نگاهی به سرمقاله‌های مطبوعات جهان - ۱۵ سپتامبر

۲۵ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۱:۱۱ کد : ۲۷۰۳ اخبار اصلی
فايننشال تايمز: رقابت يک جنگ سرد،* لس‌آنجلس‌تایمز: احزاب بزرگ و قدیمی رنگ برنده دارند،* بوستون گلاب: بی نیازی از سیاست معمول پشت سر گذاشته شده،* الشرق الاوسط: بهترین رنگ.
نگاهی به سرمقاله‌های مطبوعات جهان - ۱۵ سپتامبر

روزنامه فایننشال تایمز سرمقاله امروز خود را به موضوع انتخابات ریاست جمهوری امریکا اختصاص داده و با عنوان رقابت یک جنگ سرد، نوشته است، انتخاب سارا یپلین به سمت معاونت جان مک­کین، وی را پیشتاز انتخابات امریکا کرد. وی از بسیاری جهات شایستگی دارد که به این سمت انتخاب شود. پیلین توانست به جان­ مک­کین اعتبار تازه­ای دهد علاوه بر آن خود نیز از جایگاه مردمی برخوردار است و این می­تواند این امیدواری را به جمهوری­خواهان بدهد که با امید بیشتری به فکر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا باشند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، یکی از بدترین اشتباهات در دنیای سیاست این است که نسبت به مخالفانت بی­اعتنا باشی. به نظر می­رسد دموکرات­ها اکنون مرتکب چنین اشتباهی شده­اند. هم­زمان تصور کنید که پیلین مسئولیت هدایت کمپ مک­کین را در یک راه پرپیچ و خم و خطرناک بر عهده گرفته باشد. هنگامی که وی تلاش می­کند حرکت تازه­ای برای مک­کین به وجود آورد، مک­کین نیز باید یک سری تعدیلات را انجام دهد تا دموکرات­ها اجازه نیابند، سوء استفاده کرده و جلو بزنند. خانم پیلین یک جایگاه اجتماعی ممتازی دارد که با تکیه به ایمان مسیحی این اجازه را به جمهوری­خواهان می­دهد که به یک سمت صحیح و خوش­آتیه حرکت کنند. مک­کین باید از این لحاظ بسیار مراقب باشد و اجازه ندهد که این فرصت از بین برود. امریکا یک جامعه مذهبی و سنتی است که دموکرات­ها از آن غافل شده­اند.

 

روزنامه لس آنجلس تایمز نیز سرمقاله امروز خود را به انتخابات ریاست جمهوری امریکا اختصاص داده و با عنوان احزاب بزرگ و قدیمی برگ برنده دارند، نوشته است، آیا این لطیفه قدیمی را به یاد دارید که می­گفتند اگر محافظه کاری بخواهد لیبرال شود، اصل خود را فراموش می­کند؟ بله، این خیلی خنده­دار است ولی باید بگویم درست گفته­اند. محافظه­کاران معمولا خیلی سخت حقایق را درک می­کنند. برخلاف رهبران لیبرال که همواره دنیا را در بهترین خود تصور می­کنند در حالی که آن فرد محافظه کار به این رفتار فرد لیبرال شک می­برند و گمان می­کنند، کاسه­ای زیر نیم کاسه است. این را گفتم تا به وضعیت کنونی حزب جمهوری­خواه امریکا برسیم.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، اما ظاهرا جمهوریخواهان امریکا این بار قربانی خوش باوری­های خود شده­اند. به گونه­ای که این غرق در شادی دیگر نگران کننده شده است. اگر نگاهی به دورن واشنگتن بیندازیم، می­بینیم که جمهوریخواهان حتی در فیلم­های هالیوودی نیز احساس شعف از پیروزی می­کنند و در آنجا نیز مشغول قربانی کردن خود هستند. آیا واقعا آنها گمان می­کنند که در طول این مدت پیروز شده­اند. گرچه آنها خود را برای یک پیروزی دیگر در انتخابات ریاست جمهوری امریکا آماده می­کنند ولی باید بگوییم، آنها هیچ سیاست موفقیت­آمیزی ایجاد نکرده­اند و بسیاری از فرصت­ها را از دست داده­اند.

 

روزنامه بوستون گلاب نیز سرمقاله امروز خود را به موضوع انتخابات ریاست جمهوری امریکا اختصاص داده و با عنوان بی نیازی از سیاست معمول پشت سر گذاشته شده، نوشته است، باراک اوباما هفته گذشته اعلام کرد، در کنار اصلاحات آموزشی ایستاده و از آن حمایت می­کند. حتی اگر نیاز باشد واحدهای آموزشی و آموزگاران را از ابتدا تغییر داد. اوباما معتقد است آموزش نیازمند دانش­آموزان امریکایی است که بتوانند میان سنت و دموکراسی پیوند ایجاد کنند و یک حرکت آموزشی جدیدی ارائه دهند.

 

روزنامه الشرق الاوسط نیز سرمقاله امروز خود را به انتخابات ریاست جمهوری امریکا اختصاص داده و با عنوان بهترین رنگ، نوشته است، به اعتقادی از کارشناسان مسائل اقتصادی و عراق مهمترین قضایای مطرح در انتخابات ریاست جمهوری امریکا است. موضوعاتی که تا کنون بحث و جدل­های بسیاری را در پی داشته و هر کدام از نامزدهای احزاب دموکرات و جمهوریخواه نظری درباره آن ارائه داده­اند. باراک اوباما روز پنج شنبه خود را در یک تنگنای سیاسی قرار داد. وی هنگامی که گفت، سیاست­های جورج بوش بسیار بد بوده و من می­خواهم آن را تغییر دهم حتی اگر رنگ بدی را به خود گرفته باشد، یکی از حاضران از وی پرسید، خوک، خوک است حتی اگر بخواهی آن را به گونه دیگری رنگ کنی. سیاست­های بوش را چگونه می­توانی زیبا کنی. اوباما از پاسخ دادن عاجز ماند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، سیاست­های بوش از نگاه دموکرات­ها بسیار شوم و ناپسند است و برای امریکا گران تمام شده است، اما سئوالی که مطرح شده این است که جایگزین آن چیست؟ اوباما گفته است، تغییر اما تا کنون به طور شفاف و واضح نگفته است چه تغییری مد نظرش است و چه می­خواهد بکند.       


نظر شما :