سیاست، فعلا خداحافظ

۱۶ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۱:۲۸ کد : ۲۶۲۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سیف الاسلام قذافی پسر معمر قذافی رهبر لیبی از سیاست خداحافظی کرد
سیاست، فعلا خداحافظ

سيف الاسلام، پسر معمر قذافى، رهبر ليبى، با اعلام کناره گيرى خود از سياست، خواستار ايجاد يک جامعه مدنى مستحکم در ليبى شد.

 

وى روز چهارشنبه 3 سپتامبر در حضور هزاران نفر از جوانان هوادارش در شهر صهبا، در جنوب طرابلس اعلام کرد، من تصميم گرفته­ام ديگر در امور داخلى کشور دخالت نکنم .

 

سيف الاسلام که از چهره هاى با نفوذ کشورش به شمار مى آيد و پيوسته از وى به عنوان جانشين قذافى ياد مى شود، افزود که وى با توجه به نبود نهادها و چارچوبى ادارى مجبور بوده است در امور کشورش مداخله کند.

 

 او تاييد کرد، در همه موارد از امور خارجى گرفته تا مسائل مربوط به توسعه، مسکن و برنامه ريزى شهرى ليبى دخالت داشته است .

 

سيف الاسلام که سخنانش به‌طور مستقيم از تلويزيون ليبى پخش مى شد، گفت اکنون کارهاى ليبى بر روى ريل قرار گرفته است و او ديگر کار مهمى ندارد که انجام دهد.

 

وى در پايان سخنانش خواستار ايجاد جامعه مدنى مستحکمى در کشورش شد که بتواند در تصميم­گيرى­ها شرکت کند.

 

سيف الاسلام در مصاحبه اى با روزنامه کومرسانت، چاپ مسکو گفته بود که قصد دارد به ايجاد جامعه مدنى، فعاليت‌هاى اقتصادى و امور خيريه بپردازد.

 

گفته می­شود وی در سال­های اخیر اختلاف­های عمیقی را با پدرش بر سر مسائل آزادی­های مدنی، آزادی مطبوعات و رسانه­ها، زندانیان سیاسی و مسائل مرتبط با حقوق بشر داشته است. وی حتی بر سر همین اختلاف­ها به دستور پدر مدتی را به اسم مقام عالی­رتبه لیبی در خارج از کشور به صورت تبعید گذارند.

 

سیف الاسلام یکی از چهره­های موثر در تغییر نگاه­ها و دیدگاه­ها به امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در لیبی محسوب می­شود. کسی که در گشایش حرکت­های سیاسی در درون لیبی فعالیت­های مثبتی کرده و برای آزادی مطبوعات، رسانه­ها، جوامع حقوق بشری و حرکت به سوی یک جامعه مدرن گام­های موثری برداشته است.

 

حتی در سال­ 2005 گفته می­شد، وی تا سال 2008 جانشین پدرش خواهد شد و رسما رهبری لیبی را به دست خواهد گرفت. اما گذر زمان ثابت کرد که این بحث­ها تنها حرف است و معر قذافی به هیچ عنوان قصد ندارد به همین سادگی­ها قدرت را واگذار کند. گرچه هنوز به عنوان جانشین پدر نامزد و مطرح است.

 

سیف الاسلام که به دلیل علاقه شدیدش به فوتبال حتی دیه­گو مارادونا، فوتبالیست مشهور آرژانتینی را با حقوق کلان به استخدام در آورده بود تا به وی فوتبال آموزش دهد، شاید نخستین فردی در میان هم سن و سال­های جوانش در دنیای عرب که وضعیتی مشابه او دارند و با هر کدام از آنها در برهه­ای دوست و رفیق بوده که می­خواهد از دنیای سیاست خداحافظی کند. فردی که تلاش­های بسیاری در آشتی دادن کشورش با غرب کرد و برای بهبودی روابط لیبی با امریکا از هیچ کوششی دریغ نکرد. حال که وی با سیاست خداحافظی کرده گویی تنها وظیفه داشته تا روابط کشورش را با غرب و امریکا حسنه کند. گرچه می­توان گفت، فعلا خداحافظی کرده و تا بعد هیچ چیز معلوم نیست. به ویژه این که در میان دولتمردان عربی خداحافظی با سیاست هیچگاه معنایی در هیچ ادبیاتی نداشته است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :