توديع دیوید پترائوس با حضور وزیر دفاع امریکا در بغداد

۲۷ شهریور ۱۳۸۷ | ۰۴:۳۳ کد : ۲۷۱۵ اخبار اصلی
رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا روز دوشنبه 15 سپتامبر وارد بغداد شد تا ضمن شرکت در مراسم تودیع دیوید پترائوس فرمانده نیروهای امریکایی که اکنون به پاس موفقیت­هایش در عراق ارتقا یافته و فرماندهی نیروهای امریکایی در خاورمیانه و شمال آفریقا را عهده­دار شده، جانشین وی را نیز به طور رسمی معرفی کند.
توديع دیوید پترائوس با حضور وزیر دفاع امریکا در بغداد

رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا روز دوشنبه 15 سپتامبر وارد بغداد شد تا ضمن شرکت در مراسم تودیع دیوید پترائوس فرمانده نیروهای امریکایی که اکنون به پاس موفقیت­هایش در عراق ارتقا یافته و فرماندهی نیروهای امریکایی در خاورمیانه و شمال آفریقا را عهده­دار شده، جانشین وی را نیز به طور رسمی معرفی کند.

 

قرار است رای اودیرنو، جانشین رابرت گیتس در عراق شود تا بدین ترتیب پنجمین فرمانده نیروهای امریکایی در عراق ظرف پنج سال حضور ارتش امریکا در این کشور آغاز به کار کند.

 

گیتس در معرفی فرمانده جدید امریکا با شرکت در مراسم تودیع پترائوس گفت: «فرمانده جدید باید راهی در پیش بگیرد که اوضاع امنیتی در عراق بهبود یابد تا بتوان زمینه کاهش نیروهای امریکایی در این کشور را فراهم کرد.»

 

وی در ادامه افزود: «بسیار مهم است که عراقی­ها در راه مصالحه گام برداشته­اند. دولت عراق باید خدمات بیشتری را به مردم کشورش عرضه کند و فشار بیشتری برای مبارزه با القاعده و شبه­نظامیان تندروی شیعه بیاورد.»

 

پیش از این اودیرنو گفته بود، برنامه­های تازه­ای برای تقویت امنیت در عراق دارد و قصد دارد، هنگامی که فرمانده نیروهای امریکایی در عراق شد، آنها را به اجرا بگذارد. پیش­بینی می­شود، برنامه­های وی با برنامه­های پترائوس هماهنگی بسیاری داشته باشد.

 

در همین حال و هم­زمان با اظهارات رابرت گیتس در بغداد، نوری مالکی نخست وزیر عراق در جمع وزیران دفاع، کشور و امنیت ملی از تلاش مجالس صحوه برای مبارزه با شورشیان القاعده تقدیر کرد و گفت: «برای قدردانی از آنها زمینه­های الحاق اعضای صحوه به موسسات دولتی را فراهم می­آوریم. آنها یکی از ابزارهای موثر دولتی یا یکی از موسسه­های مهم خدمات رسانی خواهند شد.»

 

وی در ادامه تاکید کرد، سلاح باید در اختیار دولت باشد و آنچه اکنون در عراق حاصل شده پیروزی جاودانه و تاریخی است که ملت عراق مسبب و معمار آن هستند.

 

در این میان اعلام خبر الحاق یک صد هزار نفر از نیروهای صحوه به دولت عراق که توسط امریکایی­ها اعلام شده، نگرانی­های بسیاری را درباره آینده نیروهای صحوه به وجود آورده است.

 

در همین حال نورى مالکى در دفترش در بغداد با رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا ديدار و گفت و گو کرد.

 

مالکى در این دیدار تاکيد کرد، عراق به لطف موفقيت‌هايى که نيروهاى امنيتى عراق در گسترش نظم و امنيت به دست آورده‌اند امروز شاهد ثبات امنيتى است و بسيارى از آوارگان عراقى به منازلشان بازگشته‌اند و اقتصاد عراق شاهد شکوفايى است.

 

رابرت گیتس نیز گفت: «شاهد تحول گسترده‌اى در اوضاع امنيتى عراق هستيم و اين تحول در پى همکارى ميان نيروهاى عراقى و آمريکايى حاصل شده که خواهان برقرارى ثبات و طرد تروريست‌ها از کشور هستند.»

 

پترائوس و فراغ بال از مسئولیت مهم

 

هنگامی که دیوید پترائوس در آوریل 2007 قدم به خاک عراق گذاشت و رسما جانشین جورج کیسی شد، کمتر کسی گمان می­کرد، وی بتواند امنیت از دست رفته عراق را دوباره به آن بازگرداند. عراق غرق در یک عملیات تروریستی خونین بود که با نبود دولت مقتدر، ارتش قدرتمند و پلیس کارآزموده زمینه خشونت بیشتر از سوی عناصر القاعده و گروه­های شبه نطامی را فراهم می­آورد.

 

بسیاری گمان می­کردند دیوید پترائوس همانند سه فرمانه قبلی عراق با دست خالی این کشور را ترک خواهد کرد. وضعیت امنیتی به اندازه­ای بحرانی بود که القاعده توانسته بود امارت اسلامی خود را در مناطقی از بغداد و استان­های شمال غربی کشور راه­اندازی کند و با کشتن حداقل یک هزار نفر شهروند عراقی وحشت و ترس را در عراق حکمفرما سازد.

 

اما پترائوس هنگامی که عراق را از نزدیک دید و وضعیت بغرنج آن را سنجید نخستین چیزی که از رئیس جمهوری امریکا خواست، افزایش نیروهای امریکایی در عراق بود. به اعتقاد وی شمار نیروهای امریکایی در عراق به اندازه کافی نبود و چون ارتش مقتدری نیز از جانب عراقی­ها به عنوان حامی دولت عراق وجود نداشت، وی لازم می­دید بر شمار نیروهای امریکایی افزوده شود تا قدرت لازم برای عملیاتی شدن مبارزه با القاعده بوجود آید. جورج بوش رئیس جمهوری امریکا با وجود آن که از سوی نمایندگان دموکرات و بسیاری از اعضای حزب جمهوریخواه سخت تحت فشار بود با افزایش نیروها در عراق موافقت کرد. پترائوس به‌خوبی می­دانست که چه وظیفه سختی به گردنش محول شده است. وی دائما با بالگرد بر فراز بغداد به پرواز در می­آمد و از این که میزان کشتار بالا بود و ویرانی­ها نیز روز به روز گسترش می­یافت به شدت مضطرب بود.

 

اما پترائوس ناامید نشد. هر چه در توان داشت به کار بست و با اعتماد به نفس بالا کار سرکوب نیروهای القاعده را دنبال کرد. ظرف شش ماه فعالیت­هایش نتایج خود را نشان دادند. اکنون با گذشت یک سال و نیم از حضور وی در عراق، دیگر همانند سابق انفجارهای مهیب ساعت به ساعت و لحظه به لحظه بدن انسان را به لرزه در نمی­آورد و بوی باروت دیگر در هوا نیست.

 

پترائوس را محرک اصلی گفت و گوی امریکا با ایران نیز می­دانند. گرچه عراقی­ها خود را عامل اصلی گفت و گوهای واشتگتن تهران با وساطت بغداد برای حل بحران امنیتی کشورشان می­دانند که درست هم است اما این دیوید پترائوس بود که اعتقاد داشت مذاکرات با ایران باید به سرعت انجام شود و تلاش می­کرد مقام­های امریکایی را برای انجام این مذاکرات قانع کند.  

 

استقبال خونین از گیتس

 

اما بر خلاف مقام­های عراقی تروریست­ها از گیتس استقبال خونینی کردند تا جشن آنها برای بازگشت امنیت به عراق چندان با آرامش برگزار نشود. در شهر دیالی انفجار یک خودروی بمب­گذاری شده در ساعت افطار باعث مرگ 20 نفر و زخمی شدن 30 نفر دیگر شد. در مرکز بغداد نیز انفجار دو خودروی بمب­گذاری شده باعث مرگ 12 نفر و زخمی شدن 37 نفر دیگر شد.

 

انفجار دیالی در نزدیکی محل تجمع نیروهای پلیس در حال خوردن افطار به وقوع پیوست. محل افطار خانه یکی از درجه­داران عراقی در شهر بلدروز بوده که به تازگی از زندان امریکایی کامب بوکا آزاد شده بود. بر اثر این انفجار فرد یاد شده و پدرش نیز کشته شدند. این انفجارها یکی از خونین­ترین عملیات تروریستی ظرف ماه­های اخیر در عراق بوده است.


( ۲ )

نظر شما :