نشست چهار جانبه ترکیه، فرانسه، قطر، سوریه در دمشق

۱۲ شهریور ۱۳۸۷ | ۰۲:۲۱ کد : ۲۵۸۴ اروپا
دمشق روز پنج شنبه ميزبان سران کشورهاى فرانسه، قطر و ترکیه خواهد بود. قرار است در این نشست که برای نخستین بار در نوع خود برگزار می­شود، موضوعات مختلف خاورمیانه به ویژه مذاکرات سوریه و اسرائیل مورد بررسی قرار گیرد.
نشست چهار جانبه ترکیه، فرانسه، قطر، سوریه در دمشق

رجب طیب اردوغان نخست­وزیر ترکیه تاکید کرد، در نشست چهار جانبه سوریه که قرار است با حضور سران کشورهای ترکیه، فرانسه، قطر و کشور میزبان در دمشق در روز پنج شنبه 4 سپتامبر برگزار شود، شرکت خواهد کرد.

 

قرار است در این نشست که برای نخستین بار در نوع خود برگزار می­شود، موضوعات مختلف خاورمیانه به ویژه مذاکرات سوریه و اسرائیل مورد بررسی قرار گیرد.

 

حضور نیکولا سارکوزی رئیس فعلی اتحادیه اروپا، بشار اسد رئیس فعلی اتحادیه عرب و شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی رئیس این دوره شواری عالی همکاری خلیج فارس به این نشست چهار جانبه اهمیت ویژه­ای می­دهد.

 

مقام­های ترک اعلام کرده­اند، در این نشست روابط خاورمیانه با اروپا، گسترش روابط ترکیه با اتحادیه عرب و موضوعات امنیتی مورد بحث و تبادل نظر قرار می­گیرد. قبل از آن علی باباجان وزیر امور خارجه ترکیه در نشست وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس در جده که قرار است روز سه شنبه 2 سپتامبر برگزار شود، حضور خواهد یافت و پروتکل همکاری استراتژیک میان ترکیه و شورای همکاری را که شامل تضمین برای انجام تجارت آزاد میان دو طرف نیز محسوب می­شود را امضا خواهد کرد.

سوریه و اسرائیل تا کنون به صورت غیر مستقیم و با وساطت ترکیه چهار دور مذاکرات صلح انجام داده اند. قرار بود دور پنجم این مذاکرات تا پایان ماه اوت انجام شود اما با تقاضای اسرائیل این مذاکرات به تعویق افتاد. برخی کارشناسان تقاضای سوریه از روسیه برای استقرار موشک های بالستیک در خاک خود را عامل به تعویق افتادن این مذاکرات می دانند.  


نظر شما :