضور در مقبره آتاتورک را شامل می شود، محمود احمدی نژاد برای یک دیدار کاری و نه رسمی به استانبول دعوت شد که خود رویداد مهمی است.
مسئله ای که در گسترش روابط تهران و آنکارا نقش بسیار مهمی دارد، انرژی است. گسترش روابط اقتصادی با ایران و امضای قراردادهای گازی و نفتی می تواند به ترکیه برای تامین انرژی خود کمک کند.
هر دو طرف ایران و ترکیه اهداف مشترک و متفاوتی از این سفر داشتند. به نظر می رسد که یکی از مهم ترین اهداف این سفر امضای قرار داد 3.5 میلیارد دلاری گاز طبیعی بود که به امضا نرسید.
 
البته محمود احمدی نژاد اعلام کرد که مقامات رسمی همچنان به گفت و گوها پیرامون عقد این قرارداد ادامه خواهند داد، اما همان‌گونه که می دانید، قراردادهای این‌چنینی زمان‌بر هستند، همان‌طور که نیازمند سرمایه گذاری های عمده نیز هستند. این درحالی است که روزنامه های ترک عدم توافق در مورد مسائل مالی را علت اصلی شکست مذاکرات در زمینه انرژی اعلام کرده اند. البته روسای جمهور ایران و ترکیه در پی امضای 5 سند همکاری میان دو کشور، از توافق بر سر ارتقای حجم تجاری دوجانبه تا سقف 20 میلیارد دلار در چهار ساله آینده خبر دادند. حجم معادلات تجاری دو جانبه در حال حاضر حدود 10 میلیارد دلار است.
حضور رییس جمهور ایران در استانبول پس از عدم رضایت اسراییل وامریکا از این سفر و بعد از جنجال های سیاسی داخلی برسر تعطیلی حزب عدالت و توسعه، برگ برنده ای برای دولت ترکیه بود تا بدین وسیله اعلام کند که می تواند مستقل عمل کند. هرچند برخی نیز این سفر را دلیل دیگری بر گرایش اسلامی دولت ترکیه برشمرده اند.
 
محمود احمدی نژاد همچنین روز جمعه با حضور در مسجد سلطان احمد در میان تدابیر شدید امنیتی در نماز جمعه شرکت کرد. یکی از اهداف سفر رییس جمهور ایران به ترکیه، برقراری ارتباط با مردم این کشور بود که حضور در مسجد سلطان محمود به این هدف جامه عمل پوشاند. وی پیش از حضور در مراسم نماز جمعه اعلام کرد که هدف وی برای حضور در این مسجد شناخت و ارتباط نزدیک با شهروندان ترکیه است. وی گفت که اقامه نماز در این مسجد یک رویکرد و حرکت سیاسی بزرگ است و من از اینکه در این مسجد نماز می خوانم بسیار خرسندم و اقامه نماز در این مسجد به نوبه خود هم عبادت است و هم سیاست.
 
دیپلماسی اخیر ترکیه نشان می دهد که این کشور درصدد است تا نقش مهم تری را در منطقه بازی کند، بنابراین این سفر کمک بزرگی در راه رسیدن ترکیه به این هدف خود بود. از طرفی ترکیه می خواهد در برنامه هسته ای ایران نقش یک میانجی را بازی کند و از طرف دیگر می خواهد در خصوص مسئله کردها با این همکاری داشته باشد. هر دوی این اهداف سبب می شود تا ترکیه سعی کند تا روابط خود را با کشور همسایه اش گسترش دهد.
 
عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با محمود احمدی نژاد با اشاره به این نکته که در خصوص برنامه هسته ای ایران و مسائل منطقه ای با رییس جمهور ایران گفت و گو کرده است گفت: ترکیه خواهان حل مسئله هسته ای ایران از طریق سیاسی است و روند سازنده ای در مورد بسته پیشنهادی 1+5 آغاز شده و آنکارا امیدوار است که این روند به خوبی پیش رود و در مدت کوتاهی به نتیجه برسد.
 
در این سفر محمود احمدی نژاد و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه پشت درهای بسته دیدار کردند. پیش از این دیدار هر دو طرف با ابراز خرسندی از توسعه روز افزون مناسبات تهران و آنکارا چشم انداز روابط آینده را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
محمود احمدی نژاد در حالی به تهران بازگشت که سفر وی به ترکیه در سطح دو کشور مدت ها موضوع بحث محافل سیاسی خواهد بود.

نظر شما :